Lean-ajattelu toiminnan kehittämisessä (5 op)
Toteutuksen tunnus: LA00BO49-3004
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.08.2020 - 31.08.2020
Ajoitus
01.09.2020 - 30.12.2020
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
LAB-ammattikorkeakoulu
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketalouden alan koulutus (ylempi AMK), Uudistava johtaminen
- Kulttuurialan koulutus (ylempi AMK), Uudistava johtaminen (2018, 2019, 2020)
- Tekniikan alan koulutus (ylempi AMK), Uudistava johtaminen
- Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Uudistava johtaminen (2018, 2019, 2020)
Opettaja
- Johanna Kuisma
Ryhmät
-
LABLTIYTO20HTäydentävä osaaminen YAMK 2020-2021, Lahti
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- jatkuvan parantamisen periaatteet
- laatu- ja Lean-ajattelun keskeiset periaatteet ja Lean (johtamisen) vaatimukset
- soveltaa Leanin keskeisiä työkaluja toiminnan kehittämisessä
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Arviointi tehdään ennakkotehtävien, lähiopetuksessa osoitetun aktiivisuuden sekä opintojakson sisällön yhteen vetävän lopputehtävän perusteella. Lähiopiskelua on 3 päivää. Opintojakso vaatii kaiken kaikkiaan n. 134 h opiskelijan työtä.
Arviointi perustuu tehtävien arviointiin. Asteikko on 0-5.
Lähiopetus toteutetaan teamsin välityksellä. Kontaktiopetusta ei ole.
Teams opetusta on
2.11.
30.11
1.12.
Opetus alkaa kello 9:30. Tarkemmat tiedot löytyvät moodlesta.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Modig, N. & Åhlström, P. 2015. Tätä on Lean. Ratkaisu tehokkuusparadoksiin. Tukholma: Rheologica Publishing
Torkkola, S. 2016. Lean asiantuntijatyön johtamisessa. Helsinki: TalentumPro
Sisältö
Opintojaksolla keskitytään erityisesti LEAN-filosofian hyödyntämiseen liiketoiminnan johtamisessa ja kehittämisessä. Opintojaksolla tutustutaan LEAN menetelmiin kuten imuohjaus, joustavuus, visuaalinen johtaminen, itseohjautuvuus ja jatkuva parantaminen sekä käydään lävitse toiminnan tehottomuuden perussyyt ja yleisimmät ongelmanratkaisutyökalut. Tutustumme käytännön harjoitustyön kautta lean prosessiin.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Vastaa osittain tehtävänantoon. Hajanainen ja yhteys omaan työhön on ohut.
Epäloogisuutta.
Luettavissa, sisältää asiatekstivirheitä. Puhekielen ilmaisuja.
Lähteiden käyttö vähäistä ja/tai pinnallista.
Lähdemerkinnät eivät noudata ohjeistusta.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Vastaa hyvin tehtävänantoon. Annettua aineistoa on hyödynnetty hyvin oman työyhteisön/organisaation pohdinnassa.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelijan työsuoritukset ovat erittäin sujuvia, tekniikka persoonallista; lopputulokset ovat oppimistehtävissä kuvattujen vaatimuksien mukaisia. Edellisen lisäksi lopputehtävässä on tiedon ja eri näkökulmien syvällistä pohdintaa, vertailua tai arviointia.
.