Siirry suoraan sisältöön

Liikkumisen ja toimintakyvyn perusteet (5 op)

Toteutuksen tunnus: ST00BJ07-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

25.11.2019 - 19.01.2020

Ajoitus

02.03.2020 - 26.05.2020

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Fysioterapeuttikoulutus

Opettaja

  • Eija Viitala

Opetusryhmät

  • Ryhmä A (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Ryhmä B (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • 08FYS20KM
    Fysioterapeuttikoulutus 20K, monimuotototeutus, Lahti

Pienryhmät

  • Ryhmä A
  • Ryhmä B

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- arvioida terveyskunnon osa-alueita osana toimintakyvyn arviointia
- arvioida fyysistä toimintakykyä viitekehyksenä Toimintakyvyn, toimintarajoitteiden ja terveyden kansainvälinen luokitus (ICF).
- käyttää fyysisen toimintakyvyn arvioinnissa yleisimmin käytettäviä menetelmiä ja mittareita
- havainnoida luotettavasti asentoa, liikettä, liikkumista ja liikkeenhallintaa sekä tunnistaa näiden erilaisia malleja

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojaksoon sisältyy tieto- ja taitopajoja, joihin valmistaudutaan etukäteen työskentelemällä. Pajat toteutetaan osittain pienryhmissä. Opintojaksoon sisältyy myös työelämäyhteistyö, joka toteutetaan aidossa asiakastilanteessa.
Opinnot suoritetaan osittain Moodle- verkkoalustalla.
Opiskelija täyttää Repussa olevan kurssipalautteen ja itsearvioinnin.
Opintojaksoon kuuluvat pakollisina senioreiden testipäivä 1.4.
Oppimistehtävät palautetaan ennalta sovittuna päivänä. Tehtävien täydennykset tehdään kahden viikon kuluessa.
Muutokset ovat mahdollisia.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakso toteutetaan ajanjaksolla 2.3. - 26.5.2020.
Läsnäolovelvoite on 80 % lähikerroista.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Suni J., Taulaniemi A., (toim.). 2012. Terveyskunnon testaus: menetelmä terveysliikunnan edistämiseen. Hki: Sanoma Pro.
Kauranen, K. 2011. Motoriikan säätely ja motorinen oppiminen. Helsinki.
Tilvis ym. 2017.Geriatria. Duodecim. Liikuntatieteellisen seuran julkaisu 167.
Muu mahdollinen opintojaksolla ilmoitettu materiaali.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakson osaaminen voidaan tunnistaa ahot-prosessilla.

Työelämäyhteistyö

Lahden kaupungin liikuntatoimi

Uusintamahdollisuudet

Lopputentti on opintojakson lopussa 13.5. ja palautus 26.5.
Uusinta sovitaan erikseen.

Oppimisympäristö

Verkkoympäristö, lähitapaamiset, asiakkaiden toimintaympäristöt.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kaikille lähikerroille valmistaudutaan ennakkoon lisäksi ajankäytössä on huomioitava asiakastilanteisiin valmistautuminen, oppimistehtävät ja lopputentti.

Sisältö

Opintojakso sisältää tieto- ja taitoperustan terveyskunnosta ja sen arvioinnista, fyysisestä toimintakyvystä ja sen arvioinnista, toimintakykymittareista ja ihmisen asennon, liikkeen ja liikkumisen havainnoinnista ja tunnistamisesta sekä ikääntymisen muutoksista ja leikki-ikäisen sensomotorisesta kehityksestä.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Edeltävää osaamista ei vaadita.

Arviointimenetelmät

- opintojakson kirjallinen lopputentti = tiedollinen osaaminen (1-5)
- asiakastilanteessa toimimisen näyttö = taidollinen osaaminen (hyväksytty-hylätty)
- oppimistehtävät (hyväksytty-hylätty).

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei saavuta opintojakson tavoitteita.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- arvioida terveyskunnon osa-alueita arviointityökaluja hyödyntäen
- käyttää standardoituja toimintakyky-mittareita, haastattelua ja havainnointia aikuisen toimintakyvyn arvioinnissa.
-tehdä toimintakykyprofiilin ja kuvauksen aikuisen toimintakyvystä käyttäen toimintakyvyn, toimintarajoitteiden ja terveyden kansainvälisen luokituksen (ICF) terminologiaa.
- havainnoida ja kuvata henkilön asentoa, liikettä, liikkumista ja liikkeen hallintaa ja tunnistaa näiden erilaisia malleja
- toimia asiakastilanteessa turvallisuutta noudattaen

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- arvioida terveyskunnon osa-alueita arviointityökaluja monipuolisesti soveltaen ja kohderyhmän huomioiden
- valita ja käyttää monipuolisesti standardoituja toimintakyky-mittareita, haastattelua ja havainnointia aikuisen toimintakyv arvioinnissa.
- tehdä kohderyhmän huomioiden yksilöllisen toimintakykyprofiilin ja kuvauksen aikuisen toimintakyvystä käyttäen toimintakyvyn, toimintarajoitteiden ja terveyden kansainvälisen luokituksen (ICF) terminologiaa.
- havainnoida ja kuvata monipuolisesti henkilön asentoa, liikettä, liikkumista ja liikkeen hallintaa ja tunnistaa erilaisia malleja

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- suunnitella terveykunnon arviointilanteita turvallisuutta noudattaen
- perustella terveyskunnon arviointityökalujen valintaa ja käyttöä
- perustella standartoitujen toimintakykymittareiden valintaa ja käyttöä, haastattelu kysymyksiä ja analysoida havainnointiaan aikuisen toimintakyvyn arvioinnissa.
- tehdä ja perustella yksilöllisen toimintakykyprofiilin ja kuvauksen aikuisen toimintakyvystä käyttäen toimintakyvyn, toimintarajoitteiden ja terveyden kansainvälisen luokituksen (ICF) terminologiaa.
- havainnoida ja kuvata monipuolisesti ja perustellen henkilön asentoa, liikkumista ja liikkeen hallintaa ja erilaisia liikemalleja