Palvelujohtaminen sosiaali- ja terveyspalveluissa (5 op)
Toteutuksen tunnus: ST00BO12-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
19.08.2019 - 15.09.2019
Ajoitus
23.08.2019 - 30.10.2019
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Sosiaali- ja terveysala (LAMK)
Toimipiste
Sosiaali- ja terveysala
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
25 - 40
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Asiakkuusjohtaminen Sosiaali- ja terveyspalveluissa
Opettaja
- ST_Opettaja_ YAMK_01 Virtuaaliopettaja
- Päivikki Lahtinen
Ryhmät
-
08YSOT19SAsiakkuusjohtaminen sosiaali- ja terveyspalveluissa (YAMK) 19S, Lahti
-
08HYTO19Täydentävä osaaminen YAMK 2019-2020, Sosiaali- ja terveysala, Lahti
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- käyttää johdonmukaisesti palvelujohtamisen käsitteitä
- osoittaa perehtyneisyytensä palvelujohtamiseen liittyvään tietoperustaan ja palveluiden kehittämistä koskevaan keskusteluun
- suunnittelee, toteuttaa ja arvioi organisaationsa palvelutuotantoa ja sen laatua ennakoiden tulevaisuutta sekä löytää keinoja organisaation kilpailukyvyn vahvistamiseen
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Lähiopetus ja verkko-opetus
aktivoivat luennot, ennakkotehtävä, ryhmätyöt, kirjallinen tehtävä
Opintojakson sisältö on suunnattu ensisijaisesti sosiaali- ja terveysalan YAMK-opiskelijoille
Ajoitus ja läsnäolo
Lähipäivät 23.8. ja 4.10.2019
Opintojaksolle hyväksytään ensin syksyllä 2019 Asiakkuusjohtaminen sosiaali- ja terveyspalveluissa -koulutuksen aloittaneet opiskelijat (25) ja loput opiskeljat hyväksytään ilmoittautumisjärjestyksessä.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Grönroos, C. 2015. Palvelujen johtaminen ja markkinointi. 5. painos. suom. Maarit Tillman. Juva: WS Bookwell Oy. (soveltuvin osin, myös aikaisemmat painokset käyvät)
Lillrank, P. 2018. The Logics of Healthcare. The Professional’s Guide to Health Systems Science. Boca Raton: CRS Press. (soveltuvin osin)
Lämsä, A-M. & Uusitalo, O. 2012. Palvelujen markkinointi esimiestyön haasteena. 1-7. painos. Helsinki: Edita Publishing Oy. (aikaisemmat painokset käyvät, Masto-Finna e-kirja
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Valinnaisia suoritustapoja ei ole
Uusintamahdollisuudet
Opintojakso ei sisällä tenttejä
Oppimisympäristö
Lähipäivät kampuksella
Itsenäinen opiskelu Reppu (moodle) -oppimisympäristö
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ennakkotehtävä 0,5 op
Lähipäivät 1 op
Kirjallinen tehtävä 3 op
Itse- ja vertaisarviointi 0,5 op
Sisältö
palvelujohtamisen teoriat ja käsitteet, palveluprosessit ja niiden graafinen kuvaaminen,
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelija
- ei ole tehnyt ennakkotehtävää
- ei ole tehnyt kirjallista tehtävää tai se on hylätty.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija
- käyttää johdonmukaisesti palvelujohtamisen käsitteitä
- perustelee päätöksiä palvelujohtamiseen liittyvään tietoperustaan pohjautuen ja osallistuu palveluiden kehittämistä koskevaan keskusteluun
- selvittää työyhteisön palvelutuotannnon lähtökohtia, tarpeita ja perusteita sekä löytää keinoja työyhteisön kilpailukyvyn vahvistamiseen.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija
- käyttää palvelujohtamisen käsitteitä johdonmukaisesti ja laaja-alaisesti
- arvioi palvelujohtamista koskevaa tietoa ja on aktiivinen toimija palveluverkostossa
- arvioi työyhteisön palvelutuotantoa ja sen laatua tavoitteellisesti sekä vahvistaa työyhteisön/organisaation kilpailukykyä.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija
- käyttää palvelujohtamisen käsitteitä johdonmukaisesti ja laaja-alaisesti sekä viestii palvelusta asiantuntevasti
- arvioi kriittisesti palvelujohtamista koskevaa tietoa ja kehittää monitoimijuutta palveluverkostossa
- kehittää palvelutuotantoa ja sen laatua ja kilpailukykyä tavoitteellisesti. Luo innovatiivisia tapoja kehittää työyhteisön/organisaation kilpailukykyä tulevaisuutta ennakoiden.