Palvelumuotoilu I: Asiakaskokemuksen johtaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: YH00CI45-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.07.2021 - 05.09.2021
Ajoitus
13.11.2021 - 06.12.2021
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
TKI-osuus
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Asiakaslähtöisten palveluprosessien kehittäjä (2021)
Opettaja
- Jussi Mozo
- Tarja Korpela
Opetusryhmät
- Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLTIYTO20HTäydentävä osaaminen YAMK 2020-2021, Hyvinvointi, Lahti
-
HLPRYTO21HTäydentävä osaaminen YAMK 2021-2022, Hyvinvointi, Lappeenranta
-
HLTIYASPA21SAsiakaslähtöisten palveluprosessien kehittäjä (YAMK) 21S Lahti
Pienryhmät
- Luennot 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- käyttää asiakaskokemuksen käsitteitä ja tietopohjaa
- arvioida asiakaskokemuksen mittareiden käytettävyyttä erilaisissa palveluissa ja analysoida työyhteisön/organisaation asiakastietoa ja raportoida siitä syntyvää informaatiota
- hyödyntää asiakastietoa palveluprosessien kehittämisessä ja johtamisessa
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Kontaktiopetus (luennot ja työpajatyöskentely). Opetus toteutetaan hybridina Lahden kampuksella sekä Zoomissa. Lähipäivien luento-osuudet nauhoitetaan.
Itsenäinen opiskelu
Ajoitus ja läsnäolo
Infokirje lähetetään viimeistään viikolla 23
Ennakkotehtävä annetaan viimeistään viikolla 39
Lähipäivät ke 13.10 ja 24.11
Välitehtävä
Kehittämistehtävä
Itse- ja vertaisarviointi
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opetusmateriaali ilmoitetaan Moodlessa. Opintojaksolla suositellaan luettevaksi palvelumuotoilun perusoppikirjoja esim. Tuulaniemi: Palvelumutoilu
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Toteutukselle ei ole valinnaisia suoritustapoja.
Työelämäyhteistyö
Opintojaksoon ei sisälly harjoittelua.
Uusintamahdollisuudet
Opintojaksoon ei sisälly tenttejä,
Oppimisympäristö
Lahden kampus
Moodle
Zoom
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ennakkotehtävä 0,5 op
Kontaktipäivät 1 op
Oppimisen reflektointi kontaktipäivien välillä ja jälkeen, kehittämistehtävä 3 op
Itse- ja vertaisarviointi 0,5 op
Sisältö
Itsetuntemus asiakassuhteissa "Luontaiset taipumukset", kehittämisen toimintaympäristö
Asiakaskokemus ja sen mittaaminen ja arviointi laadullisilla menetelmillä
Asiakaspolku asiakaskokemuksen organisoinnin välineenä
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Opintojaksolle otetaan ensisijaisesti Asiakaslähtöisten palveluprosessien kehittäjä -koulutuksen opiskelijat (27). Muut opiskelijat otetaan ilmoittautumisjärjestyksessä.
Arviointimenetelmät
Itse- ja vertaisarviointi
Tuutorin arviointi
Oppimispäiväkirja on 1/3 kokonaisarvosanasta
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole tehnyt ennakkotehtävää eikä kehittämistehtävää
Kehittämistehtävä on hylätty (arviointi 1-5)
Opiskelija ei ole tehnyt opintojakson lopussa itse- eikä vertaisarviointia
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija
- käyttää asiakaskokemuksen käsitteitä ja tietopohjaa
- mittaa ja analysoi asiakaskokemusta vähintään yhtä menetelmää käyttäen valitussa työyhteisössä/organisaatiossa/sosiaali- ja terveyspalveluissa
- hyödyntää asiakaskokemustietoa palvelujen kehittämisessä ja johtamisessa valitussa työyhteisössä/organisaatiossa/sosiaali- ja terveyspalveluissa
Oppimispäiväkirja:
Arvosana 1:opiskelija tuo tietoa esille kuvailevasti (referoi)
Arvosana 2: Opiskelija osoittaa ymmärtävänsä asian kertomalla sen omin sanoin
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija
- käyttää asiantuntevasti asiakaskokemuksen käsitteitä ja tietopohjaa
- mittaa ja analysoi asiakaskokemusta käyttäen vähintään kahta eri menetelmää valitussa työyhteisössä/organisaatiossa/sosiaali- ja terveyspalveluissa
- tekee tietoon /näyttöön perustuvia ehdotuksia asiakaskokemuksen parantamiseksi valitussa työyhteisössä/organisaatiossa/sosiaali- ja terveysalalla
Oppimispäiväkirja:
Arvosana 3: Opiskelija tekee tiedon pohjalta analyyseja
Arvosana 4: Opiskelija tekee tiedon pohjalta synteesejä
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija
käyttää asiantuntevasti asiakaskokemuksen käsitteitä ja tietopohjaa ja perustelee toimintaa niillä
- mittaa, analysoi ja arvioi asiakaskokemusta monimenetelmällisesti (väh. kolme menetelmää)valitussa työyhteisössä/organisaatiossa/sosiaali. ja terveyspalveluissa.
- kehittää asiakaskokemusta tavoitteellisesti tietoon/näyttöön perustuen ja esittää innovatiivisia ratkaisuja asiakkaiden palvelukokemuksen parantamiseksi
Oppimispäiväkirja:
Arvosana 5: Opiskelija tuottaa arviointitietoa