Siirry suoraan sisältöön

Matalan kynnyksen palvelut (10 op)

Toteutuksen tunnus: ST00BG27-3007

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

25.11.2019 - 19.01.2020

Ajoitus

13.01.2020 - 04.05.2020

Opintopistemäärä

10 op

Virtuaaliosuus

10 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 40

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Jaana Mantela
  • Raija Hovi-Pulsa
  • Tuula Anneli Hyppönen

Ryhmät

  • 08SOS18S
    Sosionomikoulutus 18S, Lahti

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa ja yhteen sovittaa matalan kynnyksen palveluja
- tukea lasten ja nuorten kasvua ja kehitystä erilaisissa kasvuyhteisöissä
- tunnistaa suojaavien ja riskitekijöiden merkityksen hyvinvoinnissa
- soveltaa varhaisen tukemisen näkökulmaa
- ohjata lapsia, nuoria ja perheitä tavoitteellisesti, voimavaraistaen ja sosiaalista osallisuutta tukien

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Kuvaus:
Opintojakso toteutetaan verkossa. Se muodostuu mm. webinaareista, padlet-työskentelystä, moodle-alustalle (reppu) palautettavista tehtävistä (esim. kansainvälinen vertailutehtävä ja oppimispäiväkirja), itsenäisistä vierailukäynneistä lasten, nuorten ja perheiden palveluihin sekä työelämäyhteistyössä toteutettavasta kehittämishankkeesta.

Ajoitus ja läsnäolo

Verkkototeutuksen aikataulu, huom. lukujärjestyksessä näkyy ainoastaan toteutuksen lopetus.
Aloituswebinaari (opintojakson orientaatio ja hankeideointia) 14.1 klo 14.00-15.30
2. webinaari 28.1. klo 14-15.30 (aihe perheiden arki ja perheiden kanssa työskentely),Raija
9.2 edellisen webinaariteeman päiväkirjareflektio
3.webinaari 18.2. klo 14-15.30 (aihe riskit ja suojaavat tekijät), Marika
1.3 edellisen webinaariteeman päiväkirjareflektio
4.webinaari 10.3. klo 14-15.30 (sosiaalialan työ koulussa). Jaana
22.3 edellisen webinaariteeman päiväkirjareflektio,
Webinaarit myös tallennetaan, joten ne voi katsoa myös myöhemmin.
Yhteinen loppureflektio on 4.5 klo 14-15.30 verkossa. Tässä on läsnäolovelvoite.
Opintojaksoon sisältyy kehittämishanketta tukevaa ohjausta 2x45 min pienryhmissä (verkossa) erikseen sovittavana aikana.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opintojakson oppimateriali ilmoitetaan opintojakson alussa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Syksyllä 2020 on mahdollista valita myös perinteinen lähiopetusta sisältävä toteutus

Työelämäyhteistyö

Opintojakso lomittuu lasten, nuorten ja perheiden palvelut 15 op:n harjoittelun kanssa. Tehtävissä hyödynnetään harjoitteluympäristöä. Mikäli opiskelija ei suorita harjoittelua samanaikaisesti opintojakson kanssa, tehtävät tehdään työelämäyhteistyössä sopivien toimijoiden kanssa.

Uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä

Oppimisympäristö

Verkko-oppimisympäristö (Moodle), lasten, nuorten ja perheiden matalan kynnyksen palvelut

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

10 opintopisteen laajuus on 270 tuntia opiskelijan työtä.
Opintojakson mitoitus:
Webinaarit ja oppimispäiväkirja lähdeaineistoineen 3 op
Kehittämishanke 5 op
Opintokäyntipassi 1 op
Kansainvälisyystehtävä 1op

Sisältö

Lasten, nuorten ja perheiden matalan kynnyksen palveluiden tarkoitus ja toimijat, palveluiden tavoitteet ja ohjaava lainsäädäntö, suojaavien ja riskitekijöiden merkitys lasten, nuorten ja perheiden hyvinvoinnissa, varhainen tukeminen, tavoitteellisesti, voimavaraistavasti ja osallistavasti lasten, nuorten ja perheiden kanssa työskentely. Opintojaksolla tutustutaan esim. perhetyöhön, koulussa tehtävään sosiaalialan työhön, perhekeskusmalliin.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Opintojakso suositellaan suoritettavaksi samanaikaisesti Lasten, nuorten ja perheiden palvelut -harjoittelun kanssa sekä opintojakson Lastensuojelu erityistason palveluna kanssa. Ei suositella suoritettavaksi ensimmäisenä opiskeluvuotena.

Arviointimenetelmät

Kehittämishanke (T1 -K5)
Itsenäiset oppimistehtävät (hyväksytty/hylätty)

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- tunnistaa ja yhteen sovittaa matalan kynnyksen palveluja
- tukea lasten ja nuorten kasvua ja kehitystä erilaisissa kasvuyhteisöissä
- tunnistaa suojaavien ja riskitekijöiden merkityksen hyvinvoinnissa
- soveltaa varhaisen tukemisen näkökulmaa
- ohjata lapsia, nuoria ja perheitä tavoitteellisesti, voimavaraistaen ja sosiaalista osallisuutta tukien