Matalan kynnyksen palvelut (10 op)
Toteutuksen tunnus: ST00BG27-3007
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
25.11.2019 - 19.01.2020
Ajoitus
13.01.2020 - 04.05.2020
Opintopistemäärä
10 op
Virtuaaliosuus
10 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 40
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Jaana Mantela
- Raija Hovi-Pulsa
- Tuula Anneli Hyppönen
Ryhmät
-
08SOS18SSosionomikoulutus 18S, Lahti
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa ja yhteen sovittaa matalan kynnyksen palveluja
- tukea lasten ja nuorten kasvua ja kehitystä erilaisissa kasvuyhteisöissä
- tunnistaa suojaavien ja riskitekijöiden merkityksen hyvinvoinnissa
- soveltaa varhaisen tukemisen näkökulmaa
- ohjata lapsia, nuoria ja perheitä tavoitteellisesti, voimavaraistaen ja sosiaalista osallisuutta tukien
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Kuvaus:
Opintojakso toteutetaan verkossa. Se muodostuu mm. webinaareista, padlet-työskentelystä, moodle-alustalle (reppu) palautettavista tehtävistä (esim. kansainvälinen vertailutehtävä ja oppimispäiväkirja), itsenäisistä vierailukäynneistä lasten, nuorten ja perheiden palveluihin sekä työelämäyhteistyössä toteutettavasta kehittämishankkeesta.
Ajoitus ja läsnäolo
Verkkototeutuksen aikataulu, huom. lukujärjestyksessä näkyy ainoastaan toteutuksen lopetus.
Aloituswebinaari (opintojakson orientaatio ja hankeideointia) 14.1 klo 14.00-15.30
2. webinaari 28.1. klo 14-15.30 (aihe perheiden arki ja perheiden kanssa työskentely),Raija
9.2 edellisen webinaariteeman päiväkirjareflektio
3.webinaari 18.2. klo 14-15.30 (aihe riskit ja suojaavat tekijät), Marika
1.3 edellisen webinaariteeman päiväkirjareflektio
4.webinaari 10.3. klo 14-15.30 (sosiaalialan työ koulussa). Jaana
22.3 edellisen webinaariteeman päiväkirjareflektio,
Webinaarit myös tallennetaan, joten ne voi katsoa myös myöhemmin.
Yhteinen loppureflektio on 4.5 klo 14-15.30 verkossa. Tässä on läsnäolovelvoite.
Opintojaksoon sisältyy kehittämishanketta tukevaa ohjausta 2x45 min pienryhmissä (verkossa) erikseen sovittavana aikana.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opintojakson oppimateriali ilmoitetaan opintojakson alussa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Syksyllä 2020 on mahdollista valita myös perinteinen lähiopetusta sisältävä toteutus
Työelämäyhteistyö
Opintojakso lomittuu lasten, nuorten ja perheiden palvelut 15 op:n harjoittelun kanssa. Tehtävissä hyödynnetään harjoitteluympäristöä. Mikäli opiskelija ei suorita harjoittelua samanaikaisesti opintojakson kanssa, tehtävät tehdään työelämäyhteistyössä sopivien toimijoiden kanssa.
Uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä
Oppimisympäristö
Verkko-oppimisympäristö (Moodle), lasten, nuorten ja perheiden matalan kynnyksen palvelut
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
10 opintopisteen laajuus on 270 tuntia opiskelijan työtä.
Opintojakson mitoitus:
Webinaarit ja oppimispäiväkirja lähdeaineistoineen 3 op
Kehittämishanke 5 op
Opintokäyntipassi 1 op
Kansainvälisyystehtävä 1op
Sisältö
Lasten, nuorten ja perheiden matalan kynnyksen palveluiden tarkoitus ja toimijat, palveluiden tavoitteet ja ohjaava lainsäädäntö, suojaavien ja riskitekijöiden merkitys lasten, nuorten ja perheiden hyvinvoinnissa, varhainen tukeminen, tavoitteellisesti, voimavaraistavasti ja osallistavasti lasten, nuorten ja perheiden kanssa työskentely. Opintojaksolla tutustutaan esim. perhetyöhön, koulussa tehtävään sosiaalialan työhön, perhekeskusmalliin.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Opintojakso suositellaan suoritettavaksi samanaikaisesti Lasten, nuorten ja perheiden palvelut -harjoittelun kanssa sekä opintojakson Lastensuojelu erityistason palveluna kanssa. Ei suositella suoritettavaksi ensimmäisenä opiskeluvuotena.
Arviointimenetelmät
Kehittämishanke (T1 -K5)
Itsenäiset oppimistehtävät (hyväksytty/hylätty)
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
- tunnistaa ja yhteen sovittaa matalan kynnyksen palveluja
- tukea lasten ja nuorten kasvua ja kehitystä erilaisissa kasvuyhteisöissä
- tunnistaa suojaavien ja riskitekijöiden merkityksen hyvinvoinnissa
- soveltaa varhaisen tukemisen näkökulmaa
- ohjata lapsia, nuoria ja perheitä tavoitteellisesti, voimavaraistaen ja sosiaalista osallisuutta tukien