Palvelujohtaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: YH00CI53-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.07.2021 - 05.09.2021
Ajoitus
27.08.2021 - 29.10.2021
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
4 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Asiakaslähtöisten palveluprosessien kehittäjä
Opettaja
- Päivikki Lahtinen
- Tarja Korpela
Opetusryhmät
- Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLPRYTO21HTäydentävä osaaminen YAMK 2021-2022, Hyvinvointi, Lappeenranta
-
HLTIYASPA21SAsiakaslähtöisten palveluprosessien kehittäjä (YAMK) 21S Lahti
-
HLTIYTO21HTäydentävä osaaminen YAMK 2021-2022, Hyvinvointi, Lahti
Pienryhmät
- Luennot 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- käyttää palvelujohtamisen käsitteitä ja tietoperustaa
- kuvata ja analysoida segmentoidun asiakasryhmän palveluprosessin ja tarkastella sitä ekosysteemissä
- esittää ratkaisuja sosiaali- ja terveysalan palveluiden asiakaslähtöisyyden ja palveluverkoston toimivuuden parantamiseksi
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Toteutus: Toteutus on hybridi. Osallistuminen on mahdollista sekä Lahden kampuksella että virtuaalisesti Zoomissa.
Kaikki luento-osuudet nauhoitetaan.
Opetusmenetelmät:
Ryhmätyöskentely,
Aktivoivat luennot
Itsenäinen opiskelu
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojaksolle hyväksytyille lähetetään info-kirje viikolla 32, jolloin myös Moodle avautuu.
Opintojaksolla ei ole ennakkotehtävää.
Opintojaksolla on kaksi lähipäivää: 27.8 ja 29.9 klo 9-16
Välitehtävä
Kehittämistehtävä
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Grönroos, C. 2015. Palvelujen johtaminen ja markkinointi. 5. painos. suom. Maarit Tillman. Juva: WS Bookwell Oy. (soveltuvin osin, myös aikaisemmat painokset käyvät)
Koivisto, J., Liukko, E., Tiirinki, H.,Lyytikäinen, M. 2020. Palvelukokonaisuuksien ja -ketjujen määrittelyn, ohjauksen ja seurannan käsikirja. THL:n julkaisuja 11/2020. Luettavissa https://www.julkari.fi/handle/10024/140708
Muu opiskelumateriaali ilmoitetaan opintojakson Moodlessa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Toteutukselle ei ole valinnaisia suoritustapoja
Työelämäyhteistyö
Opintojaksoon ei sisälly harjoittelua.
Uusintamahdollisuudet
Opintojakso ei sisällä tenttejä
Oppimisympäristö
Lahden kampus
Moodle
Zoom
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Välitehtävä 0,5 op
Lähipäivät 1 op
Itse- ja vertaisarvionti 0,5 op
Kehittämistehtävä 3 op
Sisältö
Sote palvelujärjestelmä
Asiakaslähtöiset palveluprosessit (palveluketjut)
Palvelun laatu
Segmentointi
Ekosysteemi
Palveluiden kehittäminen
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Opinojaksolle otetaan ensisijaisesti Asiakaslähtöisten palveluprosessien kehttäjä- koulutuksen (yamk) opiskelijat (28 opiskelijaa) ja loput paikat täytetään ilmoittautumisjärjestyksessä (12 opiskelijaa)
Arviointimenetelmät
Itse- ja vertaisarviointi
Tuutorin arviointi
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelija
- ei tee välitehtävää hyväksytysti
- ei palauta kehittämistehtävää
- ei tee kehittämistehtävää hyväksytysti
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija:
- käyttää palvelujohtamisen käsitteitä ja tietoperustaa
- kuvaa ja analysoi valitun asiakasryhmän palveluprosessia ja tarkastelee sitä ekosysteemissä
- esittää ratkaisuja sosiaali- ja terveysalan palveluiden asiakaslähtöisyyden ja palveluverkoston toimivuuden parantamiseksi
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija:
- käyttää perustellen palvelujohtamisen käsitteitä ja luo loogisen ja ymmärrettävän palvelujohtamisen tietoperustan
- kuvaa ja analysoi valitun asiakasryhmän palveluprosessia ja tarkastelee sitä ekosysteemissä. Tuotos on huolella laadittu ja perusteltu relevanteilla lähteillä.
- esittää konkreettisia ratkaisuja sosiaali- ja terveysalan palveluiden asiakaslähtöisyyden ja palveluverkoston toimivuuden ja tuloksellisuuden parantamiseksi.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija:
- käyttää perustellen palvelujohtamisen käsitteitä ja luo loogisen ja ymmärrettävän palvelujohtamisen tietoperustan. Lähteet ovat ajantasaisia ja osin myös kansainvälisiä.
- kuvaa ja analysoi valitun asiakasryhmän palveluprosessia ja tarkastelee sitä ekosysteemissä. Asiakasryhmän palveluprosessi ja ekosysteemikuvaus on huolella laadittu, perusteltu ajantasaisilla lähteillä. Ekosysteemikuvaus on kuvattu moniammatillista ja -monialaista palvelua tarvitsevalle asiakasryhmälle.
- esittää konkreettisia ratkaisuja sosiaali- ja terveysalan palveluiden asiakaslähtöisyyden ja palveluverkoston toimivuuden ja tuloksellisuuden parantamiseksi.Tarkastelu perustuu ajantasaisinn lähteisiin.