Strateginen muotoilu (5 op)
Toteutuksen tunnus: 05MUSTRAMU-3014
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
19.08.2019 - 15.09.2019
Ajoitus
09.09.2019 - 30.12.2019
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAMK)
Toimipiste
Muotoiluinstituutti (LAMK)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
8 - 30
Koulutus
- Muotoilun koulutus (2014, 2015, 2016)
Opettaja
- Minna Cheung
Vastuuopettaja
Minna Cheung
Ryhmät
-
05MUVA16Muotoilun koulutus 16S, Muoti- ja vaatetussuunnittelu, Lahti
-
05KOMU16Muotoilun koulutusohjelma 16S, Korumuotoilu, Lahti
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- osaa perustella muotoilun merkityksen strategisesti vaikuttavana
tekijänä yrityksen liiketoiminnassa
- osaa arvioida muotoilun organisoinnin merkityksen ja toimintamallit
- osaa seurata ja tunnistaa muotoilutyön muuttuvia käytäntöjä
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Lähiopetus ja oppimistehtävät.
Ajoitus ja läsnäolo
Osaamisen rakentuminen vaatii aktiivista läsnäoloa lähiopetuspäivinä. Lukujärjestykseen merkityllä aloituskerralla ja lopetuskerralla sekä yritysvierailuilla läsnäolo on pakollista. Aloituskerralla ilmoitetaan opintojakson päiväkohtainen ohjelma.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT. Opiskelija esittää aikaisemmin hankitun osaamisen näytöllä. Ota yhteys opintojakson opettajaan.
Työelämäyhteistyö
Mahdollisesti vieraileva luennoitsija ja/tai yritysvierailut
Oppimisympäristö
LAMK ja yritysvierailut
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojaksolla tavoiteltava osaaminen rakentuu keskimäärin 5 x 27h = 135h työskentelyllä. Kokonaistuntimäärä jakaantuu lähiopetukseen, mahdollisiin yritysvierailuihin sekä itsenäiseen- tai pienryhmätyöskentelyyn
Sisältö
Strateginen suunnittelu ja muotoilu ovat yritystoiminnan jatkuvuuden keskeisiä osia. Opintojakson aikana on tavoitteena, että opiskelija omaksuu strategisen suunnittelun ja muotoilun peruskäsitteet, perehtyy keskeisimpiin työkaluihin sekä kehittää omaa strategista ajatteluaan tuotekokonaisuuden rakentamisessa.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Strategisen muotoilun -opintojakso on tarkoitettu opintojen loppuvaiheessa olevalle opiskelijalle. Opiskelijalla tulee olla hyväksytysti suoritettu ja riittävät tiedot yrityksen toimintaan olennaisesti vaikuttavista osa-alueista sekä brändäyksestä.
Arviointimenetelmät
Oman osaamisen arviointi opettajan arvioinnin ohella.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Selvittämättömiä poissaoloja enemmän kuin 20%
Oppimistehtäviä palauttamatta
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
- tunnistaa vain muutamia strategisen suunnittelun ja muotoilun käsitteitä ja työkaluja
- puutteellisesti käyttää strategisen suunnittelun työkaluja oppimistehtävissä
- osoittaa puutteellista strategista ajattelykykyä oman malliston kehittämisessä
Opiskelija on heikosti läsnä lähiopetuspäivinä ja yritysvierailuilla/luennoilla sekä palauttaa oppimistehtävät myöhässä.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
- tunnistaa useampia strategisen suunnittelun ja muotoilun käsitteitä ja työkaluja
- hyödyntää useita strategisen suunnittelun työkaluja oppimistehtävissä
- soveltaa strategista ajattelua oman malliston kehittämisestä
Opiskelija on 80% läsnä lähiopetuspäivänä ja yritysvierailuilla/luennoilla sekä palauttaa oppimistehtävät viikon sisällä kurssin viimeisestä lähipäivästä lukien.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
- tunnistaa laajasti strategisen suunnittelun ja muotoilun käsitteitä ja työkaluja
- hyödyntää ja soveltaa monipuolisesti strategisen suunnittelun työkaluja oppimistehtävissä
- kehittää strategisesti monipuolisesti erilaisia konsepteja omaan mallistoon liittyen
- perustella ammattimaisesti strategioita
Opiskelija on 80% läsnä ja aktiivinen lähiopetuspäivinä ja yritysvierailuilla/luennoilla sekä palauttaa ja presentoi oppimistehtävät aikataulun mukaisesti.