Siirry suoraan sisältöön

Svenska på företag 1Laajuus (3 op)

Tunnus: KIRU0014

Laajuus

3 op

Opetuskieli

  • ruotsi

Osaamistavoitteet

Tavoitetaitotaso: B1-B2

Opiskelija osaa liikeviestinnän perusteet ja käyttää suullista ja kirjallista ruotsinkielen taitoa liike-elämän vuorovaikutustilanteissa.

Ilmoittautumisaika

03.05.2021 - 28.10.2021

Ajoitus

01.11.2021 - 19.12.2021

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Liiketoiminta (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus, Lappeenranta

Opetuskielet
  • Ruotsi
Paikat

13 - 35

Koulutus
  • Kieliopinnot LAB
  • Kieliopinnot LUT
Opettaja
  • Pirjo Kruusi
Opetusryhmät
  • Verkkoluento 1 (Koko: 35. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • LLPRIT20S
    Tietojenkäsittelyn koulutus 20S Lappeenranta
  • KKIE21LABH
    Kieli- ja viestintäopinnot 2021-2022, LAB
Pienryhmät
  • Verkkoluento 1

Osaamistavoitteet

Tavoitetaitotaso: B1-B2

Opiskelija osaa liikeviestinnän perusteet ja käyttää suullista ja kirjallista ruotsinkielen taitoa liike-elämän vuorovaikutustilanteissa.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Kurssi toteutetaan pelkkänä verkkototeutuksena, johon sisältyy viikottaiset verkkotapaamiset. Verkkotuntien ajankohdat löytyvät lukujärjestyksestä..

Verkkotunneilla harjoitellaan lähinnä suullista kielitaitoa. Verkkotuntien läsnäolovelvoite on 75 %.
Säännöllinen osallistuminen tapaamisiin, arviotavat suulliset ja kirjalliset oppimistehtävät ja kurssin lopussa valvottu kirjallinen lopputentti (Zoomissa tai Exam-järjestelmässä).
Verkkotuntien suullisilla näytöillä voi nostaa opintojakson loppuarvosanaa (säännöllinen osallistuminen ja aktiivisuus).

Ajoitus ja läsnäolo

Puhdas verkkokurssi, jossa viikottaiset videotapaamisten ajankohdat löytyvät lukujärjestyksestä. Verkkotuntien läsnäolovelvoite on 75 %.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Yhteinen kurssimateriaali on Moodlessa, ja osan materiaalista opiskelija tekee itse.

Uusintamahdollisuudet

Kurssin lopuksi on kirjallinen tentti, mutta kurssiarvosanaan vaikuttavat myös suullinen näyttö verkko-opetuksessa ja kirjalliset oppimistehtävät.

Oppimisympäristö

Moodle-ympäristö.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3 opintopisteen kurssi vastaa 3 x 27 tuntia opiskelijan itsenäistä työtä.

Sisältö

Liikeviestinnän perusteet, alakohtaisia suullisia harjoituksia ja oman erikoisalan tekstejä tehtävineen.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Svenska i arbetslivet, 2 op.

Arviointimenetelmät

Säännöllinen osallistuminen verkko-opetukseen tapaamisiin, arvioitavat oppimistehtävät ja kurssin lopussa pidettävä kirjallinen tentti.
Lähitapaamisten suullisilla näytöillä on mahdollista antaa osaamisnäyttöä, joka voi nostaa opintojakson loppuarvosanaa (säännöllinen osallistuminen ja aktiivisuus).

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Suoritus ei täytä opintojaksolle asetettuja tavoitteita.

Ymmärtää lauseita ja usein käytettyjä ilmauksia, jotka liittyvät tavallisimpiin arkipäivän tarpeisiin: kaikkein keskeisin häntä itseään ja perhettä koskeva tieto, ostosten teko, paikallistieto, työ. Pystyy viestimään yksinkertaisissa ja rutiininomaisissa tehtävissä, jotka edellyttävät yksinkertaista tiedonvaihtoa tutuista, jokapäiväisistä
asioista. Pystyy kuvailemaan yksinkertaisesti omaa taustaansa, lähiympäristöään ja välittömiä tarpeitaan.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön tyydyttävästi.
Opiskelija osaa puhua tyydyttävästi. Hänen puheensa on ymmärrettävää. Vuorovaikutus puuttuu lähes täysin. Puhetta on hankala seurata. Puheen jäsentely ja johdonmukaisuus puuttuvat. Sidosteisuus puuttuu lähes täysin. Kieli on melko takeltelevaa, tauot ovat melko pitkiä ja ääntäminen häiritsee joskus puheen ymmärrettävyyttä. Opiskelija käyttää perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti.
Kirjoitettu viesti välittyy, mutta kieli sisältää vain yksinkertaisia ilmaisuja ja niissäkin on melko paljon virheitä. Kieli on hajanaista ja kömpelöä. Teksti ei etene loogisesti. Sidosteisuus puuttuu. Teksti muodostuu lähes irrallisista lauseista Aihetta on käsitelty erittäin suppeasti ja yksipuolisesti ja/tai teksti on kirjoitettu osittain aiheen vierestä. Teksti on tekstilajin ja/tai tyylikonventioiden vastaista.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön hyvin.
Opiskelija osaa puhua hyvin. Opiskelija saa kontaktin puhekumppaniinsa/kuulijoihin ja hän osaa käyttää nonverbaalin viestinnän keinoja. Puhetta on helppo seurata. Puheen sidosteisuudessa on joitakin puutteita. Kieli on sujuvaa ja selkeää, vaikka katkoja, epäröintiä ja ääntämisvirheitä saattaa esiintyä.
Kirjallinen viestintä on melko sujuvaa, selkeää ja melko virheetöntä. Rakenteet ja ammattisanasto riittävät viestin välittämiseen melko hyvin. Joitakin virheitä esiintyy. Teksti etenee kohtalaisen loogisesti. Sidosteisuudessa on puutteita. Aiheen käsittely on tavanomaista vastaten tehtävänantoon. Pieniä tekstilaji ja/tai tyylivirheitä esiintyy.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön erinomaisesti.
Opiskelija osaa puhua erinomaisesti. Vuorovaikutus on erittäin taitavaa, nonverbaalinen viestintä tukee tehokkaasti puhetta. Puhe on tavoitteellista, erittäin johdonmukaisista, osuvaa ja loogista. Siirtymät ovat erittäin sujuvia. Kieli (puhe, ääntäminen ja intonaatio) on sujuvaa, selkeää, täsmällistä ja normaalitempoista.
Kirjallinen viestintä on sujuvaa ja monipuolista. Rakenteet ovat vaihtelevia ja ammattisanasto on hallinnassa. Satunnaisia virheitä voi esiintyä. Teksti on rakenteellisesti selkeää ja loogista. Siirtymät ovat sidosteisen sujuvia. Aiheen käsittely on taitavaa vastaten täysin tehtävänantoa. Opiskelija osaa välittää kirjallisen viestin asiaankuuluvalla tekstilajilla ja/tai tyylillä.

Ilmoittautumisaika

03.05.2021 - 05.09.2021

Ajoitus

06.09.2021 - 24.10.2021

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Liiketoiminta (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus, Lappeenranta

Opetuskielet
  • Ruotsi
Paikat

13 - 35

Koulutus
  • Kieliopinnot LAB
  • Kieliopinnot LUT
Opettaja
  • Pirjo Kruusi
Opetusryhmät
  • Verkkoluento 1 (Koko: 35. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • LLPRHOMA20S
    Bachelor's Degree Programme in Tourism and Hospitality Management 20S Lappeenranta
  • KKIE21LABH
    Kieli- ja viestintäopinnot 2021-2022, LAB
Pienryhmät
  • Verkkoluento 1

Osaamistavoitteet

Tavoitetaitotaso: B1-B2

Opiskelija osaa liikeviestinnän perusteet ja käyttää suullista ja kirjallista ruotsinkielen taitoa liike-elämän vuorovaikutustilanteissa.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Kurssi toteutetaan pelkkänä verkkototeutuksena, johon sisältyy viikottaiset verkkotapaamiset. Verkkotuntien ajankohdat löytyvät lukujärjestyksestä..

Verkkotunneilla harjoitellaan lähinnä suullista kielitaitoa. Verkkotuntien läsnäolovelvoite on 75 %.
Säännöllinen osallistuminen tapaamisiin, arviotavat suulliset ja kirjalliset oppimistehtävät ja kurssin lopussa valvottu kirjallinen lopputentti (Zoomissa tai Exam-järjestelmässä).
Verkkotuntien suullisilla näytöillä voi nostaa opintojakson loppuarvosanaa (säännöllinen osallistuminen ja aktiivisuus).

Ajoitus ja läsnäolo

Puhdas verkkokurssi, jossa viikottaiset videotapaamisten ajankohdat löytyvät lukujärjestyksestä. Verkkotuntien läsnäolovelvoite on 75 %.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Yhteinen kurssimateriaali on Moodlessa, ja osan materiaalista opiskelija tekee itse.

Uusintamahdollisuudet

Kurssin lopuksi on kirjallinen tentti, mutta kurssiarvosanaan vaikuttavat myös suullinen näyttö verkko-opetuksessa ja kirjalliset oppimistehtävät.

Oppimisympäristö

Moodle-ympäristö.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3 opintopisteen kurssi vastaa 3 x 27 tuntia opiskelijan itsenäistä työtä.

Sisältö

Liikeviestinnän perusteet, alakohtaisia suullisia harjoituksia ja oman erikoisalan tekstejä tehtävineen.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Svenska i arbetslivet, 2 op.

Arviointimenetelmät

Säännöllinen osallistuminen verkko-opetukseen tapaamisiin, arvioitavat oppimistehtävät ja kurssin lopussa pidettävä kirjallinen tentti.
Lähitapaamisten suullisilla näytöillä on mahdollista antaa osaamisnäyttöä, joka voi nostaa opintojakson loppuarvosanaa (säännöllinen osallistuminen ja aktiivisuus).

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Suoritus ei täytä opintojaksolle asetettuja tavoitteita.

Ymmärtää lauseita ja usein käytettyjä ilmauksia, jotka liittyvät tavallisimpiin arkipäivän tarpeisiin: kaikkein keskeisin häntä itseään ja perhettä koskeva tieto, ostosten teko, paikallistieto, työ. Pystyy viestimään yksinkertaisissa ja rutiininomaisissa tehtävissä, jotka edellyttävät yksinkertaista tiedonvaihtoa tutuista, jokapäiväisistä
asioista. Pystyy kuvailemaan yksinkertaisesti omaa taustaansa, lähiympäristöään ja välittömiä tarpeitaan.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön tyydyttävästi.
Opiskelija osaa puhua tyydyttävästi. Hänen puheensa on ymmärrettävää. Vuorovaikutus puuttuu lähes täysin. Puhetta on hankala seurata. Puheen jäsentely ja johdonmukaisuus puuttuvat. Sidosteisuus puuttuu lähes täysin. Kieli on melko takeltelevaa, tauot ovat melko pitkiä ja ääntäminen häiritsee joskus puheen ymmärrettävyyttä. Opiskelija käyttää perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti.
Kirjoitettu viesti välittyy, mutta kieli sisältää vain yksinkertaisia ilmaisuja ja niissäkin on melko paljon virheitä. Kieli on hajanaista ja kömpelöä. Teksti ei etene loogisesti. Sidosteisuus puuttuu. Teksti muodostuu lähes irrallisista lauseista Aihetta on käsitelty erittäin suppeasti ja yksipuolisesti ja/tai teksti on kirjoitettu osittain aiheen vierestä. Teksti on tekstilajin ja/tai tyylikonventioiden vastaista.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön hyvin.
Opiskelija osaa puhua hyvin. Opiskelija saa kontaktin puhekumppaniinsa/kuulijoihin ja hän osaa käyttää nonverbaalin viestinnän keinoja. Puhetta on helppo seurata. Puheen sidosteisuudessa on joitakin puutteita. Kieli on sujuvaa ja selkeää, vaikka katkoja, epäröintiä ja ääntämisvirheitä saattaa esiintyä.
Kirjallinen viestintä on melko sujuvaa, selkeää ja melko virheetöntä. Rakenteet ja ammattisanasto riittävät viestin välittämiseen melko hyvin. Joitakin virheitä esiintyy. Teksti etenee kohtalaisen loogisesti. Sidosteisuudessa on puutteita. Aiheen käsittely on tavanomaista vastaten tehtävänantoon. Pieniä tekstilaji ja/tai tyylivirheitä esiintyy.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön erinomaisesti.
Opiskelija osaa puhua erinomaisesti. Vuorovaikutus on erittäin taitavaa, nonverbaalinen viestintä tukee tehokkaasti puhetta. Puhe on tavoitteellista, erittäin johdonmukaisista, osuvaa ja loogista. Siirtymät ovat erittäin sujuvia. Kieli (puhe, ääntäminen ja intonaatio) on sujuvaa, selkeää, täsmällistä ja normaalitempoista.
Kirjallinen viestintä on sujuvaa ja monipuolista. Rakenteet ovat vaihtelevia ja ammattisanasto on hallinnassa. Satunnaisia virheitä voi esiintyä. Teksti on rakenteellisesti selkeää ja loogista. Siirtymät ovat sidosteisen sujuvia. Aiheen käsittely on taitavaa vastaten täysin tehtävänantoa. Opiskelija osaa välittää kirjallisen viestin asiaankuuluvalla tekstilajilla ja/tai tyylillä.

Ilmoittautumisaika

16.11.2020 - 10.01.2021

Ajoitus

22.03.2021 - 14.05.2021

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Kielikeskus (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus, Lappeenranta

Opetuskielet
  • Ruotsi
Paikat

13 - 35

Koulutus
  • Liiketalouden koulutus
  • Kieliopinnot LAB
Opettaja
  • Mika Lajunen
Opetusryhmät
  • Harjoitukset (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • KKIE20LABH
    Kieli- ja viestintäopinnot 2020-2021, LAB
  • LLPRLII20SM
    Liiketalouden koulutus 20S, markkinointi, Lappeenranta
Pienryhmät
  • Harjoitukset

Osaamistavoitteet

Tavoitetaitotaso: B1-B2

Opiskelija osaa liikeviestinnän perusteet ja käyttää suullista ja kirjallista ruotsinkielen taitoa liike-elämän vuorovaikutustilanteissa.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opetus taitotasolla B1-B2.
Opetusta, pari- ja ryhmäharjoituksia verkkotapaamisissa sekä itsenäistä työskentelyä verkossa.

Ajoitus ja läsnäolo

Säännöllinen osallistuminen verkko-opetukseen.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Moodle ja opiskelijoiden tuottama materiaali.

Uusintamahdollisuudet

Kirjallinen tentti kurssin lopussa Zoomissa/Teamsissa.
Uusinta uusintapäivinä.

Oppimisympäristö

verkko.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 3 op eli noin 80 tuntia opiskelijatyötä.

Sisältö

Liikeviestinnän perusteet, alakohtaisia suullisia harjoituksia ja oman erikoisalan tekstejä tehtävineen.

AFFÄRSKOMMUNIKATION (Liikeviestintä):

•kysely & tarjouspyyntö
•tarjous
•tilaus
•reklamaatio ja reklamaation vastaus
•oppimistehtävä 1: tarjouspyyntö & tarjous
•oppimistehtävä 2: reklamaatio & reklamaation vastaus

Oman alan tekstit
Oman alan sanaston kerääminen

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Svenska i arbetslivet, 2-3 op.

Arviointimenetelmät

Jatkuva näyttö verkkotapaamisissa, oppimistehtävät Moodlessa, Moodlen sanakokeet ja kurssin lopussa valvottu kirjallinen suoritus.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei hallitse opintojakson sisältöä. Hän ei kykene välittämään liike-elämässä tarvittavia ruotsinkielisiä viestejä suullisesti ja/tai kirjallisesti.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön tyydyttävästi.

Opiskelija osaa puhua tyydyttävästi. Hänen puheensa on ymmärrettävää. Vuorovaikutus puuttuu lähes täysin. Puhetta on hankala seurata. Puheen jäsentely ja johdonmukaisuus puuttuvat. Sidosteisuus puuttuu lähes täysin. Kieli on melko takeltelevaa, tauot ovat melko pitkiä ja ääntäminen häiritsee joskus puheen ymmärrettävyyttä. Opiskelija käyttää perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti.

Kirjoitettu viesti välittyy, mutta kieli sisältää vain yksinkertaisia ilmaisuja ja niissäkin on melko paljon virheitä. Kieli on hajanaista ja kömpelöä. Teksti ei etene loogisesti. Sidosteisuus puuttuu. Teksti muodostuu lähes irrallisista lauseista Aihetta on käsitelty erittäin suppeasti ja yksipuolisesti ja/tai teksti on kirjoitettu osittain aiheen vierestä. Teksti on tekstilajin ja/tai tyylikonventioiden vastaista.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön hyvin.

Opiskelija osaa puhua hyvin. Opiskelija saa kontaktin puhekumppaniinsa/kuulijoihin ja hän osaa käyttää nonverbaalin viestinnän keinoja. Puhetta on helppo seurata. Puheen sidosteisuudessa on joitakin puutteita. Kieli on sujuvaa ja selkeää, vaikka katkoja, epäröintiä ja ääntämisvirheitä saattaa esiintyä.

Kirjallinen viestintä on melko sujuvaa, selkeää ja melko virheetöntä. Rakenteet ja ammattisanasto riittävät viestin välittämiseen melko hyvin. Joitakin virheitä esiintyy. Teksti etenee kohtalaisen loogisesti. Sidosteisuudessa on puutteita. Aiheen käsittely on tavanomaista vastaten tehtävänantoon. Pieniä tekstilaji ja/tai tyylivirheitä esiintyy.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön erinomaisesti.

Opiskelija osaa puhua erinomaisesti. Vuorovaikutus on erittäin taitavaa, nonverbaalinen viestintä tukee tehokkaasti puhetta. Puhe on tavoitteellista, erittäin johdonmukaisista, osuvaa ja loogista. Siirtymät ovat erittäin sujuvia. Kieli (puhe, ääntäminen ja intonaatio) on sujuvaa, selkeää, täsmällistä ja normaalitempoista.

Kirjallinen viestintä on sujuvaa ja monipuolista. Rakenteet ovat vaihtelevia ja ammattisanasto on hallinnassa. Satunnaisia virheitä voi esiintyä. Teksti on rakenteellisesti selkeää ja loogista. Siirtymät ovat sidosteisen sujuvia. Aiheen käsittely on taitavaa vastaten täysin tehtävänantoa. Opiskelija osaa välittää kirjallisen viestin asiaankuuluvalla tekstilajilla ja/tai tyylillä.

Ilmoittautumisaika

16.11.2020 - 10.01.2021

Ajoitus

22.03.2021 - 14.05.2021

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Kielikeskus (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus, Lappeenranta

Opetuskielet
  • Ruotsi
Paikat

13 - 35

Koulutus
  • Liiketalouden koulutus
  • Kieliopinnot LAB
Opettaja
  • Mika Lajunen
Opetusryhmät
  • Harjoitukset (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • KKIE20LABH
    Kieli- ja viestintäopinnot 2020-2021, LAB
  • LLPRLII20SL
    Liiketalouden koulutus 20S, laskentatoimi, Lappeenranta
Pienryhmät
  • Harjoitukset

Osaamistavoitteet

Tavoitetaitotaso: B1-B2

Opiskelija osaa liikeviestinnän perusteet ja käyttää suullista ja kirjallista ruotsinkielen taitoa liike-elämän vuorovaikutustilanteissa.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opetus taitotasolla B1-B2.
Opetusta, pari- ja ryhmäharjoituksia verkkotapaamisissa sekä itsenäistä työskentelyä verkossa.

Ajoitus ja läsnäolo

Säännöllinen osallistuminen verkko-opetukseen.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Moodle ja opiskelijoiden tuottama materiaali.

Uusintamahdollisuudet

Kirjallinen tentti kurssin lopussa Zoomissa/Teamsissa.
Uusinta uusintapäivinä.

Oppimisympäristö

verkko.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 3 op eli noin 80 tuntia opiskelijatyötä.

Sisältö

Liikeviestinnän perusteet, alakohtaisia suullisia harjoituksia ja oman erikoisalan tekstejä tehtävineen.

AFFÄRSKOMMUNIKATION (Liikeviestintä):

•kysely & tarjouspyyntö
•tarjous
•tilaus
•reklamaatio ja reklamaation vastaus
•oppimistehtävä 1: tarjouspyyntö & tarjous
•oppimistehtävä 2: reklamaatio & reklamaation vastaus

Oman alan tekstit
Oman alan sanaston kerääminen

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Svenska i arbetslivet, 2-3 op.

Arviointimenetelmät

Jatkuva näyttö verkkotapaamisissa, oppimistehtävät Moodlessa, Moodlen sanakokeet ja kurssin lopussa valvottu kirjallinen suoritus.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei hallitse opintojakson sisältöä. Hän ei kykene välittämään liike-elämässä tarvittavia ruotsinkielisiä viestejä suullisesti ja/tai kirjallisesti.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön tyydyttävästi.

Opiskelija osaa puhua tyydyttävästi. Hänen puheensa on ymmärrettävää. Vuorovaikutus puuttuu lähes täysin. Puhetta on hankala seurata. Puheen jäsentely ja johdonmukaisuus puuttuvat. Sidosteisuus puuttuu lähes täysin. Kieli on melko takeltelevaa, tauot ovat melko pitkiä ja ääntäminen häiritsee joskus puheen ymmärrettävyyttä. Opiskelija käyttää perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti.

Kirjoitettu viesti välittyy, mutta kieli sisältää vain yksinkertaisia ilmaisuja ja niissäkin on melko paljon virheitä. Kieli on hajanaista ja kömpelöä. Teksti ei etene loogisesti. Sidosteisuus puuttuu. Teksti muodostuu lähes irrallisista lauseista Aihetta on käsitelty erittäin suppeasti ja yksipuolisesti ja/tai teksti on kirjoitettu osittain aiheen vierestä. Teksti on tekstilajin ja/tai tyylikonventioiden vastaista.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön hyvin.

Opiskelija osaa puhua hyvin. Opiskelija saa kontaktin puhekumppaniinsa/kuulijoihin ja hän osaa käyttää nonverbaalin viestinnän keinoja. Puhetta on helppo seurata. Puheen sidosteisuudessa on joitakin puutteita. Kieli on sujuvaa ja selkeää, vaikka katkoja, epäröintiä ja ääntämisvirheitä saattaa esiintyä.

Kirjallinen viestintä on melko sujuvaa, selkeää ja melko virheetöntä. Rakenteet ja ammattisanasto riittävät viestin välittämiseen melko hyvin. Joitakin virheitä esiintyy. Teksti etenee kohtalaisen loogisesti. Sidosteisuudessa on puutteita. Aiheen käsittely on tavanomaista vastaten tehtävänantoon. Pieniä tekstilaji ja/tai tyylivirheitä esiintyy.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön erinomaisesti.

Opiskelija osaa puhua erinomaisesti. Vuorovaikutus on erittäin taitavaa, nonverbaalinen viestintä tukee tehokkaasti puhetta. Puhe on tavoitteellista, erittäin johdonmukaisista, osuvaa ja loogista. Siirtymät ovat erittäin sujuvia. Kieli (puhe, ääntäminen ja intonaatio) on sujuvaa, selkeää, täsmällistä ja normaalitempoista.

Kirjallinen viestintä on sujuvaa ja monipuolista. Rakenteet ovat vaihtelevia ja ammattisanasto on hallinnassa. Satunnaisia virheitä voi esiintyä. Teksti on rakenteellisesti selkeää ja loogista. Siirtymät ovat sidosteisen sujuvia. Aiheen käsittely on taitavaa vastaten täysin tehtävänantoa. Opiskelija osaa välittää kirjallisen viestin asiaankuuluvalla tekstilajilla ja/tai tyylillä.

Ilmoittautumisaika

16.11.2020 - 10.01.2021

Ajoitus

08.03.2021 - 31.05.2021

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Kielikeskus (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus, Lappeenranta

Opetuskielet
  • Ruotsi
  • Suomi
Paikat

20 - 35

Koulutus
  • Liiketalouden koulutus
  • Kieliopinnot LAB
Opettaja
  • Marjut Janhunen
Opetusryhmät
  • Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • KKIE20LABH
    Kieli- ja viestintäopinnot 2020-2021, LAB
  • LLPRIB20S
    Bachelor's Degree Programme in International Business 20S Lappeenranta
  • LLPRLII20SJ
    Liiketalouden koulutus 20S, juridiikka, Lappeenranta
Pienryhmät
  • Verkkoluento 1

Osaamistavoitteet

Tavoitetaitotaso: B1-B2

Opiskelija osaa liikeviestinnän perusteet ja käyttää suullista ja kirjallista ruotsinkielen taitoa liike-elämän vuorovaikutustilanteissa.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Kurssi toteutetaan keväällä 2021 pelkkänä verkkototeutuksena, johon sisältyy viikottaiset verkkotapaamiset. Verkkotuntien ajankohdat löytyvät lukujärjestyksestä..

Verkkotunneilla harjoitellaan lähinnä suullista kielitaitoa. Verkkotuntien läsnäolovelvoite on 75 %.
Säännöllinen osallistuminen tapaamisiin, arviotavat suulliset ja kirjalliset oppimistehtävät ja kurssin lopussa valvottu kirjallinen lopputentti (Zoomissa tai Exam-järjestelmässä).
Verkkotuntien suullisilla näytöillä voi nostaa opintojakson loppuarvosanaa (säännöllinen osallistuminen ja aktiivisuus).

Ajoitus ja läsnäolo

4. periodi kevät 2021.
Puhdas verkkokurssi, jossa viikottaiset videotapaamisten ajankohdat löytyvät lukujärjestyksestä. Verkkotuntien läsnäolovelvoite on 75 %.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Yhteinen kurssimateriaali on Moodlessa, ja osan materiaalista opiskelija tekee itse.

Uusintamahdollisuudet

Kurssin lopuksi on kirjallinen tentti, mutta kurssiarvosanaan vaikuttavat myös suullinen näyttö verkko-opetuksessa ja kirjalliset oppimistehtävät.

Oppimisympäristö

Moodle-ympäristö.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3 opintopisteen kurssi vastaa 3 x 27 tuntia opiskelijan itsenäistä työtä.

Sisältö

Liikeviestinnän perusteet, alakohtaisia suullisia harjoituksia ja oman erikoisalan tekstejä tehtävineen.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Svenska i arbetslivet, 2 op.

Arviointimenetelmät

Säännöllinen osallistuminen verkko-opetukseen tapaamisiin, arvioitavat oppimistehtävät ja kurssin lopussa pidettävä kirjallinen tentti.
Lähitapaamisten suullisilla näytöillä on mahdollista antaa osaamisnäyttöä, joka voi nostaa opintojakson loppuarvosanaa (säännöllinen osallistuminen ja aktiivisuus).

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Suoritus ei täytä opintojaksolle asetettuja tavoitteita.

Ymmärtää lauseita ja usein käytettyjä ilmauksia, jotka liittyvät tavallisimpiin arkipäivän tarpeisiin: kaikkein keskeisin häntä itseään ja perhettä koskeva tieto, ostosten teko, paikallistieto, työ. Pystyy viestimään yksinkertaisissa ja rutiininomaisissa tehtävissä, jotka edellyttävät yksinkertaista tiedonvaihtoa tutuista, jokapäiväisistä
asioista. Pystyy kuvailemaan yksinkertaisesti omaa taustaansa, lähiympäristöään ja välittömiä tarpeitaan.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön tyydyttävästi.
Opiskelija osaa puhua tyydyttävästi. Hänen puheensa on ymmärrettävää. Vuorovaikutus puuttuu lähes täysin. Puhetta on hankala seurata. Puheen jäsentely ja johdonmukaisuus puuttuvat. Sidosteisuus puuttuu lähes täysin. Kieli on melko takeltelevaa, tauot ovat melko pitkiä ja ääntäminen häiritsee joskus puheen ymmärrettävyyttä. Opiskelija käyttää perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti.
Kirjoitettu viesti välittyy, mutta kieli sisältää vain yksinkertaisia ilmaisuja ja niissäkin on melko paljon virheitä. Kieli on hajanaista ja kömpelöä. Teksti ei etene loogisesti. Sidosteisuus puuttuu. Teksti muodostuu lähes irrallisista lauseista Aihetta on käsitelty erittäin suppeasti ja yksipuolisesti ja/tai teksti on kirjoitettu osittain aiheen vierestä. Teksti on tekstilajin ja/tai tyylikonventioiden vastaista.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön hyvin.
Opiskelija osaa puhua hyvin. Opiskelija saa kontaktin puhekumppaniinsa/kuulijoihin ja hän osaa käyttää nonverbaalin viestinnän keinoja. Puhetta on helppo seurata. Puheen sidosteisuudessa on joitakin puutteita. Kieli on sujuvaa ja selkeää, vaikka katkoja, epäröintiä ja ääntämisvirheitä saattaa esiintyä.
Kirjallinen viestintä on melko sujuvaa, selkeää ja melko virheetöntä. Rakenteet ja ammattisanasto riittävät viestin välittämiseen melko hyvin. Joitakin virheitä esiintyy. Teksti etenee kohtalaisen loogisesti. Sidosteisuudessa on puutteita. Aiheen käsittely on tavanomaista vastaten tehtävänantoon. Pieniä tekstilaji ja/tai tyylivirheitä esiintyy.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön erinomaisesti.
Opiskelija osaa puhua erinomaisesti. Vuorovaikutus on erittäin taitavaa, nonverbaalinen viestintä tukee tehokkaasti puhetta. Puhe on tavoitteellista, erittäin johdonmukaisista, osuvaa ja loogista. Siirtymät ovat erittäin sujuvia. Kieli (puhe, ääntäminen ja intonaatio) on sujuvaa, selkeää, täsmällistä ja normaalitempoista.
Kirjallinen viestintä on sujuvaa ja monipuolista. Rakenteet ovat vaihtelevia ja ammattisanasto on hallinnassa. Satunnaisia virheitä voi esiintyä. Teksti on rakenteellisesti selkeää ja loogista. Siirtymät ovat sidosteisen sujuvia. Aiheen käsittely on taitavaa vastaten täysin tehtävänantoa. Opiskelija osaa välittää kirjallisen viestin asiaankuuluvalla tekstilajilla ja/tai tyylillä.

Ilmoittautumisaika

16.11.2020 - 07.01.2021

Ajoitus

11.01.2021 - 26.02.2021

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Kielikeskus (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet
  • Ruotsi
Paikat

13 - 35

Koulutus
  • Kieliopinnot LAB
  • Kieliopinnot LUT
Opettaja
  • Merja Naalisvaara-Jokinen
Opetusryhmät
  • Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • KKIE20LABH
    Kieli- ja viestintäopinnot 2020-2021, LAB
  • KKIE20LUTH
    Kieli- ja viestintäopinnot 2020-2021, LUT
Pienryhmät
  • Verkkoluento

Osaamistavoitteet

Tavoitetaitotaso: B1-B2

Opiskelija osaa liikeviestinnän perusteet ja käyttää suullista ja kirjallista ruotsinkielen taitoa liike-elämän vuorovaikutustilanteissa.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Kurssi toteutetaan keväällä 2021 pelkkänä verkkototeutuksena, johon sisältyy viikoittaiset vapaaehtoiset tunnin kestävät videotapaamiset. Videotapaamisissa harjoitellaan lähinnä suullista kielitaitoa.
Vapaaehtoinen osallistuminen videotapaamisiin, arviotavat oppimistehtävät Moodleen, Moodlen sanakokeet ja kurssin lopussa valvottu kirjallinen suoritus (koronatilanteesta riippuen se voi olla joko sähköisessä Exam-järjestelmässä paikan päällä kampuksella tai valvottu videosuoritus).
Suullisilla näytöillä videotapaamisissa on mahdollista antaa osaamisnäyttöä, joka voi nostaa opintojakson loppuarvosanaa (säännöllinen osallistuminen ja aktiivisuus).

Ajoitus ja läsnäolo

3. periodi kevät 2021.
Puhdas verkkokurssi, jossa viikottaisten vapaaehtoisten videotapaamisten ajankohdat näkyvät TimeEditissä.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Yhteinen kurssimateriaali on Moodlessa, ja osan materiaalista opiskelija tekee itse.

Uusintamahdollisuudet

Kurssilla ei ole perinteistä kirjallista tenttiä. Arviointi pohjautuu Moodleen palautettaviin arvioitaviin oppimistehtäviin, Moodlen sanakokeisiin ja kurssin lopussa tehtävään valvottuun kirjalliseen suoritukseen.

Oppimisympäristö

Moodle-ympäristö.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3 opintopisteen kurssi vastaa 3 x 27 tuntia opiskelijan itsenäistä työtä.

Sisältö

Liikeviestinnän perusteet, alakohtaisia suullisia harjoituksia ja oman erikoisalan tekstejä tehtävineen.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Svenska i arbetslivet, 2 op.

Arviointimenetelmät

Arvioitavat oppimistehtävät Moodleen, Moodlen sanakokeet ja kurssin lopussa valvottu kirjallinen suoritus.
Suullisilla näytöillä vapaaehtoisissa videotapaamisissa on mahdollista antaa osaamisnäyttöä, joka voi nostaa opintojakson loppuarvosanaa (säännöllinen osallistuminen ja aktiivisuus).

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Suoritus ei täytä opintojaksolle asetettuja tavoitteita.

Ymmärtää lauseita ja usein käytettyjä ilmauksia, jotka liittyvät tavallisimpiin arkipäivän tarpeisiin: kaikkein keskeisin häntä itseään ja perhettä koskeva tieto, ostosten teko, paikallistieto, työ. Pystyy viestimään yksinkertaisissa ja rutiininomaisissa tehtävissä, jotka edellyttävät yksinkertaista tiedonvaihtoa tutuista, jokapäiväisistä
asioista. Pystyy kuvailemaan yksinkertaisesti omaa taustaansa, lähiympäristöään ja välittömiä tarpeitaan.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön tyydyttävästi.
Opiskelija osaa puhua tyydyttävästi. Hänen puheensa on ymmärrettävää. Vuorovaikutus puuttuu lähes täysin. Puhetta on hankala seurata. Puheen jäsentely ja johdonmukaisuus puuttuvat. Sidosteisuus puuttuu lähes täysin. Kieli on melko takeltelevaa, tauot ovat melko pitkiä ja ääntäminen häiritsee joskus puheen ymmärrettävyyttä. Opiskelija käyttää perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti.
Kirjoitettu viesti välittyy, mutta kieli sisältää vain yksinkertaisia ilmaisuja ja niissäkin on melko paljon virheitä. Kieli on hajanaista ja kömpelöä. Teksti ei etene loogisesti. Sidosteisuus puuttuu. Teksti muodostuu lähes irrallisista lauseista Aihetta on käsitelty erittäin suppeasti ja yksipuolisesti ja/tai teksti on kirjoitettu osittain aiheen vierestä. Teksti on tekstilajin ja/tai tyylikonventioiden vastaista.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön hyvin.
Opiskelija osaa puhua hyvin. Opiskelija saa kontaktin puhekumppaniinsa/kuulijoihin ja hän osaa käyttää nonverbaalin viestinnän keinoja. Puhetta on helppo seurata. Puheen sidosteisuudessa on joitakin puutteita. Kieli on sujuvaa ja selkeää, vaikka katkoja, epäröintiä ja ääntämisvirheitä saattaa esiintyä.
Kirjallinen viestintä on melko sujuvaa, selkeää ja melko virheetöntä. Rakenteet ja ammattisanasto riittävät viestin välittämiseen melko hyvin. Joitakin virheitä esiintyy. Teksti etenee kohtalaisen loogisesti. Sidosteisuudessa on puutteita. Aiheen käsittely on tavanomaista vastaten tehtävänantoon. Pieniä tekstilaji ja/tai tyylivirheitä esiintyy.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön erinomaisesti.
Opiskelija osaa puhua erinomaisesti. Vuorovaikutus on erittäin taitavaa, nonverbaalinen viestintä tukee tehokkaasti puhetta. Puhe on tavoitteellista, erittäin johdonmukaisista, osuvaa ja loogista. Siirtymät ovat erittäin sujuvia. Kieli (puhe, ääntäminen ja intonaatio) on sujuvaa, selkeää, täsmällistä ja normaalitempoista.
Kirjallinen viestintä on sujuvaa ja monipuolista. Rakenteet ovat vaihtelevia ja ammattisanasto on hallinnassa. Satunnaisia virheitä voi esiintyä. Teksti on rakenteellisesti selkeää ja loogista. Siirtymät ovat sidosteisen sujuvia. Aiheen käsittely on taitavaa vastaten täysin tehtävänantoa. Opiskelija osaa välittää kirjallisen viestin asiaankuuluvalla tekstilajilla ja/tai tyylillä.

Ilmoittautumisaika

01.08.2020 - 15.09.2020

Ajoitus

26.10.2020 - 18.12.2020

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Kielikeskus (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus, Lappeenranta

Opetuskielet
  • Ruotsi
Paikat

13 - 35

Koulutus
  • Kieliopinnot LAB
  • Kieliopinnot LUT
Opettaja
  • Vera Kozlovskaia
Opetusryhmät
  • Harjoitukset (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • LITAL19
    Liiketalouden koulutus 19S, laskentatoimi, Lappeenranta
Pienryhmät
  • Harjoitukset

Osaamistavoitteet

Tavoitetaitotaso: B1-B2

Opiskelija osaa liikeviestinnän perusteet ja käyttää suullista ja kirjallista ruotsinkielen taitoa liike-elämän vuorovaikutustilanteissa.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opetus taitotasolla B1-B2.
Opetusta, pari- ja ryhmäharjoituksia verkkotapaamisissa sekä itsenäistä työskentelyä verkossa.

Ajoitus ja läsnäolo

Säännöllinen osallistuminen verkko-opetukseen.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Moodle ja opiskelijoiden tuottama materiaali.

Oppimisympäristö

verkko.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 3 op eli noin 80 tuntia opiskelijatyötä.

Sisältö

Liikeviestinnän perusteet, alakohtaisia suullisia harjoituksia ja oman erikoisalan tekstejä tehtävineen.

AFFÄRSKOMMUNICATION (Liikeviestintä):

•kysely & tarjouspyyntö
•tarjous
•tilaus
•reklamaatio ja reklamaation vastaus
•oppimistehtävä 1: tarjouspyyntö & tarjous
•oppimistehtävä 2: reklamaatio & reklamaation vastaus

OMAN ALAN TEKSTIT

Laskentatoimen kolme tekstiä opettajalta.

Yhden laskentatoimen tekstin opettaminen muille ja yhden opiskelu.
Oman laskentatoimen ruotsin sanaston kerääminen.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Svenska i arbetslivet, 2-3 op.

Arviointimenetelmät

Jatkuva näyttö verkkotapaamisissa, arvosteltavat oppimistehtävät Moodlessa, Moodlen sanakokeet ja kurssin lopussa valvottu kirjallinen suoritus sähköisessä Exam-järjestelmässä paikan päällä kampuksella tai Moodle-tentti.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei hallitse opintojakson sisältöä. Hän ei kykene välittämään liike-elämässä tarvittavia ruotsinkielisiä viestejä suullisesti ja/tai kirjallisesti.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön tyydyttävästi.

Opiskelija osaa puhua tyydyttävästi. Hänen puheensa on ymmärrettävää. Vuorovaikutus puuttuu lähes täysin. Puhetta on hankala seurata. Puheen jäsentely ja johdonmukaisuus puuttuvat. Sidosteisuus puuttuu lähes täysin. Kieli on melko takeltelevaa, tauot ovat melko pitkiä ja ääntäminen häiritsee joskus puheen ymmärrettävyyttä. Opiskelija käyttää perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti.

Kirjoitettu viesti välittyy, mutta kieli sisältää vain yksinkertaisia ilmaisuja ja niissäkin on melko paljon virheitä. Kieli on hajanaista ja kömpelöä. Teksti ei etene loogisesti. Sidosteisuus puuttuu. Teksti muodostuu lähes irrallisista lauseista Aihetta on käsitelty erittäin suppeasti ja yksipuolisesti ja/tai teksti on kirjoitettu osittain aiheen vierestä. Teksti on tekstilajin ja/tai tyylikonventioiden vastaista.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön hyvin.

Opiskelija osaa puhua hyvin. Opiskelija saa kontaktin puhekumppaniinsa/kuulijoihin ja hän osaa käyttää nonverbaalin viestinnän keinoja. Puhetta on helppo seurata. Puheen sidosteisuudessa on joitakin puutteita. Kieli on sujuvaa ja selkeää, vaikka katkoja, epäröintiä ja ääntämisvirheitä saattaa esiintyä.

Kirjallinen viestintä on melko sujuvaa, selkeää ja melko virheetöntä. Rakenteet ja ammattisanasto riittävät viestin välittämiseen melko hyvin. Joitakin virheitä esiintyy. Teksti etenee kohtalaisen loogisesti. Sidosteisuudessa on puutteita. Aiheen käsittely on tavanomaista vastaten tehtävänantoon. Pieniä tekstilaji ja/tai tyylivirheitä esiintyy.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön erinomaisesti.

Opiskelija osaa puhua erinomaisesti. Vuorovaikutus on erittäin taitavaa, nonverbaalinen viestintä tukee tehokkaasti puhetta. Puhe on tavoitteellista, erittäin johdonmukaisista, osuvaa ja loogista. Siirtymät ovat erittäin sujuvia. Kieli (puhe, ääntäminen ja intonaatio) on sujuvaa, selkeää, täsmällistä ja normaalitempoista.

Kirjallinen viestintä on sujuvaa ja monipuolista. Rakenteet ovat vaihtelevia ja ammattisanasto on hallinnassa. Satunnaisia virheitä voi esiintyä. Teksti on rakenteellisesti selkeää ja loogista. Siirtymät ovat sidosteisen sujuvia. Aiheen käsittely on taitavaa vastaten täysin tehtävänantoa. Opiskelija osaa välittää kirjallisen viestin asiaankuuluvalla tekstilajilla ja/tai tyylillä.

Ilmoittautumisaika

01.08.2020 - 15.09.2020

Ajoitus

26.10.2020 - 18.12.2020

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

67 % Lähiopetus, 33 % Etäopetus

Yksikkö

Kielikeskus (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet
  • Ruotsi
Paikat

13 - 35

Koulutus
  • Kieliopinnot LAB
  • Kieliopinnot LUT
Opettaja
  • Merja Naalisvaara-Jokinen
Opetusryhmät
  • Harjoitukset 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • LITAJ19
    Liiketalouden koulutus 19S, juridiikka, Lappeenranta
Pienryhmät
  • Harjoitukset 1

Osaamistavoitteet

Tavoitetaitotaso: B1-B2

Opiskelija osaa liikeviestinnän perusteet ja käyttää suullista ja kirjallista ruotsinkielen taitoa liike-elämän vuorovaikutustilanteissa.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Kurssi toteutetaan syksyllä 2020 pelkkänä verkkototeutuksena, johon sisältyy viikottaiset videotapaamiset.
Videotapaamisten ajankohta näkyy TimeEditissä.

Videotapaamisissa harjoitellaan lähinnä suullista kielitaitoa. Videotapaamisten läsnäolovelvoite 75 %.
Säännöllinen osallistuminen videotapaamisiin, arviotavat oppimistehtävät Moodleen, Moodlen sanakokeet ja kurssin lopussa valvottu kirjallinen suoritus (koronatilanteesta riippuen se voi olla joko sähköisessä Exam-järjestelmässä paikan päällä kampuksella tai valvottu videosuoritus).
Videotapaamisten suullisilla näytöillä on mahdollista antaa osaamisnäyttöä, joka voi nostaa opintojakson loppuarvosanaa (säännöllinen osallistuminen ja aktiivisuus).

Ajoitus ja läsnäolo

2. periodi syksy 2020.
Puhdas verkkokurssi, jossa viikottaiset videotapaamisten ajankohdat näkyvät TimeEditissä. Videotapaamisten läsnäolovelvoite 75 %.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Yhteinen kurssimateriaali on Moodlessa, ja osan materiaalista opiskelija tekee itse.

Uusintamahdollisuudet

Kurssilla ei ole perinteistä kirjallista tenttiä. Arviointi pohjautuu Moodleen palautettaviin arvioitaviin oppimistehtäviin, Moodlen sanakokeisiin ja kurssin lopussa tehtävään valvottuun kirjalliseen suoritukseen.

Oppimisympäristö

Moodle-ympäristö.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3 opintopisteen kurssi vastaa 3 x 27 tuntia opiskelijan itsenäistä työtä.

Sisältö

Liikeviestinnän perusteet, alakohtaisia suullisia harjoituksia ja oman erikoisalan tekstejä tehtävineen.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Svenska i arbetslivet, 2 op.

Arviointimenetelmät

Säännöllinen osallistuminen videotapaamisiin, arvioitavat oppimistehtävät Moodleen, Moodlen sanakokeet ja kurssin lopussa valvottu kirjallinen suoritus.
Lähitapaamisten suullisilla näytöillä on mahdollista antaa osaamisnäyttöä, joka voi nostaa opintojakson loppuarvosanaa (säännöllinen osallistuminen ja aktiivisuus).

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Suoritus ei täytä opintojaksolle asetettuja tavoitteita.

Ymmärtää lauseita ja usein käytettyjä ilmauksia, jotka liittyvät tavallisimpiin arkipäivän tarpeisiin: kaikkein keskeisin häntä itseään ja perhettä koskeva tieto, ostosten teko, paikallistieto, työ. Pystyy viestimään yksinkertaisissa ja rutiininomaisissa tehtävissä, jotka edellyttävät yksinkertaista tiedonvaihtoa tutuista, jokapäiväisistä
asioista. Pystyy kuvailemaan yksinkertaisesti omaa taustaansa, lähiympäristöään ja välittömiä tarpeitaan.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön tyydyttävästi.
Opiskelija osaa puhua tyydyttävästi. Hänen puheensa on ymmärrettävää. Vuorovaikutus puuttuu lähes täysin. Puhetta on hankala seurata. Puheen jäsentely ja johdonmukaisuus puuttuvat. Sidosteisuus puuttuu lähes täysin. Kieli on melko takeltelevaa, tauot ovat melko pitkiä ja ääntäminen häiritsee joskus puheen ymmärrettävyyttä. Opiskelija käyttää perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti.
Kirjoitettu viesti välittyy, mutta kieli sisältää vain yksinkertaisia ilmaisuja ja niissäkin on melko paljon virheitä. Kieli on hajanaista ja kömpelöä. Teksti ei etene loogisesti. Sidosteisuus puuttuu. Teksti muodostuu lähes irrallisista lauseista Aihetta on käsitelty erittäin suppeasti ja yksipuolisesti ja/tai teksti on kirjoitettu osittain aiheen vierestä. Teksti on tekstilajin ja/tai tyylikonventioiden vastaista.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön hyvin.
Opiskelija osaa puhua hyvin. Opiskelija saa kontaktin puhekumppaniinsa/kuulijoihin ja hän osaa käyttää nonverbaalin viestinnän keinoja. Puhetta on helppo seurata. Puheen sidosteisuudessa on joitakin puutteita. Kieli on sujuvaa ja selkeää, vaikka katkoja, epäröintiä ja ääntämisvirheitä saattaa esiintyä.
Kirjallinen viestintä on melko sujuvaa, selkeää ja melko virheetöntä. Rakenteet ja ammattisanasto riittävät viestin välittämiseen melko hyvin. Joitakin virheitä esiintyy. Teksti etenee kohtalaisen loogisesti. Sidosteisuudessa on puutteita. Aiheen käsittely on tavanomaista vastaten tehtävänantoon. Pieniä tekstilaji ja/tai tyylivirheitä esiintyy.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön erinomaisesti.
Opiskelija osaa puhua erinomaisesti. Vuorovaikutus on erittäin taitavaa, nonverbaalinen viestintä tukee tehokkaasti puhetta. Puhe on tavoitteellista, erittäin johdonmukaisista, osuvaa ja loogista. Siirtymät ovat erittäin sujuvia. Kieli (puhe, ääntäminen ja intonaatio) on sujuvaa, selkeää, täsmällistä ja normaalitempoista.
Kirjallinen viestintä on sujuvaa ja monipuolista. Rakenteet ovat vaihtelevia ja ammattisanasto on hallinnassa. Satunnaisia virheitä voi esiintyä. Teksti on rakenteellisesti selkeää ja loogista. Siirtymät ovat sidosteisen sujuvia. Aiheen käsittely on taitavaa vastaten täysin tehtävänantoa. Opiskelija osaa välittää kirjallisen viestin asiaankuuluvalla tekstilajilla ja/tai tyylillä.

Ilmoittautumisaika

01.08.2020 - 15.09.2020

Ajoitus

26.10.2020 - 18.12.2020

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Kielikeskus (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus, Lappeenranta

Opetuskielet
  • Ruotsi
Paikat

13 - 35

Koulutus
  • Kieliopinnot LAB
  • Kieliopinnot LUT
Opettaja
  • Vera Kozlovskaia
Opetusryhmät
  • Harjoitukset (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • LITAD19
    Liiketalouden koulutus 19S, digitradenomi, Lappeenranta
  • IB19
    Bachelor's Degree Programme in International Business 19S, Lappeenranta
Pienryhmät
  • Harjoitukset

Osaamistavoitteet

Tavoitetaitotaso: B1-B2

Opiskelija osaa liikeviestinnän perusteet ja käyttää suullista ja kirjallista ruotsinkielen taitoa liike-elämän vuorovaikutustilanteissa.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opetus taitotasolla B1-B2.
Opetusta, pari- ja ryhmäharjoituksia verkkotapaamisissa sekä itsenäistä työskentelyä verkossa.

Ajoitus ja läsnäolo

Säännöllinen osallistuminen verkko-opetukseen.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Moodle ja opiskelijoiden tuottama materiaali.

Oppimisympäristö

Verkko.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 3 op eli noin 80 tuntia opiskelijatyötä.

Sisältö

Liikeviestinnän perusteet, alakohtaisia suullisia harjoituksia ja oman erikoisalan tekstejä tehtävineen.

AFFÄRSKOMMUNICATION (Liikeviestintä):

•kysely & tarjouspyyntö
•tarjous
•tilaus
•reklamaatio ja reklamaation vastaus
•oppimistehtävä 1: tarjouspyyntö & tarjous
•oppimistehtävä 2: reklamaatio & reklamaation vastaus

OMAN ALAN TEKSTIT

IT/ kansainvälinen kauppa; kolme tekstiä opettajalta.

Yhden oman alan tekstin opettaminen muille ja yhden opiskelu.
Oman alan ruotsin sanaston kerääminen.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Svenska i arbetslivet, 2-3 op.

Arviointimenetelmät

Jatkuva näyttö verkkotapaamisissa, arvosteltavat oppimistehtävät Moodlessa, Moodlen sanakokeet ja kurssin lopussa valvottu kirjallinen suoritus sähköisessä Exam-järjestelmässä paikan päällä kampuksella tai Moodle-tentti.

Suullisilla näytöillä lähitapaamisissa on mahdollista antaa osaamisnäyttöä, joka voi nostaa opintojakson loppuarvosanaa (säännöllinen osallistuminen ja aktiivisuus).

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei hallitse opintojakson sisältöä. Hän ei kykene välittämään liike-elämässä tarvittavia ruotsinkielisiä viestejä suullisesti ja/tai kirjallisesti.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön tyydyttävästi.

Opiskelija osaa puhua tyydyttävästi. Hänen puheensa on ymmärrettävää. Vuorovaikutus puuttuu lähes täysin. Puhetta on hankala seurata. Puheen jäsentely ja johdonmukaisuus puuttuvat. Sidosteisuus puuttuu lähes täysin. Kieli on melko takeltelevaa, tauot ovat melko pitkiä ja ääntäminen häiritsee joskus puheen ymmärrettävyyttä. Opiskelija käyttää perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti.

Kirjoitettu viesti välittyy, mutta kieli sisältää vain yksinkertaisia ilmaisuja ja niissäkin on melko paljon virheitä. Kieli on hajanaista ja kömpelöä. Teksti ei etene loogisesti. Sidosteisuus puuttuu. Teksti muodostuu lähes irrallisista lauseista Aihetta on käsitelty erittäin suppeasti ja yksipuolisesti ja/tai teksti on kirjoitettu osittain aiheen vierestä. Teksti on tekstilajin ja/tai tyylikonventioiden vastaista.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön hyvin.

Opiskelija osaa puhua hyvin. Opiskelija saa kontaktin puhekumppaniinsa/kuulijoihin ja hän osaa käyttää nonverbaalin viestinnän keinoja. Puhetta on helppo seurata. Puheen sidosteisuudessa on joitakin puutteita. Kieli on sujuvaa ja selkeää, vaikka katkoja, epäröintiä ja ääntämisvirheitä saattaa esiintyä.

Kirjallinen viestintä on melko sujuvaa, selkeää ja melko virheetöntä. Rakenteet ja ammattisanasto riittävät viestin välittämiseen melko hyvin. Joitakin virheitä esiintyy. Teksti etenee kohtalaisen loogisesti. Sidosteisuudessa on puutteita. Aiheen käsittely on tavanomaista vastaten tehtävänantoon. Pieniä tekstilaji ja/tai tyylivirheitä esiintyy.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön erinomaisesti.

Opiskelija osaa puhua erinomaisesti. Vuorovaikutus on erittäin taitavaa, nonverbaalinen viestintä tukee tehokkaasti puhetta. Puhe on tavoitteellista, erittäin johdonmukaisista, osuvaa ja loogista. Siirtymät ovat erittäin sujuvia. Kieli (puhe, ääntäminen ja intonaatio) on sujuvaa, selkeää, täsmällistä ja normaalitempoista.

Kirjallinen viestintä on sujuvaa ja monipuolista. Rakenteet ovat vaihtelevia ja ammattisanasto on hallinnassa. Satunnaisia virheitä voi esiintyä. Teksti on rakenteellisesti selkeää ja loogista. Siirtymät ovat sidosteisen sujuvia. Aiheen käsittely on taitavaa vastaten täysin tehtävänantoa. Opiskelija osaa välittää kirjallisen viestin asiaankuuluvalla tekstilajilla ja/tai tyylillä.

Ilmoittautumisaika

01.08.2020 - 15.09.2020

Ajoitus

01.09.2020 - 18.12.2020

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Kielikeskus (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus, Lappeenranta

Opetuskielet
  • Ruotsi
Paikat

13 - 35

Koulutus
  • Kieliopinnot LAB
  • Kieliopinnot LUT
Opettaja
  • Vera Kozlovskaia
Opetusryhmät
  • Harjoitukset (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HOMA19
    Bachelor's Degree Programme in Tourism and Hospitality Management 19S, Lappeenranta
  • HOTRA19R
    Hotelli- ja ravintola-alan liikkeenjohdon koulutus S19, ravintolan liikkeenjohto, Lappeenranta
  • HOTRA19H
    Hotelli- ja ravintola-alan liikkeenjohdon koulutus S19, hotellin liikkeenjohto, Lappeenranta
Pienryhmät
  • Harjoitukset

Osaamistavoitteet

Tavoitetaitotaso: B1-B2

Opiskelija osaa liikeviestinnän perusteet ja käyttää suullista ja kirjallista ruotsinkielen taitoa liike-elämän vuorovaikutustilanteissa.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opetus taitotasolla B1-B2.
Opetusta, pari- ja ryhmäharjoituksia verkkotapaamisissa sekä itsenäistä työskentelyä verkossa.

Ajoitus ja läsnäolo

Säännöllinen osallistuminen verkko-opetukseen

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Moodle ja opiskelijoiden tuottama materiaali.

Oppimisympäristö

verkko.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 3 op eli noin 80 tuntia opiskelijatyötä.

Sisältö

Liikeviestinnän perusteet, alakohtaisia suullisia harjoituksia ja oman erikoisalan tekstejä tehtävineen.

AFFÄRSKOMMUNICATION (Liikeviestintä):

•kysely & tarjouspyyntö
•tarjous
•tilaus
•reklamaatio ja reklamaation vastaus
•oppimistehtävä 1: tarjouspyyntö & tarjous
•oppimistehtävä 2: reklamaatio & reklamaation vastaus

OMAN ALAN TEKSTIT

Hotelli- ja ravintola-alan kolme tekstiä opettajalta.

Yhden oman alan tekstin opettaminen muille ja yhden opiskelu.
Oman alan ruotsin sanaston kerääminen.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Svenska i arbetslivet, 2-3 op.

Arviointimenetelmät

Jatkuva näyttö verkkotapaamisissa, arvosteltavat oppimistehtävät Moodlessa, Moodlen sanakokeet ja kurssin lopussa valvottu kirjallinen suoritus sähköisessä Exam-järjestelmässä paikan päällä kampuksella tai Moodle-tentti

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei hallitse opintojakson sisältöä. Hän ei kykene välittämään liike-elämässä tarvittavia ruotsinkielisiä viestejä suullisesti ja/tai kirjallisesti.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön tyydyttävästi.

Opiskelija osaa puhua tyydyttävästi. Hänen puheensa on ymmärrettävää. Vuorovaikutus puuttuu lähes täysin. Puhetta on hankala seurata. Puheen jäsentely ja johdonmukaisuus puuttuvat. Sidosteisuus puuttuu lähes täysin. Kieli on melko takeltelevaa, tauot ovat melko pitkiä ja ääntäminen häiritsee joskus puheen ymmärrettävyyttä. Opiskelija käyttää perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti.

Kirjoitettu viesti välittyy, mutta kieli sisältää vain yksinkertaisia ilmaisuja ja niissäkin on melko paljon virheitä. Kieli on hajanaista ja kömpelöä. Teksti ei etene loogisesti. Sidosteisuus puuttuu. Teksti muodostuu lähes irrallisista lauseista Aihetta on käsitelty erittäin suppeasti ja yksipuolisesti ja/tai teksti on kirjoitettu osittain aiheen vierestä. Teksti on tekstilajin ja/tai tyylikonventioiden vastaista.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön hyvin.

Opiskelija osaa puhua hyvin. Opiskelija saa kontaktin puhekumppaniinsa/kuulijoihin ja hän osaa käyttää nonverbaalin viestinnän keinoja. Puhetta on helppo seurata. Puheen sidosteisuudessa on joitakin puutteita. Kieli on sujuvaa ja selkeää, vaikka katkoja, epäröintiä ja ääntämisvirheitä saattaa esiintyä.

Kirjallinen viestintä on melko sujuvaa, selkeää ja melko virheetöntä. Rakenteet ja ammattisanasto riittävät viestin välittämiseen melko hyvin. Joitakin virheitä esiintyy. Teksti etenee kohtalaisen loogisesti. Sidosteisuudessa on puutteita. Aiheen käsittely on tavanomaista vastaten tehtävänantoon. Pieniä tekstilaji ja/tai tyylivirheitä esiintyy.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön erinomaisesti.

Opiskelija osaa puhua erinomaisesti. Vuorovaikutus on erittäin taitavaa, nonverbaalinen viestintä tukee tehokkaasti puhetta. Puhe on tavoitteellista, erittäin johdonmukaisista, osuvaa ja loogista. Siirtymät ovat erittäin sujuvia. Kieli (puhe, ääntäminen ja intonaatio) on sujuvaa, selkeää, täsmällistä ja normaalitempoista.

Kirjallinen viestintä on sujuvaa ja monipuolista. Rakenteet ovat vaihtelevia ja ammattisanasto on hallinnassa. Satunnaisia virheitä voi esiintyä. Teksti on rakenteellisesti selkeää ja loogista. Siirtymät ovat sidosteisen sujuvia. Aiheen käsittely on taitavaa vastaten täysin tehtävänantoa. Opiskelija osaa välittää kirjallisen viestin asiaankuuluvalla tekstilajilla ja/tai tyylillä.

Ilmoittautumisaika

01.08.2020 - 04.09.2020

Ajoitus

31.08.2020 - 16.10.2020

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Kielikeskus (LAB)

Toimipiste
  • Verkkokampus, Lappeenranta
  • Verkkokampus, Lahti
Opetuskielet
  • Ruotsi
Paikat

13 - 35

Koulutus
  • Kieliopinnot LAB
  • Kieliopinnot LUT
Opettaja
  • Merja Naalisvaara-Jokinen
Opetusryhmät
  • Harjoitukset 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • KKIE20LABH
    Kieli- ja viestintäopinnot 2020-2021, LAB
  • KKIE20LUTH
    Kieli- ja viestintäopinnot 2020-2021, LUT
Pienryhmät
  • Harjoitukset 1

Osaamistavoitteet

Tavoitetaitotaso: B1-B2

Opiskelija osaa liikeviestinnän perusteet ja käyttää suullista ja kirjallista ruotsinkielen taitoa liike-elämän vuorovaikutustilanteissa.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Kurssi toteutetaan syksyllä 2020 pelkkänä verkkototeutuksena, johon sisältyy viikottaiset videotapaamiset. Videotapaamisissa harjoitellaan lähinnä suullista kielitaitoa.
Säännöllinen osallistuminen videotapaamisiin, arviotavat oppimistehtävät Moodleen, Moodlen sanakokeet ja kurssin lopussa valvottu kirjallinen suoritus (koronatilanteesta riippuen se voi olla joko sähköisessä Exam-järjestelmässä paikan päällä kampuksella tai valvottu videosuoritus).
Suullisilla näytöillä videotapaamisissa on mahdollista antaa osaamisnäyttöä, joka voi nostaa opintojakson loppuarvosanaa (säännöllinen osallistuminen ja aktiivisuus).

Ajoitus ja läsnäolo

1. periodi syksy 2020.
Puhdas verkkokurssi, jossa viikottaiset videotapaamisten ajankohdat näkyvät TimeEditissä.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Yhteinen kurssimateriaali on Moodlessa, ja osan materiaalista opiskelija tekee itse.

Uusintamahdollisuudet

Kurssilla ei ole perinteistä kirjallista tenttiä. Arviointi pohjautuu Moodleen palautettaviin arvioitaviin oppimistehtäviin, Moodlen sanakokeisiin ja kurssin lopussa tehtävään valvottuun kirjalliseen suoritukseen.

Oppimisympäristö

Moodle-ympäristö.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3 opintopisteen kurssi vastaa 3 x 27 tuntia opiskelijan itsenäistä työtä.

Sisältö

Liikeviestinnän perusteet, alakohtaisia suullisia harjoituksia ja oman erikoisalan tekstejä tehtävineen.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Svenska i arbetslivet, 2 op.

Arviointimenetelmät

Säännöllinen osallistuminen videotapaamisiin, arvioitavat oppimistehtävät Moodleen, Moodlen sanakokeet ja kurssin lopussa valvottu kirjallinen suoritus.
Suullisilla näytöillä videotapaamisissa on mahdollista antaa osaamisnäyttöä, joka voi nostaa opintojakson loppuarvosanaa (säännöllinen osallistuminen ja aktiivisuus).

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Suoritus ei täytä opintojaksolle asetettuja tavoitteita.

Ymmärtää lauseita ja usein käytettyjä ilmauksia, jotka liittyvät tavallisimpiin arkipäivän tarpeisiin: kaikkein keskeisin häntä itseään ja perhettä koskeva tieto, ostosten teko, paikallistieto, työ. Pystyy viestimään yksinkertaisissa ja rutiininomaisissa tehtävissä, jotka edellyttävät yksinkertaista tiedonvaihtoa tutuista, jokapäiväisistä
asioista. Pystyy kuvailemaan yksinkertaisesti omaa taustaansa, lähiympäristöään ja välittömiä tarpeitaan.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön tyydyttävästi.
Opiskelija osaa puhua tyydyttävästi. Hänen puheensa on ymmärrettävää. Vuorovaikutus puuttuu lähes täysin. Puhetta on hankala seurata. Puheen jäsentely ja johdonmukaisuus puuttuvat. Sidosteisuus puuttuu lähes täysin. Kieli on melko takeltelevaa, tauot ovat melko pitkiä ja ääntäminen häiritsee joskus puheen ymmärrettävyyttä. Opiskelija käyttää perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti.
Kirjoitettu viesti välittyy, mutta kieli sisältää vain yksinkertaisia ilmaisuja ja niissäkin on melko paljon virheitä. Kieli on hajanaista ja kömpelöä. Teksti ei etene loogisesti. Sidosteisuus puuttuu. Teksti muodostuu lähes irrallisista lauseista Aihetta on käsitelty erittäin suppeasti ja yksipuolisesti ja/tai teksti on kirjoitettu osittain aiheen vierestä. Teksti on tekstilajin ja/tai tyylikonventioiden vastaista.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön hyvin.
Opiskelija osaa puhua hyvin. Opiskelija saa kontaktin puhekumppaniinsa/kuulijoihin ja hän osaa käyttää nonverbaalin viestinnän keinoja. Puhetta on helppo seurata. Puheen sidosteisuudessa on joitakin puutteita. Kieli on sujuvaa ja selkeää, vaikka katkoja, epäröintiä ja ääntämisvirheitä saattaa esiintyä.
Kirjallinen viestintä on melko sujuvaa, selkeää ja melko virheetöntä. Rakenteet ja ammattisanasto riittävät viestin välittämiseen melko hyvin. Joitakin virheitä esiintyy. Teksti etenee kohtalaisen loogisesti. Sidosteisuudessa on puutteita. Aiheen käsittely on tavanomaista vastaten tehtävänantoon. Pieniä tekstilaji ja/tai tyylivirheitä esiintyy.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön erinomaisesti.
Opiskelija osaa puhua erinomaisesti. Vuorovaikutus on erittäin taitavaa, nonverbaalinen viestintä tukee tehokkaasti puhetta. Puhe on tavoitteellista, erittäin johdonmukaisista, osuvaa ja loogista. Siirtymät ovat erittäin sujuvia. Kieli (puhe, ääntäminen ja intonaatio) on sujuvaa, selkeää, täsmällistä ja normaalitempoista.
Kirjallinen viestintä on sujuvaa ja monipuolista. Rakenteet ovat vaihtelevia ja ammattisanasto on hallinnassa. Satunnaisia virheitä voi esiintyä. Teksti on rakenteellisesti selkeää ja loogista. Siirtymät ovat sidosteisen sujuvia. Aiheen käsittely on taitavaa vastaten täysin tehtävänantoa. Opiskelija osaa välittää kirjallisen viestin asiaankuuluvalla tekstilajilla ja/tai tyylillä.

Ajoitus

09.03.2020 - 17.04.2020

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

34 % Lähiopetus, 66 % Etäopetus

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet
  • Ruotsi
Paikat

15 - 30

Opettaja
  • Vera Kozlovskaia
Ryhmät
  • LITAM19
    Liiketalouden koulutus 19S, markkinointi, Lappeenranta

Osaamistavoitteet

Tavoitetaitotaso: B1-B2

Opiskelija osaa liikeviestinnän perusteet ja käyttää suullista ja kirjallista ruotsinkielen taitoa liike-elämän vuorovaikutustilanteissa.

Arviointiasteikko

1-5

Ajoitus

07.01.2020 - 21.02.2020

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

34 % Lähiopetus, 66 % Etäopetus

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet
  • Ruotsi
Paikat

15 - 30

Opettaja
  • Merja Naalisvaara-Jokinen
Ryhmät
  • KIELI19-20
    KIELI19-20

Osaamistavoitteet

Tavoitetaitotaso: B1-B2

Opiskelija osaa liikeviestinnän perusteet ja käyttää suullista ja kirjallista ruotsinkielen taitoa liike-elämän vuorovaikutustilanteissa.

Arviointiasteikko

1-5

Ajoitus

02.09.2019 - 18.10.2019

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

34 % Lähiopetus, 66 % Etäopetus

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet
  • Ruotsi
Paikat

15 - 30

Opettaja
  • Merja Naalisvaara-Jokinen
Ryhmät
  • KIELI19-20
    KIELI19-20

Osaamistavoitteet

Tavoitetaitotaso: B1-B2

Opiskelija osaa liikeviestinnän perusteet ja käyttää suullista ja kirjallista ruotsinkielen taitoa liike-elämän vuorovaikutustilanteissa.

Arviointiasteikko

1-5

Ajoitus

11.03.2019 - 03.05.2019

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

67 % Lähiopetus, 33 % Etäopetus

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet
  • Ruotsi
Paikat

15 - 30

Opettaja
  • Satu Mäkinen
Ryhmät
  • LITAL18
    Liiketalouden koulutus 18S, laskentatoimi, Lappeenranta

Osaamistavoitteet

Tavoitetaitotaso: B1-B2

Opiskelija osaa liikeviestinnän perusteet ja käyttää suullista ja kirjallista ruotsinkielen taitoa liike-elämän vuorovaikutustilanteissa.

Arviointiasteikko

1-5

Ajoitus

11.03.2019 - 03.05.2019

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

34 % Lähiopetus, 66 % Etäopetus

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet
  • Ruotsi
Paikat

15 - 30

Opettaja
  • Satu Mäkinen
Ryhmät
  • IB18
    Bachelor's Degree Programme in International Business 18S, Lappeenranta
  • LITAD18
    Liiketalouden koulutus 18S, digitradenomi, Lappeenranta

Osaamistavoitteet

Tavoitetaitotaso: B1-B2

Opiskelija osaa liikeviestinnän perusteet ja käyttää suullista ja kirjallista ruotsinkielen taitoa liike-elämän vuorovaikutustilanteissa.

Arviointiasteikko

1-5

Ajoitus

04.03.2019 - 19.04.2019

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

34 % Lähiopetus, 66 % Etäopetus

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet
  • Ruotsi
Paikat

15 - 30

Ryhmät
  • LITAJ18
    Liiketalouden koulutus 18S, juridiikka, Lappeenranta

Osaamistavoitteet

Tavoitetaitotaso: B1-B2

Opiskelija osaa liikeviestinnän perusteet ja käyttää suullista ja kirjallista ruotsinkielen taitoa liike-elämän vuorovaikutustilanteissa.

Arviointiasteikko

1-5

Ajoitus

04.03.2019 - 18.04.2019

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

34 % Lähiopetus, 66 % Etäopetus

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet
  • Ruotsi
Paikat

15 - 30

Opettaja
  • Merja Naalisvaara-Jokinen
Ryhmät
  • LITAM18
    Liiketalouden koulutus 18S, markkinointi, Lappeenranta

Osaamistavoitteet

Tavoitetaitotaso: B1-B2

Opiskelija osaa liikeviestinnän perusteet ja käyttää suullista ja kirjallista ruotsinkielen taitoa liike-elämän vuorovaikutustilanteissa.

Arviointiasteikko

1-5

Ajoitus

04.03.2019 - 18.04.2019

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

34 % Lähiopetus, 66 % Etäopetus

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet
  • Ruotsi
Paikat

15 - 30

Opettaja
  • Merja Naalisvaara-Jokinen
Ryhmät
  • LITAM18M
    Liiketalouden koulutus 18S, monimuotototeutus, Lappeenranta

Osaamistavoitteet

Tavoitetaitotaso: B1-B2

Opiskelija osaa liikeviestinnän perusteet ja käyttää suullista ja kirjallista ruotsinkielen taitoa liike-elämän vuorovaikutustilanteissa.

Arviointiasteikko

1-5

Ajoitus

07.01.2019 - 22.02.2019

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

34 % Lähiopetus, 66 % Etäopetus

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet
  • Ruotsi
Paikat

15 - 30

Opettaja
  • Merja Naalisvaara-Jokinen
Ryhmät
  • HOTRA18
    Hotelli- ja ravintola-alan liikkeenjohdon koulutus 18S, Lappeenranta
  • HOMA18
    Bachelor's Degree Programme in Tourism and Hospitality Management 18S, Lappeenranta

Osaamistavoitteet

Tavoitetaitotaso: B1-B2

Opiskelija osaa liikeviestinnän perusteet ja käyttää suullista ja kirjallista ruotsinkielen taitoa liike-elämän vuorovaikutustilanteissa.

Arviointiasteikko

1-5

Ajoitus

07.01.2019 - 22.02.2019

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

34 % Lähiopetus, 66 % Etäopetus

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet
  • Ruotsi
Paikat

15 - 30

Opettaja
  • Merja Naalisvaara-Jokinen
Ryhmät
  • KIELI18-19
    KIELI18-19

Osaamistavoitteet

Tavoitetaitotaso: B1-B2

Opiskelija osaa liikeviestinnän perusteet ja käyttää suullista ja kirjallista ruotsinkielen taitoa liike-elämän vuorovaikutustilanteissa.

Arviointiasteikko

1-5