Siirry suoraan sisältöön

Palvelumuotoilu sosiaali- ja terveyspalveluissa (5 op)

Toteutuksen tunnus: ST00BO15-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

25.11.2019 - 19.01.2020

Ajoitus

02.04.2020 - 06.05.2020

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

1 - 40

Koulutus

  • Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Asiakkuusjohtaminen Sosiaali- ja terveyspalveluissa (2018, 2019, 2020)

Opettaja

  • Tarja Korpela

Ryhmät

  • 08YSOT19S
    Asiakkuusjohtaminen sosiaali- ja terveyspalveluissa (YAMK) 19S, Lahti
  • 08HYTO19
    Täydentävä osaaminen YAMK 2019-2020, Sosiaali- ja terveysala, Lahti

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- tuntee palvelumuotoiluprosessin osana organisaation palvelujohtamista
- valitsee tarkoituksenmukaiset palvelumuotoilun menetelmät ja osaa soveltaa niitä
tapauskohtaisesi erilaisten palvelujen kehittämisessä
- johtaa palvelumuotoilun prosesseja

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Ennakkotehtävä on palvelumuotoilun perusteisiin perehtyminen Tuulaniemen teoksen avulla.
(Tuulaniemi, J. 2013. Palvelumuotoilu. Helsinki: Talentum. Luvut: Arvosta tarjoomaa, Palvelumuotoilun keskeiset elementit ja Palvelumuotoiluprosessi. Myös aikaisemmat painokset kelpaavat.
Alkutentti pidetään ensimmäisessä lähitapaamisessa. Tentti on verkkotentti. Hyväksymisraja on 60% oikein.
Lähiopetuksessa käsitellään palvelumuotoilun taustaa: palvelumuotoilua osaamisalana, palvelumuotoilun menetelmiä ja sen hyötyä liiketoiminnalle, työntekijöille ja asiakkaille.
.
Kehittämistehtävänä on työelämässä tapahtuva kehittäminen ja sen raportointi.

Ajoitus ja läsnäolo

Kontaktipäivät

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppimismateriaalit ovat Reppu-alustalla.
Tuulaniemi, J. 2013. Palvelumuotoilu. Helsinki: Talentum.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Toteutukselle ei ole valinnaisia suoritustapoja

Uusintamahdollisuudet

Opintojaksolla on alkutentti

Oppimisympäristö

Toteutus on kokonaan ZOOM:ssa 2.4 ja 6.5
Reppu oppimisympäristö

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Alkutentti 1 op
Kontaktipäivät 1 op
Kehittämistehtävä 2,5 op
Itse- ja vertaisarviointi 0,5

Sisältö

Palvelumuotoiluprosessi, käyttäjälähtöisyys, muotoilun menetelmät, muotoilun optimointi, muotoilun hyödyt liiketoiminnalle, asiakkaalle ja työntekijöille

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

1. Opintojaksolle otetaan ensimmäiseksi syksyllä 2019 aloittaneet Asiakkuusjohtaminen sosiaali- ja terveyspalveluissa -koulutuksessa olevat 25 opiskelijaa
2. Opintojaksolle otetaan toiseksi Asiakaskokemuksen johtaminen sosiaali- ja terveyspalveluissa-opintojakson käyneet opiskelijat, jotka eivät kuulu edelliseen ryhmään.
3. Loput paikat täytetään ilmoittautumisjärjestyksessä
Opintojakson vastuuopettaja: Tarja Korpela tarja.korpela@lamk.fi

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Alkutentti ei ole hyväksytty (60% oikein), hylätyn tentin voi uusia kaksi kertaa
Kehittämistehtävää ei ole palautettu
Kehittämistehtävä on hylätty
Itse- ja vertaisarviointia ei ole tehty

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija
- käyttää palvelumuotoilun käsitteitä ja tietopohjaa
- valitsee tarkoituksenmukaisia palvelumuotoilun menetelmiä ja soveltaa niitä palvelujen kehittämisessä työyhteisössä/organisaatiossa/sosiaali. ja terveyspalveluissa
- hyödyntää palvelumuotoilua organisaation toiminnan johtamisessa ja kehittämisessä

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija
- käyttää asiantuntevasti palvelumuotoilun käsitteitä ja tietopohjaa
- valitsee tarkoituksenmukaisia palvelumuotoilun menetelmiä ja soveltaa niitä
palvelujen kehittämisessä. Arvioi käyttämiään menetelmiä.
- hyödyntää perustellen palvelumuotoilua organisaation toiminnan johtamisessa ja kehittämisessä. Esittää käyttäjälähtöisiä ratkaisuja palvelun parantamiseksi.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija
- käyttää asiantuntevasti palvelumuotoilun käsitteitä ja tietopohjaa ja perustelee toimintaa niillä
- valitsee tarkoituksenmukaisia palvelumuotoilun menetelmiä ja soveltaa niitä palvelujen kehittämisessä. Arvioi kriittisesti käyttämiään menetelmiä.
- kehittää ja johtaa tavoitteellisesti työyhteisön/organisaation/sosiaali- ja terveyspalvelujen käyttäjälähtöisiä prosesseja palvelumuotoilun menetelmin. Esittää innovatiivisia ratkaisuja palvelun parantamiseksi.