Laadunhallinta sosiaali- ja terveyspalveluissa (5 op)
Toteutuksen tunnus: ST00BO17-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
04.05.2020 - 30.08.2020
Ajoitus
01.06.2020 - 31.12.2020
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Asiakkuusjohtaminen Sosiaali- ja terveyspalveluissa (2018, 2019, 2020)
Opettaja
- Johanna Kuisma
- Tarja Korpela
Ryhmät
-
HLTIYTO20HTäydentävä osaaminen YAMK 2020-2021, Hyvinvointi, Lahti
-
08YSOT19SAsiakkuusjohtaminen sosiaali- ja terveyspalveluissa (YAMK) 19S, Lahti
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- hallitsee keskeiset laadunhallinnan käsitteet ja tietoperustan
- soveltaa laadunhallinnan järjestelmiä työssään
- ottaa vastuuta organisaationsa laadun kehittämisestä
- kehittää ja johtaa palveluprosesseja vaikuttavasti ja kustannustehokkaasti
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojaksoon ei sisälly lähiopetusta. Oppiminen tapahtuu Moodle-oppimisympäristössä oman aikataulun mukaisesti noin kahden kuukauden aikana.
Ajoitus ja läsnäolo
Opiskelun voi aloittaa 1.6.2020. Opintojaksotehtävän 12.8 mennessä palauttaneiden ja hyväksytyn arvosanan saaneiden arvosanat tallennetaan Peppiin viimeistään 30.8. Opintojaksotehtävän viimeinen palautuspäivä on 20.11, jolloin opintopisteet viedään rekisteriin ennen joulun vapaajaksoa.
Opintojakso opiskelllaan oman aikataulun mukaisesti. Tehtävät ovat yksilötehtäviä.
Ilmoittautuneille lähetetään s-posti viesti toukokuun lopussa, Kesällä 13.6 -9.8 opiskeluun ei saa ohjausta.
Tiedustelut Tarja.korpela@lab.fi
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Oppimateriaali annetaan Moodlessa. Aineistot ovat pääosin digitaalisia.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Toteutukselle ei ole valinnaisia suoritustapoja.
Työelämäyhteistyö
Opintojakson tehtävä liitetään todelliseen työelämään.
Uusintamahdollisuudet
Opintojakso ei sisällä tenttejä.
Oppimisympäristö
Moodle -oppimisympäristö
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson tavoitteelinen opiskeluaika on kaksi kuukautta.
Oppimisaineiston opiskelu 2 op
Käytännön kehittäminen 2 op (lean)
Raportin kirjoittaminen 1 op
Sisältö
Laatu, laadunhallinta, toiminnnan kehittäminen, lean
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Opintojaksolle hyväksytään ensisijaisesti Asiakkuusjohtaminen sosiaali- ja terveyspalveluissa S2019 opiskelijat (max 30 opiskelijaa) ja tämän jälkeen muut opintojaksolle ilmoittautuneet sosiaali- ja terveysalan yamk-opiskelijat hyväksytään ilmoittautumisjärjestyksessä.
Arviointimenetelmät
Kehittämistehtävän arviointi osaamiskriteereiden mukaisesti.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Kehittämistehtävää ei ole tehty hyväksytysti
Kehittämistehtävää ei ole palautettu
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija
- käyttää laadunhallinnan ja lean- ajattelun käsitteitä ja tietopohjaa
- soveltaa lean-ajattelua työyhteisössä/organisaatiossa/sosiaali. ja terveyspalveluissa
- hyödyntää laadun johtamista ja kehittämistä sekä leanausta organisaation suorituskyvyn parantamisessa
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija
- käyttää asiantuntevasti laadunhallinnan ja lean-ajattelun käsitteitä ja tietopohjaa
- soveltaa lean-ajattelua työyhteisössä/organisaatiossa/sosiaali- ja terveyspalveluissa ja arvioi suorituskyvyn parantamista sen avulla
- hyödyntää laadun johtamista ja kehittämistä sekä leanausta organisaation suorituskyvyn parantamisessa ja tekee perusteltuja ehdotuksia sote-organisaation laadun parantamiseksi
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija
- käyttää asiantuntevasti laadunhallinnan ja lean-ajattelun tietopohjaa ja perustelee niillä toiminnan kehittämistä
- soveltaa lean-ajattelua työyhteisössä/organisaatiossa/sosiaali- ja terveyspalveluissa ja arvioi suorituskyvyn parantamista niiden avulla. Arvioi kriittisesti käyttämiään menetelmiä.
- kehittää ja johtaa tavoitteellisesti työyhteisön/organisaation/sosiaali- ja terveyspalvelujen laatua. Esittää innovatiivisia ratkaisuja laadun parantamiseksi.