Siirry suoraan sisältöön

Palvelujohtaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: YH00CI53-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.07.2021 - 05.09.2021

Ajoitus

27.08.2021 - 29.10.2021

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

TKI-osuus

4 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 40

Koulutus

  • Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Asiakaslähtöisten palveluprosessien kehittäjä

Opettaja

  • Päivikki Lahtinen
  • Tarja Korpela

Opetusryhmät

  • Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • HLPRYTO21H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2021-2022, Hyvinvointi, Lappeenranta
  • HLTIYASPA21S
    Asiakaslähtöisten palveluprosessien kehittäjä (YAMK) 21S Lahti
  • HLTIYTO21H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2021-2022, Hyvinvointi, Lahti

Pienryhmät

  • Luennot 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- käyttää palvelujohtamisen käsitteitä ja tietoperustaa
- kuvata ja analysoida segmentoidun asiakasryhmän palveluprosessin ja tarkastella sitä ekosysteemissä
- esittää ratkaisuja sosiaali- ja terveysalan palveluiden asiakaslähtöisyyden ja palveluverkoston toimivuuden parantamiseksi

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Toteutus: Toteutus on hybridi. Osallistuminen on mahdollista sekä Lahden kampuksella että virtuaalisesti Zoomissa.
Kaikki luento-osuudet nauhoitetaan.

Opetusmenetelmät:
Ryhmätyöskentely,
Aktivoivat luennot
Itsenäinen opiskelu

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojaksolle hyväksytyille lähetetään info-kirje viikolla 32, jolloin myös Moodle avautuu.
Opintojaksolla ei ole ennakkotehtävää.
Opintojaksolla on kaksi lähipäivää: 27.8 ja 29.9 klo 9-16
Välitehtävä
Kehittämistehtävä

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Grönroos, C. 2015. Palvelujen johtaminen ja markkinointi. 5. painos. suom. Maarit Tillman. Juva: WS Bookwell Oy. (soveltuvin osin, myös aikaisemmat painokset käyvät)

Koivisto, J., Liukko, E., Tiirinki, H.,Lyytikäinen, M. 2020. Palvelukokonaisuuksien ja -ketjujen määrittelyn, ohjauksen ja seurannan käsikirja. THL:n julkaisuja 11/2020. Luettavissa https://www.julkari.fi/handle/10024/140708

Muu opiskelumateriaali ilmoitetaan opintojakson Moodlessa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Toteutukselle ei ole valinnaisia suoritustapoja

Työelämäyhteistyö

Opintojaksoon ei sisälly harjoittelua.

Uusintamahdollisuudet

Opintojakso ei sisällä tenttejä

Oppimisympäristö

Lahden kampus
Moodle
Zoom

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Välitehtävä 0,5 op
Lähipäivät 1 op
Itse- ja vertaisarvionti 0,5 op
Kehittämistehtävä 3 op

Sisältö

Sote palvelujärjestelmä
Asiakaslähtöiset palveluprosessit (palveluketjut)
Palvelun laatu
Segmentointi
Ekosysteemi
Palveluiden kehittäminen

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Opinojaksolle otetaan ensisijaisesti Asiakaslähtöisten palveluprosessien kehttäjä- koulutuksen (yamk) opiskelijat (28 opiskelijaa) ja loput paikat täytetään ilmoittautumisjärjestyksessä (12 opiskelijaa)

Arviointimenetelmät

Itse- ja vertaisarviointi
Tuutorin arviointi

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelija
- ei tee välitehtävää hyväksytysti
- ei palauta kehittämistehtävää
- ei tee kehittämistehtävää hyväksytysti

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija:
- käyttää palvelujohtamisen käsitteitä ja tietoperustaa
- kuvaa ja analysoi valitun asiakasryhmän palveluprosessia ja tarkastelee sitä ekosysteemissä
- esittää ratkaisuja sosiaali- ja terveysalan palveluiden asiakaslähtöisyyden ja palveluverkoston toimivuuden parantamiseksi

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija:
- käyttää perustellen palvelujohtamisen käsitteitä ja luo loogisen ja ymmärrettävän palvelujohtamisen tietoperustan
- kuvaa ja analysoi valitun asiakasryhmän palveluprosessia ja tarkastelee sitä ekosysteemissä. Tuotos on huolella laadittu ja perusteltu relevanteilla lähteillä.
- esittää konkreettisia ratkaisuja sosiaali- ja terveysalan palveluiden asiakaslähtöisyyden ja palveluverkoston toimivuuden ja tuloksellisuuden parantamiseksi.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija:
- käyttää perustellen palvelujohtamisen käsitteitä ja luo loogisen ja ymmärrettävän palvelujohtamisen tietoperustan. Lähteet ovat ajantasaisia ja osin myös kansainvälisiä.

- kuvaa ja analysoi valitun asiakasryhmän palveluprosessia ja tarkastelee sitä ekosysteemissä. Asiakasryhmän palveluprosessi ja ekosysteemikuvaus on huolella laadittu, perusteltu ajantasaisilla lähteillä. Ekosysteemikuvaus on kuvattu moniammatillista ja -monialaista palvelua tarvitsevalle asiakasryhmälle.

- esittää konkreettisia ratkaisuja sosiaali- ja terveysalan palveluiden asiakaslähtöisyyden ja palveluverkoston toimivuuden ja tuloksellisuuden parantamiseksi.Tarkastelu perustuu ajantasaisinn lähteisiin.