Siirry suoraan sisältöön

Palvelumuotoilu (5 op)

Toteutuksen tunnus: LA00BQ06-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

16.11.2020 - 10.01.2021

Ajoitus

07.04.2021 - 12.06.2021

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Täydentävä osaaminen ja vapaavalintaiset opinnot, YAMK

Opettaja

  • Milla Mäkinen

Vastuuopettaja

Mirja Kälviäinen

Opetusryhmät

  • Opetus (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • LABLTIYTO20H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2020-2021, Lahti

Pienryhmät

  • Opetus

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- analysoida, kehittää, innovoida ja optimoida palveluja käyttäjätietoa hankkimalla, käyttäjäkokemusta mallintamalla ja erilaisia palvelumuotoilun menetelmiä hyödyntämällä
- valita tarkoituksenmukaiset menetelmät ja osaa soveltaa niitä erilaisten palvelujen kehittämisessä
- johtaa palvelujen muotoiluprosessia

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

1. lähiopetuskerralla 16.4. käydään läpi palvelumuotoilun periaatteet, tarkoitus ja prosessi. Syvennytään siihen, miten palvelukokemukset syntyvät ja miten niitä voi muotoilla.
• Välitehtävä: tutustu yleiseen palvelumuotoilun peruskirjallisuuteen. Kirjaa ylös materiaalista kumpuavia, omaan työhön liittyviä, ”miten voisimme..?” kysymyksiä ja jaa ne Moodlessa.
2. lähiopetuskerralla 21.4. käydään läpi palvelumuotoilun menetelmiä: profilointi, palvelupolku, blueprint, business model kanvaasi
• Välitehtävä: tutustu tarkemmin palvelumuotoilun työkaluihin ja käyttömahdollisuuksiin erilaisten esimerkkien kautta. Kirjaa ylös vähintään kolme oivallusta ja jaa ne Moodlessa.
3. lähiopetuskerralla 28.4. testataan palvelumuotoilun menetelmiä työstämällä profiileja ja palvelupolkuluonnoksia pienryhmissä
• Välitehtävä: haastatteluharjoitus
4. lähiopetuskerralla 5.5. käydään läpi palvelumuotoilun menetelmiä: empatiatyökalut, fasilitointi
• Välitehtävä: digityöpajasuunnitelman työstäminen pienryhmissä
5. lähiopetuskerralla 7.5. testataan palvelumuotoilun menetelmiä tuottamalla suunnitellut digityöpajat ja arvioimalla ne yhdessä
• Välitehtävä: viimeistelty profiili ja blueprint tai business model kanvaasi
6. Lähiopetuskerralla 12.5. pitchataan konseptit, jotka on kuvattu profiilissa ja blueprintissa tai business model kanvaasissa

Lisäksi kurssin ajalta kirjataan oppimispäiväkirja, joka palautetaan opettajalle 7.6. mennessä.

Ajoitus ja läsnäolo

1. Lähiopetuskerta 16.4. klo 12-18
Välitehtävä
2. Lähiopetuskerta 21.4. klo 14-16
Välitehtävä
3. Lähiopetuskerta 28.4. klo 14-16
4. Lähiopetuskerta 5.5. klo 14-16
Välitehtävä
5. Lähiopetuskerta 7.5. klo 12-18
Välitehtävä
6. Lähiopetuskerta 12.5. klo 14-16

Lisäksi kurssin ajalta kirjataan oppimispäiväkirja, joka palautetaan opettajalle 7.6. mennessä.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppimateriaali opintojakson Moodle e-oppimisympäristössä. Lisämateriaalia Muotoilun tutkimus Moodle e-oppimisympäristön Service Design ja User Information Methods osioissa.

Palvelumuotoilun peruskirjallisuus: Palvelumuotoilu, Juha Tuulaniemi, 2011, Kustantaja: Talentum, Sivumäärä: 303, löytyy E-kirjana ISBN: 9789521416880 tai jokin muu vastaava palvelumuotoilun perusteos.

Työelämäyhteistyö

Projektityö tehdään LAB:ille.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = yhteensä 133 h

Lähiopetus 20 h
Välitehtävät 103 h
- Palvelumuotoilukirjallisuuten tutustuminen 21 h
- Palvelumuotoilun esimerkkeihin ja työkaluihin tutustuminen 21 h
- Menetelmien kokeileminen: miten voisimme -kysymysten muodostaminen, haastattelu, työpajasuunnittelu, profiilien ja blueprintien tai business model kanvaasin tuottaminen 61 h
Oppimispäiväkirja 10 h

Sisältö

Opintojaksolla käydään läpi palvelumuotoilun perusteet ja perusmenetelmät. Lisäksi jakson aikana kokeillaan palvelumuotoilun menetelmiä käytännössä sekä tuotetaan palvelumuotoilulle tyypillisiä yhteenvetoja.

Arviointimenetelmät

Tehtävät:
Välitehtävät (miten voisimme -kysymykset, oivallukset, haastattelu, työpajasuunnittelu, profiilien ja blueprintien tai business model kanvaasin tuottaminen) 70 %
Oppimispäiväkirja 30 %

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osoittaa osaavansa soveltaa palvelumuotoilun periaatteita, tarkoitusta ja prosessiajattelua

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osoittaa osaavansa soveltaa palvelumuotoilun periaatteita, tarkoitusta ja prosessiajattelua sekä menetelmiä

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osoittaa osaavansa soveltaa palvelumuotoilun periaatteita, prosessiajattelua ja menetelmiä ja tuottaa niiden pohjalta palvelukonsepteja