Matalan kynnyksen palvelut (10 op)
Toteutuksen tunnus: ST00BG27-3006
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
04.05.2020 - 15.09.2020
Ajoitus
01.08.2020 - 31.12.2020
Opintopistemäärä
10 op
Virtuaaliosuus
10 op
TKI-osuus
8 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 45
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Reija Syrjäläinen
- Marika Norta
- Tuula Anneli Hyppönen
Ryhmät
-
08SOS19KSosionomikoulutus 19K, Lahti
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa ja yhteen sovittaa matalan kynnyksen palveluja
- tukea lasten ja nuorten kasvua ja kehitystä erilaisissa kasvuyhteisöissä
- tunnistaa suojaavien ja riskitekijöiden merkityksen hyvinvoinnissa
- soveltaa varhaisen tukemisen näkökulmaa
- ohjata lapsia, nuoria ja perheitä tavoitteellisesti, voimavaraistaen ja sosiaalista osallisuutta tukien
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Kuvaus:
Opintojakso toteutetaan verkossa. Se muodostuu webinaareista, moodle-alustalle (reppu) palautettavista oppimispäiäkirjasta ja tehtävistä, kansainvälisestä tehtävästä sekä työelämäyhteistyössä toteutettavasta kehittämishankkeesta.
Ajoitus ja läsnäolo
Verkkototeutuksen aikataulu, huom. lukujärjestyksessä näkyy ainoastaan toteutuksen lopetus.
Verkkototeutuksen aikataulu 2.9.-1.12.20, huom. lukujärjestyksessä näkyy ainoastaan toteutuksen lopetus.
1.9. 20 klo 9 Reppusivut aukeavat
2.9. 20 klo 14-15.30 1. Aloituswebinaari (läsnäolovelvoite)
työskentely zoomissa
8.9. 20 klo 14-15.30 2. Webinaari Perheiden arki ja perheiden kanssa, zoomissa
14.9. 20 > 2. Webinaarin oppimispäiväkirjareflektion palautus reppuun
vkolla 38 Learning community - ryhmien ensimmäinen tapaaminen Teamsissa
21.9. 20 klo 14-15.30 3. Webinaari Hyvinvointi, riskit ja suojaavat tekijät zoomissa
28.9. 20 > 3. Webinaarin oppimispäiväkirjareflektion palautus reppuun
30.9. 20 Kehittämishankkeen ideapaperin palautus reppuun
viikoilla 40-41 Kehittämishankkeen ohjaus ideapaperin pohjalta
(pienryhmäajat reppusivulla wikissä)
vko 42 Learning community - ryhmien toinen tapaaminen Teamsissa
28.10.20 klo 14-15.30 4. Webinaari Sosiaalialan työ koulussa (materiaali nähtävissä myös ennen webinaaria) zoomissa
2.11.20 Kehittämishankkeen suunnitelma reppuun
vkoilla 45-46 Kehittämishankkeen ohjaus suunnitelman pohjalta (pienryhmäajat reppusivulla wikissä)
5.11. 20 > 4. Webinaarin oppimispäiväkirjareflektion palautus reppuun
vko 47 Learning community- ryhmien kolmas tapaaminen Teamissa
30.11. 20 Kehittämishankkeen hissipuheen ja kirjallisen raportin palautus reppuun
1.12. 20 klo 17-18.30 Loppureflektio/5. webinnaari (läsnäolovelvoite)
7.12.20 Kehittämishankkeen vertaisarviointi reppuun
18.12. 20 Opintojakson arviointi pepissä
Webinaarit myös tallennetaan, joten ne voi katsoa myös myöhemmin.
Opintojaksoon sisältyy kehittämishanketta tukevaa ohjausta 2x45 min pienryhmissä (verkossa) erikseen sovittavana aikana.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opintojakson oppimateriali ilmoitetaan opintojakson alussa.
Työelämäyhteistyö
Opintojakso lomittuu lasten, nuorten ja perheiden palvelut 15 op:n harjoittelun kanssa. Tehtävissä hyödynnetään harjoitteluympäristöä. Mikäli opiskelija ei suorita harjoittelua samanaikaisesti opintojakson kanssa, tehtävät tehdään työelämäyhteistyössä sopivien toimijoiden kanssa.
Uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä
Oppimisympäristö
Verkko-oppimisympäristö (Moodle), lasten, nuorten ja perheiden matalan kynnyksen palvelut
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
10 opintopisteen laajuus on 270 tuntia opiskelijan työtä.
Opintojakson mitoitus:
Webinaarit ja oppimispäiväkirja lähdeaineistoineen 3 op
Kehittämishanke 5 op
Opintokäyntipassi 1 op
Kansainvälisyystehtävä 1op
Sisältö
Lasten, nuorten ja perheiden matalan kynnyksen palveluiden tarkoitus ja toimijat, palveluiden tavoitteet ja ohjaava lainsäädäntö, suojaavien ja riskitekijöiden merkitys lasten, nuorten ja perheiden hyvinvoinnissa, varhainen tukeminen, tavoitteellisesti, voimavaraistavasti ja osallistavasti lasten, nuorten ja perheiden kanssa työskentely. Opintojaksolla tutustutaan esim. perhetyöhön, koulussa tehtävään sosiaalialan työhön, perhekeskusmalliin.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Opintojakso suositellaan suoritettavaksi samanaikaisesti Lasten, nuorten ja perheiden palvelut -harjoittelun kanssa sekä opintojakson Lastensuojelu erityistason palveluna kanssa. Ei suositella suoritettavaksi ensimmäisenä opiskeluvuotena.
Arviointimenetelmät
Kehittämishanke (T1 -K5)
Itsenäiset oppimistehtävät (hyväksytty/hylätty)
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
- tunnistaa ja yhteen sovittaa matalan kynnyksen palveluja
- tukea lasten ja nuorten kasvua ja kehitystä erilaisissa kasvuyhteisöissä
- tunnistaa suojaavien ja riskitekijöiden merkityksen hyvinvoinnissa
- soveltaa varhaisen tukemisen näkökulmaa
- ohjata lapsia, nuoria ja perheitä tavoitteellisesti, voimavaraistaen ja sosiaalista osallisuutta tukien