Siirry suoraan sisältöön

Mielenterveys- ja päihdehoitotyö (5 op)

Toteutuksen tunnus: ST00BG47-3008

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

04.05.2020 - 28.08.2020

Ajoitus

01.08.2020 - 27.09.2020

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Sairaanhoitajakoulutus

Opettaja

  • Helena Sillanpää
  • Kati Lantta

Ryhmät

  • 08SH19S
    Sairaanhoitajakoulutus 19S, Lahti

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kuvata mielenterveys- ja päihdehoitotyötä ohjaavat mielenterveyspoliittiset linjaukset, lainsäädännön, laatujärjestelmät sekä kykenee pohtimaan niiden käyttöarvoa toimintaympäristön ja
tulevaisuuden toiminnan kehittämisessä
- kuvata hoitosuhdetyöskentelyn piirteet, tiimin, moniammatillisuuden ja verkostotyöskentelyn merkityksen potilaan kokonaishoidossa
- soveltaa hoitotieteellistä tutkittua tietoa mielenterveys- ja päihdepotilaan terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä
- kuvata yleisimmät psykiatriset sairaudet ja niiden hoitomenetelmät (1 op)

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Kurssi sisältää lääketiede opintoja = psykiatria 1 op ja hoitotyön opintoja 4 op.
Kurssiin liittyy kuusi (6) lähipäivää, jotka ovat läsnäolopakollisia. Ensimmäinen info-tunti on yhteinen toteutuksille 3008 ja 3009 .
Viiteen lähipäivään liittyy ennakkotehtävä, joka puretaan tapaamisessa. Lisäksi kurssiin liittyy itsenäisiä tehtäviä, joita ei käsitellä yhteisesti tunneilla. Kurssiin liittyy opintokäyntejä ja ryhmätilanteen ohjaus yhteistyötahon asiakkaille.
Syksyn aikana on kaksi toteutusta 3008 ja 3009. Voit valita jommankumman toteutuksen ja osallistua kyseisen toteutuksen tunneille tai voit suunnitella kurssin toteutuksen yhdistämällä kaksi toteutusta huolehtien itse siitä, että olet mukana jokaisessa teemassa.
Kurssin opetusmenetelmät:; interaktiiviset luennot,itsenäinen ja tiimityöskentely,verkko-opiskelu,
opintokäynnit, ryhmäohjauksen toteutus

Ajoitus ja läsnäolo

13.8.2020 klo 12.00 - 15.30 INFO-LUENTO /Teams
18.8.2020 klo 9.00-15.00 Mieliala- teema, kokemusasiantuntija
27.8.2020 klo 9.00-12.00 R1 ja 13-16.00 R2, Taitopaja
1.9.2020 klo 9.00 -15.00 Päihdeteema,
10.9.2020 klo 9.00 -15.00 Psykoositeema ja maahanmuuttajien mielenterveys /Teams
17.9.2020 klo 9.00-13.00 Opintokäyntipurku
Psykiatrian tentti Exam:ssa 7.-20.9.2020 välisenä aikana

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

ei ole

Uusintamahdollisuudet

Exam-tentti

Oppimisympäristö

luokkaopetus,
virtuaalinen opetus
opintokäynnit ja ryhmääohjaus työelämässä

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5op eli 135 tuntia opiskelijan työtä, josta 32 oppituntia lähiopetusta

Sisältö

Potilaan/asiakkaan ammatillinen kohtaaminen ja haastattelu, lasten ja aikuisten keskeiset mielenterveyden häiriöt ja niiden hoito, päihdehoitotyö, mielenterveys- ja päihdehoitotyön toimintaympäristöihin tutustuminen, keskeinen lainsäädäntö, minä sairaanhoitajan mielenterveys- ja päihdetyön kentällä

Arviointimenetelmät

Kirjalliset tehtävät hyväksytty / hylätty
Psykiatrian verkkotentti hylätty /1-5
Lopputehtävä hylätty / 1-5

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa:
- tunnistaa oman persoonan merkityksen hoitosuhdetyöskentelyssä ja reflektiivisen työskentelyn sekä työnohjauksen oman työn tukena
-kuvata keskeiset mielenterveys- ja päihdehoitotyön hoitosuhdetyöskentelyn erityispiirteet
-osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida mielenterveys- ja päihdetyötä rakenteellisen kirjaamisen näkökulmasta käyttäen näyttöön perustuvaa tietoa välttävästi
-esittää, yksilön,perheen,yhteisön ja yhteiskunnan muutoisvaiheiden vaikutuksen ihmisen mielenterveyteewn ja päihteiden käyttöön
-nimetä rajatusti sotealojen lainsäädännön, palvelujärjestelmän ja terveyspoliittiset ohjelmat sekä arvioida eettisten ohjeiden merkityksen
- esittää yksittäisiä turvallisen lääkehoidon merkityksiä osana potilaan kokonaishoitoa huomioiden mielenterveys- ja päihdehoitotyön erityisvaatimukset
- kuvata joitakin tiimin, moniammatillisuuden ja verkostotyöskentelyn merkityksiä potilaan kokonaishoidossa
- nimetä keskeisimmät mielenterveyshäiriöt sekä keskeiset hoidossa käytettävät lääkkeet ja niiden käyttötarkoitukset ja tunnistaa keskeisiä lääkkeiden haittavaikutuksia

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa:
- tunnistaa oman persoonan merkityksen hoitosuhdetyöskentelyssä ja reflektiivisen työskentelyn sekä työnohjauksen oman työn tukena
- kuvata laajasti mielenterveys- ja päihdehoitotyön hoitosuhdetyöskentelyn erityispiirteet
-osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida mielenterveys- ja päihdehoitotyötä rakenteellisen kirjaamisen nbäkökulmasta käyttäen näyttöön perustuvaa tietoa rajatusti
-nimetä yksilön, perheen, yhteisön ja yhteiskunnan muutoisvaiheiden vaikutuksia ihmisen mielenterveyteen ja päihteiden käyttöön
- nimetä keskeiset sotealojen lainsäädännön, palvelujärjestelmän ja terveyspoliittiset ohjelmat sekä arvioida eettisten ohjeiden merkityksen
- perustella riittävästi turvallisen lääkehoidon merkityksiä osana potilaan kokonaishoitoa huomioiden mielenterveys- ja päihdehoitotyön erityisvaatimukset
- kuvata monipuolisesti tiimin, moniammatillisuuden ja verkostotyöskentelyn merkityksiä potilaan kokonaishoidossa
- nimetä kaikki keskeiset mielenterveyshäiriöt sekä keskeiset hoidossa käytettävät lääkkeet ja niiden käyttötarkoitukset ja tunnistaa keskeisiä lääkkeiden haittavaikutuksia

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa:
- oivaltaa ja pystyy kuvaamaan oman persoonan merkityksen hoitosuhdetyöskentelyssä ja reflektiivisen työskentelyn sekä työnohjauksen oman työn tukena
- kuvata laajasti ja perustellen mielenterveys- ja päihdehoitotyön hoitosuhdetyöskentelyn erityispiirteet
-osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida mielenterveys- ja päihdehoitotyötä rakenteellisen kirjaamisen nbäkökulmasta käyttäen näyttöön perustuvaa tietoa monipuolisesti
-vertailla yksilön, perheen, yhteisön ja yhteiskunnan muutoisvaiheiden vaikutuksia ihmisen mielenterveyteen ja päihteiden käyttöön
- nimetä laajasti sotealojen lainsäädännön, palvelujärjestelmän ja terveyspoliittiset ohjelmat sekä arvioida eettisten ohjeiden merkityksen
- perustella laajasti turvallisen lääkehoidon merkityksiä osana potilaan kokonaishoitoa huomioiden mielenterveys- ja päihdehoitotyön erityisvaatimukset
- kuvata monipuolisesti ja perustellen tiimin, moniammatillisuuden ja verkostotyöskentelyn merkityksiä potilaan kokonaishoidossa
- nimetä laajasti erilaisia mielenterveyshäiriöitä sekä hoidossa käytettäviä lääkkeitä ja niiden käyttötarkoituksia ja tunnistaa laajasi lääkkeiden haittavaikutuksia