Svenska på företag 1Laajuus (3 op)
Tunnus: KIRU0014
Laajuus
3 op
Opetuskieli
- ruotsi
Osaamistavoitteet
Tavoitetaitotaso: B1-B2
Opiskelija osaa liikeviestinnän perusteet ja käyttää suullista ja kirjallista ruotsinkielen taitoa liike-elämän vuorovaikutustilanteissa.
Ilmoittautumisaika
03.05.2021 - 28.10.2021
Ajoitus
01.11.2021 - 19.12.2021
Opintopistemäärä
3 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Liiketoiminta (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus, Lappeenranta
Opetuskielet
- Ruotsi
Paikat
13 - 35
Koulutus
- Kieliopinnot LAB
- Kieliopinnot LUT
Opettaja
- Pirjo Kruusi
Opetusryhmät
- Verkkoluento 1 (Koko: 35. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
LLPRIT20STietojenkäsittelyn koulutus 20S Lappeenranta
-
KKIE21LABHKieli- ja viestintäopinnot 2021-2022, LAB
Pienryhmät
- Verkkoluento 1
Osaamistavoitteet
Tavoitetaitotaso: B1-B2
Opiskelija osaa liikeviestinnän perusteet ja käyttää suullista ja kirjallista ruotsinkielen taitoa liike-elämän vuorovaikutustilanteissa.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Kurssi toteutetaan pelkkänä verkkototeutuksena, johon sisältyy viikottaiset verkkotapaamiset. Verkkotuntien ajankohdat löytyvät lukujärjestyksestä..
Verkkotunneilla harjoitellaan lähinnä suullista kielitaitoa. Verkkotuntien läsnäolovelvoite on 75 %.
Säännöllinen osallistuminen tapaamisiin, arviotavat suulliset ja kirjalliset oppimistehtävät ja kurssin lopussa valvottu kirjallinen lopputentti (Zoomissa tai Exam-järjestelmässä).
Verkkotuntien suullisilla näytöillä voi nostaa opintojakson loppuarvosanaa (säännöllinen osallistuminen ja aktiivisuus).
Ajoitus ja läsnäolo
Puhdas verkkokurssi, jossa viikottaiset videotapaamisten ajankohdat löytyvät lukujärjestyksestä. Verkkotuntien läsnäolovelvoite on 75 %.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Yhteinen kurssimateriaali on Moodlessa, ja osan materiaalista opiskelija tekee itse.
Uusintamahdollisuudet
Kurssin lopuksi on kirjallinen tentti, mutta kurssiarvosanaan vaikuttavat myös suullinen näyttö verkko-opetuksessa ja kirjalliset oppimistehtävät.
Oppimisympäristö
Moodle-ympäristö.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
3 opintopisteen kurssi vastaa 3 x 27 tuntia opiskelijan itsenäistä työtä.
Sisältö
Liikeviestinnän perusteet, alakohtaisia suullisia harjoituksia ja oman erikoisalan tekstejä tehtävineen.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Svenska i arbetslivet, 2 op.
Arviointimenetelmät
Säännöllinen osallistuminen verkko-opetukseen tapaamisiin, arvioitavat oppimistehtävät ja kurssin lopussa pidettävä kirjallinen tentti.
Lähitapaamisten suullisilla näytöillä on mahdollista antaa osaamisnäyttöä, joka voi nostaa opintojakson loppuarvosanaa (säännöllinen osallistuminen ja aktiivisuus).
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Suoritus ei täytä opintojaksolle asetettuja tavoitteita.
Ymmärtää lauseita ja usein käytettyjä ilmauksia, jotka liittyvät tavallisimpiin arkipäivän tarpeisiin: kaikkein keskeisin häntä itseään ja perhettä koskeva tieto, ostosten teko, paikallistieto, työ. Pystyy viestimään yksinkertaisissa ja rutiininomaisissa tehtävissä, jotka edellyttävät yksinkertaista tiedonvaihtoa tutuista, jokapäiväisistä
asioista. Pystyy kuvailemaan yksinkertaisesti omaa taustaansa, lähiympäristöään ja välittömiä tarpeitaan.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön tyydyttävästi.
Opiskelija osaa puhua tyydyttävästi. Hänen puheensa on ymmärrettävää. Vuorovaikutus puuttuu lähes täysin. Puhetta on hankala seurata. Puheen jäsentely ja johdonmukaisuus puuttuvat. Sidosteisuus puuttuu lähes täysin. Kieli on melko takeltelevaa, tauot ovat melko pitkiä ja ääntäminen häiritsee joskus puheen ymmärrettävyyttä. Opiskelija käyttää perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti.
Kirjoitettu viesti välittyy, mutta kieli sisältää vain yksinkertaisia ilmaisuja ja niissäkin on melko paljon virheitä. Kieli on hajanaista ja kömpelöä. Teksti ei etene loogisesti. Sidosteisuus puuttuu. Teksti muodostuu lähes irrallisista lauseista Aihetta on käsitelty erittäin suppeasti ja yksipuolisesti ja/tai teksti on kirjoitettu osittain aiheen vierestä. Teksti on tekstilajin ja/tai tyylikonventioiden vastaista.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön hyvin.
Opiskelija osaa puhua hyvin. Opiskelija saa kontaktin puhekumppaniinsa/kuulijoihin ja hän osaa käyttää nonverbaalin viestinnän keinoja. Puhetta on helppo seurata. Puheen sidosteisuudessa on joitakin puutteita. Kieli on sujuvaa ja selkeää, vaikka katkoja, epäröintiä ja ääntämisvirheitä saattaa esiintyä.
Kirjallinen viestintä on melko sujuvaa, selkeää ja melko virheetöntä. Rakenteet ja ammattisanasto riittävät viestin välittämiseen melko hyvin. Joitakin virheitä esiintyy. Teksti etenee kohtalaisen loogisesti. Sidosteisuudessa on puutteita. Aiheen käsittely on tavanomaista vastaten tehtävänantoon. Pieniä tekstilaji ja/tai tyylivirheitä esiintyy.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön erinomaisesti.
Opiskelija osaa puhua erinomaisesti. Vuorovaikutus on erittäin taitavaa, nonverbaalinen viestintä tukee tehokkaasti puhetta. Puhe on tavoitteellista, erittäin johdonmukaisista, osuvaa ja loogista. Siirtymät ovat erittäin sujuvia. Kieli (puhe, ääntäminen ja intonaatio) on sujuvaa, selkeää, täsmällistä ja normaalitempoista.
Kirjallinen viestintä on sujuvaa ja monipuolista. Rakenteet ovat vaihtelevia ja ammattisanasto on hallinnassa. Satunnaisia virheitä voi esiintyä. Teksti on rakenteellisesti selkeää ja loogista. Siirtymät ovat sidosteisen sujuvia. Aiheen käsittely on taitavaa vastaten täysin tehtävänantoa. Opiskelija osaa välittää kirjallisen viestin asiaankuuluvalla tekstilajilla ja/tai tyylillä.
Ilmoittautumisaika
03.05.2021 - 05.09.2021
Ajoitus
06.09.2021 - 24.10.2021
Opintopistemäärä
3 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Liiketoiminta (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus, Lappeenranta
Opetuskielet
- Ruotsi
Paikat
13 - 35
Koulutus
- Kieliopinnot LAB
- Kieliopinnot LUT
Opettaja
- Pirjo Kruusi
Opetusryhmät
- Verkkoluento 1 (Koko: 35. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
LLPRHOMA20SBachelor's Degree Programme in Tourism and Hospitality Management 20S Lappeenranta
-
KKIE21LABHKieli- ja viestintäopinnot 2021-2022, LAB
Pienryhmät
- Verkkoluento 1
Osaamistavoitteet
Tavoitetaitotaso: B1-B2
Opiskelija osaa liikeviestinnän perusteet ja käyttää suullista ja kirjallista ruotsinkielen taitoa liike-elämän vuorovaikutustilanteissa.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Kurssi toteutetaan pelkkänä verkkototeutuksena, johon sisältyy viikottaiset verkkotapaamiset. Verkkotuntien ajankohdat löytyvät lukujärjestyksestä..
Verkkotunneilla harjoitellaan lähinnä suullista kielitaitoa. Verkkotuntien läsnäolovelvoite on 75 %.
Säännöllinen osallistuminen tapaamisiin, arviotavat suulliset ja kirjalliset oppimistehtävät ja kurssin lopussa valvottu kirjallinen lopputentti (Zoomissa tai Exam-järjestelmässä).
Verkkotuntien suullisilla näytöillä voi nostaa opintojakson loppuarvosanaa (säännöllinen osallistuminen ja aktiivisuus).
Ajoitus ja läsnäolo
Puhdas verkkokurssi, jossa viikottaiset videotapaamisten ajankohdat löytyvät lukujärjestyksestä. Verkkotuntien läsnäolovelvoite on 75 %.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Yhteinen kurssimateriaali on Moodlessa, ja osan materiaalista opiskelija tekee itse.
Uusintamahdollisuudet
Kurssin lopuksi on kirjallinen tentti, mutta kurssiarvosanaan vaikuttavat myös suullinen näyttö verkko-opetuksessa ja kirjalliset oppimistehtävät.
Oppimisympäristö
Moodle-ympäristö.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
3 opintopisteen kurssi vastaa 3 x 27 tuntia opiskelijan itsenäistä työtä.
Sisältö
Liikeviestinnän perusteet, alakohtaisia suullisia harjoituksia ja oman erikoisalan tekstejä tehtävineen.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Svenska i arbetslivet, 2 op.
Arviointimenetelmät
Säännöllinen osallistuminen verkko-opetukseen tapaamisiin, arvioitavat oppimistehtävät ja kurssin lopussa pidettävä kirjallinen tentti.
Lähitapaamisten suullisilla näytöillä on mahdollista antaa osaamisnäyttöä, joka voi nostaa opintojakson loppuarvosanaa (säännöllinen osallistuminen ja aktiivisuus).
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Suoritus ei täytä opintojaksolle asetettuja tavoitteita.
Ymmärtää lauseita ja usein käytettyjä ilmauksia, jotka liittyvät tavallisimpiin arkipäivän tarpeisiin: kaikkein keskeisin häntä itseään ja perhettä koskeva tieto, ostosten teko, paikallistieto, työ. Pystyy viestimään yksinkertaisissa ja rutiininomaisissa tehtävissä, jotka edellyttävät yksinkertaista tiedonvaihtoa tutuista, jokapäiväisistä
asioista. Pystyy kuvailemaan yksinkertaisesti omaa taustaansa, lähiympäristöään ja välittömiä tarpeitaan.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön tyydyttävästi.
Opiskelija osaa puhua tyydyttävästi. Hänen puheensa on ymmärrettävää. Vuorovaikutus puuttuu lähes täysin. Puhetta on hankala seurata. Puheen jäsentely ja johdonmukaisuus puuttuvat. Sidosteisuus puuttuu lähes täysin. Kieli on melko takeltelevaa, tauot ovat melko pitkiä ja ääntäminen häiritsee joskus puheen ymmärrettävyyttä. Opiskelija käyttää perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti.
Kirjoitettu viesti välittyy, mutta kieli sisältää vain yksinkertaisia ilmaisuja ja niissäkin on melko paljon virheitä. Kieli on hajanaista ja kömpelöä. Teksti ei etene loogisesti. Sidosteisuus puuttuu. Teksti muodostuu lähes irrallisista lauseista Aihetta on käsitelty erittäin suppeasti ja yksipuolisesti ja/tai teksti on kirjoitettu osittain aiheen vierestä. Teksti on tekstilajin ja/tai tyylikonventioiden vastaista.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön hyvin.
Opiskelija osaa puhua hyvin. Opiskelija saa kontaktin puhekumppaniinsa/kuulijoihin ja hän osaa käyttää nonverbaalin viestinnän keinoja. Puhetta on helppo seurata. Puheen sidosteisuudessa on joitakin puutteita. Kieli on sujuvaa ja selkeää, vaikka katkoja, epäröintiä ja ääntämisvirheitä saattaa esiintyä.
Kirjallinen viestintä on melko sujuvaa, selkeää ja melko virheetöntä. Rakenteet ja ammattisanasto riittävät viestin välittämiseen melko hyvin. Joitakin virheitä esiintyy. Teksti etenee kohtalaisen loogisesti. Sidosteisuudessa on puutteita. Aiheen käsittely on tavanomaista vastaten tehtävänantoon. Pieniä tekstilaji ja/tai tyylivirheitä esiintyy.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön erinomaisesti.
Opiskelija osaa puhua erinomaisesti. Vuorovaikutus on erittäin taitavaa, nonverbaalinen viestintä tukee tehokkaasti puhetta. Puhe on tavoitteellista, erittäin johdonmukaisista, osuvaa ja loogista. Siirtymät ovat erittäin sujuvia. Kieli (puhe, ääntäminen ja intonaatio) on sujuvaa, selkeää, täsmällistä ja normaalitempoista.
Kirjallinen viestintä on sujuvaa ja monipuolista. Rakenteet ovat vaihtelevia ja ammattisanasto on hallinnassa. Satunnaisia virheitä voi esiintyä. Teksti on rakenteellisesti selkeää ja loogista. Siirtymät ovat sidosteisen sujuvia. Aiheen käsittely on taitavaa vastaten täysin tehtävänantoa. Opiskelija osaa välittää kirjallisen viestin asiaankuuluvalla tekstilajilla ja/tai tyylillä.
Ilmoittautumisaika
16.11.2020 - 10.01.2021
Ajoitus
22.03.2021 - 14.05.2021
Opintopistemäärä
3 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Kielikeskus (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus, Lappeenranta
Opetuskielet
- Ruotsi
Paikat
13 - 35
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
- Kieliopinnot LAB
Opettaja
- Mika Lajunen
Opetusryhmät
- Harjoitukset (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
KKIE20LABHKieli- ja viestintäopinnot 2020-2021, LAB
-
LLPRLII20SMLiiketalouden koulutus 20S, markkinointi, Lappeenranta
Pienryhmät
- Harjoitukset
Osaamistavoitteet
Tavoitetaitotaso: B1-B2
Opiskelija osaa liikeviestinnän perusteet ja käyttää suullista ja kirjallista ruotsinkielen taitoa liike-elämän vuorovaikutustilanteissa.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opetus taitotasolla B1-B2.
Opetusta, pari- ja ryhmäharjoituksia verkkotapaamisissa sekä itsenäistä työskentelyä verkossa.
Ajoitus ja läsnäolo
Säännöllinen osallistuminen verkko-opetukseen.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Moodle ja opiskelijoiden tuottama materiaali.
Uusintamahdollisuudet
Kirjallinen tentti kurssin lopussa Zoomissa/Teamsissa.
Uusinta uusintapäivinä.
Oppimisympäristö
verkko.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 3 op eli noin 80 tuntia opiskelijatyötä.
Sisältö
Liikeviestinnän perusteet, alakohtaisia suullisia harjoituksia ja oman erikoisalan tekstejä tehtävineen.
AFFÄRSKOMMUNIKATION (Liikeviestintä):
•kysely & tarjouspyyntö
•tarjous
•tilaus
•reklamaatio ja reklamaation vastaus
•oppimistehtävä 1: tarjouspyyntö & tarjous
•oppimistehtävä 2: reklamaatio & reklamaation vastaus
Oman alan tekstit
Oman alan sanaston kerääminen
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Svenska i arbetslivet, 2-3 op.
Arviointimenetelmät
Jatkuva näyttö verkkotapaamisissa, oppimistehtävät Moodlessa, Moodlen sanakokeet ja kurssin lopussa valvottu kirjallinen suoritus.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei hallitse opintojakson sisältöä. Hän ei kykene välittämään liike-elämässä tarvittavia ruotsinkielisiä viestejä suullisesti ja/tai kirjallisesti.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön tyydyttävästi.
Opiskelija osaa puhua tyydyttävästi. Hänen puheensa on ymmärrettävää. Vuorovaikutus puuttuu lähes täysin. Puhetta on hankala seurata. Puheen jäsentely ja johdonmukaisuus puuttuvat. Sidosteisuus puuttuu lähes täysin. Kieli on melko takeltelevaa, tauot ovat melko pitkiä ja ääntäminen häiritsee joskus puheen ymmärrettävyyttä. Opiskelija käyttää perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti.
Kirjoitettu viesti välittyy, mutta kieli sisältää vain yksinkertaisia ilmaisuja ja niissäkin on melko paljon virheitä. Kieli on hajanaista ja kömpelöä. Teksti ei etene loogisesti. Sidosteisuus puuttuu. Teksti muodostuu lähes irrallisista lauseista Aihetta on käsitelty erittäin suppeasti ja yksipuolisesti ja/tai teksti on kirjoitettu osittain aiheen vierestä. Teksti on tekstilajin ja/tai tyylikonventioiden vastaista.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön hyvin.
Opiskelija osaa puhua hyvin. Opiskelija saa kontaktin puhekumppaniinsa/kuulijoihin ja hän osaa käyttää nonverbaalin viestinnän keinoja. Puhetta on helppo seurata. Puheen sidosteisuudessa on joitakin puutteita. Kieli on sujuvaa ja selkeää, vaikka katkoja, epäröintiä ja ääntämisvirheitä saattaa esiintyä.
Kirjallinen viestintä on melko sujuvaa, selkeää ja melko virheetöntä. Rakenteet ja ammattisanasto riittävät viestin välittämiseen melko hyvin. Joitakin virheitä esiintyy. Teksti etenee kohtalaisen loogisesti. Sidosteisuudessa on puutteita. Aiheen käsittely on tavanomaista vastaten tehtävänantoon. Pieniä tekstilaji ja/tai tyylivirheitä esiintyy.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön erinomaisesti.
Opiskelija osaa puhua erinomaisesti. Vuorovaikutus on erittäin taitavaa, nonverbaalinen viestintä tukee tehokkaasti puhetta. Puhe on tavoitteellista, erittäin johdonmukaisista, osuvaa ja loogista. Siirtymät ovat erittäin sujuvia. Kieli (puhe, ääntäminen ja intonaatio) on sujuvaa, selkeää, täsmällistä ja normaalitempoista.
Kirjallinen viestintä on sujuvaa ja monipuolista. Rakenteet ovat vaihtelevia ja ammattisanasto on hallinnassa. Satunnaisia virheitä voi esiintyä. Teksti on rakenteellisesti selkeää ja loogista. Siirtymät ovat sidosteisen sujuvia. Aiheen käsittely on taitavaa vastaten täysin tehtävänantoa. Opiskelija osaa välittää kirjallisen viestin asiaankuuluvalla tekstilajilla ja/tai tyylillä.
Ilmoittautumisaika
16.11.2020 - 10.01.2021
Ajoitus
22.03.2021 - 14.05.2021
Opintopistemäärä
3 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Kielikeskus (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus, Lappeenranta
Opetuskielet
- Ruotsi
Paikat
13 - 35
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
- Kieliopinnot LAB
Opettaja
- Mika Lajunen
Opetusryhmät
- Harjoitukset (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
KKIE20LABHKieli- ja viestintäopinnot 2020-2021, LAB
-
LLPRLII20SLLiiketalouden koulutus 20S, laskentatoimi, Lappeenranta
Pienryhmät
- Harjoitukset
Osaamistavoitteet
Tavoitetaitotaso: B1-B2
Opiskelija osaa liikeviestinnän perusteet ja käyttää suullista ja kirjallista ruotsinkielen taitoa liike-elämän vuorovaikutustilanteissa.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opetus taitotasolla B1-B2.
Opetusta, pari- ja ryhmäharjoituksia verkkotapaamisissa sekä itsenäistä työskentelyä verkossa.
Ajoitus ja läsnäolo
Säännöllinen osallistuminen verkko-opetukseen.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Moodle ja opiskelijoiden tuottama materiaali.
Uusintamahdollisuudet
Kirjallinen tentti kurssin lopussa Zoomissa/Teamsissa.
Uusinta uusintapäivinä.
Oppimisympäristö
verkko.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 3 op eli noin 80 tuntia opiskelijatyötä.
Sisältö
Liikeviestinnän perusteet, alakohtaisia suullisia harjoituksia ja oman erikoisalan tekstejä tehtävineen.
AFFÄRSKOMMUNIKATION (Liikeviestintä):
•kysely & tarjouspyyntö
•tarjous
•tilaus
•reklamaatio ja reklamaation vastaus
•oppimistehtävä 1: tarjouspyyntö & tarjous
•oppimistehtävä 2: reklamaatio & reklamaation vastaus
Oman alan tekstit
Oman alan sanaston kerääminen
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Svenska i arbetslivet, 2-3 op.
Arviointimenetelmät
Jatkuva näyttö verkkotapaamisissa, oppimistehtävät Moodlessa, Moodlen sanakokeet ja kurssin lopussa valvottu kirjallinen suoritus.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei hallitse opintojakson sisältöä. Hän ei kykene välittämään liike-elämässä tarvittavia ruotsinkielisiä viestejä suullisesti ja/tai kirjallisesti.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön tyydyttävästi.
Opiskelija osaa puhua tyydyttävästi. Hänen puheensa on ymmärrettävää. Vuorovaikutus puuttuu lähes täysin. Puhetta on hankala seurata. Puheen jäsentely ja johdonmukaisuus puuttuvat. Sidosteisuus puuttuu lähes täysin. Kieli on melko takeltelevaa, tauot ovat melko pitkiä ja ääntäminen häiritsee joskus puheen ymmärrettävyyttä. Opiskelija käyttää perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti.
Kirjoitettu viesti välittyy, mutta kieli sisältää vain yksinkertaisia ilmaisuja ja niissäkin on melko paljon virheitä. Kieli on hajanaista ja kömpelöä. Teksti ei etene loogisesti. Sidosteisuus puuttuu. Teksti muodostuu lähes irrallisista lauseista Aihetta on käsitelty erittäin suppeasti ja yksipuolisesti ja/tai teksti on kirjoitettu osittain aiheen vierestä. Teksti on tekstilajin ja/tai tyylikonventioiden vastaista.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön hyvin.
Opiskelija osaa puhua hyvin. Opiskelija saa kontaktin puhekumppaniinsa/kuulijoihin ja hän osaa käyttää nonverbaalin viestinnän keinoja. Puhetta on helppo seurata. Puheen sidosteisuudessa on joitakin puutteita. Kieli on sujuvaa ja selkeää, vaikka katkoja, epäröintiä ja ääntämisvirheitä saattaa esiintyä.
Kirjallinen viestintä on melko sujuvaa, selkeää ja melko virheetöntä. Rakenteet ja ammattisanasto riittävät viestin välittämiseen melko hyvin. Joitakin virheitä esiintyy. Teksti etenee kohtalaisen loogisesti. Sidosteisuudessa on puutteita. Aiheen käsittely on tavanomaista vastaten tehtävänantoon. Pieniä tekstilaji ja/tai tyylivirheitä esiintyy.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön erinomaisesti.
Opiskelija osaa puhua erinomaisesti. Vuorovaikutus on erittäin taitavaa, nonverbaalinen viestintä tukee tehokkaasti puhetta. Puhe on tavoitteellista, erittäin johdonmukaisista, osuvaa ja loogista. Siirtymät ovat erittäin sujuvia. Kieli (puhe, ääntäminen ja intonaatio) on sujuvaa, selkeää, täsmällistä ja normaalitempoista.
Kirjallinen viestintä on sujuvaa ja monipuolista. Rakenteet ovat vaihtelevia ja ammattisanasto on hallinnassa. Satunnaisia virheitä voi esiintyä. Teksti on rakenteellisesti selkeää ja loogista. Siirtymät ovat sidosteisen sujuvia. Aiheen käsittely on taitavaa vastaten täysin tehtävänantoa. Opiskelija osaa välittää kirjallisen viestin asiaankuuluvalla tekstilajilla ja/tai tyylillä.
Ilmoittautumisaika
16.11.2020 - 10.01.2021
Ajoitus
08.03.2021 - 31.05.2021
Opintopistemäärä
3 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Kielikeskus (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus, Lappeenranta
Opetuskielet
- Ruotsi
- Suomi
Paikat
20 - 35
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
- Kieliopinnot LAB
Opettaja
- Marjut Janhunen
Opetusryhmät
- Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
KKIE20LABHKieli- ja viestintäopinnot 2020-2021, LAB
-
LLPRIB20SBachelor's Degree Programme in International Business 20S Lappeenranta
-
LLPRLII20SJLiiketalouden koulutus 20S, juridiikka, Lappeenranta
Pienryhmät
- Verkkoluento 1
Osaamistavoitteet
Tavoitetaitotaso: B1-B2
Opiskelija osaa liikeviestinnän perusteet ja käyttää suullista ja kirjallista ruotsinkielen taitoa liike-elämän vuorovaikutustilanteissa.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Kurssi toteutetaan keväällä 2021 pelkkänä verkkototeutuksena, johon sisältyy viikottaiset verkkotapaamiset. Verkkotuntien ajankohdat löytyvät lukujärjestyksestä..
Verkkotunneilla harjoitellaan lähinnä suullista kielitaitoa. Verkkotuntien läsnäolovelvoite on 75 %.
Säännöllinen osallistuminen tapaamisiin, arviotavat suulliset ja kirjalliset oppimistehtävät ja kurssin lopussa valvottu kirjallinen lopputentti (Zoomissa tai Exam-järjestelmässä).
Verkkotuntien suullisilla näytöillä voi nostaa opintojakson loppuarvosanaa (säännöllinen osallistuminen ja aktiivisuus).
Ajoitus ja läsnäolo
4. periodi kevät 2021.
Puhdas verkkokurssi, jossa viikottaiset videotapaamisten ajankohdat löytyvät lukujärjestyksestä. Verkkotuntien läsnäolovelvoite on 75 %.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Yhteinen kurssimateriaali on Moodlessa, ja osan materiaalista opiskelija tekee itse.
Uusintamahdollisuudet
Kurssin lopuksi on kirjallinen tentti, mutta kurssiarvosanaan vaikuttavat myös suullinen näyttö verkko-opetuksessa ja kirjalliset oppimistehtävät.
Oppimisympäristö
Moodle-ympäristö.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
3 opintopisteen kurssi vastaa 3 x 27 tuntia opiskelijan itsenäistä työtä.
Sisältö
Liikeviestinnän perusteet, alakohtaisia suullisia harjoituksia ja oman erikoisalan tekstejä tehtävineen.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Svenska i arbetslivet, 2 op.
Arviointimenetelmät
Säännöllinen osallistuminen verkko-opetukseen tapaamisiin, arvioitavat oppimistehtävät ja kurssin lopussa pidettävä kirjallinen tentti.
Lähitapaamisten suullisilla näytöillä on mahdollista antaa osaamisnäyttöä, joka voi nostaa opintojakson loppuarvosanaa (säännöllinen osallistuminen ja aktiivisuus).
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Suoritus ei täytä opintojaksolle asetettuja tavoitteita.
Ymmärtää lauseita ja usein käytettyjä ilmauksia, jotka liittyvät tavallisimpiin arkipäivän tarpeisiin: kaikkein keskeisin häntä itseään ja perhettä koskeva tieto, ostosten teko, paikallistieto, työ. Pystyy viestimään yksinkertaisissa ja rutiininomaisissa tehtävissä, jotka edellyttävät yksinkertaista tiedonvaihtoa tutuista, jokapäiväisistä
asioista. Pystyy kuvailemaan yksinkertaisesti omaa taustaansa, lähiympäristöään ja välittömiä tarpeitaan.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön tyydyttävästi.
Opiskelija osaa puhua tyydyttävästi. Hänen puheensa on ymmärrettävää. Vuorovaikutus puuttuu lähes täysin. Puhetta on hankala seurata. Puheen jäsentely ja johdonmukaisuus puuttuvat. Sidosteisuus puuttuu lähes täysin. Kieli on melko takeltelevaa, tauot ovat melko pitkiä ja ääntäminen häiritsee joskus puheen ymmärrettävyyttä. Opiskelija käyttää perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti.
Kirjoitettu viesti välittyy, mutta kieli sisältää vain yksinkertaisia ilmaisuja ja niissäkin on melko paljon virheitä. Kieli on hajanaista ja kömpelöä. Teksti ei etene loogisesti. Sidosteisuus puuttuu. Teksti muodostuu lähes irrallisista lauseista Aihetta on käsitelty erittäin suppeasti ja yksipuolisesti ja/tai teksti on kirjoitettu osittain aiheen vierestä. Teksti on tekstilajin ja/tai tyylikonventioiden vastaista.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön hyvin.
Opiskelija osaa puhua hyvin. Opiskelija saa kontaktin puhekumppaniinsa/kuulijoihin ja hän osaa käyttää nonverbaalin viestinnän keinoja. Puhetta on helppo seurata. Puheen sidosteisuudessa on joitakin puutteita. Kieli on sujuvaa ja selkeää, vaikka katkoja, epäröintiä ja ääntämisvirheitä saattaa esiintyä.
Kirjallinen viestintä on melko sujuvaa, selkeää ja melko virheetöntä. Rakenteet ja ammattisanasto riittävät viestin välittämiseen melko hyvin. Joitakin virheitä esiintyy. Teksti etenee kohtalaisen loogisesti. Sidosteisuudessa on puutteita. Aiheen käsittely on tavanomaista vastaten tehtävänantoon. Pieniä tekstilaji ja/tai tyylivirheitä esiintyy.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön erinomaisesti.
Opiskelija osaa puhua erinomaisesti. Vuorovaikutus on erittäin taitavaa, nonverbaalinen viestintä tukee tehokkaasti puhetta. Puhe on tavoitteellista, erittäin johdonmukaisista, osuvaa ja loogista. Siirtymät ovat erittäin sujuvia. Kieli (puhe, ääntäminen ja intonaatio) on sujuvaa, selkeää, täsmällistä ja normaalitempoista.
Kirjallinen viestintä on sujuvaa ja monipuolista. Rakenteet ovat vaihtelevia ja ammattisanasto on hallinnassa. Satunnaisia virheitä voi esiintyä. Teksti on rakenteellisesti selkeää ja loogista. Siirtymät ovat sidosteisen sujuvia. Aiheen käsittely on taitavaa vastaten täysin tehtävänantoa. Opiskelija osaa välittää kirjallisen viestin asiaankuuluvalla tekstilajilla ja/tai tyylillä.
Ilmoittautumisaika
16.11.2020 - 07.01.2021
Ajoitus
11.01.2021 - 26.02.2021
Opintopistemäärä
3 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Kielikeskus (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Ruotsi
Paikat
13 - 35
Koulutus
- Kieliopinnot LAB
- Kieliopinnot LUT
Opettaja
- Merja Naalisvaara-Jokinen
Opetusryhmät
- Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
KKIE20LABHKieli- ja viestintäopinnot 2020-2021, LAB
-
KKIE20LUTHKieli- ja viestintäopinnot 2020-2021, LUT
Pienryhmät
- Verkkoluento
Osaamistavoitteet
Tavoitetaitotaso: B1-B2
Opiskelija osaa liikeviestinnän perusteet ja käyttää suullista ja kirjallista ruotsinkielen taitoa liike-elämän vuorovaikutustilanteissa.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Kurssi toteutetaan keväällä 2021 pelkkänä verkkototeutuksena, johon sisältyy viikoittaiset vapaaehtoiset tunnin kestävät videotapaamiset. Videotapaamisissa harjoitellaan lähinnä suullista kielitaitoa.
Vapaaehtoinen osallistuminen videotapaamisiin, arviotavat oppimistehtävät Moodleen, Moodlen sanakokeet ja kurssin lopussa valvottu kirjallinen suoritus (koronatilanteesta riippuen se voi olla joko sähköisessä Exam-järjestelmässä paikan päällä kampuksella tai valvottu videosuoritus).
Suullisilla näytöillä videotapaamisissa on mahdollista antaa osaamisnäyttöä, joka voi nostaa opintojakson loppuarvosanaa (säännöllinen osallistuminen ja aktiivisuus).
Ajoitus ja läsnäolo
3. periodi kevät 2021.
Puhdas verkkokurssi, jossa viikottaisten vapaaehtoisten videotapaamisten ajankohdat näkyvät TimeEditissä.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Yhteinen kurssimateriaali on Moodlessa, ja osan materiaalista opiskelija tekee itse.
Uusintamahdollisuudet
Kurssilla ei ole perinteistä kirjallista tenttiä. Arviointi pohjautuu Moodleen palautettaviin arvioitaviin oppimistehtäviin, Moodlen sanakokeisiin ja kurssin lopussa tehtävään valvottuun kirjalliseen suoritukseen.
Oppimisympäristö
Moodle-ympäristö.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
3 opintopisteen kurssi vastaa 3 x 27 tuntia opiskelijan itsenäistä työtä.
Sisältö
Liikeviestinnän perusteet, alakohtaisia suullisia harjoituksia ja oman erikoisalan tekstejä tehtävineen.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Svenska i arbetslivet, 2 op.
Arviointimenetelmät
Arvioitavat oppimistehtävät Moodleen, Moodlen sanakokeet ja kurssin lopussa valvottu kirjallinen suoritus.
Suullisilla näytöillä vapaaehtoisissa videotapaamisissa on mahdollista antaa osaamisnäyttöä, joka voi nostaa opintojakson loppuarvosanaa (säännöllinen osallistuminen ja aktiivisuus).
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Suoritus ei täytä opintojaksolle asetettuja tavoitteita.
Ymmärtää lauseita ja usein käytettyjä ilmauksia, jotka liittyvät tavallisimpiin arkipäivän tarpeisiin: kaikkein keskeisin häntä itseään ja perhettä koskeva tieto, ostosten teko, paikallistieto, työ. Pystyy viestimään yksinkertaisissa ja rutiininomaisissa tehtävissä, jotka edellyttävät yksinkertaista tiedonvaihtoa tutuista, jokapäiväisistä
asioista. Pystyy kuvailemaan yksinkertaisesti omaa taustaansa, lähiympäristöään ja välittömiä tarpeitaan.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön tyydyttävästi.
Opiskelija osaa puhua tyydyttävästi. Hänen puheensa on ymmärrettävää. Vuorovaikutus puuttuu lähes täysin. Puhetta on hankala seurata. Puheen jäsentely ja johdonmukaisuus puuttuvat. Sidosteisuus puuttuu lähes täysin. Kieli on melko takeltelevaa, tauot ovat melko pitkiä ja ääntäminen häiritsee joskus puheen ymmärrettävyyttä. Opiskelija käyttää perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti.
Kirjoitettu viesti välittyy, mutta kieli sisältää vain yksinkertaisia ilmaisuja ja niissäkin on melko paljon virheitä. Kieli on hajanaista ja kömpelöä. Teksti ei etene loogisesti. Sidosteisuus puuttuu. Teksti muodostuu lähes irrallisista lauseista Aihetta on käsitelty erittäin suppeasti ja yksipuolisesti ja/tai teksti on kirjoitettu osittain aiheen vierestä. Teksti on tekstilajin ja/tai tyylikonventioiden vastaista.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön hyvin.
Opiskelija osaa puhua hyvin. Opiskelija saa kontaktin puhekumppaniinsa/kuulijoihin ja hän osaa käyttää nonverbaalin viestinnän keinoja. Puhetta on helppo seurata. Puheen sidosteisuudessa on joitakin puutteita. Kieli on sujuvaa ja selkeää, vaikka katkoja, epäröintiä ja ääntämisvirheitä saattaa esiintyä.
Kirjallinen viestintä on melko sujuvaa, selkeää ja melko virheetöntä. Rakenteet ja ammattisanasto riittävät viestin välittämiseen melko hyvin. Joitakin virheitä esiintyy. Teksti etenee kohtalaisen loogisesti. Sidosteisuudessa on puutteita. Aiheen käsittely on tavanomaista vastaten tehtävänantoon. Pieniä tekstilaji ja/tai tyylivirheitä esiintyy.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön erinomaisesti.
Opiskelija osaa puhua erinomaisesti. Vuorovaikutus on erittäin taitavaa, nonverbaalinen viestintä tukee tehokkaasti puhetta. Puhe on tavoitteellista, erittäin johdonmukaisista, osuvaa ja loogista. Siirtymät ovat erittäin sujuvia. Kieli (puhe, ääntäminen ja intonaatio) on sujuvaa, selkeää, täsmällistä ja normaalitempoista.
Kirjallinen viestintä on sujuvaa ja monipuolista. Rakenteet ovat vaihtelevia ja ammattisanasto on hallinnassa. Satunnaisia virheitä voi esiintyä. Teksti on rakenteellisesti selkeää ja loogista. Siirtymät ovat sidosteisen sujuvia. Aiheen käsittely on taitavaa vastaten täysin tehtävänantoa. Opiskelija osaa välittää kirjallisen viestin asiaankuuluvalla tekstilajilla ja/tai tyylillä.
Ilmoittautumisaika
01.08.2020 - 15.09.2020
Ajoitus
26.10.2020 - 18.12.2020
Opintopistemäärä
3 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Kielikeskus (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus, Lappeenranta
Opetuskielet
- Ruotsi
Paikat
13 - 35
Koulutus
- Kieliopinnot LAB
- Kieliopinnot LUT
Opettaja
- Vera Kozlovskaia
Opetusryhmät
- Harjoitukset (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
LITAL19Liiketalouden koulutus 19S, laskentatoimi, Lappeenranta
Pienryhmät
- Harjoitukset
Osaamistavoitteet
Tavoitetaitotaso: B1-B2
Opiskelija osaa liikeviestinnän perusteet ja käyttää suullista ja kirjallista ruotsinkielen taitoa liike-elämän vuorovaikutustilanteissa.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opetus taitotasolla B1-B2.
Opetusta, pari- ja ryhmäharjoituksia verkkotapaamisissa sekä itsenäistä työskentelyä verkossa.
Ajoitus ja läsnäolo
Säännöllinen osallistuminen verkko-opetukseen.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Moodle ja opiskelijoiden tuottama materiaali.
Oppimisympäristö
verkko.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 3 op eli noin 80 tuntia opiskelijatyötä.
Sisältö
Liikeviestinnän perusteet, alakohtaisia suullisia harjoituksia ja oman erikoisalan tekstejä tehtävineen.
AFFÄRSKOMMUNICATION (Liikeviestintä):
•kysely & tarjouspyyntö
•tarjous
•tilaus
•reklamaatio ja reklamaation vastaus
•oppimistehtävä 1: tarjouspyyntö & tarjous
•oppimistehtävä 2: reklamaatio & reklamaation vastaus
OMAN ALAN TEKSTIT
Laskentatoimen kolme tekstiä opettajalta.
Yhden laskentatoimen tekstin opettaminen muille ja yhden opiskelu.
Oman laskentatoimen ruotsin sanaston kerääminen.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Svenska i arbetslivet, 2-3 op.
Arviointimenetelmät
Jatkuva näyttö verkkotapaamisissa, arvosteltavat oppimistehtävät Moodlessa, Moodlen sanakokeet ja kurssin lopussa valvottu kirjallinen suoritus sähköisessä Exam-järjestelmässä paikan päällä kampuksella tai Moodle-tentti.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei hallitse opintojakson sisältöä. Hän ei kykene välittämään liike-elämässä tarvittavia ruotsinkielisiä viestejä suullisesti ja/tai kirjallisesti.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön tyydyttävästi.
Opiskelija osaa puhua tyydyttävästi. Hänen puheensa on ymmärrettävää. Vuorovaikutus puuttuu lähes täysin. Puhetta on hankala seurata. Puheen jäsentely ja johdonmukaisuus puuttuvat. Sidosteisuus puuttuu lähes täysin. Kieli on melko takeltelevaa, tauot ovat melko pitkiä ja ääntäminen häiritsee joskus puheen ymmärrettävyyttä. Opiskelija käyttää perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti.
Kirjoitettu viesti välittyy, mutta kieli sisältää vain yksinkertaisia ilmaisuja ja niissäkin on melko paljon virheitä. Kieli on hajanaista ja kömpelöä. Teksti ei etene loogisesti. Sidosteisuus puuttuu. Teksti muodostuu lähes irrallisista lauseista Aihetta on käsitelty erittäin suppeasti ja yksipuolisesti ja/tai teksti on kirjoitettu osittain aiheen vierestä. Teksti on tekstilajin ja/tai tyylikonventioiden vastaista.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön hyvin.
Opiskelija osaa puhua hyvin. Opiskelija saa kontaktin puhekumppaniinsa/kuulijoihin ja hän osaa käyttää nonverbaalin viestinnän keinoja. Puhetta on helppo seurata. Puheen sidosteisuudessa on joitakin puutteita. Kieli on sujuvaa ja selkeää, vaikka katkoja, epäröintiä ja ääntämisvirheitä saattaa esiintyä.
Kirjallinen viestintä on melko sujuvaa, selkeää ja melko virheetöntä. Rakenteet ja ammattisanasto riittävät viestin välittämiseen melko hyvin. Joitakin virheitä esiintyy. Teksti etenee kohtalaisen loogisesti. Sidosteisuudessa on puutteita. Aiheen käsittely on tavanomaista vastaten tehtävänantoon. Pieniä tekstilaji ja/tai tyylivirheitä esiintyy.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön erinomaisesti.
Opiskelija osaa puhua erinomaisesti. Vuorovaikutus on erittäin taitavaa, nonverbaalinen viestintä tukee tehokkaasti puhetta. Puhe on tavoitteellista, erittäin johdonmukaisista, osuvaa ja loogista. Siirtymät ovat erittäin sujuvia. Kieli (puhe, ääntäminen ja intonaatio) on sujuvaa, selkeää, täsmällistä ja normaalitempoista.
Kirjallinen viestintä on sujuvaa ja monipuolista. Rakenteet ovat vaihtelevia ja ammattisanasto on hallinnassa. Satunnaisia virheitä voi esiintyä. Teksti on rakenteellisesti selkeää ja loogista. Siirtymät ovat sidosteisen sujuvia. Aiheen käsittely on taitavaa vastaten täysin tehtävänantoa. Opiskelija osaa välittää kirjallisen viestin asiaankuuluvalla tekstilajilla ja/tai tyylillä.
Ilmoittautumisaika
01.08.2020 - 15.09.2020
Ajoitus
26.10.2020 - 18.12.2020
Opintopistemäärä
3 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
67 % Lähiopetus, 33 % Etäopetus
Yksikkö
Kielikeskus (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Ruotsi
Paikat
13 - 35
Koulutus
- Kieliopinnot LAB
- Kieliopinnot LUT
Opettaja
- Merja Naalisvaara-Jokinen
Opetusryhmät
- Harjoitukset 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
LITAJ19Liiketalouden koulutus 19S, juridiikka, Lappeenranta
Pienryhmät
- Harjoitukset 1
Osaamistavoitteet
Tavoitetaitotaso: B1-B2
Opiskelija osaa liikeviestinnän perusteet ja käyttää suullista ja kirjallista ruotsinkielen taitoa liike-elämän vuorovaikutustilanteissa.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Kurssi toteutetaan syksyllä 2020 pelkkänä verkkototeutuksena, johon sisältyy viikottaiset videotapaamiset.
Videotapaamisten ajankohta näkyy TimeEditissä.
Videotapaamisissa harjoitellaan lähinnä suullista kielitaitoa. Videotapaamisten läsnäolovelvoite 75 %.
Säännöllinen osallistuminen videotapaamisiin, arviotavat oppimistehtävät Moodleen, Moodlen sanakokeet ja kurssin lopussa valvottu kirjallinen suoritus (koronatilanteesta riippuen se voi olla joko sähköisessä Exam-järjestelmässä paikan päällä kampuksella tai valvottu videosuoritus).
Videotapaamisten suullisilla näytöillä on mahdollista antaa osaamisnäyttöä, joka voi nostaa opintojakson loppuarvosanaa (säännöllinen osallistuminen ja aktiivisuus).
Ajoitus ja läsnäolo
2. periodi syksy 2020.
Puhdas verkkokurssi, jossa viikottaiset videotapaamisten ajankohdat näkyvät TimeEditissä. Videotapaamisten läsnäolovelvoite 75 %.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Yhteinen kurssimateriaali on Moodlessa, ja osan materiaalista opiskelija tekee itse.
Uusintamahdollisuudet
Kurssilla ei ole perinteistä kirjallista tenttiä. Arviointi pohjautuu Moodleen palautettaviin arvioitaviin oppimistehtäviin, Moodlen sanakokeisiin ja kurssin lopussa tehtävään valvottuun kirjalliseen suoritukseen.
Oppimisympäristö
Moodle-ympäristö.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
3 opintopisteen kurssi vastaa 3 x 27 tuntia opiskelijan itsenäistä työtä.
Sisältö
Liikeviestinnän perusteet, alakohtaisia suullisia harjoituksia ja oman erikoisalan tekstejä tehtävineen.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Svenska i arbetslivet, 2 op.
Arviointimenetelmät
Säännöllinen osallistuminen videotapaamisiin, arvioitavat oppimistehtävät Moodleen, Moodlen sanakokeet ja kurssin lopussa valvottu kirjallinen suoritus.
Lähitapaamisten suullisilla näytöillä on mahdollista antaa osaamisnäyttöä, joka voi nostaa opintojakson loppuarvosanaa (säännöllinen osallistuminen ja aktiivisuus).
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Suoritus ei täytä opintojaksolle asetettuja tavoitteita.
Ymmärtää lauseita ja usein käytettyjä ilmauksia, jotka liittyvät tavallisimpiin arkipäivän tarpeisiin: kaikkein keskeisin häntä itseään ja perhettä koskeva tieto, ostosten teko, paikallistieto, työ. Pystyy viestimään yksinkertaisissa ja rutiininomaisissa tehtävissä, jotka edellyttävät yksinkertaista tiedonvaihtoa tutuista, jokapäiväisistä
asioista. Pystyy kuvailemaan yksinkertaisesti omaa taustaansa, lähiympäristöään ja välittömiä tarpeitaan.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön tyydyttävästi.
Opiskelija osaa puhua tyydyttävästi. Hänen puheensa on ymmärrettävää. Vuorovaikutus puuttuu lähes täysin. Puhetta on hankala seurata. Puheen jäsentely ja johdonmukaisuus puuttuvat. Sidosteisuus puuttuu lähes täysin. Kieli on melko takeltelevaa, tauot ovat melko pitkiä ja ääntäminen häiritsee joskus puheen ymmärrettävyyttä. Opiskelija käyttää perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti.
Kirjoitettu viesti välittyy, mutta kieli sisältää vain yksinkertaisia ilmaisuja ja niissäkin on melko paljon virheitä. Kieli on hajanaista ja kömpelöä. Teksti ei etene loogisesti. Sidosteisuus puuttuu. Teksti muodostuu lähes irrallisista lauseista Aihetta on käsitelty erittäin suppeasti ja yksipuolisesti ja/tai teksti on kirjoitettu osittain aiheen vierestä. Teksti on tekstilajin ja/tai tyylikonventioiden vastaista.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön hyvin.
Opiskelija osaa puhua hyvin. Opiskelija saa kontaktin puhekumppaniinsa/kuulijoihin ja hän osaa käyttää nonverbaalin viestinnän keinoja. Puhetta on helppo seurata. Puheen sidosteisuudessa on joitakin puutteita. Kieli on sujuvaa ja selkeää, vaikka katkoja, epäröintiä ja ääntämisvirheitä saattaa esiintyä.
Kirjallinen viestintä on melko sujuvaa, selkeää ja melko virheetöntä. Rakenteet ja ammattisanasto riittävät viestin välittämiseen melko hyvin. Joitakin virheitä esiintyy. Teksti etenee kohtalaisen loogisesti. Sidosteisuudessa on puutteita. Aiheen käsittely on tavanomaista vastaten tehtävänantoon. Pieniä tekstilaji ja/tai tyylivirheitä esiintyy.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön erinomaisesti.
Opiskelija osaa puhua erinomaisesti. Vuorovaikutus on erittäin taitavaa, nonverbaalinen viestintä tukee tehokkaasti puhetta. Puhe on tavoitteellista, erittäin johdonmukaisista, osuvaa ja loogista. Siirtymät ovat erittäin sujuvia. Kieli (puhe, ääntäminen ja intonaatio) on sujuvaa, selkeää, täsmällistä ja normaalitempoista.
Kirjallinen viestintä on sujuvaa ja monipuolista. Rakenteet ovat vaihtelevia ja ammattisanasto on hallinnassa. Satunnaisia virheitä voi esiintyä. Teksti on rakenteellisesti selkeää ja loogista. Siirtymät ovat sidosteisen sujuvia. Aiheen käsittely on taitavaa vastaten täysin tehtävänantoa. Opiskelija osaa välittää kirjallisen viestin asiaankuuluvalla tekstilajilla ja/tai tyylillä.
Ilmoittautumisaika
01.08.2020 - 15.09.2020
Ajoitus
26.10.2020 - 18.12.2020
Opintopistemäärä
3 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Kielikeskus (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus, Lappeenranta
Opetuskielet
- Ruotsi
Paikat
13 - 35
Koulutus
- Kieliopinnot LAB
- Kieliopinnot LUT
Opettaja
- Vera Kozlovskaia
Opetusryhmät
- Harjoitukset (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
LITAD19Liiketalouden koulutus 19S, digitradenomi, Lappeenranta
-
IB19Bachelor's Degree Programme in International Business 19S, Lappeenranta
Pienryhmät
- Harjoitukset
Osaamistavoitteet
Tavoitetaitotaso: B1-B2
Opiskelija osaa liikeviestinnän perusteet ja käyttää suullista ja kirjallista ruotsinkielen taitoa liike-elämän vuorovaikutustilanteissa.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opetus taitotasolla B1-B2.
Opetusta, pari- ja ryhmäharjoituksia verkkotapaamisissa sekä itsenäistä työskentelyä verkossa.
Ajoitus ja läsnäolo
Säännöllinen osallistuminen verkko-opetukseen.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Moodle ja opiskelijoiden tuottama materiaali.
Oppimisympäristö
Verkko.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 3 op eli noin 80 tuntia opiskelijatyötä.
Sisältö
Liikeviestinnän perusteet, alakohtaisia suullisia harjoituksia ja oman erikoisalan tekstejä tehtävineen.
AFFÄRSKOMMUNICATION (Liikeviestintä):
•kysely & tarjouspyyntö
•tarjous
•tilaus
•reklamaatio ja reklamaation vastaus
•oppimistehtävä 1: tarjouspyyntö & tarjous
•oppimistehtävä 2: reklamaatio & reklamaation vastaus
OMAN ALAN TEKSTIT
IT/ kansainvälinen kauppa; kolme tekstiä opettajalta.
Yhden oman alan tekstin opettaminen muille ja yhden opiskelu.
Oman alan ruotsin sanaston kerääminen.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Svenska i arbetslivet, 2-3 op.
Arviointimenetelmät
Jatkuva näyttö verkkotapaamisissa, arvosteltavat oppimistehtävät Moodlessa, Moodlen sanakokeet ja kurssin lopussa valvottu kirjallinen suoritus sähköisessä Exam-järjestelmässä paikan päällä kampuksella tai Moodle-tentti.
Suullisilla näytöillä lähitapaamisissa on mahdollista antaa osaamisnäyttöä, joka voi nostaa opintojakson loppuarvosanaa (säännöllinen osallistuminen ja aktiivisuus).
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei hallitse opintojakson sisältöä. Hän ei kykene välittämään liike-elämässä tarvittavia ruotsinkielisiä viestejä suullisesti ja/tai kirjallisesti.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön tyydyttävästi.
Opiskelija osaa puhua tyydyttävästi. Hänen puheensa on ymmärrettävää. Vuorovaikutus puuttuu lähes täysin. Puhetta on hankala seurata. Puheen jäsentely ja johdonmukaisuus puuttuvat. Sidosteisuus puuttuu lähes täysin. Kieli on melko takeltelevaa, tauot ovat melko pitkiä ja ääntäminen häiritsee joskus puheen ymmärrettävyyttä. Opiskelija käyttää perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti.
Kirjoitettu viesti välittyy, mutta kieli sisältää vain yksinkertaisia ilmaisuja ja niissäkin on melko paljon virheitä. Kieli on hajanaista ja kömpelöä. Teksti ei etene loogisesti. Sidosteisuus puuttuu. Teksti muodostuu lähes irrallisista lauseista Aihetta on käsitelty erittäin suppeasti ja yksipuolisesti ja/tai teksti on kirjoitettu osittain aiheen vierestä. Teksti on tekstilajin ja/tai tyylikonventioiden vastaista.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön hyvin.
Opiskelija osaa puhua hyvin. Opiskelija saa kontaktin puhekumppaniinsa/kuulijoihin ja hän osaa käyttää nonverbaalin viestinnän keinoja. Puhetta on helppo seurata. Puheen sidosteisuudessa on joitakin puutteita. Kieli on sujuvaa ja selkeää, vaikka katkoja, epäröintiä ja ääntämisvirheitä saattaa esiintyä.
Kirjallinen viestintä on melko sujuvaa, selkeää ja melko virheetöntä. Rakenteet ja ammattisanasto riittävät viestin välittämiseen melko hyvin. Joitakin virheitä esiintyy. Teksti etenee kohtalaisen loogisesti. Sidosteisuudessa on puutteita. Aiheen käsittely on tavanomaista vastaten tehtävänantoon. Pieniä tekstilaji ja/tai tyylivirheitä esiintyy.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön erinomaisesti.
Opiskelija osaa puhua erinomaisesti. Vuorovaikutus on erittäin taitavaa, nonverbaalinen viestintä tukee tehokkaasti puhetta. Puhe on tavoitteellista, erittäin johdonmukaisista, osuvaa ja loogista. Siirtymät ovat erittäin sujuvia. Kieli (puhe, ääntäminen ja intonaatio) on sujuvaa, selkeää, täsmällistä ja normaalitempoista.
Kirjallinen viestintä on sujuvaa ja monipuolista. Rakenteet ovat vaihtelevia ja ammattisanasto on hallinnassa. Satunnaisia virheitä voi esiintyä. Teksti on rakenteellisesti selkeää ja loogista. Siirtymät ovat sidosteisen sujuvia. Aiheen käsittely on taitavaa vastaten täysin tehtävänantoa. Opiskelija osaa välittää kirjallisen viestin asiaankuuluvalla tekstilajilla ja/tai tyylillä.
Ilmoittautumisaika
01.08.2020 - 15.09.2020
Ajoitus
01.09.2020 - 18.12.2020
Opintopistemäärä
3 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Kielikeskus (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus, Lappeenranta
Opetuskielet
- Ruotsi
Paikat
13 - 35
Koulutus
- Kieliopinnot LAB
- Kieliopinnot LUT
Opettaja
- Vera Kozlovskaia
Opetusryhmät
- Harjoitukset (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HOMA19Bachelor's Degree Programme in Tourism and Hospitality Management 19S, Lappeenranta
-
HOTRA19RHotelli- ja ravintola-alan liikkeenjohdon koulutus S19, ravintolan liikkeenjohto, Lappeenranta
-
HOTRA19HHotelli- ja ravintola-alan liikkeenjohdon koulutus S19, hotellin liikkeenjohto, Lappeenranta
Pienryhmät
- Harjoitukset
Osaamistavoitteet
Tavoitetaitotaso: B1-B2
Opiskelija osaa liikeviestinnän perusteet ja käyttää suullista ja kirjallista ruotsinkielen taitoa liike-elämän vuorovaikutustilanteissa.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opetus taitotasolla B1-B2.
Opetusta, pari- ja ryhmäharjoituksia verkkotapaamisissa sekä itsenäistä työskentelyä verkossa.
Ajoitus ja läsnäolo
Säännöllinen osallistuminen verkko-opetukseen
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Moodle ja opiskelijoiden tuottama materiaali.
Oppimisympäristö
verkko.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 3 op eli noin 80 tuntia opiskelijatyötä.
Sisältö
Liikeviestinnän perusteet, alakohtaisia suullisia harjoituksia ja oman erikoisalan tekstejä tehtävineen.
AFFÄRSKOMMUNICATION (Liikeviestintä):
•kysely & tarjouspyyntö
•tarjous
•tilaus
•reklamaatio ja reklamaation vastaus
•oppimistehtävä 1: tarjouspyyntö & tarjous
•oppimistehtävä 2: reklamaatio & reklamaation vastaus
OMAN ALAN TEKSTIT
Hotelli- ja ravintola-alan kolme tekstiä opettajalta.
Yhden oman alan tekstin opettaminen muille ja yhden opiskelu.
Oman alan ruotsin sanaston kerääminen.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Svenska i arbetslivet, 2-3 op.
Arviointimenetelmät
Jatkuva näyttö verkkotapaamisissa, arvosteltavat oppimistehtävät Moodlessa, Moodlen sanakokeet ja kurssin lopussa valvottu kirjallinen suoritus sähköisessä Exam-järjestelmässä paikan päällä kampuksella tai Moodle-tentti
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei hallitse opintojakson sisältöä. Hän ei kykene välittämään liike-elämässä tarvittavia ruotsinkielisiä viestejä suullisesti ja/tai kirjallisesti.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön tyydyttävästi.
Opiskelija osaa puhua tyydyttävästi. Hänen puheensa on ymmärrettävää. Vuorovaikutus puuttuu lähes täysin. Puhetta on hankala seurata. Puheen jäsentely ja johdonmukaisuus puuttuvat. Sidosteisuus puuttuu lähes täysin. Kieli on melko takeltelevaa, tauot ovat melko pitkiä ja ääntäminen häiritsee joskus puheen ymmärrettävyyttä. Opiskelija käyttää perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti.
Kirjoitettu viesti välittyy, mutta kieli sisältää vain yksinkertaisia ilmaisuja ja niissäkin on melko paljon virheitä. Kieli on hajanaista ja kömpelöä. Teksti ei etene loogisesti. Sidosteisuus puuttuu. Teksti muodostuu lähes irrallisista lauseista Aihetta on käsitelty erittäin suppeasti ja yksipuolisesti ja/tai teksti on kirjoitettu osittain aiheen vierestä. Teksti on tekstilajin ja/tai tyylikonventioiden vastaista.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön hyvin.
Opiskelija osaa puhua hyvin. Opiskelija saa kontaktin puhekumppaniinsa/kuulijoihin ja hän osaa käyttää nonverbaalin viestinnän keinoja. Puhetta on helppo seurata. Puheen sidosteisuudessa on joitakin puutteita. Kieli on sujuvaa ja selkeää, vaikka katkoja, epäröintiä ja ääntämisvirheitä saattaa esiintyä.
Kirjallinen viestintä on melko sujuvaa, selkeää ja melko virheetöntä. Rakenteet ja ammattisanasto riittävät viestin välittämiseen melko hyvin. Joitakin virheitä esiintyy. Teksti etenee kohtalaisen loogisesti. Sidosteisuudessa on puutteita. Aiheen käsittely on tavanomaista vastaten tehtävänantoon. Pieniä tekstilaji ja/tai tyylivirheitä esiintyy.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön erinomaisesti.
Opiskelija osaa puhua erinomaisesti. Vuorovaikutus on erittäin taitavaa, nonverbaalinen viestintä tukee tehokkaasti puhetta. Puhe on tavoitteellista, erittäin johdonmukaisista, osuvaa ja loogista. Siirtymät ovat erittäin sujuvia. Kieli (puhe, ääntäminen ja intonaatio) on sujuvaa, selkeää, täsmällistä ja normaalitempoista.
Kirjallinen viestintä on sujuvaa ja monipuolista. Rakenteet ovat vaihtelevia ja ammattisanasto on hallinnassa. Satunnaisia virheitä voi esiintyä. Teksti on rakenteellisesti selkeää ja loogista. Siirtymät ovat sidosteisen sujuvia. Aiheen käsittely on taitavaa vastaten täysin tehtävänantoa. Opiskelija osaa välittää kirjallisen viestin asiaankuuluvalla tekstilajilla ja/tai tyylillä.
Ilmoittautumisaika
01.08.2020 - 04.09.2020
Ajoitus
31.08.2020 - 16.10.2020
Opintopistemäärä
3 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Kielikeskus (LAB)
Toimipiste
- Verkkokampus, Lappeenranta
- Verkkokampus, Lahti
Opetuskielet
- Ruotsi
Paikat
13 - 35
Koulutus
- Kieliopinnot LAB
- Kieliopinnot LUT
Opettaja
- Merja Naalisvaara-Jokinen
Opetusryhmät
- Harjoitukset 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
KKIE20LABHKieli- ja viestintäopinnot 2020-2021, LAB
-
KKIE20LUTHKieli- ja viestintäopinnot 2020-2021, LUT
Pienryhmät
- Harjoitukset 1
Osaamistavoitteet
Tavoitetaitotaso: B1-B2
Opiskelija osaa liikeviestinnän perusteet ja käyttää suullista ja kirjallista ruotsinkielen taitoa liike-elämän vuorovaikutustilanteissa.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Kurssi toteutetaan syksyllä 2020 pelkkänä verkkototeutuksena, johon sisältyy viikottaiset videotapaamiset. Videotapaamisissa harjoitellaan lähinnä suullista kielitaitoa.
Säännöllinen osallistuminen videotapaamisiin, arviotavat oppimistehtävät Moodleen, Moodlen sanakokeet ja kurssin lopussa valvottu kirjallinen suoritus (koronatilanteesta riippuen se voi olla joko sähköisessä Exam-järjestelmässä paikan päällä kampuksella tai valvottu videosuoritus).
Suullisilla näytöillä videotapaamisissa on mahdollista antaa osaamisnäyttöä, joka voi nostaa opintojakson loppuarvosanaa (säännöllinen osallistuminen ja aktiivisuus).
Ajoitus ja läsnäolo
1. periodi syksy 2020.
Puhdas verkkokurssi, jossa viikottaiset videotapaamisten ajankohdat näkyvät TimeEditissä.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Yhteinen kurssimateriaali on Moodlessa, ja osan materiaalista opiskelija tekee itse.
Uusintamahdollisuudet
Kurssilla ei ole perinteistä kirjallista tenttiä. Arviointi pohjautuu Moodleen palautettaviin arvioitaviin oppimistehtäviin, Moodlen sanakokeisiin ja kurssin lopussa tehtävään valvottuun kirjalliseen suoritukseen.
Oppimisympäristö
Moodle-ympäristö.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
3 opintopisteen kurssi vastaa 3 x 27 tuntia opiskelijan itsenäistä työtä.
Sisältö
Liikeviestinnän perusteet, alakohtaisia suullisia harjoituksia ja oman erikoisalan tekstejä tehtävineen.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Svenska i arbetslivet, 2 op.
Arviointimenetelmät
Säännöllinen osallistuminen videotapaamisiin, arvioitavat oppimistehtävät Moodleen, Moodlen sanakokeet ja kurssin lopussa valvottu kirjallinen suoritus.
Suullisilla näytöillä videotapaamisissa on mahdollista antaa osaamisnäyttöä, joka voi nostaa opintojakson loppuarvosanaa (säännöllinen osallistuminen ja aktiivisuus).
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Suoritus ei täytä opintojaksolle asetettuja tavoitteita.
Ymmärtää lauseita ja usein käytettyjä ilmauksia, jotka liittyvät tavallisimpiin arkipäivän tarpeisiin: kaikkein keskeisin häntä itseään ja perhettä koskeva tieto, ostosten teko, paikallistieto, työ. Pystyy viestimään yksinkertaisissa ja rutiininomaisissa tehtävissä, jotka edellyttävät yksinkertaista tiedonvaihtoa tutuista, jokapäiväisistä
asioista. Pystyy kuvailemaan yksinkertaisesti omaa taustaansa, lähiympäristöään ja välittömiä tarpeitaan.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön tyydyttävästi.
Opiskelija osaa puhua tyydyttävästi. Hänen puheensa on ymmärrettävää. Vuorovaikutus puuttuu lähes täysin. Puhetta on hankala seurata. Puheen jäsentely ja johdonmukaisuus puuttuvat. Sidosteisuus puuttuu lähes täysin. Kieli on melko takeltelevaa, tauot ovat melko pitkiä ja ääntäminen häiritsee joskus puheen ymmärrettävyyttä. Opiskelija käyttää perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti.
Kirjoitettu viesti välittyy, mutta kieli sisältää vain yksinkertaisia ilmaisuja ja niissäkin on melko paljon virheitä. Kieli on hajanaista ja kömpelöä. Teksti ei etene loogisesti. Sidosteisuus puuttuu. Teksti muodostuu lähes irrallisista lauseista Aihetta on käsitelty erittäin suppeasti ja yksipuolisesti ja/tai teksti on kirjoitettu osittain aiheen vierestä. Teksti on tekstilajin ja/tai tyylikonventioiden vastaista.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön hyvin.
Opiskelija osaa puhua hyvin. Opiskelija saa kontaktin puhekumppaniinsa/kuulijoihin ja hän osaa käyttää nonverbaalin viestinnän keinoja. Puhetta on helppo seurata. Puheen sidosteisuudessa on joitakin puutteita. Kieli on sujuvaa ja selkeää, vaikka katkoja, epäröintiä ja ääntämisvirheitä saattaa esiintyä.
Kirjallinen viestintä on melko sujuvaa, selkeää ja melko virheetöntä. Rakenteet ja ammattisanasto riittävät viestin välittämiseen melko hyvin. Joitakin virheitä esiintyy. Teksti etenee kohtalaisen loogisesti. Sidosteisuudessa on puutteita. Aiheen käsittely on tavanomaista vastaten tehtävänantoon. Pieniä tekstilaji ja/tai tyylivirheitä esiintyy.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön erinomaisesti.
Opiskelija osaa puhua erinomaisesti. Vuorovaikutus on erittäin taitavaa, nonverbaalinen viestintä tukee tehokkaasti puhetta. Puhe on tavoitteellista, erittäin johdonmukaisista, osuvaa ja loogista. Siirtymät ovat erittäin sujuvia. Kieli (puhe, ääntäminen ja intonaatio) on sujuvaa, selkeää, täsmällistä ja normaalitempoista.
Kirjallinen viestintä on sujuvaa ja monipuolista. Rakenteet ovat vaihtelevia ja ammattisanasto on hallinnassa. Satunnaisia virheitä voi esiintyä. Teksti on rakenteellisesti selkeää ja loogista. Siirtymät ovat sidosteisen sujuvia. Aiheen käsittely on taitavaa vastaten täysin tehtävänantoa. Opiskelija osaa välittää kirjallisen viestin asiaankuuluvalla tekstilajilla ja/tai tyylillä.
Ajoitus
09.03.2020 - 17.04.2020
Opintopistemäärä
3 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
34 % Lähiopetus, 66 % Etäopetus
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Ruotsi
Paikat
15 - 30
Opettaja
- Vera Kozlovskaia
Ryhmät
-
LITAM19Liiketalouden koulutus 19S, markkinointi, Lappeenranta
Osaamistavoitteet
Tavoitetaitotaso: B1-B2
Opiskelija osaa liikeviestinnän perusteet ja käyttää suullista ja kirjallista ruotsinkielen taitoa liike-elämän vuorovaikutustilanteissa.
Arviointiasteikko
1-5
Ajoitus
07.01.2020 - 21.02.2020
Opintopistemäärä
3 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
34 % Lähiopetus, 66 % Etäopetus
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Ruotsi
Paikat
15 - 30
Opettaja
- Merja Naalisvaara-Jokinen
Ryhmät
-
KIELI19-20KIELI19-20
Osaamistavoitteet
Tavoitetaitotaso: B1-B2
Opiskelija osaa liikeviestinnän perusteet ja käyttää suullista ja kirjallista ruotsinkielen taitoa liike-elämän vuorovaikutustilanteissa.
Arviointiasteikko
1-5
Ajoitus
02.09.2019 - 18.10.2019
Opintopistemäärä
3 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
34 % Lähiopetus, 66 % Etäopetus
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Ruotsi
Paikat
15 - 30
Opettaja
- Merja Naalisvaara-Jokinen
Ryhmät
-
KIELI19-20KIELI19-20
Osaamistavoitteet
Tavoitetaitotaso: B1-B2
Opiskelija osaa liikeviestinnän perusteet ja käyttää suullista ja kirjallista ruotsinkielen taitoa liike-elämän vuorovaikutustilanteissa.
Arviointiasteikko
1-5
Ajoitus
11.03.2019 - 03.05.2019
Opintopistemäärä
3 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
67 % Lähiopetus, 33 % Etäopetus
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Ruotsi
Paikat
15 - 30
Opettaja
- Satu Mäkinen
Ryhmät
-
LITAL18Liiketalouden koulutus 18S, laskentatoimi, Lappeenranta
Osaamistavoitteet
Tavoitetaitotaso: B1-B2
Opiskelija osaa liikeviestinnän perusteet ja käyttää suullista ja kirjallista ruotsinkielen taitoa liike-elämän vuorovaikutustilanteissa.
Arviointiasteikko
1-5
Ajoitus
11.03.2019 - 03.05.2019
Opintopistemäärä
3 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
34 % Lähiopetus, 66 % Etäopetus
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Ruotsi
Paikat
15 - 30
Opettaja
- Satu Mäkinen
Ryhmät
-
IB18Bachelor's Degree Programme in International Business 18S, Lappeenranta
-
LITAD18Liiketalouden koulutus 18S, digitradenomi, Lappeenranta
Osaamistavoitteet
Tavoitetaitotaso: B1-B2
Opiskelija osaa liikeviestinnän perusteet ja käyttää suullista ja kirjallista ruotsinkielen taitoa liike-elämän vuorovaikutustilanteissa.
Arviointiasteikko
1-5
Ajoitus
04.03.2019 - 19.04.2019
Opintopistemäärä
3 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
34 % Lähiopetus, 66 % Etäopetus
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Ruotsi
Paikat
15 - 30
Ryhmät
-
LITAJ18Liiketalouden koulutus 18S, juridiikka, Lappeenranta
Osaamistavoitteet
Tavoitetaitotaso: B1-B2
Opiskelija osaa liikeviestinnän perusteet ja käyttää suullista ja kirjallista ruotsinkielen taitoa liike-elämän vuorovaikutustilanteissa.
Arviointiasteikko
1-5
Ajoitus
04.03.2019 - 18.04.2019
Opintopistemäärä
3 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
34 % Lähiopetus, 66 % Etäopetus
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Ruotsi
Paikat
15 - 30
Opettaja
- Merja Naalisvaara-Jokinen
Ryhmät
-
LITAM18Liiketalouden koulutus 18S, markkinointi, Lappeenranta
Osaamistavoitteet
Tavoitetaitotaso: B1-B2
Opiskelija osaa liikeviestinnän perusteet ja käyttää suullista ja kirjallista ruotsinkielen taitoa liike-elämän vuorovaikutustilanteissa.
Arviointiasteikko
1-5
Ajoitus
04.03.2019 - 18.04.2019
Opintopistemäärä
3 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
34 % Lähiopetus, 66 % Etäopetus
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Ruotsi
Paikat
15 - 30
Opettaja
- Merja Naalisvaara-Jokinen
Ryhmät
-
LITAM18MLiiketalouden koulutus 18S, monimuotototeutus, Lappeenranta
Osaamistavoitteet
Tavoitetaitotaso: B1-B2
Opiskelija osaa liikeviestinnän perusteet ja käyttää suullista ja kirjallista ruotsinkielen taitoa liike-elämän vuorovaikutustilanteissa.
Arviointiasteikko
1-5
Ajoitus
07.01.2019 - 22.02.2019
Opintopistemäärä
3 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
34 % Lähiopetus, 66 % Etäopetus
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Ruotsi
Paikat
15 - 30
Opettaja
- Merja Naalisvaara-Jokinen
Ryhmät
-
HOTRA18Hotelli- ja ravintola-alan liikkeenjohdon koulutus 18S, Lappeenranta
-
HOMA18Bachelor's Degree Programme in Tourism and Hospitality Management 18S, Lappeenranta
Osaamistavoitteet
Tavoitetaitotaso: B1-B2
Opiskelija osaa liikeviestinnän perusteet ja käyttää suullista ja kirjallista ruotsinkielen taitoa liike-elämän vuorovaikutustilanteissa.
Arviointiasteikko
1-5
Ajoitus
07.01.2019 - 22.02.2019
Opintopistemäärä
3 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
34 % Lähiopetus, 66 % Etäopetus
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Ruotsi
Paikat
15 - 30
Opettaja
- Merja Naalisvaara-Jokinen
Ryhmät
-
KIELI18-19KIELI18-19
Osaamistavoitteet
Tavoitetaitotaso: B1-B2
Opiskelija osaa liikeviestinnän perusteet ja käyttää suullista ja kirjallista ruotsinkielen taitoa liike-elämän vuorovaikutustilanteissa.
Arviointiasteikko
1-5