Siirry suoraan sisältöön

Asiakaslähtöiset palveluprosessit sosiaali- ja terveysalalla (5 op)

Toteutuksen tunnus: YH00CP28-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

19.11.2021 - 18.01.2022

Ajoitus

05.01.2022 - 25.03.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

TKI-osuus

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 35

Koulutus

  • Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Sosiaali- ja terveysalan palvelumuotoilu (2022, 2023)

Opettaja

  • Päivikki Lahtinen
  • Tarja Korpela

Opetusryhmät

  • Luennot 1 (Koko: 35. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • HLTIYSTPAMU22K
    Sosiaali- ja terveysalan palvelumuotoilu (YAMK) 22K Lahti
  • HLPRYTO21H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2021-2022, Hyvinvointi, Lappeenranta
  • HLTIYTO21H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2021-2022, Hyvinvointi, Lahti

Pienryhmät

  • Luennot 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- käyttää palveluiden kehittämisen käsitteitä ja teorioita
- soveltaa asiakaslähtöisen palvelun lähtökohtia palveluiden kehittämisessä
- tunnistaa ja ratkaisee palveluihin/palveluprosesseihin liittyviä haasteita

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opetus toteutetaan hybridinä (Lahden kampus ja Zoom).
Opetusmenetelmät: aktivoivat luennot, ryhmätyöskentely, itsenäinen työskentely
Lähiopetukseen osallistuminen ei ole pakollista. Keskeiset luennot tallennetaan.

Opintojakso on tarkoitettu vain Sosiaali- ja terveysalan palvelumuotoilu (yamk) -koulutuksessa oleville.
Opintojakson vastuuopettaja tarja.korpela@lab.fi

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakso sisältää kaksi lähikertaa 18.1 ja 24.2.
Lähipäivien välillä ryhmät työskentelevät itse laatimansa aikataulun mukaisesti. Opintojaksotehtävä ja oppimisen reflektio palautetaan Moodleen 25.3 mennessä.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Grönroos, C. 2015. Palvelujen johtaminen ja markkinointi. 5. painos. suom. Maarit Tillman. Juva: WS Bookwell Oy. (soveltuvin osin, myös aikaisemmat painokset käyvät)

Koivisto, J., Liukko, E., Tiirinki, H.,Lyytikäinen, M. 2020. Palvelukokonaisuuksien ja -ketjujen määrittelyn, ohjauksen ja seurannan käsikirja. THL:n julkaisuja 11/2020. Luettavissa https://www.julkari.fi/handle/10024/140708

Muu opiskelumateriaali ilmoitetaan opintojakson Moodlessa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojaksolle ei ole valinnaisia suoritustapoja

Oppimisympäristö

Lahden kampus, Zoom Moodle

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähipäivät 1 op
Välitehtävä 1 op
Opintojaksotehtävä 3 op

Sisältö

Sote palvelujärjestelmä
Asiakaslähtöiset palveluprosessit (palveluketjut)
Palvelun laatu
Segmentointi
Ekosysteemi (monituottajamalli)
Palveluiden kehittäminen

Arviointimenetelmät

Itsearviointi, tuutorin arviointi

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Välitehtävää ei ole palautettu
Opintojaksotehtävää ei ole palautettu
Opintojaksotehtävä on hylätty

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija:
- käyttää sote-palveluiden kehittämisen käsitteitä ja tietoperustaa
- kuvaa asiakaslähtöisyyden ilmiötä käsitekarttana ja tarkastelee case-asiakkaan palvelua ekosysteemissä
- tunnistaa ja ratkaisee palveluihin/palveluprosesseihin liittyviä haasteita

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija:
- käyttää perustellen palveluiden kehittämisen käsitteitä ja luo loogisen ja ymmärrettävän palvelujohtamisen tietoperustan
- kuvaa asiakaslähtöisyyden ilmiötä käsitekarttana ja tarkastelee case-asiakkaan palvelua ekosysteemissä. Tarkastelee käsite- ja ekosysteemikarttaa kehittämisen menetelmänä Tuotos on huolella laadittu sekä visuaalisesti että sisällöllisesti.
- esittää konkreettisia ratkaisuja sosiaali- ja terveysalan palveluiden asiakaslähtöisyyden ja palveluverkoston toimivuuden parantamiseksi.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija:
- käyttää perustellen palveluiden kehittämisen käsitteitä ja luo loogisen ja ymmärrettävän palvelujohtamisen tietoperustan. Lähteet ovat ajantasaisia ja osin myös kansainvälisiä.

- kuvaa asiakaslähtöisyyden ilmiötä käsitekarttana ja tarkastelee case-asiakkaan palvelua ekosysteemissä. Tarkastelee käsite- ja ekosysteemikarttaa kehittämisen menetelmänä asiantuntevasti ja lähteisiin perustuen. Tuotos on huolella laadittu sekä visuaalisesti että sisällöllisesti.

- esittää konkreettisia ratkaisuja sosiaali- ja terveysalan palveluiden asiakaslähtöisyyden ja palveluverkoston toimivuuden parantamiseksi.Tarkastelu perustuu ajantasaisin lähteisiin.