Lasten ja nuorten fysioterapia (5 op)
Toteutuksen tunnus: ST00BJ16-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
19.08.2019 - 15.09.2019
Ajoitus
01.08.2019 - 31.12.2019
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Sosiaali- ja terveysala (LAMK)
Toimipiste
Sosiaali- ja terveysala
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
- Sirpa Silaste
Opetusryhmät
- Ryhmä A (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Ryhmä B (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
08FYS18MFysioterapeuttikoulutus 18K, monimuotototeutus, Lahti
Pienryhmät
- Ryhmä A
- Ryhmä B
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kuvata ja arvioida lapsen sensomotorista kehitystä
- käyttää lasten fysioterapian keskeisiä työtapoja, malleja ja tekniikoita perustellusti
- ymmärtää lapsen lähipiirin ja moniammatillisen yhteistyön merkityksen lapsen kuntoutuksessa
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakso alkaa verkko-osuudella Moodle-ympäristössä Reppualustalla, joka avautuu 19.8. Reppusivun avain on ilo.
Jokaiselle kontaktiopetuskerralle valmistaudutaan ennakolta itsenäisesti opiskelemalla tai tekemällä oppimistehtävä.
Varaa tätä varten noin 1 t aikaa.
Opetusmenetelmät: luennot, tieto- ja taitopajat, vierailut, oppimistehtävät.
Opiskelija täyttää itsearvioinnin ja opintojaksopalautteen reppusivulla opintojakson lopussa. Opettaja vastaa palautteeseen.
Ajoitus: 19.8 - 21.11.2019. Huom! Lähiopetus alkaa 26.8.
Muutokset ovat mahdollisia.
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakso alkaa verkko-opiskelulla 19.8-25.8 Moodle-ympäristössä reppu-sivulla, jonka avain on ilo.
Läsnäolovelvoite lähiopetuksesta on 80 %.
Opintosuoritukseen kuuluu opintokäynti apuvälinemessuilla ja soveltavan liikunnan maassa 7.11.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Kirjaudu Duodecimin oppiporttiin.
Pihko H., Haataja L. ja Rantala H. (toim.) Lastenneurologia.2015. DUODECIM. Tenttiin sivut 128-137, 138-145, 172-183, 210-217.
Campbell, S., Palisano, R. & Orlin, M. 2012. Physical Therapy for children. St. Louis Missouri: Elsevier.
Kauranen K. 2017. Fysioterapeutin käsikirja. Sanoma Pro.
Salpa, P. 2007: Lapsen liikkumisen kehitys- ensimmäinen ikävuosi. Jyväskylä: Gummerus.
Salpa, P. & Autti-Rämö, I. 2010.Lapsen ensimmäinen vuosi. Kehitys ei etene odotetusti, mitä tehdä? Livonia:
Tammi.
Zukunft-Huber, B. 1991. Vauva oppii liikkumaan. Lapsen ensimmäinen vuosi. Jyväskylä: Gummerus.
Zimmer, R. 2011. Psykomotoriikan käsikirja.. Keuruu: Otava.
Muu oppikurssilla ilmoitettu materiaali.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Vastaava osaaminen hankittuna korkeakoulusta.
Uusintamahdollisuudet
Vauvan sensomotoriikan havainnoinin näyttökoe 12.9.
Paperitentti lastenneurologisesta ja lastentautien fysioterapiasta 4.11.
Verkkotentti lasten ja nuorten tule- pulmista 21.11 klo 12-21.
Oppimisympäristö
Verkko-opetus, lähiopetus ja opintokäynnit.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Valmistautuminen ennakolta lähiopetukseen. Tähän on hyvä varata 1 tuntia aikaa. Lisäksi näyttö, paperitentti, verkkotentti ja oppimistehtävän teko. Opiskelijan on hyvä aloittaa opiskelemaan materiaaleja hyvissä ajoin.
Sisältö
Lapsen ja nuoren arviointi ja tutkiminen (sensomotorinen kehitys, ruumiin rakenne, asennon hallinta, liikkumis- ja toimintakyky,hengitystoiminnot).
Lapsen sensomotorisen kehityksen tukeminen.
Tuki- ja liikuntaelinsairauksien yksilöllinen ja näyttöön perustuva fysioterapia (skolioosi, selkäsairaudet,alaraajojen rakennepoikkeavuudet, rasitustilat, Perthesin tauti, reuma).
Neurologisten sairauksien yksilöllinen ja näyttöön perustuva fysioterapia (CP-vamma, olkahermopunoksen syntymävaurio, hydrocefalus, neuromuskulaariset sairaudet, meningomyelocele).
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Toiminnallinen anatomia ja fysiologia (10 op)
Liikkumisen ja toimintakyvyn perusteet (5 op)
Motorisen oppimisen ohjaus ja teknologia hyvinvointivalmennuksessa (5 op)
Tuki- ja liikuntaelimistön harjoittaminen (5 p)
Use of technology and supporting in functioning in physiotherapy (5 op)
Physiotherapy of central nervous system disorders and mental health (10 op)
Arviointimenetelmät
Opintojakson arvosana muodostuu osa-suorituksista, jotka ovat paperitentti 2/3 ja verkkotentti 1/3.
Vauvan havainnoinnin näyttökoe (0-5p) on osa paperitenttiä. Oppimistehtävät arvioidaan asteikolla hyväksytty- hylätty Tentistä tulee saadaa 50 % oikein.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei saavuta opintojakson tavoitteita.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa etsiä tietoa tiedonhankinnan prosessin eri vaiheide mukaisesti ja perustella tietolähteiden valintaa ja käyttöä.
Opiskelija käyttää ammattikäsitteitä johdonmukaisesti ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla.
Opiskelija soveltaa monipuolisesti opittuja työtapoja lasten ja nuorten fysioterapiassa.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osa arvioida kriittisesti erilaisia tietolähteitä ja vertailla niitä.
Opiskelija osa käyttää ammattikäsitteitä laajaalaisesti.
Opiskelija osaa valita lasten ja nuorten fysioterapiaan soveltuvia tekniikoita ja työtapoja ja perustella valintansa.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa arvioida ja perustella tiedonlähteiden hyödyllisyyttä.
Opiskelija osaa käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti ja yhdistää niitä sujuvasti kokonaisuuksiksi.
Opiskelija osaa valita, yhdistellä ja kehittää lasten ja nuorten fysioterapiaan soveltuvia tekniikoita ja työtapoja.