Siirry suoraan sisältöön

Varhaiskasvatus (10 op)

Toteutuksen tunnus: AH00BU19-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

19.11.2021 - 09.01.2022

Ajoitus

01.01.2022 - 11.05.2022

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

  • Lappeenrannan kampus
  • Lahden kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Pipsa Murto
  • Jenni Jukkala-Kylliäinen
  • Tiina Vaara

Opetusryhmät

  • Verkkotyöpaja (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Työpaja LRP kampus (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Työpaja Lahden kampus (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Itsenäinen opiskelu (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoittelun reflektio verkossa (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoittelun reflektio LPR kampus (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoittelun reflektio Lahden kampus (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • HLPRSOS20S
    Sosionomikoulutus 20S Lappeenranta
  • HLTISOS20S
    Sosionomikoulutus 20S Lahti

Pienryhmät

  • Verkkotyöpaja
  • Työpaja LRP kampus
  • Työpaja Lahden kampus
  • Itsenäinen opiskelu
  • Harjoittelun reflektio verkossa
  • Harjoittelun reflektio LPR kampus
  • Harjoittelun reflektio Lahden kampus

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kehittää työtään varhaiskasvatuksessa
- muodostaa oman kasvatusnäkemyksen
- havainnoida, suunnitella, toteuttaa, arvioida ja dokumentoida pedagogista toimintaa varhaiskasvatuksessa
- toteuttaa, kehittää ja arvioida kasvatusyhteistyötä huoltajien kanssa
- edistää lapsen ja huoltajien osallisuutta sekä kuulluksi tulemista

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opiskeltavan sisällön toteutustapa, ryhmiin jaot ja opetusmenetelmät esitellään ja suunnitellaan yhdessä modulin ja opintojakson ensimmäisessä työpajassa ma 24.1.2021 (LÄSNÄOLO PAKOLLINEN)

Opintojaksolla on kaksi erilaista toteutustapaa, joista opiskelija valitsee sopivan opintojakson alkaessa:
1. osittainen verkkototeutus, sisältäen itsenäistä ja ohjattua työskentelyä verkossa sekä lähityöpajoja viikoilla 8 ja 13 Lahden kampuksella
2. osittainen verkkototeutus, sisältäen itsenäistä ja ohjattua työskentelyä verkossa sekä lähityöpajoja viikoilla 8 ja 13 Lappeenrannan kampuksella

Aikaan ja paikkaan sidottua opetusta järjestetään neljällä viikolla (4, 8, 13 ja 17) ja näissä käsitellään opintojakson teemoja, jaetaan harjoittelussa suoritettuja tehtäviä ja muita oppimistehtäviä. Valmistautuminen opetukseen voi olla verkko-luennon kuunteleminen, aiheeseen liittyvä materiaaliin perehtyminen ja/tai annetut erilaiset oppimistehtävät. Opetusmenetelminä käytetään asiantuntijaluentoja, taitojen harjoittamista esim. tunnetaitojen opettaminen, draamatyöskentelyä, simulaatio-oppimista, case-tehtäviä sekä työpajoissa hyödynnetään myös vertaisoppimista.

Verkkotyöpajaan osallistuminen edellyttää toimivaa tietokonetta mikrofonilla ja kameralla sekä hyviä verkkoyhteyksiä. Verkko-oppimisympäristön tulee olla rauhallinen ja oppimista tukeva. Tavoitteena on teoreettisesti laadukas, monipuolinen sekä työelämälähtöinen oppimisprosessi.


Osaamistavoitteet
- kehittää työtään varhaiskasvatuksessa
- muodostaa oman kasvatusnäkemyksen
- havainnoida, suunnitella, toteuttaa, arvioida ja dokumentoida pedagogista toimintaa varhaiskasvatuksessa
- toteuttaa, kehittää ja arvioida kasvatusyhteistyötä huoltajien kanssa
- edistää lapsen ja huoltajien osallisuutta sekä kuulluksi tulemista


Pakollisia ja arvioitavia oppimistehtäviä ovat
1. Ennakkotehtävänä minä kasvattajana -essee, jossa lähteenä Ranta, S. 2021. Kasvun juuret. Miten tuen lapsen oppimista ja hyvinvointia? PS-kustannus. Kirja löytyy e-kirjana LUT Primon kautta. Ennakkotehtävä tehdään viikoilla 2-3, palautus ennen aloitustyöpajaa
2. Varhaiskasvatuslaki -moodletentti, viikoilla 2-3, tentti avoinna 23.1.2021 saakka.
3. Pienen lapsen kasvu ja kehitys -tietopaketin kokoaminen viikoilla 4 - 7, tähän liittyvä moodletentti viikolla 8.
4. Pedagogisen toiminnan tehtävä - liikkumalla hyvinvointia ensimmäisellä harjoittelujaksolla, viikoilla 5 - 7, palautus viikolla 8.
5. Tunnekasvatuksen toteuttaminen ja pedagoginen dokumentointi -tehtävä toisella harjoittelujaksolla, viikoilla 9 - 12, palautus viikolla 13.
6. Varhaiskasvatuksen sosionomi oppivassa yhteisössä -tehtävä viimeisellä harjoittelujaksolla, viikoilla 14 - 16.
7. Varhaiskasvattajan kasvunkansio, kootaan opintojakson aikana, palautus viikolla 16 ja esittely ryhmässä viikolla 17. LÄSNÄOLO PAKOLLINEN.

Arvioitavia tehtäviä voi uusia syksyn 2022 aikana.
Toteutuksesta kerätään moodle-palaute viikolla 17.

Ajoitus ja läsnäolo

Opetusta järjestetään neljällä viikolla 4, 8, 13 ja 17. Kullakin viikolla on läsnäoloa edellyttävää opetusta ryhmän yhteisen aikataulun mukaan. Viikoilla 4 ja 8 on moodletentit.

10 op on opiskelijan työnä noin 270 tuntia, josta opetusta 80 tuntia.

Työpajoihin ja harjoittelun reflektioihin osallistuminen on osa opintojakson suoritusta. Opiskelija reflektoi työpajoissa oppimaansa moodleen osioon "Opit ja oivallukset".

Jos opiskelija on estynyt osallistumaan opetukseen/työpajaan, hänen tulee itse hankkia teeman mukainen osaaminen. Työpajojen osalta poissaoloista palautetaan "Opit ja oivallukset" -osioon tuotos, joka sisältää kuvauksen teeman itsenäisestä opiskelusta (teoreettiset lähteet ja käsittelytapa), sekä kuvauksen omasta tämän hetkisestä osaamisesta: mikä sujuu jo, ja mitä aiot vielä vahvistaa ja miten. Osaaminen teemoista osoitetaan varhaiskasvattajan kasvunkansiossa.

Harjoittelun reflektioissa ohjeistetaan harjoitteluun / työn opinnollistamiseen, sekä käsitellään harjoittelukokemuksia ja harjoittelussa suoritettuja tehtäviä. Jos opiskelija on estynyt osallistumaan harjoittelun reflektioon, jossa esitellään harjoittelussa suoritettuja tehtäviä, voi tämän korvata laatimalla esittelyn toteutuksestaan ja siinä oppimastaan videomuotoon. Video palautetaan moodleen opit ja oivallukset -osioon.

Opintojakson ennakkotehtävien tekemiseen on varattu viikot 1 - 3.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2018
Ranta, S. 2021. Kasvun juuret. Miten tuen lapsen oppimista ja hyvinvointia? PS-kustannus.
Ahonen, L. 2017. Vasun käyttöopas.
Hujala, E. & Turja , L. (toim.) 2020 tai 2017. Varhaiskasvatuksen käsikirja.
Sääkslahti, A. 2018. Liikunta varhaiskasvatuksessa. PS-kustannus.
Koivunen, P-L. & Lehtinen, T. 2015. KASVU kiikarissa. Havainnoinnin käsikirja varhaiskasvattajille.
Pedagoginen dokumentointi -materiaalia OPH:n sivuilla: https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/pedagoginen-dokumentointi
Tunteesta tunteeseen oppimateriaali https://www.oph.fi/fi/oppimateriaali/tunteesta-tunteeseen
Ahonen, L. & Roos, P. 2021. Untuvikot. Alle 3-vuotiaiden pedagogiikka. PS-kustannus.
Ahonen, L. 2017. Haastavat kasvatustilanteet - lämpimän vuorovaikutuksen käsikirja.
Ahonen, L. & Roos, P. 2019. Iloa ja oivalluksia! Pedagogiikan arviointi ja kehittäminen varhaiskasvatuksessa.

Verkko-luentoja ja materiaalia moodle-ympäristössä

Lisäksi suositeltavaa kirjallisuutta:
- Böök, M.-L. 2016. Valloittava varhaiskasvatus.
- Kangas, J., Lastikka, A.-L. ja Karlsson. L. 2021. Voimauttava varhaiskasvatus.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojaksolla on kaksierilaista toteutustapaa, joista opiskelija valitsee sopivan opintojakson alkaessa:
1. osittainen verkkototeutus, sisältäen itsenäistä ja ohjattua työskentelyä verkossa sekä lähityöpajoja viikoilla 8 ja 13 Lahden kampuksella
2. osittainen verkkototeutus, sisältäen itsenäistä ja ohjattua työskentelyä verkossa sekä lähityöpajoja viikoilla 8 ja 13 Lappeenrannan kampuksella

Työelämäyhteistyö

Autenttinen oppimisympäristö varhaiskasvatuksen harjoittelussa viikoilla 5 - 16, jossa suoritetaan osa varhaiskasvatuksen oppimistehtävistä
Harjoittelua ohjataan pienryhmäreflektiopajoissa.

Uusintamahdollisuudet

Tentti 1: Varhaiskasvatuslaki -moodletentti viikoilla 1 - 3
Tentti 2: Pienen lapsen kasvu ja kehitys -moodletentti viikolla 8
Tentti 3: Varhaiskasvattajan kasvunkansio esitellään viikolla 17
Uusintamahdollisuus sovitaan opintojaksolla.

Oppimisympäristö

Verkkotyöpajat Zoomissa / Lähiopetus Campuksella (Lappeenranta tai Lahti)
Ennakkotehtävien tekeminen viikoilla 1 - 3.
Verkko-oppimisympäristöinä moodle, ZOOM -verkkokokousympäristö
Verkko-oppimistehtävät
Oppimistehtäviin sisältyy toimintaa varhaiskasvatusympäristöissä, harjoittelupaikoissa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

10 op on opiskelijan työnä noin 270 tuntia, josta opetusta 80 tuntia, loput varattu itsenäiselle työskentelylle.

Työpajoja järjestetään neljällä viikolla 4, 8, 13 ja 17. Työpajat ovat osa opintojakson suoritusta.

Ennakkotehtävät ja varhaiskasvatuslaki -tentti viikoilla 1 - 3

Sisältö

Varhaiskasvatuksen 10 op osaaminen hankitaan seuraavista teemoista:
- Lapsihavainnoinnin osaaminen (lapsen kehityksen eri osa-alueiden havainnoiminen)
- Pedagogisen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin osaaminen
- Pedagogisen dokumentoinnin osaaminen
- Lapselle ominaisen oppimistavan huomioiminen pedagogiikassa (leikki, taide, liikkuminen, pelit, tutkiminen)
- Tunne- ja vuorovaikutustaitojen opettamisen osaaminen
- Liikkumaan innostaminen ja ohjaaminen
- Mediakasvatusosaaminen
- Osallisuusosaaminen varhaiskasvatuksessa
- Lainsäädäntöosaaminen (ohjaavat lait, asetukset ja asiakirjat esim. VASU)
- Varhaiskasvattajan tiimiosaaminen ja oman kasvatusnäkemyksen kehittyminen

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Edeltävä osaaminen: sosionomikoulutuksen 3 ensimmäisen lukukauden opinnot

Verkossa toteutettaviin työpajoihin osallistuminen edellyttää kameralla ja mikrofonilla varustettua tietokonetta johon opiskelijalla on järjestelmänvalvojanoikeudet. Mobiililaitteilla ei voi osallistua zoomiin. Tarvitset myös tietokoneeseen liitettävät usb-kuulokkeet mikrofonilla.(nappikuulokkeet eivät sovellu tähän). Verkko-oppimisympäristön tulee olla rauhallinen ja oppimista tukeva. Verkkotyöpajoihin osallistuaksesi tarvitset riittävän hyvän verkkoyhteyden.

Arviointimenetelmät

Arviointi perustuu osaamisen osoittamiseen seuraavilla oppimistehtävillä:

1. Minä kasvattajana -essee - Arviointi: HYV / TÄYD
2. Varhaiskasvatuslaki -moodletentti - Arviointi: HYV / TÄYD
3. Pienen lapsen kasvu ja kehitys -tietopaketti - Arviointi: HYV / TÄYD
4. Pedagogisen toiminnan tehtävä - liikkumalla hyvinvointia - Arviointi: T1 - K5 (25 %)
5. Tunnekasvatuksen toteuttaminen ja pedagoginen dokumentointi -tehtävä - Arviointi: HYV / TÄYD
6. Varhaiskasvatuksen sosionomi oppivassa yhteisössä -tehtävä - Arviointi: HYV / TÄYD
7. Varhaiskasvattajan kasvunkansio toimii osaamisen näyttönä opintojakson ja harjoittelun aikana hankitusta osaamisesta - Arviointi: T1 - K5 (75 %)

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Arviointikriteerit on kuvattu erikseen jokaisen tehtävän ja varhaiskasvattajan kasvunkansion yhteydessä.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Arviointikriteerit on kuvattu erikseen jokaisen tehtävän ja varhaiskasvattajan kasvunkansion yhteydessä..

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Arviointikriteerit on kuvattu erikseen jokaisen tehtävän ja varhaiskasvattajan kasvunkansion yhteydessä.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Arviointikriteerit on kuvattu erikseen jokaisen tehtävän ja varhaiskasvattajan kasvunkansion yhteydessä.