Varhaiserityiskasvatus (5 op)
Toteutuksen tunnus: ST00BG66-3004
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
19.08.2019 - 15.09.2019
Ajoitus
01.08.2019 - 31.12.2019
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Sosiaali- ja terveysala (LAMK)
Toimipiste
Sosiaali- ja terveysala
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 40
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Pipsa Murto
- Malla Rautakoski
- Tiina Vaara
Ryhmät
-
08SOS18SSosionomikoulutus 18S, Lahti
-
08AVOVA19SAvoin AMK, varhaiskasvatuksen opettajan kelpoisuus sosionomeille, 2019
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- arvioida lapsen erityisen tuen tarpeita
- käyttää soveltuvia erityiskasvatuksen menetelmiä
- ohjata erityisen tuen palvelujärjestelmiin
- ohjata monikulttuurisia lapsia ja perheitä varhaiskasvatuksessa
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
5 op opintokokonaisuus :
- asiantuntijaluennot, itsenäiset ja tiimitehtävät
- lähi- tai verkko-opetusta viikoilla 36, 40, 45 ja 49
vk 36
2.9.Modulin 30 op yhteinen aloitus:
- varhaiskasvatus10 op + varhaiserityiskasvatus 5 op ja harjoittelu 15 op
3.9 Varhaiserityiskasvatuksen kokonaisuuden aloitus, tiimit ja sopimukset suoritustavoista
tehtävä1, orientaatiotehtävä käsitellään 3.9 Tehtäväksianto ilmoittautuneille sähköpostilla viikolla 32
vk 40 30.9 lähiopetusta ja tehtävän 2 työstämistä
vk 45 4.11 lähiopetusta, asiantuntijavierailut ja AAC tehtävän esittelyä
vk 49 4.12 seminaaripäivä tehtävän 3. esittelyt ja arvioinnit
- opintokäynnit ja työelämässä, autenttisessa oppimisympäsristöissä ja harjoittelussa suoritetut oppimistehtävät
- asiantuntijat lähiopetuksessa
-
opetusmenetelmät :
luennot, case-tehtävät, taitojen harjoittelu (AAC-menetelmät ja muut erityiskasvatuksen menetelmät )
opintojaksopalaute kerätään viikolla 49
Ajoitus ja läsnäolo
3.9.2019 Opintojakson aloituksessa kuvataan opetusmenetelmät, jaetaan tiimit ja sovitaan suoritustavat
LÄSNÄOLO VÄLTTÄMÄTÖN
Kurssin opetusmateriaali ja verkkoluennot löytyvät Repusta
Reppuun palautetaan oppimistehtävät 1, 2 ja 3.
Kurssiin liittyvän orientaatiotehtävän 1 saatte sähköpostiinne viikolla 32.
Viikolla 32 saatte myös kurssi-avaimen, jolla voitte kirjautua Reppuun
Tehtävä 1 (Orientaatiotehtävä) palautus Reppuun 3.9.2019 - ota mukaan aloitukseen
Tehtävä 2 (ns Case Nikita ) Kirjallisen tuotoksen palautus Reppuun viikolla 45 (yksilö tai paritehtävä)
Tehtävä 3 (yksilö/pari sekä ryhmätehtävän osiot )
Palautus Reppuun viikolla 49 (2.12.2019)
Tehtävän 3 esitysseminaarit koko päivä 4.12.2019 EDELLYTTÄÄ LÄSNÄOLOA arviointi 1-5 + vertaispalaute
Kurssiin liittyy 4 lähiopetuspäivää, joista osa voi olla opintokäyntejä tai vierailijoita
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Orientaatiotehtävä 1 :
Määttä, P. & Rantala, A. uusin painos
Tavallisen erityinen lapsi. Yhdessä tekemisen toimintamalleja. PS-kustannus.
HANKI itsellesi:Pihlaja,P. & Viitala,R. (toim.) 2018 Varhaiserityiskasvatus
Kirjaa tullaan käyttämään koko opintokokonaisuuden ajan, Sitä tulee hyödyntää kaikissa tehtävissä
(1, 2 ja 3) lähteenä. Varhaiskasvatuksen opettajana/sosionomina tulet tarvitsemaan ko teosta.
Muu oppimateriaali kuvataan Repussa ja aloituksessa 3.9.2019
Reppuavain lähetetään ilmoittautuneille 32.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Sovittava erikseen opettajien kanssa esim AHOT- näytöt tai muu integroituminen omaan työhön, jossa osaaminen on hankittu varhaiskasvatuksen opettajana (esim sijaisena)
Työelämäyhteistyö
Moduliin kuuluu 15 opintopisteen varhaiskasvatuksen harjoittelu, joka sijoittuu viikoille 37-48 . Harjoittelu integroituu teoriaopetukseen ( varhaiskasvatus 10 op ja varhaiserityiskasvatus 5 op). Harjoittelun voi tehdä palkallisena omassa työssään varhaiskasvatuksen opettajana tai sijaisena. Työpaikalla on hyvä olla mentori, tiimi, jonka kanssa voi omaa oppimistaan käydä läpi.
Uusintamahdollisuudet
Keskiviikkona 4.12.2019 LÄSNÄOLO VÄLTTÄMÄTÖN . 3.tehtävän seminaaripäivä = numeerisesti arvioitava kokonaisuus, joka sisältää esityksen ja kirjallisen tuotoksen
Uusintamahdollisuus sovitaan opettajan kanssa erikseen.
Oppimisympäristö
Campus; luennot, asiantuntijavierailut , reflektoivat pienryhmät
Opintokäynnit : Itsenäisiä tai tiimin kanssa yhdessä. Opintokäyntien anti tulee näkyä oppimistehtävissä 2 ja erityisesti tehtävässä 3.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintokokonaisuus 5 op koostuu
Tehtävä 1 Orientaatiotehtävä 0.5 op (varaa itsenäistä työskentelyä 14 tuntia viikoilla 34 ja 35 )
Tehtävä 2 ns Case-Nikita 1.5 op -varaa itsenäistä tai parityöskentelyä 40 tuntia viikoilla 36- 44
Tehtävä 3 Ryhmätehtävä 1.5 op -varaa itsenäistä / pari/ ryhmätyöskentelyä 40 tuntia viikoilla 45 - 48
Lähiopetus, tehtävät ja opintokäynnit yhteensä 2.5 op
Sisältö
lapsen tuen tarpeiden arviointi 1.5 op
erityiskasvatuksen menetelmiin tutustuminen 2 op
erityisen tuen palvelujärjestelmät 1op
monikulttuuriset lapset ja perheet varhaiskasvatuksessa 0.5 op
opintojakso integroituu samanaikaisesti varhaiskasvatuksen harjoittelun 15 op kanssa ( viikot 37-48 )
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Edeltävä tai samaan aikaan tapahtuva varhaiskasvatuksen 10 op suoritus tai varhaiskasvatukseen liittyvää osaamista (osa-AHOT) esim lähihoitaja tai muu soveltuva varhaiskasvatuksen koulutus ja työkokemus..
Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
saat T1, kun osaat
- yhdistää muutamat teoreettiset käsitteet varhaiserityiskasvatuksen aihepiiristä ja antaa yhden tai kaksi käytännön esimerkkiä käytettävistä menetelmistä ja tuen keinoista ja laatimasi vastaus on kirjoitettu pääosin arkitiedon varassa.
-kirjallisuuden ja verkkomateriaalin ja mahdollisten opintokäyntien anti näkyy hieman ja teoreettisten käsitteiden käyttö on sattumanvaraista.
- sitoutuminen ja panostaminen tiimityöskentelyyn vaihtelee
saat H3 kun osaat
- tunnistaa, käyttää ja määritellä varhaiserityiskasvatuksen teoreettisia käsitteitä melko kattavasti
- osaat kuvata ja perustella esimerkkejä käyttäen erityiskasvatukseen soveltuvia menetelmiä.
- laatia vastauksen sekä esityksen (tehtävä 3) josta välittyy helposti ymmärtävä ote erityisen tuen moninaisuudesta, lapsen, perheen ja kasvattajayhteisön näkökulmasta sekä sopivista pedagogisista menetelmistä huomioiden myös monikulttuuriset lapset ja perheet
- tuoda lasten osallisuuden merkityksen joissakin kohdissa
- osaa hyödyntää harjoittelun , opintokäyntien, verkkomateriaalin esimerkkejä teorian lomassa
- toimia vastuullisesti pari/tiimityössä
saat K5 kun opiskelija osaa edellisten lisäksi
- käyttää käsitteitä erinomaisen soveltavasti, jäsentyneesti, vertailevasti
- jäsentää ja hyödyntää teoriaa selkeästi sekä kirjallisessa tuotoksessa että suullisissa esityksissä - - -> asiaan liittyvät käytännön esimerkit osoittavat ammattimaista ja monipuolista asian hallintaa
- tuoda eettiset pohdinnat ja arvoristiriidat perustellusti esille
- perustella, kertoa ja kuvata monipuolisesti useita erilaisia varhaiserityiskasvatukseen soveltuvia menetelmiä ja huomioit kattavasti lasten osallisuuden