Siirry suoraan sisältöön

Matalan kynnyksen palvelut (10 op)

Toteutuksen tunnus: ST00BG27-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

04.05.2020 - 15.09.2020

Ajoitus

01.08.2020 - 31.12.2020

Opintopistemäärä

10 op

Virtuaaliosuus

10 op

TKI-osuus

8 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 45

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Reija Syrjäläinen
  • Marika Norta
  • Tuula Anneli Hyppönen

Ryhmät

  • 08SOS19K
    Sosionomikoulutus 19K, Lahti

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa ja yhteen sovittaa matalan kynnyksen palveluja
- tukea lasten ja nuorten kasvua ja kehitystä erilaisissa kasvuyhteisöissä
- tunnistaa suojaavien ja riskitekijöiden merkityksen hyvinvoinnissa
- soveltaa varhaisen tukemisen näkökulmaa
- ohjata lapsia, nuoria ja perheitä tavoitteellisesti, voimavaraistaen ja sosiaalista osallisuutta tukien

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Kuvaus:
Opintojakso toteutetaan verkossa. Se muodostuu webinaareista, moodle-alustalle (reppu) palautettavista oppimispäiäkirjasta ja tehtävistä, kansainvälisestä tehtävästä sekä työelämäyhteistyössä toteutettavasta kehittämishankkeesta.

Ajoitus ja läsnäolo

Verkkototeutuksen aikataulu, huom. lukujärjestyksessä näkyy ainoastaan toteutuksen lopetus.

Verkkototeutuksen aikataulu 2.9.-1.12.20, huom. lukujärjestyksessä näkyy ainoastaan toteutuksen lopetus.

1.9. 20 klo 9 Reppusivut aukeavat

2.9. 20 klo 14-15.30 1. Aloituswebinaari (läsnäolovelvoite)
työskentely zoomissa
8.9. 20 klo 14-15.30 2. Webinaari Perheiden arki ja perheiden kanssa, zoomissa

14.9. 20 > 2. Webinaarin oppimispäiväkirjareflektion palautus reppuun

vkolla 38 Learning community - ryhmien ensimmäinen tapaaminen Teamsissa

21.9. 20 klo 14-15.30 3. Webinaari Hyvinvointi, riskit ja suojaavat tekijät zoomissa

28.9. 20 > 3. Webinaarin oppimispäiväkirjareflektion palautus reppuun

30.9. 20 Kehittämishankkeen ideapaperin palautus reppuun

viikoilla 40-41 Kehittämishankkeen ohjaus ideapaperin pohjalta
(pienryhmäajat reppusivulla wikissä)

vko 42 Learning community - ryhmien toinen tapaaminen Teamsissa

28.10.20 klo 14-15.30 4. Webinaari Sosiaalialan työ koulussa (materiaali nähtävissä myös ennen webinaaria) zoomissa

2.11.20 Kehittämishankkeen suunnitelma reppuun

vkoilla 45-46 Kehittämishankkeen ohjaus suunnitelman pohjalta (pienryhmäajat reppusivulla wikissä)

5.11. 20 > 4. Webinaarin oppimispäiväkirjareflektion palautus reppuun

vko 47 Learning community- ryhmien kolmas tapaaminen Teamissa

30.11. 20 Kehittämishankkeen hissipuheen ja kirjallisen raportin palautus reppuun

1.12. 20 klo 17-18.30 Loppureflektio/5. webinnaari (läsnäolovelvoite)

7.12.20 Kehittämishankkeen vertaisarviointi reppuun

18.12. 20 Opintojakson arviointi pepissä

Webinaarit myös tallennetaan, joten ne voi katsoa myös myöhemmin.


Opintojaksoon sisältyy kehittämishanketta tukevaa ohjausta 2x45 min pienryhmissä (verkossa) erikseen sovittavana aikana.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opintojakson oppimateriali ilmoitetaan opintojakson alussa.

Työelämäyhteistyö

Opintojakso lomittuu lasten, nuorten ja perheiden palvelut 15 op:n harjoittelun kanssa. Tehtävissä hyödynnetään harjoitteluympäristöä. Mikäli opiskelija ei suorita harjoittelua samanaikaisesti opintojakson kanssa, tehtävät tehdään työelämäyhteistyössä sopivien toimijoiden kanssa.

Uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä

Oppimisympäristö

Verkko-oppimisympäristö (Moodle), lasten, nuorten ja perheiden matalan kynnyksen palvelut

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

10 opintopisteen laajuus on 270 tuntia opiskelijan työtä.
Opintojakson mitoitus:
Webinaarit ja oppimispäiväkirja lähdeaineistoineen 3 op
Kehittämishanke 5 op
Opintokäyntipassi 1 op
Kansainvälisyystehtävä 1op

Sisältö

Lasten, nuorten ja perheiden matalan kynnyksen palveluiden tarkoitus ja toimijat, palveluiden tavoitteet ja ohjaava lainsäädäntö, suojaavien ja riskitekijöiden merkitys lasten, nuorten ja perheiden hyvinvoinnissa, varhainen tukeminen, tavoitteellisesti, voimavaraistavasti ja osallistavasti lasten, nuorten ja perheiden kanssa työskentely. Opintojaksolla tutustutaan esim. perhetyöhön, koulussa tehtävään sosiaalialan työhön, perhekeskusmalliin.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Opintojakso suositellaan suoritettavaksi samanaikaisesti Lasten, nuorten ja perheiden palvelut -harjoittelun kanssa sekä opintojakson Lastensuojelu erityistason palveluna kanssa. Ei suositella suoritettavaksi ensimmäisenä opiskeluvuotena.

Arviointimenetelmät

Kehittämishanke (T1 -K5)
Itsenäiset oppimistehtävät (hyväksytty/hylätty)

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- tunnistaa ja yhteen sovittaa matalan kynnyksen palveluja
- tukea lasten ja nuorten kasvua ja kehitystä erilaisissa kasvuyhteisöissä
- tunnistaa suojaavien ja riskitekijöiden merkityksen hyvinvoinnissa
- soveltaa varhaisen tukemisen näkökulmaa
- ohjata lapsia, nuoria ja perheitä tavoitteellisesti, voimavaraistaen ja sosiaalista osallisuutta tukien