Siirry suoraan sisältöön

Varhaiserityiskasvatus (5 op)

Toteutuksen tunnus: ST00BG66-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

04.05.2020 - 15.09.2020

Ajoitus

01.08.2020 - 31.12.2020

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Pipsa Murto
  • Tiina Vaara

Ryhmät

  • 08SOS19S
    Sosionomikoulutus 19S, Lahti

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- arvioida lapsen erityisen tuen tarpeita
- käyttää soveltuvia erityiskasvatuksen menetelmiä
- ohjata erityisen tuen palvelujärjestelmiin
- ohjata monikulttuurisia lapsia ja perheitä varhaiskasvatuksessa

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

5 op opintokokonaisuus :
- asiantuntijaluennot, itsenäiset ja tiimitehtävät
- lähi- tai verkko-opetusta sekä itsenäistä opiskelua viikoilla 37, 41, 46 ja 50
8.9.2020 Varhaiserityiskasvatuksen kokonaisuuden aloitus ja suoritustavan kuvaus
tehtävä1 eli orientaatiotehtävä käsitellään lähiopetuksessa tai verkkotyöpajassa viikolla 37
Orientaatiotehtävä ohjeistetaan ilmoittautuneille sähköpostilla viikon 33 lopussa.
vk 41 opetusta, johon valmistaudutaan etukäteen ja tehtävän 2 työstäminen aloitetaan
vk 46 opetusta, jossa AAC tehtävän purkua ja tehtävän 3 ohjeistus
vk 50 seminaaripäivä: tehtävän 3. esittelyt ja arvioinnit
- opintokäynnit ja työelämässä, autenttisessa oppimisympäsristöissä ja harjoittelussa suoritetut oppimistehtävät
- vierailevat asiantuntijat
- opetusmenetelmät :
luennot, case-tehtävät, taitojen harjoittelu (AAC-menetelmät ja muut erityiskasvatuksen menetelmät )
opintojaksopalaute kerätään viikolla 50

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakson aloituksessa viikolla 37 kuvataan opetusmenetelmät ja sovitaan suoritustavat
LÄSNÄOLO VÄLTTÄMÄTÖN
Kurssin opetusmateriaali ja verkkoluennot löytyvät moodlesta
Moodleen palautetaan oppimistehtävät 1, 2 , 3 ja 4
Kurssiin liittyvän orientaatiotehtävän 1 saatte sähköpostiinne viikolla 33
Viikolla 37 saatte kurssi-avaimen, jolla voitte kirjautua moodleen
Tehtävä 1 (Orientaatiotehtävä) käsitellään lähiopetuksessa 8.9.2020 ja palautus moodleen
Tehtävä 2 (harjoittelucase) Kirjallisen tuotoksen palautus moodleen (yksilö tai paritehtävä)
Tehtävä 3 (osa 1 yksilö/pari sekä osa 2 ryhmätehtävä) osa 1 palautus moodleen
Tehtävän 3 esitysseminaarit koko päivä 9.12.2020 EDELLYTTÄÄ LÄSNÄOLOA arviointi 1-5 + vertaispalaute
Tehtävä 4 (AAC tehtävä) käsitellään yhdessä lähiopetuksessa ja palautus moodleen
Kurssiin liittyy 4 lähiopetuspäivää tai verkkotyöpajaa, joista osa voi olla opintokäyntejä tai vierailijoita

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Orientaatiotehtävä 1 : lähtetetään ilmoittautuneille viikolla 33
Määttä, P. & Rantala, A. uusin painos
Tavallisen erityinen lapsi. Yhdessä tekemisen toimintamalleja. PS-kustannus.

HANKI itsellesi: Pihlaja,P. & Viitala,R. (toim.) 2018 Varhaiserityiskasvatus
Kirjaa tullaan käyttämään koko opintokokonaisuuden ajan, Sitä tulee hyödyntää kaikissa tehtävissä
(1, 2 , 3 ja 4) lähteenä. Varhaiskasvatuksen opettajana/sosionomina tulet tarvitsemaan ko teosta.

Ahonen, L. 2017. Haastavat kasvatustilanteet - lämpimän vuorovaikutuksen käsikirja.

Muu oppimateriaali kuvataan moodlessa ja aloituksessa 8.9.2020

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Sovittava erikseen opettajien kanssa esim AHOT- näytöt tai muu integroituminen omaan työhön, jossa osaaminen on hankittu varhaiskasvatuksen opettajana (esim sijaisena)

Työelämäyhteistyö

Moduliin kuuluu 15 opintopisteen varhaiskasvatuksen harjoittelu, joka sijoittuu viikoille 38 - 49. Harjoittelu integroituu teoriaopetukseen (varhaiskasvatus 10 op ja varhaiserityiskasvatus 5 op). Harjoittelun voi tehdä palkallisena omassa työssään varhaiskasvatuksen opettajana tai sijaisena. Työpaikalla on hyvä olla mentori, tiimi, jonka kanssa voi omaa oppimistaan käydä läpi. Palkattomaan harjoitteluun saat koululta ohjaavan opettajan.

Uusintamahdollisuudet

Keskiviikkona 9.12.2020 LÄSNÄOLO VÄLTTÄMÄTÖN . 3.tehtävän seminaaripäivä = numeerisesti arvioitava kokonaisuus, joka sisältää esityksen ja kirjallisen tuotoksen
Uusintamahdollisuus sovitaan opettajan kanssa erikseen.

Oppimisympäristö

Verkkocampus ja Mukkulan campus; luennot, asiantuntijavierailut, reflektoivat pienryhmät
Opintokäynnit: Itsenäisiä tai tiimin kanssa yhdessä. Opintokäyntien anti tulee näkyä oppimistehtävissä 2 ja erityisesti tehtävässä 3 (kirjallisessa tuotoksessa sekä seminaarissa)

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintokokonaisuus 5 op koostuu
Tehtävä 1 Orientaatiotehtävä 0.5 op ja tehtävä 4 AAC-tehtävä 0.5 op
Tehtävä 2 ns Case-Nikita 1.0 op -varaa itsenäistä tai parityöskentelyä 27 tuntia
Tehtävä 3 Ryhmätehtävä 1.5 op -varaa itsenäistä / pari/ ryhmätyöskentelyä 40 tuntia
Lähiopetus, tehtävät ja opintokäynnit yhteensä 1.5 op

Sisältö

lapsen tuen tarpeiden arviointi 1.5 op
erityiskasvatuksen menetelmiin tutustuminen 2 op
erityisen tuen palvelujärjestelmät 1op
monikulttuuriset lapset ja perheet varhaiskasvatuksessa 0.5 op
opintojakso integroituu samanaikaisesti varhaiskasvatuksen harjoittelun 15 op kanssa viikolla 38 - 49

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Edeltävä tai samaan aikaan tapahtuva varhaiskasvatuksen 10 op suoritus tai varhaiskasvatukseen liittyvää osaamista (osa-AHOT) esim lähihoitaja tai muu soveltuva varhaiskasvatuksen koulutus ja työkokemus..

Arviointimenetelmät

Osaaminen osoitetaan:
Tehtävä 1: arviointi hyväksytty - hylätty
Tehtävä 2: arviointi T1 - K5
Tehtävä 3: esseen arviointi T1 - K5, seminaariesitys voi nostaa arvosanaa
Tehtävä 4: arviointi hyväksytty - hylätty
Arviointi: opettaja, vertaispalaute ja itsearviointi

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Suoritus on puutteellinen

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

saat T1, kun osaat
- yhdistää muutamat teoreettiset käsitteet varhaiserityiskasvatuksen aihepiiristä ja antaa yhden tai kaksi käytännön esimerkkiä käytettävistä menetelmistä ja tuen keinoista ja laatimasi vastaus on kirjoitettu pääosin arkitiedon varassa.
-kirjallisuuden ja verkkomateriaalin ja mahdollisten opintokäyntien anti näkyy hieman ja teoreettisten käsitteiden käyttö on sattumanvaraista.
- sitoutuminen ja panostaminen tiimityöskentelyyn vaihtelee
saat H3 kun osaat
- tunnistaa, käyttää ja määritellä varhaiserityiskasvatuksen teoreettisia käsitteitä melko kattavasti
- osaat kuvata ja perustella esimerkkejä käyttäen erityiskasvatukseen soveltuvia menetelmiä.
- laatia vastauksen sekä esityksen (tehtävä 3) josta välittyy helposti ymmärtävä ote erityisen tuen moninaisuudesta, lapsen, perheen ja kasvattajayhteisön näkökulmasta sekä sopivista pedagogisista menetelmistä huomioiden myös monikulttuuriset lapset ja perheet
- tuoda lasten osallisuuden merkityksen joissakin kohdissa
- osaa hyödyntää harjoittelun , opintokäyntien, verkkomateriaalin esimerkkejä teorian lomassa
- toimia vastuullisesti pari/tiimityössä
saat K5 kun opiskelija osaa edellisten lisäksi
- käyttää käsitteitä erinomaisen soveltavasti, jäsentyneesti, vertailevasti
- jäsentää ja hyödyntää teoriaa selkeästi sekä kirjallisessa tuotoksessa että suullisissa esityksissä - - -> asiaan liittyvät käytännön esimerkit osoittavat ammattimaista ja monipuolista asian hallintaa
- tuoda eettiset pohdinnat ja arvoristiriidat perustellusti esille
- perustella, kertoa ja kuvata monipuolisesti useita erilaisia varhaiserityiskasvatukseen soveltuvia menetelmiä ja huomioit kattavasti lasten osallisuuden

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Alla on kuvattu arviointikriteerit suhteessa opintojakson yleisiin osaamistavoitteisiin.
Kriteerejä käytetään tehtävien 1 - 4 arvioinnissa (hyväksytty suoritus edellyttää tasoa H3) soveltuvin osin
Saat T1, kun osaat
- yhdistää ja perustella muutamat ammattikäsitteet erityiskasvatuksen aihepiiriin liittyen
- antaa yhden tai kaksi käytännön esimerkkiä erityiskasvatuksen osaamistavoitteisiin liittyen
- laatimasi vastaus on kirjoitettu tai esitetty pääosin arkitiedon varassa ja ammattikäsitteiden käyttö on sattumanvaraista
- kertoa tai kuvata yksittäistä erityiskasvatukseen soveltuvaa menetelmää
-antaa satunnaisia esimerkkejä monikulttuurisuuden tuomista haasteista

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Saat H3
- osaat käyttää teoreettisia käsitteitä hyvin ja soveltavasti
- osaat tuoda esimerkkejä erityiskasvatuksen eri osa-alueista mm liittyen lasten sekä aikuisten toimintaan (inkluusio, erityisen tuen tarpeiden tunnistaminen ja joistakin palveluista )
- laatimastasi vastauksesta välittyy selvästi ymmärtävä ote kysyttävästä aiheesta ja pohdit joitakin eettisiä seikkoja
- osaat kertoa tai kuvata perustellusti muutamaa erityiskasvatukseen soveltuvaa menetelmää ja huomioit jollain tasolla lasten ja perheiden osallisuuden
-osaat antaa perustellen esimerkkejä monikulttuurisen lapsen ja perheen tukemisesta

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Saat K5
edellä kuvattujen lisäksi osaat
- käyttää käsitteitä erinomaisen soveltavasti, jäsentyneesti, vertailevasti
- teoreettinen jäsennys vastauksessasi tai esityksessäsi on kattava sekä asiaan liittyvät käytännön esimerkit osoittavat ammattimaista ja monipuolista asian hallintaa
- osaat esitellä ja perustella valintasi innostavasti, eettistä pohdintaa unohtamatta
- perustella, kertoa ja kuvata monipuolisesti useita erilaisia erityiskasvatukseen soveltuvia menetelmiä ja huomioit kattavasti lasten ja perheiden osallisuuden
-osaat kuvata erityisen tuen palvelujärjestelmää ja hyödyntää moniammatillista asiantuntijuutta
-osaat perustella ja kuvata monipuolisesti monikulttuurisen lapsen ja perheen tukemiseen soveltuvia keinoja