Siirry suoraan sisältöön

Varhaiskasvatus (10 op)

Toteutuksen tunnus: ST00BG65-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

19.08.2019 - 15.09.2019

Ajoitus

12.08.2019 - 05.12.2019

Opintopistemäärä

10 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

6 op

Toteutustapa

50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus

Yksikkö

Sosiaali- ja terveysala (LAMK)

Toimipiste

Sosiaali- ja terveysala

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

15 - 40

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Pipsa Murto
  • Tiina Vaara

Ryhmät

  • 08SOS18S
    Sosionomikoulutus 18S, Lahti
  • 08AVOVA19S
    Avoin AMK, varhaiskasvatuksen opettajan kelpoisuus sosionomeille, 2019

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- edistää lapsen osallisuutta ja kuulluksi tulemista varhaiskasvatusympäristössä
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida pedagogista toimintaa varhaiskasvatuksessa
- kuvata perheiden kanssa tehtävää yhteistyötä
- toteuttaa luovaa toimintaa lapsiryhmille

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opiskeltavien 10 teeman toteutustapa, ryhmiin jaot ja opetusmenetelmät esitellään ja suunnitellaan yhdessä modulin ja opintojakson ensimmäisellä lähikerralla 2.9.2019 (LÄSNÄOLO PAKOLLINEN)
Jokaiselle 10 teemalle on Reppu-ympäristössä oma alueensa (osio). Siellä on kuvattu teeman tarkemmat osaamistavoitteet ja tehtävien suoritustapa.
Lähiopetusta järjestetään neljällä lähiviikolla (36, 40, 45 ja 49) ja silloin käsitellään annettuja ennakkotehtäviä. Valmistautuminen lähiopetukseen voi olla verkko-luennon kuunteleminen, aiheeseen liittyvä materiaaliin perehtyminen ja/tai annetut erilaiset oppimistehtävät. Opetusmenetelminä käytetään asiantuntijaluentoja, taitojen harjoittamista esim tunnetaitojen opettaminen, draamatyöskentelyä, simulaatio-oppimista, case-tehtäviä sekä lähiopetuksessa hyödynnetään myös vertaisoppimista.
Opintojakso sisältää sekä itsenäistä että ohjattua verkkotyöskentelyä.Verkossa tapahtuvaan lähiopetukseen osallistuminen edellyttää toimivia laitteita ja yhteyksiä. Verkko-oppimisympäristön tulee olla rauhallinen ja oppimista tukeva.
Tavoitteena on teoreettisesti laadukas, monipuolinen sekä työelämälähtöinen oppimisprosessi.
Pakollisia ja arvioitavia oppimistehtäviä ovat
1. Varhaiskasvattajan kasvunkansio palautus ja esittely viikolla 49
- Lapsihavainnoinnin ja pedagogisen prosessin osaaminen
- Tunne- ja vuorovaikutustaitojen opettamisen osaaminen
- Motoristen taitojen ohjaamisen osaaminen
- Mediakasvatusosaaminen
2. Orientoiva verkkotentti 4.9.2019
Arvioitavia tehtäviä voi uusia lukuvuoden 2019-2020 aikana.
Toteutuksesta kerätään Reppu-palaute viikolla 49.
3. Lapsihavainnointi ja pedagoginen liikunnan suunnittelu varhaiskasvatuksessa
Tehtävä toteutetaan ensimmäisellä harjoittelujaksolla.

Ajoitus ja läsnäolo

Lähiopetusta järjestetään neljällä lähiviikolla 36, 40, 45 ja 49. Kullakin viikolla on 3 läsnäoloa edellyttävää päivää ryhmän yhteisen aikataulun mukaan.
10 op on opiskelijan työnä noin 270 tuntia, josta lähiopetusta 70 tuntia.
Toteutuksessa edellytetään läsnäoloa lähiviikoilla. Jokaisen lähiviikon teemasta opiskelija kirjoittaa palautetta Reppuun osioon "Oivallukseni teemasta"
Virtuaalisessa osiossa pakollinen verkkotentti 4.9. klo 9-12 (valmistautuminen vk 34 - 35)
Viikoilla 37 - 48 on pienryhmien skype-tapaamiset á 1h, sekä virtuaalista opiskelua, joka ei ole aikataulutettua.
Jos opiskelija on estynyt osallistumaan lähiopetukseen, hänen tulee itse hankkia teeman osaaminen ja näyttää se sovitulla tavalla muulle ryhmälle ja opettajalle "Oivallukseni teemasta" osio Repussa.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Orientoivan tentin (tentti 1) kirjallisuus:
Koivunen, P-L. & Lehtinen, T. 2015. KASVU kiikarissa. Havainnoinnin käsikirja varhaiskasvattajille.
Varhaiskasvatuksen perusteet 2018
Varhaiskasvattajan kasvunkansio (tentti 2)
Hujala, E. & Turja , L. (toim.) 2015. Varhaiskasvatuksen käsikirja.
Kanninen & Sigfrids 2012. Tunne minut! Tunteet ja turva lapsen silmin.
Sääkslahti, A. 2018. Liikunta varhaiskasvatuksessa. PS-kustannus.
Verkko-luentoja ja materiaalia Reppu-ympäristössä

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Toteutuksella ei ole valinnaista suoritustapaa vrt toteutustavan monimuotoisuus ja sisältöjen luonne.
Sovittava erikseen opettajien kanssa AHOT- näyttö tai muu integroituminen omaan työhön, jossa osaaminen on hankittu.

Työelämäyhteistyö

Autenttinen oppimisympäristö varhaiskasvatuksen harjoittelussa viikoilla 37 - 48, jossa suoritetaan osa varhaiskasvatuksen oppimistehtävistä
Harjoittelua ohjataan lähiviikoilla : 3 tunnin pienryhmäreflektiopajoissa: 3.9., 30.9., 4.11. ja 2.12.. Lisäksi harjoittelua ohjataan pienryhmien viikottaisissa skype-tapaamisissa.

Uusintamahdollisuudet

Tentti 1: Orientoiva verkko tentti 4.9.2019
Tentti 2: Varhaiskasvattajan kasvunkansio esitellään viikolla 49: 2.12. ja 3.12.2019
Uusintamahdollisuus sovitaan opintojaksolla.

Oppimisympäristö

Lähiopeutus Campuksella viikoilla 36, 40, 45 ja 49.
Verkkotenttiin valmistautuminen viikoilla 34 ja 35.
Verkko-oppimisympäristöinä Reppu, Skype for Business, Adobe Connect -verkkokokousympäristö
Verkko-oppimistehtävät etäviikoilla 4-15
Oppimistehtäviin sisältyy toimintaa varhaiskasvatusympäristöissä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetusta järjestetään neljällä lähiviikolla 36, 40, 45 ja 49.
10 op on opiskelijan työnä noin 270 tuntia, josta lähiopetusta 70 tuntia
Toteutuksessa edellytetään läsnäoloa lähiviikoilla
Virtuaalisessa osiossa pakollinen verkkotentti 4.9.2019 (valmistautuminen vk 34 - 35)
Viikoilla 37 - 48 on pienryhmien skype-tapaamiset á 1h, sekä virtuaalista opiskelua, joka ei ole aikataulutettua.
Jos opiskelija on estynyt osallistumaan lähiopetukseen, hänen tulee itse hankkia teeman osaaminen ja näyttää se sovitulla tavalla muulle ryhmälle ja opettajalle "oivallukseni teemasta" osio Repussa.

Sisältö

Varhaiskasvatuksen 10 op osaaminen hankitaan kaikista seuraavista 10 teemasta:
1 op Lapsihavainnoinnin osaaminen (lapsen kehityksen eri osa-alueiden havainnoiminen)
1 op Pedagogisen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin osaaminen
1 op Lapselle ominaisen oppimistavan huomioiminen pedagogiikassa (leikki, taide, liikkuminen, pelit, tutkiminen, erilaiset vaihtoehtoiset pedagogiset ratkaisut)
1 op Tunne- ja vuorovaikutustaitojen opettamisen osaaminen
1 op Motoristen taitojen ohjaamisen osaaminen
1 op Mediakasvatusosaaminen
1 op Osallisuusosaaminen varhaiskasvatuksessa
1 op Lainsäädäntöosaaminen (ohjaavat lait, asetukset ja asiakirjat esim. VASU)
1 op Monikulttuurisuusosaaminen varhaiskasvatuksessa
1 op Varhaiskasvattajan tiimiosaaminen (vanhempien kanssa tehtävä yhteistyö, pedagoginen tiimi, monialainen yhteistyö)

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

sosionomikoulutuksen 1. lukuvuoden opinnot
Verkossa tapahtuvaan lähiopetukseen osallistuminen edellyttää tietokonetta johon opiskelijalla on järjestelmänvalvojanoikeudet. Skype for business asennettuna ennen opintojen alkua. Tarvitset myös tietokoneeseen liitettävät kuulokkeet mikrofonilla.(nappikuulokkeet eivät sovellu tähän) Verkko-oppimisympäristön tulee olla rauhallinen ja oppimista tukeva.

Arviointimenetelmät

Osaaminen osoitetaan:
Tentti 1: Orientoiva verkkotentti 4.9.2019 (arviointi : hyväksytty - hylätty)
Tentti 2: Varhaiskasvattajan kasvunkansion esittely 2.12 ja 3.12.2019 (arviointi 1-5)
Oppimistehtävä: Lapsihavainnointi ja pedagoginen liikunnan suunnittelu varhaiskasvatuksessa
Tehtävä toteutetaan ensimmäisellä harjoittelujaksolla. (arviointi 1 - 5)
Arviointi Opettaja, vertaispalaute ja itsearviointi
Vertaisarviointia sekä työelämästä saatavaa palautetta hyödynnetään lähiopetusviikkojen pienryhmäreflektiopajoissa

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Jokaisella 10:llä teemalla on kuvattuna omat erilliset osaamistavoitteensa, jotka esitellään Repussa ja kurssin alkaessa.
Alla on kuvattu arviointikriteerit suhteessa opintojakson yleisiin osaamistavoitteisiin.
Kriteerejä käytetään orientoivassa tentissä 1 (hyväksytty suoritus edellyttää tasoa H3) ja soveltuvin osin tentissä 2 (kasvunkansion erilliset arviointikriteerit Repussa)
Saat T1, kun osaat
- yhdistää ja perustella muutamat ammattikäsitteet varhaiskasvatuksen aihepiiriin liittyen
- antaa yhden tai kaksi käytännön esimerkkiä varhaiskasvatuksen osaamistavoitteisiin liittyen
- laatimasi vastaus on kirjoitettu tai esitetty pääosin arkitiedon varassa ja ammattikäsitteiden käyttö on sattumanvaraista
- kertoa tai kuvata yksittäistä varhaiskasvatukseen soveltuvaa luovaa toimintaa

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Saat H3
- osaat käyttää teoreettisia käsitteitä hyvin ja soveltavasti
- osaat tuoda esimerkkejä varhaiskasvatuksen eri osa-alueista mm liittyen lasten sekä aikuisten toimintaan (osallisuuden tukeminen, sen ilmeneminen arjen eri tilanteissa, pedagoginen suunnittelu, kasvatuskumppanuus)
- laatimastasi vastauksesta välittyy selvästi ymmärtävä ote kysyttävästä aiheesta
- osaat kertoa tai kuvata perustellusti muutamaa varhaiskasvatukseen soveltuvaa luovaa toimintaa ja huomioit jollaintasolla lasten osallisuuden

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Saat K5
edellä kuvattujen lisäksi osaat
- käyttää käsitteitä erinomaisen soveltavasti, jäsentyneesti, vertailevasti
- teoreettinen jäsennys vastauksessasi tai esityksessäsi on kattava sekä asiaan liittyvät käytännön esimerkit osoittavat ammattimaista ja monipuolista asian hallintaa
- osaat esitellä ja perustella valintasi eettisistä pohdintaa unohtamatta
- perustella, kertoa ja kuvata monipuolisesti useita erilaisia varhaiskasvatukseen soveltuvia luovan toiminnan menetelmiä ja huomioit kattavasti lasten osallisuuden