Siirry suoraan sisältöön

Laadunhallinta sosiaali- ja terveyspalveluissa (5 op)

Toteutuksen tunnus: ST00BO17-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

04.05.2020 - 30.08.2020

Ajoitus

01.06.2020 - 31.12.2020

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Asiakkuusjohtaminen Sosiaali- ja terveyspalveluissa (2018, 2019, 2020)

Opettaja

  • Johanna Kuisma
  • Tarja Korpela

Ryhmät

  • HLTIYTO20H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2020-2021, Hyvinvointi, Lahti
  • 08YSOT19S
    Asiakkuusjohtaminen sosiaali- ja terveyspalveluissa (YAMK) 19S, Lahti

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- hallitsee keskeiset laadunhallinnan käsitteet ja tietoperustan
- soveltaa laadunhallinnan järjestelmiä työssään
- ottaa vastuuta organisaationsa laadun kehittämisestä
- kehittää ja johtaa palveluprosesseja vaikuttavasti ja kustannustehokkaasti

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojaksoon ei sisälly lähiopetusta. Oppiminen tapahtuu Moodle-oppimisympäristössä oman aikataulun mukaisesti noin kahden kuukauden aikana.

Ajoitus ja läsnäolo

Opiskelun voi aloittaa 1.6.2020. Opintojaksotehtävän 12.8 mennessä palauttaneiden ja hyväksytyn arvosanan saaneiden arvosanat tallennetaan Peppiin viimeistään 30.8. Opintojaksotehtävän viimeinen palautuspäivä on 20.11, jolloin opintopisteet viedään rekisteriin ennen joulun vapaajaksoa.

Opintojakso opiskelllaan oman aikataulun mukaisesti. Tehtävät ovat yksilötehtäviä.
Ilmoittautuneille lähetetään s-posti viesti toukokuun lopussa, Kesällä 13.6 -9.8 opiskeluun ei saa ohjausta.


Tiedustelut Tarja.korpela@lab.fi

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppimateriaali annetaan Moodlessa. Aineistot ovat pääosin digitaalisia.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Toteutukselle ei ole valinnaisia suoritustapoja.

Työelämäyhteistyö

Opintojakson tehtävä liitetään todelliseen työelämään.

Uusintamahdollisuudet

Opintojakso ei sisällä tenttejä.

Oppimisympäristö

Moodle -oppimisympäristö

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson tavoitteelinen opiskeluaika on kaksi kuukautta.
Oppimisaineiston opiskelu 2 op
Käytännön kehittäminen 2 op (lean)
Raportin kirjoittaminen 1 op

Sisältö

Laatu, laadunhallinta, toiminnnan kehittäminen, lean

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Opintojaksolle hyväksytään ensisijaisesti Asiakkuusjohtaminen sosiaali- ja terveyspalveluissa S2019 opiskelijat (max 30 opiskelijaa) ja tämän jälkeen muut opintojaksolle ilmoittautuneet sosiaali- ja terveysalan yamk-opiskelijat hyväksytään ilmoittautumisjärjestyksessä.

Arviointimenetelmät

Kehittämistehtävän arviointi osaamiskriteereiden mukaisesti.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Kehittämistehtävää ei ole tehty hyväksytysti
Kehittämistehtävää ei ole palautettu

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija
- käyttää laadunhallinnan ja lean- ajattelun käsitteitä ja tietopohjaa
- soveltaa lean-ajattelua työyhteisössä/organisaatiossa/sosiaali. ja terveyspalveluissa
- hyödyntää laadun johtamista ja kehittämistä sekä leanausta organisaation suorituskyvyn parantamisessa

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija
- käyttää asiantuntevasti laadunhallinnan ja lean-ajattelun käsitteitä ja tietopohjaa
- soveltaa lean-ajattelua työyhteisössä/organisaatiossa/sosiaali- ja terveyspalveluissa ja arvioi suorituskyvyn parantamista sen avulla
- hyödyntää laadun johtamista ja kehittämistä sekä leanausta organisaation suorituskyvyn parantamisessa ja tekee perusteltuja ehdotuksia sote-organisaation laadun parantamiseksi

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija
- käyttää asiantuntevasti laadunhallinnan ja lean-ajattelun tietopohjaa ja perustelee niillä toiminnan kehittämistä
- soveltaa lean-ajattelua työyhteisössä/organisaatiossa/sosiaali- ja terveyspalveluissa ja arvioi suorituskyvyn parantamista niiden avulla. Arvioi kriittisesti käyttämiään menetelmiä.
- kehittää ja johtaa tavoitteellisesti työyhteisön/organisaation/sosiaali- ja terveyspalvelujen laatua. Esittää innovatiivisia ratkaisuja laadun parantamiseksi.