Mielenterveys- ja päihdehoitotyö (5 op)
Toteutuksen tunnus: ST00BG47-3011
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
16.11.2020 - 10.01.2021
Ajoitus
22.02.2021 - 11.04.2021
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 35
Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
- Helena Sillanpää
- Kristiina Nykänen
Opetusryhmät
- Taitopaja (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Luento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
08SH20KSairaanhoitajakoulutus 20K, Lahti
Pienryhmät
- Taitopaja
- Luento
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kuvata mielenterveys- ja päihdehoitotyötä ohjaavat mielenterveyspoliittiset linjaukset, lainsäädännön, laatujärjestelmät sekä kykenee pohtimaan niiden käyttöarvoa toimintaympäristön ja
tulevaisuuden toiminnan kehittämisessä
- kuvata hoitosuhdetyöskentelyn piirteet, tiimin, moniammatillisuuden ja verkostotyöskentelyn merkityksen potilaan kokonaishoidossa
- soveltaa hoitotieteellistä tutkittua tietoa mielenterveys- ja päihdepotilaan terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä
- kuvata yleisimmät psykiatriset sairaudet ja niiden hoitomenetelmät (1 op)
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Kurssi sisältää lääketiede opintoja = psykiatria 1 op ja hoitotyön opintoja 4 op.
Kurssiin liittyy kuusi (6) lähitapaamista (joko campuksella tai verkossa), jotka ovat läsnäolopakollisia.
Viiteen lähipäivään liittyy ennakkotehtävä, joka puretaan tapaamisessa. Lisäksi kurssiin liittyy itsenäisiä tehtäviä, joita ei käsitellä yhteisesti tunneilla. Kurssiin liittyy myös opintokäyntejä, jotka opiskelija sopii oman aikataulun mukaan.
Kurssin opetusmenetelmät: interaktiiviset luennot,itsenäinen ja tiimityöskentely,verkko-opiskelu,opintokäynnit, ryhmäohjauksen toteutus
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
ei ole
Uusintamahdollisuudet
Exam-tentti
Oppimisympäristö
luokkaopetus
taitopaja
virtuaalinen opetus
opintokäynnit
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5op eli 135 tuntia opiskelijan työtä, josta 32 oppituntia lähiopiskelua
Sisältö
Potilaan/asiakkaan ammatillinen kohtaaminen ja haastattelu, lasten ja aikuisten keskeiset mielenterveyden häiriöt ja niiden hoito, päihdehoitotyö, mielenterveys- ja päihdehoitotyön toimintaympäristöihin tutustuminen, keskeinen lainsäädäntö, minä sairaanhoitajan mielenterveys- ja päihdetyön kentällä
Arviointimenetelmät
Kirjalliset tehtävät hyväksytty / hylätty
Psykiatrian verkkotentti hylätty /1-5
Lopputehtävä hylätty / 1-5
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa:
- tunnistaa oman persoonan merkityksen hoitosuhdetyöskentelyssä ja reflektiivisen työskentelyn sekä työnohjauksen oman työn tukena
-kuvata keskeiset mielenterveys- ja päihdehoitotyön hoitosuhdetyöskentelyn erityispiirteet
-osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida mielenterveys- ja päihdetyötä rakenteellisen kirjaamisen näkökulmasta käyttäen näyttöön perustuvaa tietoa välttävästi
-esittää, yksilön,perheen,yhteisön ja yhteiskunnan muutoisvaiheiden vaikutuksen ihmisen mielenterveyteewn ja päihteiden käyttöön
-nimetä rajatusti sotealojen lainsäädännön, palvelujärjestelmän ja terveyspoliittiset ohjelmat sekä arvioida eettisten ohjeiden merkityksen
- esittää yksittäisiä turvallisen lääkehoidon merkityksiä osana potilaan kokonaishoitoa huomioiden mielenterveys- ja päihdehoitotyön erityisvaatimukset
- kuvata joitakin tiimin, moniammatillisuuden ja verkostotyöskentelyn merkityksiä potilaan kokonaishoidossa
- nimetä keskeisimmät mielenterveyshäiriöt sekä keskeiset hoidossa käytettävät lääkkeet ja niiden käyttötarkoitukset ja tunnistaa keskeisiä lääkkeiden haittavaikutuksia
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa:
- tunnistaa oman persoonan merkityksen hoitosuhdetyöskentelyssä ja reflektiivisen työskentelyn sekä työnohjauksen oman työn tukena
- kuvata laajasti mielenterveys- ja päihdehoitotyön hoitosuhdetyöskentelyn erityispiirteet
-osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida mielenterveys- ja päihdehoitotyötä rakenteellisen kirjaamisen nbäkökulmasta käyttäen näyttöön perustuvaa tietoa rajatusti
-nimetä yksilön, perheen, yhteisön ja yhteiskunnan muutoisvaiheiden vaikutuksia ihmisen mielenterveyteen ja päihteiden käyttöön
- nimetä keskeiset sotealojen lainsäädännön, palvelujärjestelmän ja terveyspoliittiset ohjelmat sekä arvioida eettisten ohjeiden merkityksen
- perustella riittävästi turvallisen lääkehoidon merkityksiä osana potilaan kokonaishoitoa huomioiden mielenterveys- ja päihdehoitotyön erityisvaatimukset
- kuvata monipuolisesti tiimin, moniammatillisuuden ja verkostotyöskentelyn merkityksiä potilaan kokonaishoidossa
- nimetä kaikki keskeiset mielenterveyshäiriöt sekä keskeiset hoidossa käytettävät lääkkeet ja niiden käyttötarkoitukset ja tunnistaa keskeisiä lääkkeiden haittavaikutuksia
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa:
- oivaltaa ja pystyy kuvaamaan oman persoonan merkityksen hoitosuhdetyöskentelyssä ja reflektiivisen työskentelyn sekä työnohjauksen oman työn tukena
- kuvata laajasti ja perustellen mielenterveys- ja päihdehoitotyön hoitosuhdetyöskentelyn erityispiirteet
-osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida mielenterveys- ja päihdehoitotyötä rakenteellisen kirjaamisen nbäkökulmasta käyttäen näyttöön perustuvaa tietoa monipuolisesti
-vertailla yksilön, perheen, yhteisön ja yhteiskunnan muutoisvaiheiden vaikutuksia ihmisen mielenterveyteen ja päihteiden käyttöön
- nimetä laajasti sotealojen lainsäädännön, palvelujärjestelmän ja terveyspoliittiset ohjelmat sekä arvioida eettisten ohjeiden merkityksen
- perustella laajasti turvallisen lääkehoidon merkityksiä osana potilaan kokonaishoitoa huomioiden mielenterveys- ja päihdehoitotyön erityisvaatimukset
- kuvata monipuolisesti ja perustellen tiimin, moniammatillisuuden ja verkostotyöskentelyn merkityksiä potilaan kokonaishoidossa
- nimetä laajasti erilaisia mielenterveyshäiriöitä sekä hoidossa käytettäviä lääkkeitä ja niiden käyttötarkoituksia ja tunnistaa laajasi lääkkeiden haittavaikutuksia