Siirry suoraan sisältöön

Matalan kynnyksen palvelut (10 op)

Toteutuksen tunnus: ST00BG27-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

19.08.2019 - 15.09.2019

Ajoitus

02.09.2019 - 03.12.2019

Opintopistemäärä

10 op

Virtuaaliosuus

6 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Sosiaali- ja terveysala (LAMK)

Toimipiste

Sosiaali- ja terveysala

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 40

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Jaana Mantela
  • Marika Norta

Ryhmät

  • 08SOS18K
    Sosionomikoulutus 18K, Lahti

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa ja yhteen sovittaa matalan kynnyksen palveluja
- tukea lasten ja nuorten kasvua ja kehitystä erilaisissa kasvuyhteisöissä
- tunnistaa suojaavien ja riskitekijöiden merkityksen hyvinvoinnissa
- soveltaa varhaisen tukemisen näkökulmaa
- ohjata lapsia, nuoria ja perheitä tavoitteellisesti, voimavaraistaen ja sosiaalista osallisuutta tukien

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opetusmenetelminä: lähiopetus, itsenäinen ja verkossa tapahtuva työskentely, itsenäiset vierailukäynnit lasten, nuorten ja perheiden palveluihin sekä työelämäyhteistyössä toteutettava kehittämishanke .Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää opintojakson aloitukseen (2.9.) ja seminaariin (2.12.) osallistumista, kehittämishankkeen vaatimaan työskentelyyn ja reflektiopajoihin osallistumista. Opintojaksopalaute kerätään 3.12.2019.

Ajoitus ja läsnäolo

Opetus ajoittuu aikavälille 2.9. - 3.12.2019.
vko 36
2.9. klo 9-11 opintojakson aloitus (läsnäolo)
2.9. klo 12-14 lähiopetus ja siihen liittyvä itsenäinen työskentely klo 14-16 ( "Luo luottamusta...")
3.9. klo 9-12 lähiopetus (perheiden arki)
3.9. klo 13-16 lähiopetus (riskit ja suojaavat tekijät/myönteinen tunnistaminen)
4.9 klo 13-14 lähiopetus (harjoitteluun valmistautuminen)
vko 40
30.9 klo 13-16 lähiopetus (perhekeskustoiminta)
1.10. klo 9-12 lähiopetus (koulun sosiaalialan työ)
3.10. klo 13-16 reflektiopaja 1. (läsnäolo)
vko 45
4.11. klo 13-16 lähiopetus (nuorten palvelut)
5.11. klo 12-15 reflektiopaja 2 (läsnäolo)
6.11 klo 9-12 lähiopetus (perhetyö)
vko 49
2.12. klo 9-14 kehittämishankkeen tulosten esittelyä, opintojakson päätös/arviointi
3.12. klo 13-15 reflektiopaja 3 (läsnäolo) reppupalaute

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opintojakson oppimateriali ilmoitetaan opintojakson alussa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Täysin samaan aikaan kokonaan virtuaalisesti toteutettava opintojakso, koodi ST00BG27-3003.

Työelämäyhteistyö

Opintojakso lomittuu lasten, nuorten ja perheiden palvelut 15 op:n harjoittelun kanssa. Opintojakson tehtävissä hyödynnetään harjoitteluympäristöä. Mikäli ei suorita harjoittelua samanaikaisesti opintojakson kanssa, opintojakson tehtävät tehdään työelämäyhteistyössä sopivien toimijoiden kanssa.

Oppimisympäristö

Lähiopetus, verkko-oppimisympäristö (Moodle), lasten, nuorten ja perheiden matalan kynnyksen palvelut

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

10 opintopisteen laajuus on 270 tuntia opiskelijan työtä.
Opintojakson mitoitus:
Lähiopetus ja oppimispäiväkirja lähdeaineistoineen 4 op
Kehittämishanke 5 op
Opintokäyntipassi 1 op

Sisältö

Matalan kynnyksen palveluiden tarkoitus ja toimijat, palveluiden tavoitteet ja ohjaava lainsäädäntö, suojaavien ja riskitekijöiden merkitys lasten, nuorten ja perheiden hyvinvoinnissa, varhainen tukeminen, tavoitteellisesti, voimavaraistavasti ja osallistavasti lasten, nuorten ja perheiden kanssa työskentely. Opintojaksolla tutustutaan esim. perhetyöhön, koulussa tehtävään sosiaalialan työhön, perhekeskusmalliin.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Opintojakso suositellaan suoritettavaksi samanaikaisesti Lasten, nuorten ja perheiden palvelut -harjoittelun kanssa sekä opintojakson Lastensuojelu erityistason palveluna kanssa.

Arviointimenetelmät

Kehittämishanke (T1 -K5)
Itsenäiset oppimistehtävät (hyväksytty/hylätty)

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- tunnistaa ja yhteen sovittaa matalan kynnyksen palveluja
- tukea lasten ja nuorten kasvua ja kehitystä erilaisissa kasvuyhteisöissä
- tunnistaa suojaavien ja riskitekijöiden merkityksen hyvinvoinnissa
- soveltaa varhaisen tukemisen näkökulmaa
- ohjata lapsia, nuoria ja perheitä tavoitteellisesti, voimavaraistaen ja sosiaalista osallisuutta tukien