Siirry suoraan sisältöön

Liike-elämän matematiikka (3 op)

Toteutuksen tunnus: KMR0531-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.08.2020 - 15.09.2020

Ajoitus

01.09.2020 - 20.11.2020

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Liiketoiminta (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Hotelli- ja ravintola-alan liikkeenjohdon koulutus

Opettaja

  • Anu Nuutinen

Opetusryhmät

  • Info 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitukset 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Näyttö 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Tentti 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Itsenäinen 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • HOTRA19R
    Hotelli- ja ravintola-alan liikkeenjohdon koulutus S19, ravintolan liikkeenjohto, Lappeenranta
  • HOTRA19H
    Hotelli- ja ravintola-alan liikkeenjohdon koulutus S19, hotellin liikkeenjohto, Lappeenranta

Pienryhmät

  • Info 1
  • Luennot 1
  • Harjoitukset 1
  • Näyttö 1
  • Tentti 1
  • Itsenäinen 1

Osaamistavoitteet

Saavuttaa työelämässä tarvittavat matemaattisten ongelmien ratkaisutaidot ja laskutekniikat. Ymmärtää liike-elämän matematiikan sovelluskohteet ja niiden matemaattiset erityispiirteet. Oppia yleisimmät ja siten tärkeimmät aiheet "hallitaan aina" -tasolle ja muita aiheita suuntautumisalan vaatimalle tasolle.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Tervetuloa korona-aikaan. Liike-elämän matematiikan kurssit ovat tähän asti olleet lähiopetuspainotteisia, jotta jokaista tukea tarvitsevaa on voinut ohjeistaa, lisää matemaattista rohkeutta kaipaavaa kannustaa ja jotta kysyminen on ollut helppoa. Koska korona-aika aiheuttaa rajoitteita niin luokkatilojen täyttömäärille kuin muullekin, Liike-elämän matematiikka -kurssi siirretään toteutettavaksi verkossa.

Yritän luoda käytännöt, joissa ohjeistaminen ja tukeminen on mahdollista. Totuus kuitenkin on, että kurssin luonne muuttuu reilusti. Toivonkin kaikilta aktiivisuutta ja sitä, että annetuista aikatauluista pidetään kiinni, vaikka fyysistä läsnäoloa ei vaaditakaan.

Jos osoittautuu, että lähituki on ns. välttämätöntä, järjestellään asiaa.

Moni toteutukseen ja sisältöihin liittyvä asia on vielä avoin, joten toivon kaikilta kärsivällisyyttä.


[[JOS koronaa ei olisi eli vanha teksti
Lähiopetuksena tarjotaan:
- taustoitukset
- yhteiset esimerkit sekä
- laskuharjoitukset
pääosin 2 h kokonaisuuksina]]

SYKSY 2020
- taustoitukset --> Moodlessa ja online-briffauskerroilla Teamsissa
- esimerkit --> Moodlessa ja online-briffauskerroilla Teamsissa
- laskuharjoitukset --> Moodlessa vinkein. Tukena myös WA-ryhmä, jotta apua on saatavissa mahdollisimman ajantasaisesti
- Mahdollinen online-tuki kysymyksille Teamsissa

Kaikille pakollisena (päivitetty 18.8.2020)
- ensimmäisen kerran info --> Ei enää pakollinen, mutta lämpimästi suositeltava. Online-Teams
- näytöt ja niihin liittyvä itsearviointi 0 - 4 kpl --> Näyttötehtävät suoritetaan Moodlessa. Tehtävien jälkeen purku Teamsissa. Osallistuminen enemmän kuin suotavaa.
- tentti --> Pakollinen edelleen. Toteutustapa on vielä tässä vaiheessa avoin. Aika näyttää, onko toteutus verkossa vai paperitenttinä fyysisellä läsnäololla.

Matematiikassa harjoitusten laskeminen on isossa roolissa oppimista. Kurssilla tarjotaan vinkkejä systemaattiseen ratkaisuprosessiin, mikä helpottaa laskemista. --> Tämä pätee edelleen.

Ajoitus ja läsnäolo

Kurssi järjestetään 2. vuoden syksyllä, jotta vältytään ongelmalta, jossa kaksi matematiikan kurssia on lähekkäin tai jopa päällekkäin. Liike-elämän matematiikka -kurssi pyritään ajoittamaan väljästi niin, että opiskelijoilla on mahdollisuus omaksua tietoa.

Kurssin kesto noin 12 viikkoa.

Korona-aikana altistusriskiä pienennetään, eikä fyysistä läsnäolopakkoa ole.
[[Läsnäolo on pakollista:
* kurssin ensmmäisellä kerralla. Huomaathan, että pakollisuus koskee myös LEM-kurssille uudelleen osallistuvia!
* näytöissä, jotka ovat kunkin ison aihealueen jälkeen (0 - 4 kpl)
* tentissä]]

[Lähiopetukseen osallistuminen on vapaaehtoista, mutta aiempien vuosien tulokset osoittavat, että hyvin usein hylätyn suorituksen takana on osallistumattomuus lähiopetukseen. Läsnäolo on siis enemmän kuin suositeltavaa.] --> Kannattaa opiskella säännöllisesti sekä tavoitteellisesti ja hyödyntää tarjolla oleva tuki.

Kirjautuminen kurssin Moodleen on välttämätöntä. --> Edelleen ja enemmänkin kuin ennen.

Tarkemmat tiedot tuntien ajankohista ja paikoista sekä tenteistä: katso TimeEdit --> Pyrin pitämään Teams-tapaamiset lukujärjestyksiin merkittyinä aikoina, jotta ne kaikille sopisivat. Jos toiveita ajan vaihtamiselle on, niitä voi ehdottaa.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

[Kurssilla jaettava materiaali. Pääasiassa materiaali jaetaan per kerta, jotta kaikilla on varmasti oikeat asiat saatavilla. Paperilla jaettavien tehtävien perustelu on ennen kaikkea pedagoginen.] --> digidigi

Vaihtoehtoisesti / täydentävänä voi käyttää esim: Saaranen, Kolttola, Pösö: Liike-elämän matematiikka -kirjaa sen soveltuvin osin. Kirja kannattaa lainata erityisesti silloin, jos läsnäolo lähiopetustunneilla on satunnaista. --> Kirjan hankkiminen opiskelun tueksi voi olla tällä toteutuksella jopa aiempaa järkevämpää. Kirjoja (painos 2014?) pitäisi kirjastossa olla paljon. Kirjan aiheista käydään läpi vain osa, joten ostamista en koe järkeväksi.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja, koska laskemisen hallinnan osoittamista ei voi korvata. Kurssin pienennetty resurssi ei mahdollista yksilöllisiä suorituspolkuja.
--> Pätee yhä syksyllä 2020

Työelämäyhteistyö

Kurssin aiheet ovat niitä, joita hotelli- ja ravintola-alalla ja toimialan ymmärtämisessä tarvitaan. --> pätee myös syksyllä 2020

Uusintamahdollisuudet

Yksi tentti kurssin lopussa syksyllä 2020. --> pätee myös syksyllä 2020

Kaksi uusintatenttiä, joista toinen joulukuussa 2020 ja toinen kevätlukukaudella 2021. --> pätee myös syksyllä 2020

Oppimisympäristö

[lähiopetus
Moodle]

SYKSY 2020
- ei lähiopetusta
- Moodle
- Teams
- WA (vapaaehtoinen, mutta suositeltava)
- mahdollinen paperitentti

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3 op kurssi tarkoittaa keskimäärin 80 tuntia opiskelijan työtä. (Lähiopetus kattaa vain osan opiskelumäärästä, joten itsenäistä harjoittelua vaaditaan. Kurssin resuressien pienentämisen (-17 % vrt 2019) takia itsenäisen opiskelun osuus aiemmasta lisääntyy huomattavasti. )

Lähtötaso, opiskelu- ja oppimistekniikat sekä tavoitetaso vaikuttavat todelliseen työmäärään.

SYKSY 2020
Keväällä 2020 etäopiskeluun yhtäkkisesti joutuneet ovat kertoneet, että etäopiskelutoteutuksessa opiskelusta pois jättäytyminen on helpompaa kuin lähiopetuksessa. Pidäthän siis huolen, että aikataulutat omaa opiskeluasi ja asetat tavoitteita. Jos tarvitset sitä, että opettaja ns. pakottaa opiskelemaan, kerro siitä. Tarkoituksena on, että kaikki suoriutuisivat kurssista. Toteutustapa vaatii aiempaa enemmän opiskelijan omaa aktiivisuutta.

Sisältö

Tavoitteena on: saavuttaa työelämässä tarvittavat matemaattisten ongelmien ratkaisutaidot ja laskutekniikat. Ymmärtää liike-elämän matematiikan sovelluskohteet ja niiden matemaattiset erityispiirteet. Oppia yleisimmät ja siten tärkeimmät aiheet ”hallitaan aina” -tasolle ja muita aiheita suuntautumisalan vaatimalle tasolle.

Koska kurssin varattua resurssia on pienennetty -17 % edelliseen toteuukseen verrattuna, kurssin sisältöjä karsitaan vastaamaan uutta resurssia.

SISÄLTÖ PÄÄAIHEITTAIN
* kertauksena matemaattisen ongelmanratkaisun perusteet: yhtälöiden ja verrannon sanalliset sovellukset, ajattelu (Näitä aiheita on harjoiteltu Intro-kurssilla)
* prosenttilaskut ja sen sovelluksena arvonlisävero sekä katetuottolaskenta erityisesti hinnoittelunäkökulmasta --> mahdollinen näyttö
* karsitusti indeksit: miten tulkita toimintaympäristöä
* yksinkertainen korkolasku, painotuksena maksuehdot sekä pienluotot --> mahdollinen näyttö
* Mahdolliset muut hotellipuolen täsmäsovellukset.

Pätee myös syksyn 2020 päivitetyssä toteutustavassa.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Ei vaadittuja edeltäviä kursseja. Vapaaehtoinen Matematiikan intro -kurssi on toteutettu keväällä 2020.

Arviointimenetelmät

Tentti.

Pakollisten näyttöjen väliin jättäminen vähentää arvosanaa. (On mahdollista, että näyttöjen vaikutus muutetaan positiiviseksi. Tästä sovitaan kurssin alussa syksyllä 2020.)

SYKSY 2020
Nämä tarkentuvat, kunhan kurssi verkkoon rakentuu.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelija saa hylätyn suorituksen, jos

* opiskelija ei osaa kynnystehtävien: muutosprosentti sekä arvonlisäverolaskenta laskentalogiikkaa. AIheet käydään läpi kurssilla perusteellisesti, joten tyypillisesti kyseessä on opiskelemattomuus.
--> SYKSY 2020. Jos tentti tehdään verkossa, tärkeimpien asioiden mittaamistapa saattaa muuttua esim. niin, että tenttiin pääsee vasta, kun näiden asioiden osaamisen on osoittanut. Kolmantena kohtana yksinkertaisen korkolaskun logiikka.

* opiskelija saa tentissä alle puolet pisteistä. Tyypillisesti opiskelija luottaa liikaa aiempiin taitoihinsa, ei varmista osaamistaan eikä opiskele kurssilla tulevia uusia asioita. Yleensä tällaiseen suoritukseen liittyy vähäinen osallistuminen lähiopetukseen.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija on osannut puolet tenttitehtävistä. Osaaminen voi jakautua niin, että opiskelija a) osaa kaikista aiheista jonkin verran, b) osaa tietyt aiheet hyvin, mutta osaa aiheista ei juurilainkaantai c) jotain siltä väliltä. Kynnystehtävä osattava.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija on saavuttanut 70 % kurssin kokonaispistemäärästä. Kaikkia aihealueita tulee hallita tentissä keskimääräistä paremmin tai osa aiheista pitää osata täysin. Kynnystehtävä osattava.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija hallitsee kurssin kaiken tasoiset tehtävät tentissä. Arvosana edellyttää vähintään 90 % kurssin maksimipistemäärästä. Kynnystehtävä osattava.