Svenska i arbetslivet (integrerad), muntlig (1 op)
Toteutuksen tunnus: KR00CH11-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.09.2021 - 15.09.2021
Ajoitus
10.01.2022 - 24.04.2022
Opintopistemäärä
1 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kielikeskus (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Ruotsi
Paikat
15 - 35
Koulutus
- Kieliopinnot LUT
Opettaja
- Mika Lajunen
- Satu Mäkinen
- Sari Turppo
Ryhmät
-
KKIE21LUTHKieli- ja viestintäopinnot 2021-2022, LUT
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- ilmaista ja perustella mielipiteensä
- käyttää oman alansa keskeistä perussanastoa
- kertoa keskeiset asiat koulutuksestaan, työkokemuksestaan ja -tehtävistään
- esitellä oman alansa toimintaympäristöä
- viestiä erilaisissa työelämän vuorovaikutustilanteissa ruotsin kielellä.
Opiskelija suorittaa julkishallinnon ruotsin kielen suullisen kielitutkinnon.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Monimuoto
Ajoitus ja läsnäolo
Viikottaiset pienryhmätapaamiset
Pienryhmä- ja itsenäistä työskentelyä
Säännöllinen läsnäolo pienryhmätapaamisissa (80%)
Poissaoloja ei voi korvata
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opiskelijoiden tuottama materiaali sekä Moodle
Uusintamahdollisuudet
Kirjallinen ja suullinen raportointi (erillinen aikataulu)
Oppimisympäristö
Verkkoympäristö (Zoom) sekä Moodle.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
2 op eli n. 54 h
Sisältö
Integroitu kurssi/Tekninen dokumentointi ja 3D-mallinnus: tekniikan sanastoa.
Sähköpostin työhakemuksen ja raportin kirjoittaminen, suulliset pienryhmätapaamiset viikoittain. Taitotaso B1 - B2.1.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Lukion ruotsin oppimäärä tai vastaavat tiedot.
Arviointimenetelmät
Oppimistehtävät
Kirjallinen ja suullinen raportointi
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Suoritus ei täytä opintojaksolle asetettuja tavoitteita. Alakohtaisen sanaston ja rakenteiden hallinta on riittämätöntä.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön tyydyttävästi.
Opiskelija osaa puhua tyydyttävästi. Hänen puheensa on ymmärrettävää. Vuorovaikutus puuttuu lähes täysin. Puhetta on hankala seurata. Puheen jäsentely ja johdonmukaisuus puuttuvat. Sidosteisuus puuttuu lähes täysin. Kieli on melko takeltelevaa, tauot ovat melko pitkiä ja ääntäminen häiritsee joskus puheen ymmärrettävyyttä. Opiskelija käyttää perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti.
Kirjoitettu viesti välittyy, mutta kieli sisältää vain yksinkertaisia ilmaisuja ja niissäkin on melko paljon virheitä. Kieli on hajanaista ja kömpelöä. Teksti ei etene loogisesti. Sidosteisuus puuttuu. Teksti muodostuu lähes irrallisista lauseista Aihetta on käsitelty erittäin suppeasti ja yksipuolisesti ja/tai teksti on kirjoitettu osittain aiheen vierestä. Teksti on tekstilaji ja/tai tyylikonventioiden vastaista.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön hyvin.
Opiskelija osaa puhua hyvin. Opiskelija saa kontaktin puhekumppaniinsa/kuulijoihin ja hän osaa käyttää nonverbaalin viestinnän keinoja. Puhetta on helppo seurata. Puheen sidosteisuudessa on joitakin puutteita. Kieli on sujuvaa ja selkeää, vaikka katkoja, epäröintiä ja ääntämisvirheitä saattaa esiintyä.
Kirjallinen viestintä on melko sujuvaa, selkeää ja melko virheetöntä. Rakenteet ja ammattisanasto riittävät viestin välittämiseen melko hyvin. Joitakin virheitä esiintyy. Teksti etenee kohtalaisen loogisesti. Sidosteisuudessa on puutteita. Aiheen käsittely on tavanomaista vastaten tehtävänantoon. Pieniä tekstilaji ja/tai tyylivirheitä esiintyy.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija hallitsee opintojakson sisällön erinomaisesti.
Opiskelija osaa puhua erinomaisesti. Vuorovaikutus on erittäin taitavaa, nonverbaalinen viestintä tukee tehokkaasti puhetta. Puhe on tavoitteellista, erittäin johdonmukaisista, osuvaa ja loogista. Siirtymät ovat erittäin sujuvia. Kieli (puhe, ääntäminen ja intonaatio) on sujuvaa, selkeää, täsmällistä ja normaalitempoista.
Kirjallinen viestintä on sujuvaa ja monipuolista. Rakenteet ovat vaihtelevia ja ammattisanasto on hallinnassa. Satunnaisia virheitä voi esiintyä. Teksti on rakenteellisesti selkeää ja loogista. Siirtymät ovat sidosteisen sujuvia. Aiheen käsittely on taitavaa vastaten täysin tehtävänantoa. Opiskelija osaa välittää kirjallisen viestin asiaankuuluvalla tekstilajilla ja/tai tyylillä.