Siirry suoraan sisältöön

Palvelujohtaminen sosiaali- ja terveyspalveluissa (5 op)

Toteutuksen tunnus: ST00BO12-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

19.08.2019 - 15.09.2019

Ajoitus

23.08.2019 - 30.10.2019

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Sosiaali- ja terveysala (LAMK)

Toimipiste

Sosiaali- ja terveysala

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

25 - 40

Koulutus

  • Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Asiakkuusjohtaminen Sosiaali- ja terveyspalveluissa

Opettaja

  • ST_Opettaja_ YAMK_01 Virtuaaliopettaja
  • Päivikki Lahtinen

Ryhmät

  • 08YSOT19S
    Asiakkuusjohtaminen sosiaali- ja terveyspalveluissa (YAMK) 19S, Lahti
  • 08HYTO19
    Täydentävä osaaminen YAMK 2019-2020, Sosiaali- ja terveysala, Lahti

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- käyttää johdonmukaisesti palvelujohtamisen käsitteitä
- osoittaa perehtyneisyytensä palvelujohtamiseen liittyvään tietoperustaan ja palveluiden kehittämistä koskevaan keskusteluun
- suunnittelee, toteuttaa ja arvioi organisaationsa palvelutuotantoa ja sen laatua ennakoiden tulevaisuutta sekä löytää keinoja organisaation kilpailukyvyn vahvistamiseen

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Lähiopetus ja verkko-opetus
aktivoivat luennot, ennakkotehtävä, ryhmätyöt, kirjallinen tehtävä
Opintojakson sisältö on suunnattu ensisijaisesti sosiaali- ja terveysalan YAMK-opiskelijoille

Ajoitus ja läsnäolo

Lähipäivät 23.8. ja 4.10.2019
Opintojaksolle hyväksytään ensin syksyllä 2019 Asiakkuusjohtaminen sosiaali- ja terveyspalveluissa -koulutuksen aloittaneet opiskelijat (25) ja loput opiskeljat hyväksytään ilmoittautumisjärjestyksessä.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Grönroos, C. 2015. Palvelujen johtaminen ja markkinointi. 5. painos. suom. Maarit Tillman. Juva: WS Bookwell Oy. (soveltuvin osin, myös aikaisemmat painokset käyvät)
Lillrank, P. 2018. The Logics of Healthcare. The Professional’s Guide to Health Systems Science. Boca Raton: CRS Press. (soveltuvin osin)
Lämsä, A-M. & Uusitalo, O. 2012. Palvelujen markkinointi esimiestyön haasteena. 1-7. painos. Helsinki: Edita Publishing Oy. (aikaisemmat painokset käyvät, Masto-Finna e-kirja

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Valinnaisia suoritustapoja ei ole

Uusintamahdollisuudet

Opintojakso ei sisällä tenttejä

Oppimisympäristö

Lähipäivät kampuksella
Itsenäinen opiskelu Reppu (moodle) -oppimisympäristö

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Ennakkotehtävä 0,5 op
Lähipäivät 1 op
Kirjallinen tehtävä 3 op
Itse- ja vertaisarviointi 0,5 op

Sisältö

palvelujohtamisen teoriat ja käsitteet, palveluprosessit ja niiden graafinen kuvaaminen,

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelija
- ei ole tehnyt ennakkotehtävää
- ei ole tehnyt kirjallista tehtävää tai se on hylätty.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija
- käyttää johdonmukaisesti palvelujohtamisen käsitteitä
- perustelee päätöksiä palvelujohtamiseen liittyvään tietoperustaan pohjautuen ja osallistuu palveluiden kehittämistä koskevaan keskusteluun
- selvittää työyhteisön palvelutuotannnon lähtökohtia, tarpeita ja perusteita sekä löytää keinoja työyhteisön kilpailukyvyn vahvistamiseen.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija
- käyttää palvelujohtamisen käsitteitä johdonmukaisesti ja laaja-alaisesti
- arvioi palvelujohtamista koskevaa tietoa ja on aktiivinen toimija palveluverkostossa
- arvioi työyhteisön palvelutuotantoa ja sen laatua tavoitteellisesti sekä vahvistaa työyhteisön/organisaation kilpailukykyä.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija
- käyttää palvelujohtamisen käsitteitä johdonmukaisesti ja laaja-alaisesti sekä viestii palvelusta asiantuntevasti
- arvioi kriittisesti palvelujohtamista koskevaa tietoa ja kehittää monitoimijuutta palveluverkostossa
- kehittää palvelutuotantoa ja sen laatua ja kilpailukykyä tavoitteellisesti. Luo innovatiivisia tapoja kehittää työyhteisön/organisaation kilpailukykyä tulevaisuutta ennakoiden.