Siirry suoraan sisältöön

Varhainen tukeminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: ST00BO35-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

19.11.2021 - 09.01.2022

Ajoitus

08.03.2022 - 10.05.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

4 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 40

Koulutus

  • Sosionomikoulutus (ylempi AMK), Lapsi- ja perhepalveluiden kehittäminen
  • Täydentävä osaaminen ja vapaavalintaiset opinnot, YAMK

Opettaja

  • Jaana Mantela
  • Raija Hovi-Pulsa

Opetusryhmät

  • Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • HLPRYTO21H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2021-2022, Hyvinvointi, Lappeenranta
  • HLTIYSOLAPE21S
    Lapsi- ja perhepalveluiden kehittäminen (YAMK) 21S Lahti
  • HLTIYTO21H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2021-2022, Hyvinvointi, Lahti

Pienryhmät

  • Verkkoluento 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kehittää varhaisen tuen ja varhaisen puuttumisen malleja ja toimintatapoja
- arvioida toiminnan vaikuttavuutta lasten ja nuorten kannalta

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan kokonaan verkossa. Se sisältää kaksi lähiopetuswebinaaria ja loppureflektion. Lähiopetuswebinaareissa on mahdollisuus myös kehittämistehtävän ohjaukseen.

Opintojaksoon sisältyy oman alan käytännön työn soveltamiseen liittyvä kehittämistehtävä sekä pienryhmätehtävä verkossa.

Ajoitus ja läsnäolo

Verkkototeutus ajalla 8.3-10.5.2022.

Kaksi webinaaria,
Tiistai 22.3 klo 14-16
Tiistai 5.4 klo 14- 16

Webinaareihin voi osallistua joko reaaliaikaisesti tai ne voi katsoa tallenteena oman aikataulun mukaisesti.

Päätöswebinaari (loppureflektio) 10.5.2022 klo 15-16.30

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opiskelumateriaali ilmoitetaan erikseen opintojakson alkaessa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Toteutukselle ei ole valinnaisia suoritustapoja.

Työelämäyhteistyö

Kehittämistehtävä tehdään yhteistyössä työelämän kanssa.

Uusintamahdollisuudet

Opintojakso ei sisällä tenttiä

Oppimisympäristö

Virtuaalinen oppimisympäristö (Moodle, Zoom)
Kehittämistehtävään liittyvä työelämä- tai hankeympäristö

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Verkkototeutus ajalla 8.3-10.5.2022.

Sisältää kaksi webinaaria, 22.3 klo 14-16 ja 5.4 klo 14-16. Webinaareihin voi osallistua joko reaaliaikaisesti tai ne voi katsoa myöhemmin tallennettuna.

Päätöswebinaari (loppureflektio) 10.5.2022 klo 15 -16.30

Opintojaksolla tehdään kehittämistehtävä (Varhaisen tuen toimintamallien kehittäminen). Kehittämistehtävästä tuotetaan sekä kirjallinen raportti että tehtävän kiteyttävä hissipuhe. Kehittämistehtävään liittyy myös toisen kehittämistehtävän vertaisarviointi.

Sisältö

Opintojakson tavoitteet
Opiskelija
- osaa kehittää varhaisen tuen ja varhaisen puuttuminen malleja ja toimintatapoja
- osaa arvioida toiminnan vaikuttavuutta lasten ja nuorten kannalta

Sisältö: Varhaisen tuen ja puuttumisen toimintatapoja
lapsivaikutusten arviointi

Arviointimenetelmät

Koko opintojakson arviointi 1-5
Arviointi perustuu kehittämistehtävän arviointiin.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija
- etsii varhaisen tuen ja varhaisen puuttuminen malleja ja toimintatapoja sekä perustelee niiden käytön hyödyllisyyttä
- seuraa sosiaalialan kannalta merkityksellisiä verkostoja ja kumppanuuksia ja kumppanuuksia

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija
-osaa arvioida kriittisesti varhaisen tuen ja varhaisen puuttumisen malleja ja toimintatapoja
- osaa hyödyntää sosiaalialan kannalta merkityksellisiä verkostoja ja kumppanuuksia ja kumppanuuksia

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija
- osaa kehittää innovatiivisesti varhaisen tuen ja varhaisen puuttumisen malleja ja toimintatapoja sekä arvioida niiden vaikuttavuutta
-osaa rakentaa sosiaalaialan kannalta merkityksellisiä verkostoja ja kumppanuuksia