Siirry suoraan sisältöön

PalvelumuotoilustudioLaajuus (20 op)

Tunnus: AM00CM90

Laajuus

20 op

Osaamistavoitteet

Teema: Ideointi
Opiskelija osaa
- hyödyntää käyttäjälähtöisyyttä ideoinnissa
- hyödyntää monikanavaisuutta käyttäjäkokemuksen muodostamisessa
- soveltaa kestävän kehityksen periaatteita palvelun kehittämisessä.

Teema: Konseptointi
Opiskelija osaa
- hyödyntää muotoiluprosessia uuden palveluidean kehittämisessä ja palvelukonseptin luomisessa
- mallintaa, testata ja esitellä palveluideoita prototyyppien avulla
- arvioida palvelukonseptin toimivuutta ja kykyä tuottaa arvoa.

Teema: Tiimitoiminta
Opiskelija osaa
- toimia monialaisessa yhteistyössä työelämän toimijoiden kanssa ja edistää palvelumuotoilun työelämäprojektia
- tavoitteellisesti kehittää omaa palvelumuotoilun osaamistaan.

Ilmoittautumisaika

20.11.2023 - 05.01.2024

Ajoitus

15.01.2024 - 17.05.2024

Opintopistemäärä

20 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Palvelumuotoilun koulutus (2021, 2022, 2023)
Opettaja
  • Milla Mäkinen
  • Auli Haarnio
  • Sami Hyyryläinen
  • Minna Ulmala
Vastuuopettaja

Tero Leponiemi

Opetusryhmät
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitukset 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Seminaari 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLTIPAL22S
    Palvelumuotoilun koulutus 22S Lahti
  • MLTIPAL23K
    Palvelumuotoilun koulutus 23K Lahti
Pienryhmät
  • Luennot
  • Harjoitukset 1
  • Seminaari 1

Osaamistavoitteet

Teema: Ideointi
Opiskelija osaa
- hyödyntää käyttäjälähtöisyyttä ideoinnissa
- hyödyntää monikanavaisuutta käyttäjäkokemuksen muodostamisessa
- soveltaa kestävän kehityksen periaatteita palvelun kehittämisessä.

Teema: Konseptointi
Opiskelija osaa
- hyödyntää muotoiluprosessia uuden palveluidean kehittämisessä ja palvelukonseptin luomisessa
- mallintaa, testata ja esitellä palveluideoita prototyyppien avulla
- arvioida palvelukonseptin toimivuutta ja kykyä tuottaa arvoa.

Teema: Tiimitoiminta
Opiskelija osaa
- toimia monialaisessa yhteistyössä työelämän toimijoiden kanssa ja edistää palvelumuotoilun työelämäprojektia
- tavoitteellisesti kehittää omaa palvelumuotoilun osaamistaan.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojaksolla noudatetaan ammattimaista palvelumuotoiluprosessia, jonka avulla opiskelijatiimit ratkaisevat aidon toimeksiantajan ongelman käyttäjälähtöisesti.

Sisältäen: jalkautuminen työelämään ja käyttäjien pariin, projektien tekeminen yhteistyössä organisaatioiden kanssa, itsenäinen toiminta, monialaisessa tiimissä toimiminen hyödyntämällä digitaalisia työkaluja, kirjakeskusteluja sekä perehtymällä kirjallisuuteen ja oppimissopimusta hyödyntäen.

Opintojaksolle osallistuminen edellyttää, että palvelumuotoilun/tuotekehityksen perusteet ja muut perusopinnot on suoritettu.
HUOM: Toteutuksen aikana tehdään LABin työelämäyhteistyötä, joka edellyttää opiskelijalta salassapito- ja IPR-siirtosopimksen solmimista.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakson suorittaminen edellyttää sitoutumista yhteiseen aikatauluun ja tiimityöskentelyyn.
Opintojaksoon on varattu TimeEditiin 3 työpäivää / viikko 16.1 -14.5.2024.
Opintojaksolla on ennakkotehtävä: Ennen opintojakson alkamista opiskelija lukee kirjan joko Miettinen Satu: Palvelumuotoilu - uusia menetelmiä käyttäjätiedon hankintaan ja hyödyntämiseen tai Tuulaniemi Juha: Palvelumuotoilu.
Opintojaksolla on 80% pakollinen läsnäolo opetuksissa ja ohjauksissa.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Miettinen Satu: Palvelumuotoilu - uusia menetelmiä käyttäjätiedon hankintaan ja hyödyntämiseen,Teknologiainfo Teknova 2011. 2. painos
Tuulaniemi Juha: Palvelumuotoilu, Talentum 2011
Opintojakson Moodle-kurssilla julkaistaan materiaaleja ja muu kirjallisuus ilmoitetaan opintojakson aikana.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei vaihtoehtoisia suoritustapoja, ei omia projekteja. Epäselvissä tilanteissa ole yhteydessä opettajiin.

Työelämäyhteistyö

Opintojaksolla tehdään työelämäyhteistyötä. Projekteilla on autenttiset toimeksiantajat, joiden kanssa tehdään yhteistyötä.

Oppimisympäristö

Monialaisissa tiimeissä, palvelumuotoilun projekteissa, organisaatioissa ja julkisissa tiloissa sekä aitojen käyttäjien parissa. Lähiopetus toteutetaan yhtenä työpäivänä viikossa M19-kampuksella. Lisäksi kenttä- ja projektityöskentelyä kahtena työpäivänä viikossa. Opiskelijatiimit voivat työskennellä yhteisesti sopimallaan tavalla kampuksella sekä verkossa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op vastaa n. 27 h opiskelijan työtä, eli 20 op laajuinen opintojakso kattaa noin 2/3 opiskelijan syksyn tavoiteopintopistemäärästä (30 op), mikä vastaa n. 540 h opiskelijan työtä.
Se on noin 33 h viikossa, eli itsenäistä opiskelua ja tiimityötä on tarpeen tehdä lukujärjestykseen merkittyjen aikojen lisäksi.

Sisältö

Palvelumuotoiluuun liitytyvät sisällöt:
Käyttäjäymmärrys, ideointi, kokeilut, prototyypin rakentaminen, palvelun konseptointi, yhteissuunnittelu, sidosryhmäanalyysi ja sidosryhmän kanssa työskentely, palvelun nykytilan kartoitus, palvelumalli, arvonluonti toimeksiantajalle ja sidosryhmille, palvelun visualisointi ja raportointi.
Tiimityöskentelyyn liittyvät sisällöt:Tiimiroolit ja oma vastuu yhteisestä lopputuloksesta, dialogi, oppimissopimuksen laatiminen, reflektiotaito ja positiivinen haastaminen.
Projektinhallinta: projektinhallintamenetelmä(t)

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Opiskelijalla pitää olla suoritettuna oman alan perusopinnot. Lisäksi Palvelumuotoilun perusteet (5 op) tai vastaava osaaminen.
Opiskelijat valitaan toteutukselle aiempien opintosuoritusten perusteella.

Arviointimenetelmät

Arviointimenetelminä: jatkuva osaamisen havainnointi ja reflektointi, itse- ja vertaisarviointi sekä valmentajien arviointi ja toimeksiantajan edustajan palaute.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei saavuta arviointikriteerit tason 1 osaamisia.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa:
- hyödyntää käyttäjälähtöistä ideointimenetelmää
- kuvata monikanavaisuuden käyttäjäkokemuksen muodostumisessa
- kuvata, miten kestävän kehityksen periaatteita toteutetaan palvelussa
- noudattaa muotoiluprosessia palvelun kehittämisessä ja palvelukonseptin luomisessa sekä kertoa niistä käyttäen yksitäisiä käsitteitä
- mallintaa ja testata palveluidean prototyypin avulla
- kuvata palvelukonseptin toimivuuden ja kyvyn tuottaa arvoa
- solmia kontakteja työelämän toimijoiden kanssa ja osallistua palvelumuotoilun työelämäprojektiin
- osaa suunnitella ja ottaa vastuuta omasta palvelumuotoilun osaamisen kehittymisestä kuvattuaan lähtökohtiaan


Tiedollinen osaaminen: Käyttää yksittäisiä käsitteitä
Taidollinen osaaminen:
- Osallistuu toimintaan ohjeiden mukaan
- Käyttää mallin mukaan opittuja työtapoja ja malleja
- Kuvaa lähtökohtia, tarpeita ja perusteita
Vastuullisuus ja ryhmäosaaminen: Toimii ryhmän jäsenenä

Opiskelija osallistuu 80 % kaikista opintojakson opetus- ja ohjaustilaisuuksista.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa:
- valita sopivan käyttäjälähtöisen ideointi menetelmän ja hyödyntää sitä
- selvittää monikanavaisuuden mahdollisuuksia käyttäjäkokemuksen muodostumisessa
- selvittää, mitä kestävän kehityksen periaatteita voidaan hyödyntää palvelussa
- soveltaa muotoiluprosessia palvelun kehittämisessä ja palvelukonseptin luomisessa sekä kertoa niistä käyttäen keskeisiä käsitteitä
- mallintaa ja testata palveluidean erilaisten prototyyppien avulla
- selvittää palvelukonseptin toimivuutta ja kykyä tuottaa arvoa
- solmia kontakteja työelämän toimijoiden kanssa ja edistää palvelumuotoilun työelämäprojektia
- osaa suunnitella ja ottaa vastuuta omasta palvelumuotoilun osaamisen kehittymisestä selvitettyään tarpeitaan


Tiedollinen osaaminen: Käyttää keskeisiä käsitteitä
Taidollinen osaaminen:
- Osallistuu toimintaan tavoitteellisesti
- Soveltaa opittuja työtapoja ja malleja
- Selvittää lähtökohtia, tarpeita ja perusteita
Vastuullisuus ja ryhmäosaaminen:Toimii tavoitteellisesti ryhmässä

Opiskelija osallistuu 80 % kaikista opintojakson opetus- ja ohjaustilaisuuksista

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa:
- hyödyntää ja soveltaa erilaisia käyttäjälähtöisiä ideointimenetelmiä
- vertailla monikanavaisuuden mahdollisuuksia ja hyödyntää niitä käyttäjäkokemuksen muodostumisessa
- vertailla kestävän kehityksen hyötyjä ja soveltaa niitä palvelussa
- hyödyntää muotoiluprosessia palveluiden kehittämisessä ja osaa valita sekä perustella palvelukonseptin luomisessa käytetyt menetelmät ja ideat asiantuntevasti
- mallintaa ja testata palveluideoita erilaisten prototyyppien avulla
- vertailla erilaisien palvelukonseptien toimivuutta ja niiden kykyä tuottaa arvoa
- aktiivisesti solmia kontakteja työelämän toimijoiden kanssa ja organisoida palvelumuotoilun työelämäprojektin tai sen osakokonaisuuksia
- osaa vertailla eri ratkaisuvaihtoehtoja ja ottaa vastuuta omasta palvelumuotoilun osaamisen kehittymisestä selvitettyään tarpeitaan


Tiedollinen osaaminen: Käyttää käsitteitä loogisesti ja asiantuntevasti
Taidollinen osaaminen:
- Esittää innovatiivisia tai vaihtoehtoisia ratkaisuja
- Osaa valita, perustella ja soveltaa opittuja työtapoja ja malleja
- Vertailee eri vaihtoehtoja
Vastuullisuus ja ryhmäosaaminen:Organisoi ryhmän toimintaa

Opiskelija osallistuu 80 % kaikista opintojakson opetus- ja ohjaustilaisuuksista

Ilmoittautumisaika

15.05.2023 - 01.09.2023

Ajoitus

05.09.2023 - 12.12.2023

Opintopistemäärä

20 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

75 % Lähiopetus, 25 % Etäopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 25

Koulutus
  • Palvelumuotoilun koulutus (2021, 2022, 2023)
Opettaja
  • Marjut Suokas
  • Auli Haarnio
  • Minna Ulmala
Opetusryhmät
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Tiimityöskentelyä (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Kenttä- ja tiimityöskentelyä (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLTIPAL22K
    Palvelumuotoilun koulutus 22K Lahti
Pienryhmät
  • Luennot
  • Tiimityöskentelyä
  • Kenttä- ja tiimityöskentelyä

Osaamistavoitteet

Teema: Ideointi
Opiskelija osaa
- hyödyntää käyttäjälähtöisyyttä ideoinnissa
- hyödyntää monikanavaisuutta käyttäjäkokemuksen muodostamisessa
- soveltaa kestävän kehityksen periaatteita palvelun kehittämisessä.

Teema: Konseptointi
Opiskelija osaa
- hyödyntää muotoiluprosessia uuden palveluidean kehittämisessä ja palvelukonseptin luomisessa
- mallintaa, testata ja esitellä palveluideoita prototyyppien avulla
- arvioida palvelukonseptin toimivuutta ja kykyä tuottaa arvoa.

Teema: Tiimitoiminta
Opiskelija osaa
- toimia monialaisessa yhteistyössä työelämän toimijoiden kanssa ja edistää palvelumuotoilun työelämäprojektia
- tavoitteellisesti kehittää omaa palvelumuotoilun osaamistaan.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojaksolla noudatetaan ammattimaista palvelumuotoiluprosessia, jonka avulla opiskelijatiimit ratkaisevat aidon toimeksiantajan ongelman käyttäjälähtöisesti.

Sisältäen: jalkautuminen työelämään ja käyttäjien pariin, projektien tekeminen yhteistyössä organisaatioiden kanssa, itsenäinen toiminta, monialaisessa tiimissä toimiminen hyödyntämällä digitaalisia työkaluja, kirjakeskusteluja sekä perehtymällä kirjallisuuteen ja oppimissopimusta hyödyntäen.

Opintojaksolle osallistuminen edellyttää, että palvelumuotoilun/tuotekehityksen perusteet ja muut perusopinnot on suoritettu.
HUOM: Toteutuksen aikana tehdään LABin työelämäyhteistyötä, joka edellyttää opiskelijalta salassapito- ja IPR-siirtosopimksen solmimista.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakson suorittaminen edellyttää sitoutumista yhteiseen aikatauluun ja tiimityöskentelyyn.
Opintojaksoon on varattu TimeEditiin 3 työpäivää / viikko 5.9.-12.12.2023.
Opintojaksolla on ennakkotehtävä: Ennen opintojakson alkamista opiskelija lukee kirjan joko Miettinen Satu: Palvelumuotoilu - uusia menetelmiä käyttäjätiedon hankintaan ja hyödyntämiseen tai Tuulaniemi Juha: Palvelumuotoilu.
Opintojaksolla on 80% pakollinen läsnäolo opetuksissa ja ohjauksissa.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Miettinen Satu: Palvelumuotoilu - uusia menetelmiä käyttäjätiedon hankintaan ja hyödyntämiseen,Teknologiainfo Teknova 2011. 2. painos
Tuulaniemi Juha: Palvelumuotoilu, Talentum 2011
Opintojakson Moodle-kurssilla julkaistaan materiaaleja ja muu kirjallisuus ilmoitetaan opintojakson aikana.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei vaihtoehtoisia suoritustapoja, ei omia projekteja. Epäselvissä tilanteissa ole yhteydessä opettajiin.

Työelämäyhteistyö

Opintojaksolla tehdään työelämäyhteistyötä. Projekteilla on autenttiset toimeksiantajat, joiden kanssa tehdään yhteistyötä.

Oppimisympäristö

Monialaisissa tiimeissä, palvelumuotoilun projekteissa, organisaatioissa ja julkisissa tiloissa sekä aitojen käyttäjien parissa. Lähiopetus toteutetaan yhtenä työpäivänä viikossa M19-kampuksella. Lisäksi kenttä- ja projektityöskentelyä kahtena työpäivänä viikossa. Opiskelijatiimit voivat työskennellä yhteisesti sopimallaan tavalla kampuksella sekä verkossa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op vastaa n. 27 h opiskelijan työtä, eli 20 op laajuinen opintojakso kattaa noin 2/3 opiskelijan syksyn tavoiteopintopistemäärästä (30 op), mikä vastaa n. 540 h opiskelijan työtä.
Syksylle viikkojen lukumäärällä jaettuna se on noin 36 h viikossa, eli itsenäistä opiskelua ja tiimityötä on tarpeen tehdä lukujärjestykseen merkittyjen aikojen lisäksi.

Sisältö

Palvelumuotoiluuun liitytyvät sisällöt:
Käyttäjäymmärrys, ideointi, kokeilut, prototyypin rakentaminen, palvelun konseptointi, yhteissuunnittelu, sidosryhmäanalyysi ja sidosryhmän kanssa työskentely, palvelun nykytilan kartoitus, palvelumalli, arvonluonti toimeksiantajalle ja sidosryhmille, palvelun visualisointi ja raportointi.
Tiimityöskentelyyn liittyvät sisällöt:Tiimiroolit ja oma vastuu yhteisestä lopputuloksesta, dialogi, oppimissopimuksen laatiminen, reflektiotaito ja positiivinen haastaminen.
Projektinhallinta: projektinhallintamenetelmä(t)

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Edeltävä osaaminen: Palvelumuotoilun perusteet (5 op) tai vastaava osaaminen.
Opiskelijat valitaan toteutukselle aiempien opintosuoritusten perusteella.

Jos Edeltävä osaaminen -vaatimus ei täyty, opiskelija voi hakea opintojaksolle motivaatiokirjeellä ja lukemalla alan perusteoksen.

Arviointimenetelmät

Arviointimenetelminä: jatkuva osaamisen havainnointi ja reflektointi, itse- ja vertaisarviointi sekä valmentajien arviointi ja toimeksiantajan edustajan palaute.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei saavuta arviointikriteerit tason 1 osaamisia.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa:
- hyödyntää käyttäjälähtöistä ideointimenetelmää
- kuvata monikanavaisuuden käyttäjäkokemuksen muodostumisessa
- kuvata, miten kestävän kehityksen periaatteita toteutetaan palvelussa
- noudattaa muotoiluprosessia palvelun kehittämisessä ja palvelukonseptin luomisessa sekä kertoa niistä käyttäen yksitäisiä käsitteitä
- mallintaa ja testata palveluidean prototyypin avulla
- kuvata palvelukonseptin toimivuuden ja kyvyn tuottaa arvoa
- solmia kontakteja työelämän toimijoiden kanssa ja osallistua palvelumuotoilun työelämäprojektiin
- osaa suunnitella ja ottaa vastuuta omasta palvelumuotoilun osaamisen kehittymisestä kuvattuaan lähtökohtiaan


Tiedollinen osaaminen: Käyttää yksittäisiä käsitteitä
Taidollinen osaaminen:
- Osallistuu toimintaan ohjeiden mukaan
- Käyttää mallin mukaan opittuja työtapoja ja malleja
- Kuvaa lähtökohtia, tarpeita ja perusteita
Vastuullisuus ja ryhmäosaaminen: Toimii ryhmän jäsenenä

Opiskelija osallistuu 80 % kaikista opintojakson opetus- ja ohjaustilaisuuksista.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa:
- valita sopivan käyttäjälähtöisen ideointi menetelmän ja hyödyntää sitä
- selvittää monikanavaisuuden mahdollisuuksia käyttäjäkokemuksen muodostumisessa
- selvittää, mitä kestävän kehityksen periaatteita voidaan hyödyntää palvelussa
- soveltaa muotoiluprosessia palvelun kehittämisessä ja palvelukonseptin luomisessa sekä kertoa niistä käyttäen keskeisiä käsitteitä
- mallintaa ja testata palveluidean erilaisten prototyyppien avulla
- selvittää palvelukonseptin toimivuutta ja kykyä tuottaa arvoa
- solmia kontakteja työelämän toimijoiden kanssa ja edistää palvelumuotoilun työelämäprojektia
- osaa suunnitella ja ottaa vastuuta omasta palvelumuotoilun osaamisen kehittymisestä selvitettyään tarpeitaan


Tiedollinen osaaminen: Käyttää keskeisiä käsitteitä
Taidollinen osaaminen:
- Osallistuu toimintaan tavoitteellisesti
- Soveltaa opittuja työtapoja ja malleja
- Selvittää lähtökohtia, tarpeita ja perusteita
Vastuullisuus ja ryhmäosaaminen:Toimii tavoitteellisesti ryhmässä

Opiskelija osallistuu 80 % kaikista opintojakson opetus- ja ohjaustilaisuuksista

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa:
- hyödyntää ja soveltaa erilaisia käyttäjälähtöisiä ideointimenetelmiä
- vertailla monikanavaisuuden mahdollisuuksia ja hyödyntää niitä käyttäjäkokemuksen muodostumisessa
- vertailla kestävän kehityksen hyötyjä ja soveltaa niitä palvelussa
- hyödyntää muotoiluprosessia palveluiden kehittämisessä ja osaa valita sekä perustella palvelukonseptin luomisessa käytetyt menetelmät ja ideat asiantuntevasti
- mallintaa ja testata palveluideoita erilaisten prototyyppien avulla
- vertailla erilaisien palvelukonseptien toimivuutta ja niiden kykyä tuottaa arvoa
- aktiivisesti solmia kontakteja työelämän toimijoiden kanssa ja organisoida palvelumuotoilun työelämäprojektin tai sen osakokonaisuuksia
- osaa vertailla eri ratkaisuvaihtoehtoja ja ottaa vastuuta omasta palvelumuotoilun osaamisen kehittymisestä selvitettyään tarpeitaan


Tiedollinen osaaminen: Käyttää käsitteitä loogisesti ja asiantuntevasti
Taidollinen osaaminen:
- Esittää innovatiivisia tai vaihtoehtoisia ratkaisuja
- Osaa valita, perustella ja soveltaa opittuja työtapoja ja malleja
- Vertailee eri vaihtoehtoja
Vastuullisuus ja ryhmäosaaminen:Organisoi ryhmän toimintaa

Opiskelija osallistuu 80 % kaikista opintojakson opetus- ja ohjaustilaisuuksista

Ilmoittautumisaika

21.11.2022 - 08.01.2023

Ajoitus

17.01.2023 - 19.05.2023

Opintopistemäärä

20 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Palvelumuotoilun koulutus (2021, 2022, 2023)
Opettaja
  • Marjut Suokas
  • Auli Haarnio
  • Minna Ulmala
Opetusryhmät
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Tiimityöskentely (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLTIPAL21S
    Palvelumuotoilun koulutus 21S Lahti
Pienryhmät
  • Luennot
  • Tiimityöskentely

Osaamistavoitteet

Teema: Ideointi
Opiskelija osaa
- hyödyntää käyttäjälähtöisyyttä ideoinnissa
- hyödyntää monikanavaisuutta käyttäjäkokemuksen muodostamisessa
- soveltaa kestävän kehityksen periaatteita palvelun kehittämisessä.

Teema: Konseptointi
Opiskelija osaa
- hyödyntää muotoiluprosessia uuden palveluidean kehittämisessä ja palvelukonseptin luomisessa
- mallintaa, testata ja esitellä palveluideoita prototyyppien avulla
- arvioida palvelukonseptin toimivuutta ja kykyä tuottaa arvoa.

Teema: Tiimitoiminta
Opiskelija osaa
- toimia monialaisessa yhteistyössä työelämän toimijoiden kanssa ja edistää palvelumuotoilun työelämäprojektia
- tavoitteellisesti kehittää omaa palvelumuotoilun osaamistaan.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojaksolla noudatetaan ammattimaista palvelumuotoiluprosessia, jonka avulla opiskelijatiimit ratkaisevat aidon toimeksiantajan ongelman käyttäjälähtöisesti.

Sisältäen: jalkautuminen työelämään ja käyttäjien pariin, projektien tekeminen yhteistyössä organisaatioiden kanssa, itsenäinen toiminta, monialaisessa tiimissä toimiminen hyödyntämällä digitaalisia työkaluja, kirjakeskusteluja sekä perehtymällä kirjallisuuteen ja oppimissopimusta hyödyntäen.

HUOM: Toteutuksen aikana tehdään LABin työelämäyhteistyötä, joka edellyttää opiskelijalta salassapito- ja IPR-siirtosopimksen solmimista.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakson suorittaminen edellyttää sitoutumista yhteiseen aikatauluun ja tiimityöskentelyyn.
Opintojaksoon on varattu TimeEditiin 3 työpäivää / viikko 17.1.-16.5.2023.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Miettinen Satu: Palvelumuotoilu - uusia menetelmiä käyttäjätiedon hankintaan ja hyödyntämiseen,Teknologiainfo Teknova 2011. 2. painos
Tuulaniemi Juha: Palvelumuotoilu, Talentum 2011
Opintojakson Moodle-kurssilla julkaistaan materiaaleja ja muu kirjallisuus ilmoitetaan opintojakson aikana.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei vaihtoehtoisia suoritustapoja, ei omia projekteja. Epäselvissä tilanteissa ole yhteydessä opettajiin.

Työelämäyhteistyö

Yhteistyö toimeksiantajan organisaation kanssa.

Oppimisympäristö

Monialaisissa tiimeissä, palvelumuotoilun projekteissa, organisaatioissa ja julkisissa tiloissa sekä aitojen käyttäjien parissa. Lähiopetus toteutetaan yhtenä työpäivänä viikossa M19-kampuksella. Lisäksi kenttä- ja projektityöskentelyä kahtena työpäivänä viikossa. Opiskelijatiimit voivat työskennellä yhteisesti sopimallaan tavalla kampuksella sekä verkossa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op vastaa n. 27 h opiskelijan työtä, eli 20 op laajuinen opintojakso kattaa noin 2/3 opiskelijan kevään tavoiteopintopistemäärästä (30 op), mikä vastaa n. 540 h opiskelijan työtä.
Keväälle viikkojen lukumäärällä jaettuna se on noin 30 h viikossa, eli itsenäistä opiskelua ja tiimityötä on tarpeen tehdä lukujärjestykseen merkittyjen aikojen lisäksi.

Sisältö

Palvelumuotoiluuun liitytyvät sisällöt:
Käyttäjäymmärrys, ideointi, kokeilut, prototyypin rakentaminen, palvelun konseptointi, yhteissuunnittelu, sidosryhmäanalyysi ja sidosryhmän kanssa työskentely, palvelun nykytilan kartoitus, palvelumalli, arvonluonti toimeksiantajalle ja sidosryhmille, palvelun visualisointi ja raportointi.
Tiimityöskentelyyn liittyvät sisällöt:Tiimiroolit ja oma vastuu yhteisestä lopputuloksesta, dialogi, oppimissopimuksen laatiminen, reflektiotaito ja positiivinen haastaminen.
Projektinhallinta: projektinhallintamenetelmä(t)

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Edeltävä osaaminen: Palvelumuotoilun perusteet (5 op) tai vastaava osaaminen.
Opiskelijat valitaan toteutukselle aiempien opintosuoritusten perustella.

Arviointimenetelmät

Arviointimenetelminä: jatkuva osaamisen havainnointi ja reflektointi, itse- ja vertaisarviointi sekä valmentajien arviointi ja toimeksiantajan edustajan palaute.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei saavuta arviointikriteerit tason 1 osaamisia.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa:
- hyödyntää käyttäjälähtöistä ideointimenetelmää
- kuvata monikanavaisuuden käyttäjäkokemuksen muodostumisessa
- kuvata, miten kestävän kehityksen periaatteita toteutetaan palvelussa
- noudattaa muotoiluprosessia palvelun kehittämisessä ja palvelukonseptin luomisessa sekä kertoa niistä käyttäen yksitäisiä käsitteitä
- mallintaa ja testata palveluidean prototyypin avulla
- kuvata palvelukonseptin toimivuuden ja kyvyn tuottaa arvoa
- solmia kontakteja työelämän toimijoiden kanssa ja osallistua palvelumuotoilun työelämäprojektiin
- osaa suunnitella ja ottaa vastuuta omasta palvelumuotoilun osaamisen kehittymisestä kuvattuaan lähtökohtiaan


Tiedollinen osaaminen: Käyttää yksittäisiä käsitteitä
Taidollinen osaaminen:
- Osallistuu toimintaan ohjeiden mukaan
- Käyttää mallin mukaan opittuja työtapoja ja malleja
- Kuvaa lähtökohtia, tarpeita ja perusteita
Vastuullisuus ja ryhmäosaaminen: Toimii ryhmän jäsenenä

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa:
- valita sopivan käyttäjälähtöisen ideointi menetelmän ja hyödyntää sitä
- selvittää monikanavaisuuden mahdollisuuksia käyttäjäkokemuksen muodostumisessa
- selvittää, mitä kestävän kehityksen periaatteita voidaan hyödyntää palvelussa
- soveltaa muotoiluprosessia palvelun kehittämisessä ja palvelukonseptin luomisessa sekä kertoa niistä käyttäen keskeisiä käsitteitä
- mallintaa ja testata palveluidean erilaisten prototyyppien avulla
- selvittää palvelukonseptin toimivuutta ja kykyä tuottaa arvoa
- solmia kontakteja työelämän toimijoiden kanssa ja edistää palvelumuotoilun työelämäprojektia
- osaa suunnitella ja ottaa vastuuta omasta palvelumuotoilun osaamisen kehittymisestä selvitettyään tarpeitaan


Tiedollinen osaaminen: Käyttää keskeisiä käsitteitä
Taidollinen osaaminen:
- Osallistuu toimintaan tavoitteellisesti
- Soveltaa opittuja työtapoja ja malleja
- Selvittää lähtökohtia, tarpeita ja perusteita
Vastuullisuus ja ryhmäosaaminen:Toimii tavoitteellisesti ryhmässä

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa:
- hyödyntää ja soveltaa erilaisia käyttäjälähtöisiä ideointimenetelmiä
- vertailla monikanavaisuuden mahdollisuuksia ja hyödyntää niitä käyttäjäkokemuksen muodostumisessa
- vertailla kestävän kehityksen hyötyjä ja soveltaa niitä palvelussa
- hyödyntää muotoiluprosessia palveluiden kehittämisessä ja osaa valita sekä perustella palvelukonseptin luomisessa käytetyt menetelmät ja ideat asiantuntevasti
- mallintaa ja testata palveluideoita erilaisten prototyyppien avulla
- vertailla erilaisien palvelukonseptien toimivuutta ja niiden kykyä tuottaa arvoa
- aktiivisesti solmia kontakteja työelämän toimijoiden kanssa ja organisoida palvelumuotoilun työelämäprojektin tai sen osakokonaisuuksia
- osaa vertailla eri ratkaisuvaihtoehtoja ja ottaa vastuuta omasta palvelumuotoilun osaamisen kehittymisestä selvitettyään tarpeitaan


Tiedollinen osaaminen: Käyttää käsitteitä loogisesti ja asiantuntevasti
Taidollinen osaaminen:
- Esittää innovatiivisia tai vaihtoehtoisia ratkaisuja
- Osaa valita, perustella ja soveltaa opittuja työtapoja ja malleja
- Vertailee eri vaihtoehtoja
Vastuullisuus ja ryhmäosaaminen:Organisoi ryhmän toimintaa

Ilmoittautumisaika

19.11.2021 - 09.01.2022

Ajoitus

18.01.2022 - 19.05.2022

Opintopistemäärä

20 op

TKI-osuus

15 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 40

Koulutus
  • Palvelumuotoilun koulutus (2021, 2022, 2023)
Opettaja
  • Milla Mäkinen
  • Sara Ikävalko
  • Auli Haarnio
  • Minna Ulmala
Vastuuopettaja

Palvelumuotoilu MI_Opettaja_Palvelumuotoilu

Opetusryhmät
  • Z2 PalMuStudio (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLTIKOP20S
    Kokemus- ja palvelumuotoilun koulutus 20S Lahti
  • MLTITO21H
    Täydentävä osaaminen AMK 2021-2022, Muotoiluinstituutti, Lahti
  • MLTIPAL21K
    Palvelumuotoilun koulutus 21K Lahti
  • MLABTO21H
    Täydentävä osaaminen (AMK) 2021-2022, Muotoiluinstituutti
Pienryhmät
  • Z2 PalMuStudio

Osaamistavoitteet

Teema: Ideointi
Opiskelija osaa
- hyödyntää käyttäjälähtöisyyttä ideoinnissa
- hyödyntää monikanavaisuutta käyttäjäkokemuksen muodostamisessa
- soveltaa kestävän kehityksen periaatteita palvelun kehittämisessä.

Teema: Konseptointi
Opiskelija osaa
- hyödyntää muotoiluprosessia uuden palveluidean kehittämisessä ja palvelukonseptin luomisessa
- mallintaa, testata ja esitellä palveluideoita prototyyppien avulla
- arvioida palvelukonseptin toimivuutta ja kykyä tuottaa arvoa.

Teema: Tiimitoiminta
Opiskelija osaa
- toimia monialaisessa yhteistyössä työelämän toimijoiden kanssa ja edistää palvelumuotoilun työelämäprojektia
- tavoitteellisesti kehittää omaa palvelumuotoilun osaamistaan.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojaksolla noudatetaan ammattimaista palvelumuotoiluprosessia, jonka avulla opiskelijatiimit ratkaisevat aidon toimeksiantajan ongelman käyttäjälähtöisesti.

Sisältäen: jalkautuminen työelämään ja käyttäjien pariin, projektien tekeminen yhteistyössä organisaatioiden kanssa, itsenäinen toiminta, monialaisessa tiimissä toimiminen hyödyntämällä digitaalisia työkaluja, dialogitreenejä, kirjakeskusteluja sekä perehtymällä kirjallisuuteen ja oppimissopimusta hyödyntäen.

HUOM: Toteutus on LABin innovaatioammattikorkeakoulustrategian mukainen täydentävän osaamisen pilotti, joten muutokset toteutuskuvaukseen ovat mahdollisia. Toisaalta pääset opiskelemaan LABin opetuksen kehityksen kärjessä olevassa opintojaksossa ja palautetta antamalla vaikuttamaan opetuksen kehittymiseen.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakson suorittaminen edellyttää sitoutumista yhteiseen aikatauluun ja tiimityöskentelyyn.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Miettinen Satu: Palvelumuotoilu - uusia menetelmiä käyttäjätiedon hankintaan ja hyödyntämiseen,Teknologiainfo Teknova 2011. 2. painos
Tuulaniemi Juha: Palvelumuotoilu, Talentum 2011
Opintojakson Moodle-kurssilla julkaistaan materiaaleja ja muu kirjallisuus ilmoitetaan opintojakson aikana.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei vaihtoehtoisia suoritustapoja, ei omia projekteja. Epäselvissä tilanteissa ole yhteydessä opettajiin.

Työelämäyhteistyö

Yhteistyö toimeksiantajan organisaation kanssa.

Oppimisympäristö

Monialaisissa tiimeissä, palvelumuotoilun projekteissa, organisaatioissa ja julkisissa tiloissa sekä aitojen käyttäjien parissa. Opetus ja ohjaus toteutetaan pääosin verkossa. Tammikuussa opintojaksoon sisältyy muutamia lähipäiviä. Kenttätyöskentely kentällä. Opiskelijatiimit voivat työskennellä kampuksella sekä verkossa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op vastaa n. 27 h opiskelijan työtä, eli 20 op laajuinen opintojakso kattaa noin 2/3 opiskelijan kevään tavoiteopintopistemäärästä (30 op), mikä vastaa n. 540 h opiskelijan työtä.
Keväälle viikkojen lukumäärällä jaettuna se on noin 30 h viikossa, eli itsenäistä opiskelua ja tiimityötä on tarpeen tehdä lukujärjestykseen merkittyjen aikojen lisäksi.

Sisältö

Palvelumuotoiluuun liitytyvät sisällöt:
Käyttäjäymmärrys, ideointi, kokeilut, prototyypin rakentaminen, palvelun konseptointi, yhteissuunnittelu, sidosryhmäanalyysi ja sidosryhmän kanssa työskentely, palvelun nykytilan kartoitus, palvelumalli, arvonluonti toimeksiantajalle ja sidosryhmille, palvelun visualisointi ja raportointi.
Tiimityöskentelyyn liittyvät sisällöt:Tiimiroolit ja oma vastuu yhteisestä lopputuloksesta, dialogi, oppimissopimuksen laatiminen, reflektiotaito ja positiivinen haastaminen.
Projektinhallinta: projektinhallintamenetelmä(t)

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Edeltävä osaaminen: Palvelumuotoilun perusteet (5 op) tai vastaava osaaminen.
Opiskelijat valitaan toteutukselle aiempien opintosuoritusten perustella.

Arviointimenetelmät

Arviointimenetelminä: jatkuva osaamisen havainnointi, itse- ja vertaisarviointi sekä valmentajien arviointi ja toimeksiantajan edustajan palaute.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei saavuta arviointikriteerit tason 1 osaamisia.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa:
- hyödyntää käyttäjälähtöistä ideointimenetelmää
- kuvata monikanavaisuuden käyttäjäkokemuksen muodostumisessa
- kuvata, miten kestävän kehityksen periaatteita toteutetaan palvelussa
- noudattaa muotoiluprosessia palvelun kehittämisessä ja palvelukonseptin luomisessa sekä kertoa niistä käyttäen yksitäisiä käsitteitä
- mallintaa ja testata palveluidean prototyypin avulla
- kuvata palvelukonseptin toimivuuden ja kyvyn tuottaa arvoa
- solmia kontakteja työelämän toimijoiden kanssa ja osallistua palvelumuotoilun työelämäprojektiin
- osaa suunnitella ja ottaa vastuuta omasta palvelumuotoilun osaamisen kehittymisestä kuvattuaan lähtökohtiaan


Tiedollinen osaaminen: Käyttää yksittäisiä käsitteitä
Taidollinen osaaminen:
- Osallistuu toimintaan ohjeiden mukaan
- Käyttää mallin mukaan opittuja työtapoja ja malleja
- Kuvaa lähtökohtia, tarpeita ja perusteita
Vastuullisuus ja ryhmäosaaminen: Toimii ryhmän jäsenenä

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa:
- valita sopivan käyttäjälähtöisen ideointi menetelmän ja hyödyntää sitä
- selvittää monikanavaisuuden mahdollisuuksia käyttäjäkokemuksen muodostumisessa
- selvittää, mitä kestävän kehityksen periaatteita voidaan hyödyntää palvelussa
- soveltaa muotoiluprosessia palvelun kehittämisessä ja palvelukonseptin luomisessa sekä kertoa niistä käyttäen keskeisiä käsitteitä
- mallintaa ja testata palveluidean erilaisten prototyyppien avulla
- selvittää palvelukonseptin toimivuutta ja kykyä tuottaa arvoa
- solmia kontakteja työelämän toimijoiden kanssa ja edistää palvelumuotoilun työelämäprojektia
- osaa suunnitella ja ottaa vastuuta omasta palvelumuotoilun osaamisen kehittymisestä selvitettyään tarpeitaan


Tiedollinen osaaminen: Käyttää keskeisiä käsitteitä
Taidollinen osaaminen:
- Osallistuu toimintaan tavoitteellisesti
- Soveltaa opittuja työtapoja ja malleja
- Selvittää lähtökohtia, tarpeita ja perusteita
Vastuullisuus ja ryhmäosaaminen:Toimii tavoitteellisesti ryhmässä

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa:
- hyödyntää ja soveltaa erilaisia käyttäjälähtöisiä ideointimenetelmiä
- vertailla monikanavaisuuden mahdollisuuksia ja hyödyntää niitä käyttäjäkokemuksen muodostumisessa
- vertailla kestävän kehityksen hyötyjä ja soveltaa niitä palvelussa
- hyödyntää muotoiluprosessia palveluiden kehittämisessä ja osaa valita sekä perustella palvelukonseptin luomisessa käytetyt menetelmät ja ideat asiantuntevasti
- mallintaa ja testata palveluideoita erilaisten prototyyppien avulla
- vertailla erilaisien palvelukonseptien toimivuutta ja niiden kykyä tuottaa arvoa
- aktiivisesti solmia kontakteja työelämän toimijoiden kanssa ja organisoida palvelumuotoilun työelämäprojektin tai sen osakokonaisuuksia
- osaa vertailla eri ratkaisuvaihtoehtoja ja ottaa vastuuta omasta palvelumuotoilun osaamisen kehittymisestä selvitettyään tarpeitaan


Tiedollinen osaaminen: Käyttää käsitteitä loogisesti ja asiantuntevasti
Taidollinen osaaminen:
- Esittää innovatiivisia tai vaihtoehtoisia ratkaisuja
- Osaa valita, perustella ja soveltaa opittuja työtapoja ja malleja
- Vertailee eri vaihtoehtoja
Vastuullisuus ja ryhmäosaaminen:Organisoi ryhmän toimintaa