Siirry suoraan sisältöön

Visuaalinen journalismiLaajuus (15 op)

Tunnus: MI00BU85

Laajuus

15 op

Osaamistavoitteet

Opintojakso koostuu kolmesta osaamiskokonaisuudesta:

Kuvajournalismin historia ja teoria
Opiskelija osaa
- kertoa kuvajournalismin historiasta ja nykyilmiöistä
- kuvata kuvajournalismin prosesseja eri näkökulmista
- keskustella median rakenteesta, toiminnasta ja selittää sen merkitystä yhteiskunnassa.

Journalistinen video
Opiskelija osaa
- kuvata ja äänittää tyypillisiä journalistisia videoita, kuten haastatteluja
- toimia suunnitelmallisesti aikataulutetussa kuvaustilanteessa
- koostaa taltioidusta materiaalista ehjän, jakeluvalmiin journalistisen videon.

Journalistinen työpaja
Opiskelija osaa
- kuvailla journalistisen julkaisun tuotantoprosessin
- tuottaa ja toimittaa aineistoa journalistiseen kontekstiin osana työryhmää
- toimia journalistin eettisten ohjeiden mukaisesti.

Ilmoittautumisaika

21.11.2022 - 08.01.2023

Ajoitus

02.01.2023 - 19.05.2023

Opintopistemäärä

15 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Valokuvauksen koulutus
Opettaja
  • MI_opettaja_VIV, Visuaalinen viestintä Virtuaaliopettaja (LAB)
Opetusryhmät
  • Harjoitukset 1 (Koko: 30. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLTIVK20S
    Valokuvauksen koulutus 20S Lahti
  • MLTIGR20S
    Graafisen suunnittelun koulututus 20S Lahti
Pienryhmät
  • Harjoitukset 1

Osaamistavoitteet

Opintojakso koostuu kolmesta osaamiskokonaisuudesta:

Kuvajournalismin historia ja teoria
Opiskelija osaa
- kertoa kuvajournalismin historiasta ja nykyilmiöistä
- kuvata kuvajournalismin prosesseja eri näkökulmista
- keskustella median rakenteesta, toiminnasta ja selittää sen merkitystä yhteiskunnassa.

Journalistinen video
Opiskelija osaa
- kuvata ja äänittää tyypillisiä journalistisia videoita, kuten haastatteluja
- toimia suunnitelmallisesti aikataulutetussa kuvaustilanteessa
- koostaa taltioidusta materiaalista ehjän, jakeluvalmiin journalistisen videon.

Journalistinen työpaja
Opiskelija osaa
- kuvailla journalistisen julkaisun tuotantoprosessin
- tuottaa ja toimittaa aineistoa journalistiseen kontekstiin osana työryhmää
- toimia journalistin eettisten ohjeiden mukaisesti.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Moduuli koostuu kolmesta toisiinsa linkitetystä opintojaksosta joista ensimmäisessä perehdytään suomalaiseen mediakenttään ja kuvajournalismin teoriaan luentojen, keskustelujen ja luettujen tekstien kautta.
Journalistisen kuva-esseen osio koostuu luennoista, opiskelijan kuvaustyöstä ja palautekeskusteluista.
Journalistisen videon (esim. haastattelu) osuus koostuu luennoista, opiskelijoiden omasta työskentelystä ja palautekeskusteluista.

Ajoitus ja läsnäolo

80 % läsnäolo

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Kirjallisuutta mm.
Salo Merja (2015): Jokapaikan valokuva. Suomalaisen valokuvauksen digitalisoituminen 1992-2015. Musta Taide.Helsinki
Salo Merja (2000): Imageware. Kuvajournalismi mediafuusiossa. Taideteollinen korkeakoulu. Jyväskylä
Seppänen Janne, Väliverronen Esa 2012): Mediayhteiskunta. Vastapaino. Tampere
Rantanen L.( 2007): Mistä on hyvät lehdet tehty. Hill and Knowlton Finland Oy. Helsinki
Mäntylä J. (2008): Journalistin etiikka. Gaudeamus. Helsinki
Mäkelä A., Puustinen L., Ruoho I. (2006): Sukupuolishow. Johdatus feministiseen mediatutkimukseen
Tietäväinen V., Hänninen V. (2018): Kertova kuva. Journalistisen kuvituksen mahdollisuuksia ja keinoja. SKS. Helsinki

Oppimisympäristö

Kampus ja zoom. Mahdolliset vierailut mediataloissa.

Sisältö

Moduuli koostuu kolmesta toisiinsa linkitetystä opintojaksosta joista ensimmäisessä perehdytään mediakenttään ja kuvajournalismiin teoriaan (luentojen, keskustelun ja tekstien) kautta, jonka jälkeen siirrytään journalistisen kuva-esseen suunnitteluun ja kuvaamiseen ja sitten journalistiseen videokerrontaan.

Teoriaosuudessa käydään läpi journalistisia juttu- ja kuvatyyppejä ja niiden kehitystä tähän päivään. Katsotaan millaista tutkimusta aiheesta löytyy ja analysoidaan median visuaalisia ratkaisuja sekä pohditaan journalismin eettisiä kysymyksiä.

Moduulin osat linkittyvät toisiinsa ja ne suositellaan käytävän kokonaisuutena. Teoria pohjustaa käytäntöä ja auttaa kontekstoimaan työskentelyn kuvajournalismin kenttään.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Valokuvauksen perusopinnot tehtyinä. Videokuvauksen perusteet hallussa.

Arviointiasteikko

1-5

Ilmoittautumisaika

19.11.2021 - 09.01.2022

Ajoitus

03.01.2022 - 13.05.2022

Opintopistemäärä

15 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 40

Koulutus
  • Visuaalisen viestinnän koulutus (2017, 2018, 2019)
  • Täydentävä osaaminen ja vapaavalintaiset opinnot, AMK
Opettaja
  • MI_opettaja_MUO, Muotoilu Virtuaaliopettaja (LAB)
  • Vantte Lindevall
  • Pauliina Pasanen
Vastuuopettaja

Palvelumuotoilu MI_Opettaja_Palvelumuotoilu

Opetusryhmät
  • Z1 Kuvajournalismin historia ja teoria (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Z1 Journalistinen video (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • 05HVK19S
    Valokuvaus 19S, Lahti
  • MLABTO21H
    Täydentävä osaaminen (AMK) 2021-2022, Muotoiluinstituutti
  • MLTITO21H
    Täydentävä osaaminen AMK 2021-2022, Muotoiluinstituutti, Lahti
Pienryhmät
  • Z1 Kuvajournalismin historia ja teoria
  • Z1 Journalistinen video

Osaamistavoitteet

Opintojakso koostuu kolmesta osaamiskokonaisuudesta:

Kuvajournalismin historia ja teoria
Opiskelija osaa
- kertoa kuvajournalismin historiasta ja nykyilmiöistä
- kuvata kuvajournalismin prosesseja eri näkökulmista
- keskustella median rakenteesta, toiminnasta ja selittää sen merkitystä yhteiskunnassa.

Journalistinen video
Opiskelija osaa
- kuvata ja äänittää tyypillisiä journalistisia videoita, kuten haastatteluja
- toimia suunnitelmallisesti aikataulutetussa kuvaustilanteessa
- koostaa taltioidusta materiaalista ehjän, jakeluvalmiin journalistisen videon.

Journalistinen työpaja
Opiskelija osaa
- kuvailla journalistisen julkaisun tuotantoprosessin
- tuottaa ja toimittaa aineistoa journalistiseen kontekstiin osana työryhmää
- toimia journalistin eettisten ohjeiden mukaisesti.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Moduuli koostuu kolmesta toisiinsa linkitetystä opintojaksosta joista ensimmäisessä perehdytään mediakenttään ja kuvajournalismiin teorian (luentojen, keskustelun ja tekstien) kautta, jonka jälkeen siirrytään journalistisen kuva-esseen suunnitteluun ja kuvaamiseen ja journalistiseen videokerrontaan.

Teoria osuudessa käydään läpi journalistisia juttu- ja kuvatyyppejä ja niiden kehitystä tähän päivään. Katsotaan millaista tutkimusta aiheesta löytyy ja analysoidaan median visuaalisia ratkaisuja sekä pohditaan journalismin eettisiä kysymyksiä. (Osittain zoomissa.)

Kuvaustyöpajoissa on mahdollista käsitellä samaa teema, joka mahdollistaa opiskelijan syventymisen kuvausaiheeseensa monipuolisesti eri välineillä kevään ajan.

Moduulin osat linkittyvät toisiinsa ja ne suositellaan käytävän kokonaisuutena. Teoria pohjustaa käytäntöä ja auttaa kontekstoimaan työskentelyn kuvajournalismin kenttään.

Toteutuksen
Teoriaosuus: Pauliina Pasanen
Valokuvauksen työpaja: Aapo Huhta
Journalistinen video: Vantte Lindevall

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opetus (teoria) perustuu mm. kirjallisuuteen:
Salo Merja (2015): Jokapaikan valokuva. Suomalaisen valokuvauksen digitalisoituminen 1992-2015. Musta Taide.Helsinki
Salo Merja (2000): Imageware. Kuvajournalismi mediafuusiossa. Taideteollinen korkeakoulu. Jyväskylä
Seppänen Janne, Väliverronen Esa 2012): Mediayhteiskunta. Vastapaino. Tampere
(Osittain myös:
Töyry M., Räty P., Kuisma K. (2009):Editointi aikakauslehdessä. Taik julkaisuja
Rantanen L.( 2007): Mistä on hyvät lehdet tehty. Hill and Knowlton Finland Oy. Helsinki
Mäntylä J. (2008): Journalistin etiikka. Gaudeamus. Helsinki
Mäkelä A., Puustinen L., Ruoho I. (2006): Sukupuolishow. Johdatus feministiseen mediatutkimukseen)

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Teoriaosuus on mahdollista suorittaa kurssin kirjallisuuteen laajasti tutustumalla, kurssilla annetut tehtävät ja opettajan antamat lisätehtävät tekemällä. Työpajoissa vähintään 80 % läsnäolo on välttämätöntä ja poissaoloista tulee ilmoittaa etukäteen kyseiselle opettajalle. Arvioinneissa läsnäolo on välttämätöntä.

Työelämäyhteistyö

Koronatilanteen salliessa vierailut mediataloihin. Onnistuneiden juttujen mahdollinen tarjoaminen valituille medioille.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Valokuvauksen perusopinnot tehtyinä. Videokuvauksen perusteet hallussa.

Arviointiasteikko

1-5