Matalan kynnyksen palvelut (10 op)
Toteutuksen tunnus: ST00BG27-3004
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
19.08.2019 - 15.09.2019
Ajoitus
02.09.2019 - 03.12.2019
Opintopistemäärä
10 op
Virtuaaliosuus
6 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Sosiaali- ja terveysala (LAMK)
Toimipiste
Sosiaali- ja terveysala
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 40
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Jaana Mantela
- Marika Norta
Ryhmät
-
08SOS18KSosionomikoulutus 18K, Lahti
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa ja yhteen sovittaa matalan kynnyksen palveluja
- tukea lasten ja nuorten kasvua ja kehitystä erilaisissa kasvuyhteisöissä
- tunnistaa suojaavien ja riskitekijöiden merkityksen hyvinvoinnissa
- soveltaa varhaisen tukemisen näkökulmaa
- ohjata lapsia, nuoria ja perheitä tavoitteellisesti, voimavaraistaen ja sosiaalista osallisuutta tukien
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opetusmenetelminä: lähiopetus, itsenäinen ja verkossa tapahtuva työskentely, itsenäiset vierailukäynnit lasten, nuorten ja perheiden palveluihin sekä työelämäyhteistyössä toteutettava kehittämishanke .Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää opintojakson aloitukseen (2.9.) ja seminaariin (2.12.) osallistumista, kehittämishankkeen vaatimaan työskentelyyn ja reflektiopajoihin osallistumista. Opintojaksopalaute kerätään 3.12.2019.
Ajoitus ja läsnäolo
Opetus ajoittuu aikavälille 2.9. - 3.12.2019.
vko 36
2.9. klo 9-11 opintojakson aloitus (läsnäolo)
2.9. klo 12-14 lähiopetus ja siihen liittyvä itsenäinen työskentely klo 14-16 ( "Luo luottamusta...")
3.9. klo 9-12 lähiopetus (perheiden arki)
3.9. klo 13-16 lähiopetus (riskit ja suojaavat tekijät/myönteinen tunnistaminen)
4.9 klo 13-14 lähiopetus (harjoitteluun valmistautuminen)
vko 40
30.9 klo 13-16 lähiopetus (perhekeskustoiminta)
1.10. klo 9-12 lähiopetus (koulun sosiaalialan työ)
3.10. klo 13-16 reflektiopaja 1. (läsnäolo)
vko 45
4.11. klo 13-16 lähiopetus (nuorten palvelut)
5.11. klo 12-15 reflektiopaja 2 (läsnäolo)
6.11 klo 9-12 lähiopetus (perhetyö)
vko 49
2.12. klo 9-14 kehittämishankkeen tulosten esittelyä, opintojakson päätös/arviointi
3.12. klo 13-15 reflektiopaja 3 (läsnäolo) reppupalaute
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opintojakson oppimateriali ilmoitetaan opintojakson alussa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Täysin samaan aikaan kokonaan virtuaalisesti toteutettava opintojakso, koodi ST00BG27-3003.
Työelämäyhteistyö
Opintojakso lomittuu lasten, nuorten ja perheiden palvelut 15 op:n harjoittelun kanssa. Opintojakson tehtävissä hyödynnetään harjoitteluympäristöä. Mikäli ei suorita harjoittelua samanaikaisesti opintojakson kanssa, opintojakson tehtävät tehdään työelämäyhteistyössä sopivien toimijoiden kanssa.
Oppimisympäristö
Lähiopetus, verkko-oppimisympäristö (Moodle), lasten, nuorten ja perheiden matalan kynnyksen palvelut
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
10 opintopisteen laajuus on 270 tuntia opiskelijan työtä.
Opintojakson mitoitus:
Lähiopetus ja oppimispäiväkirja lähdeaineistoineen 4 op
Kehittämishanke 5 op
Opintokäyntipassi 1 op
Sisältö
Matalan kynnyksen palveluiden tarkoitus ja toimijat, palveluiden tavoitteet ja ohjaava lainsäädäntö, suojaavien ja riskitekijöiden merkitys lasten, nuorten ja perheiden hyvinvoinnissa, varhainen tukeminen, tavoitteellisesti, voimavaraistavasti ja osallistavasti lasten, nuorten ja perheiden kanssa työskentely. Opintojaksolla tutustutaan esim. perhetyöhön, koulussa tehtävään sosiaalialan työhön, perhekeskusmalliin.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Opintojakso suositellaan suoritettavaksi samanaikaisesti Lasten, nuorten ja perheiden palvelut -harjoittelun kanssa sekä opintojakson Lastensuojelu erityistason palveluna kanssa.
Arviointimenetelmät
Kehittämishanke (T1 -K5)
Itsenäiset oppimistehtävät (hyväksytty/hylätty)
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
- tunnistaa ja yhteen sovittaa matalan kynnyksen palveluja
- tukea lasten ja nuorten kasvua ja kehitystä erilaisissa kasvuyhteisöissä
- tunnistaa suojaavien ja riskitekijöiden merkityksen hyvinvoinnissa
- soveltaa varhaisen tukemisen näkökulmaa
- ohjata lapsia, nuoria ja perheitä tavoitteellisesti, voimavaraistaen ja sosiaalista osallisuutta tukien