Siirry suoraan sisältöön

Lasten ja nuorten hoitotyö (5 op)

Toteutuksen tunnus: ST00BG49-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

19.08.2019 - 15.09.2019

Ajoitus

20.08.2019 - 19.09.2019

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosiaali- ja terveysala (LAMK)

Toimipiste

Sosiaali- ja terveysala

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

15 - 45

Koulutus

  • Sairaanhoitajakoulutus

Opettaja

  • Päivi Ivanoff-Lahtela
  • Maj-Britt Tallbacka
  • Anna Romakkaniemi
  • Heidi Savolainen

Opetusryhmät

  • Ryhmä A (Koko: 16. Avoin AMK: 0.)
  • Ryhmä B (Koko: 16. Avoin AMK: 0.)
  • Ryhmä C (Koko: 16. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • 08SH18S
    Sairaanhoitajakoulutus 18S, Lahti

Pienryhmät

  • Ryhmä A
  • Ryhmä B
  • Ryhmä C

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- soveltaa lapsen kehityksen eri vaiheisiin liittyvää tietoa hoidon suunnittelussa toteutuksessa ja arvioinnissa
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida lasten turvallista lääke- ja kivun hoitoa
- tunnistaa lapsiperheiden hyvinvoinnin haasteita ja edistää perheiden hyvinvointia
- arvioida lapsille, nuorille ja perheille tarjottavia sähköisiä palveluja
- kuvata yleisimmät lastentaudit ja niiden lääketieteelliset hoitomenetelmät (1 op)

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Face to face-työskenetely, oppimistehtävät, simulaatiot/taitopajat pienryhmissä, kirjallinen tentti.
Opintojakso alkaa 20.8.2019 2019 ja loppuu 19.9.2019
Opiskelijan lähityöskentely:
Face to face -työskentey 8h
Taitopaja työskentely 4h, pienryhmissä
Case tiimityöskentely, pienryhmissä 10h
Tenttiin valmentava tunti 1h ja tentti 2h. Yhteensä 25 tuntia

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakso alkaa 20.9.2019 johdantoluennolla. Opintojakso päättyy 19.9.2019 pidettävään kirjalliseen kokeeseen.
Face-to face opiskelussa, case-tiimityöskentelyssä, simulaatiossa/ taitopajoissa opiskelijat ovat paikalla. Vapaaehtoisia tunteja ovat simulaatioon valmistava lääkelaskennan taitopaja ja tenttiin valmistava tunti. Itsenäisen työskentelyn ajankohdat opiskelijat suunnittelevat omatoimisesti.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Ivanoff.P, Risku, A., Kitinoja.H., Vuori, A. &; Palo,R. 2006. Hoidatko minua? Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyö. Helsinki. WSOY.
Käypä hoito. 2015. Ruoka-allergia (lapset).
Lasten kaltoinkohtelun tunnistaminen ja siihen puuttuminen. 2008. Hoitotyön suositus. Hoitotyön tutkimussäätiö. www.hotus.fi
Storvik-Sydänmaa, S. & Talvensaari, H. 2013. Lapsen ja nuoren hoitotyö. Helsinki. Sanoma Pro.
Skhole -materiaalista lastentautien osuus. Tenttiin tulevat teemat kerrotaan johdantotunnilla.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Toisissa ammattikorkeakouluissa suoritetut samansisältöiset opintojaksot.

Työelämäyhteistyö

Lasten ja nuorten hoitotyön harjoittelu kuuluu osana 75 opintopisteen harjoittelukokonaisuuteen. Harjoittelu toteutuu henkilökohtaisen opiskeluaikataulun mukaan.

Uusintamahdollisuudet

Kirjallinen tentti 19.9.2019. Tentin voi tarvittaessa uusia yleisinä tenttipäivinä tai muiden vastaavien toteutusten tenttiajankohtana.

Oppimisympäristö

Face-to-face -luokkatilassa
Simulaatioon valmistavat taitopajat harjoitteluluokassa
Simulaatio
Moodle-oppimisalusta

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso 5op (135 tuntia)
Lähiopetusta 25 tuntia
Itsenäinen työskentely (110 tuntia):
Case-työskentely 54h
Tentti 56h

Sisältö

Opiskelija teoriatiedon avulla
-etsii ja käyttää ajantasaista näyttöön perustuvaa ja tutkittua tietoa perehtyessään opintojakson sisältöihin
-soveltaa tietoa lapsen ja nuoren kehityksestä hoitotyön toiminnassa
-tulkitsee oikein lapsen voinnissa tapahtuvia muutoksia: tarkkailee lapsen vointia, tulkitsee havaintoja ja hoitaa lasta yhteistyössä perheen ja muiden ammattihenkilöiden kanssa
-toteuttaa turvallista lääke- ja nestehoitoa
-soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa lapsen kivun tunnistamisessa ja hoidossa
-toimii alaikäisen potilaan asemaa koskevan lainsäädännön mukaisesti
-tunnistaa lapsen kaltoinkohtelun ja osaa kohdata lapsen ja perheen
-ohjata ja tukea perhettä lapsen sairastaessa hyödyntäen näyttöön perustuvaa tietoa.
- arvioida lapsille, nuorille ja perheille tarjottavia sähköisiä palveluja
- tunnistaa yleisimpien lastentautien oireet ja hoitolinjaukset. (Skhole materiaali sovituin osin)

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Moduulit:
Hyvinvoinnin tekijät
Hoitotyö ja hoitotiede
Potilasturvallisuus
Näyttöön perustuva toiminta

Arviointimenetelmät

Kirjallisessa tentissä arvioidaan tiedollista osaamista asteikolla 1-5 (50%). Oppimistehtävissä (Case -tiimitehtävät) arvioidaan tiedollista osaamista asteikolla 1-5 (50%). Oppimistehtävissä arviointi toteutuu vertaisarviointina ja opettajan arviointina. Arvioinnin toteuttaa opintojakson opettaja.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei saavuta arviointikrittristön tasoa 1

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija
-etsii ja käyttää ajantasaista näyttöön perustuvaa ja tutkittua tietoa perehtyessään opintojakson sisältöihin
- tulkitsee oikein lapsen voinnissa tapahtuvia muutoksia: tarkkailee lapsen vointia, tulkitsee havaintoja ja hoitaa lasta yhteistyössä perheen ja muiden ammattihenkilöiden kanssa
- toteuttaa turvallista lääke- ja nestehoitoa yksittäisissä tilanteissa tehtäväksi annon mukaisesti
- etsii yksittäiseen tilanteeseen näyttöön perustuvaa tietoa lapsen kivun tunnistamisesta ja hoidosta
- etsii tietoa alaikäisen potilaan asemaa koskevasta lainsäädännöstä
- etsii tietoa lapsen kaltoinkohtelun tunnistamisesta ja lapsen ja perheen kohtaamisesta
- etsii ja käyttää näyttöön perustuvaa tietoa perheen ohjaamisesta ja tukemisesta lapsen sairastaessa
- osoittaa perehtyneisyyttä lasten hoitotyön ammattieettisiin periaatteisiin
- osaa luetella tyypillisimpien lastentautien oireet ja hoitolinjat

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija
- arvioi kriittisesti ajantasaista näyttöön perustuvaa ja tutkittua tietoa perehtyessään opintojakson sisältöihin
- tulkitsee oikein lapsen voinnissa tapahtuvia muutoksia: tarkkailee lapsen vointia, tulkitsee havaintoja ja soveltaa ammatillista osaamista lapsen hoitamisessa yhteistyössä perheen ja muiden ammattihenkilöiden kanssa
- toteuttaa turvallista lääke- ja nestehoitoa yksittäisissä tilanteissa tehtäväksi annon mukaisesti ja perustella toimintansa
- etsii yksittäiseen tilanteeseen näyttöön perustuvaa tietoa ja vertailee tietolähteitä lapsen kivun tunnistamisesta ja hoidosta
- etsii tietoa alaikäisen potilaan asemaa koskevasta lainsäädännöstä ja pohtii tiedon soveltamista
- etsii tietoa lapsen kaltoinkohtelun tunnistamisesta ja lapsen ja perheen kohtaamisesta sekä pohtii tiedon soveltamista
- etsii ja käyttää näyttöön perustuvaa tietoa perheen ohjaamisesta ja tukemisesta lapsen sairastaessa sekä soveltaa tietoa erilaisiin tilanteisiin
- toimii lasten hoitotyön ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- osaa kuvata tyypillisimpien lastentautien oireet ja hoitolinjat

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija
- arvioi kriittisesti ja perutelee ajantasaisen näyttöön perustuvan ja tutkitun tiedon hyödyllisyyttä perehtyessään opintojakson sisältöihin
- tulkitsee oikein lapsen voinnissa tapahtuvia muutoksia: ennakoi ja suunnittelee toimintaansa havaintojen perusteella ja soveltaa ammatillista osaamista lapsen hoitamisessa yhteistyössä perheen ja muiden ammattihenkilöiden kanssa
- toteuttaa turvallista lääke- ja nestehoitoa vaihtelevissa tilanteissa ja perustella toimintansa
- etsii näyttöön perustuvaa tietoa, vertailee ja arvioi tietolähteitä lapsen kivun tunnistamisesta ja hoidosta
- etsii tietoa alaikäisen potilaan asemaa koskevasta lainsäädännöstä ja pohtii ja arvioi tiedon soveltamista
- etsii tietoa lapsen kaltoinkohtelun tunnistamisesta ja lapsen ja perheen kohtaamisesta sekä pohtii ja arvioi tiedon soveltamista
- etsii ja käyttää näyttöön perustuvaa tietoa perheen ohjaamisesta ja tukemisesta lapsen sairastaessa sekä soveltaa arvioiden tietoa erilaisiin tilanteisiin
- perustelee toimintaansa lasten hoitotyön ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- osaa soveltaa hoitotyön toimintaa tyypillisimpiä lastentauteja sairastavien lasten hoitoon.