Siirry suoraan sisältöön

Valokuvauksen historia (5 op)

Toteutuksen tunnus: AM00BW04-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

16.11.2020 - 10.01.2021

Ajoitus

07.01.2021 - 16.04.2021

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

16 - 40

Koulutus

  • Valokuvauksen koulutus
  • Täydentävä osaaminen ja vapaavalintaiset opinnot, AMK

Opettaja

  • Pauliina Pasanen

Vastuuopettaja

Arto Kutvonen

Opetusryhmät

  • VK (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • MLTITO20H
    Täydentävä osaaminen AMK 2020-2021, Muotoiluinstituutti, Lahti
  • MLTIVK20S
    Valokuvauksen koulutus 20S Lahti

Pienryhmät

  • VK

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- verrata valokuvauksen historian vaiheiden suhdetta kunkin ajan ilmiöihin ja yhteiskunnalliseen kehitykseen
- sijoittaa kuvaajia tyylihistoriallisesti eri aikakausiin
- hankkia tietoa valokuvauksen historian ja tutkimuksen alalta.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Toteutukseltaan opintojakso koostuu luennoista, esitelmistä, keskusteluista, kirjallisuuteen tutustumisesta ja kirjallisista tehtävistä. Opintojakson aikana teemme vierailun mm. Suomen valokuvataiteen museolle Helsinkiin. Opintojakson lopuksi pidetään tentti.

Ajoitus ja läsnäolo

Opetus kerran viikossa 3-4 t zoomissa.
80% läsnäolo, muutoin opettajan määräämiä lisätehtäviä.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Saraste Leena: Valokuva, muisto - viesti - taide. Musta taide. 2010
Kukkonen Jukka, Vuorenmaa Tuomo-Juhani, Hinkka Jorma: Valokuvan taide - suomalainen valokuva 1842 - 1992. Suomalaisen kirjallisuuden seura. 1992
Heikka E., Lintonen K., Rastenberger A-K: Valokuvataiteen ydin. 1900-luvun suomalaiset valokuvat ja taidepuhe. Maahenki. 2014


Opettajan erikseen ilmoittama kirjallisuus ja artikkelit.

Sisältö

Käymme läpi valokuvauksen kansainvälistä ja suomalaista historiaa 1800-luvulta nykypäivään.
Erityisesti valokuvataiteen historia, mutta muutkin valokuvauksen osa-alueet kuvajournalismista muotivalokuvaukseen ovat läsnä opetuksessa.
Valokuvien käyttö ja ilmaisulliset keinot ovat yhteydessä välineen teknologisiin muutoksiin, mutta valokuvat kertovat vahvasti myös oman aikansa yhteiskunnallisista ilmiöistä. Kuvataiteen tyylikaudet, taiteen teorian ajankohtaiset keskustelut ja valokuvaus ovat nekin kytköksissä toisiinsa. Opintojakso pyrkii liittämään valokuvauksen historian tunnetut nimet ja kuvat näihin moniin yhteyksiin avaten näkymää myös valokuvan tulevaisuuteen digitaalisessa maailmassa.
Opintojakso tarjoaa valokuvaajalle välttämättömän sivistyksellisen tietopohjan omasta välineestä, inspiraation lähteen ja lähtökohdat opinnäytetyön kirjallisen osan toteuttamiseen.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

HUOM: Ensisijaisesti hyväksytään ryhmän MLTIVK20S opiskelijoiden ilmoittautumiset, toissijaisesti vanhempien valokuvaopiskelijoiden ilmoittautumiset.

Arviointimenetelmät

Tunneille osallistuminen. Kirjallisten ja suullisten tehtävien suorittaminen hyväksytysti. Tentin läpäiseminen hyväksytysti.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelijan osallistuminen tunneilla ja kirjalliset tehtävät osoittavat opiskelijan tuntevan valokuvauksen historian merkittävimmät ilmiöt, tekniikan ja ilmaisun kehittymisen yhteyksiä ja tyylikausia, sekä tunnettuja valokuvaajia.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelijan aktiivinen osallistuminen tunneilla ja kirjalliset tehtävät kertovat valokuvauksen historian hyvästä tuntemuksesta välineen teknisen ja ilmaisullisen kehityksen osalta. Opiskelija tunnistaa tyylikausia ja niiden tunnettuja edustajia ja osaa liittää valokuvauksen ilmiöitä aikakauden yhteiskunnalliseen kehitykseen ja historiaan.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelijan aktiivinen osallistuminen tunneilla ja kirjalliset tehtävät kertovat valokuvauksen historian erinomaisesta tuntemuksesta välineen teknisen ja ilmaisullisen kehityksen osalta. Opiskelija tunnistaa tyylikausia ja niiden tunnettuja edustajia varmuudella, osaten liittää nämä myös kuvataiteen laajempaan historiaan. Opiskelija pystyy kertomaan valokuvauksen ilmiöistä osana aikakauden yhteiskunnallista kehitystä ja historiallisia tapahtumia.