Siirry suoraan sisältöön

Matalan kynnyksen palvelut (10 op)

Toteutuksen tunnus: ST00BG27-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

19.08.2019 - 15.09.2019

Ajoitus

02.09.2019 - 02.12.2019

Opintopistemäärä

10 op

TKI-osuus

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosiaali- ja terveysala (LAMK)

Toimipiste

Sosiaali- ja terveysala

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 40

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Jaana Mantela
  • Raija Hovi-Pulsa
  • Tuula Anneli Hyppönen

Ryhmät

  • 08SOS18M
    Sosionomikoulutus 18K, monimuotototeutus, Lahti

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa ja yhteen sovittaa matalan kynnyksen palveluja
- tukea lasten ja nuorten kasvua ja kehitystä erilaisissa kasvuyhteisöissä
- tunnistaa suojaavien ja riskitekijöiden merkityksen hyvinvoinnissa
- soveltaa varhaisen tukemisen näkökulmaa
- ohjata lapsia, nuoria ja perheitä tavoitteellisesti, voimavaraistaen ja sosiaalista osallisuutta tukien

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Kuvaus:
Opintojakso muodostuu mm. webinaareista, padlet-työskentelystä, moodle-alustalle (reppu) palautettavista tehtävistä (esim. kansainvälinen vertailutehtävä), itsenäisistä vierailukäynneistä lasten, nuorten ja perheiden palveluihin sekä työelämäyhteistyössä toteutettavasta kehittämishankkeesta.

Ajoitus ja läsnäolo

Verkkototeutuksen aikataulu, huom. lukujärjestyksessä näkyy ainoastaan toteutuksen lopetus.
Aloituswebinaari 4.9.19 klo 14-15,
2. webinaari 19.9.19 klo 14-15.30 (aihe perheiden arki ja perheiden kanssa työskentely, Raija H-P.),
27.9.19 edellisen webinaariteeman päiväkirjareflektio
3. webinaari 3.10.19 klo 14-15.30 (aihe riskit ja suojaavat tekijät) (Tuula H.) ,
11.10.19 edellisen webinaariteeman päiväkirjareflektio
4. webinaari 24.10.19 klo 14-15.30 (sosiaalialan työ koulussa) (Jaana M.),
1.11.19 edellisen webinaariteeman päiväkirjareflektio,
ma 2.12.19 klo 17-18 verkkototeutuksen lopetus, missä läsnäolovelvoite
Webinaarit tallennetaan, joten ne voi katsoa myös myöhemmin.
Opintojaksoon sisältyy kehittämishanketta tukevaa ohjausta 2x45 min pienrymissä (verkossa) erikseen sovittavana aikana.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opintojakson oppimateriali ilmoitetaan opintojakson alussa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Samanaikaiusesti toteutuu lähiopetusta sisältävä vaihtoehtoinen toteutus Matalan kynnyksen palvelut ST00BG27-3004

Työelämäyhteistyö

Opintojakso lomittuu lasten, nuorten ja perheiden palvelut 15 op:n harjoittelun kanssa. Tehtävissä hyödynnetään harjoitteluympäristöä. Mikäli opiskelija ei suorita harjoittelua samanaikaisesti opintojakson kanssa, tehtävät tehdään työelämäyhteistyössä sopivien toimijoiden kanssa.

Oppimisympäristö

Verkko-oppimisympäristö (Moodle), lasten, nuorten ja perheiden matalan kynnyksen palvelut

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

10 opintopisteen laajuus on 270 tuntia opiskelijan työtä.
Opintojakson mitoitus:
Webinaarit ja oppimispäiväkirja lähdeaineistoineen 3 op
Kehittämishanke 5 op
Opintokäyntipassi 1 op
Kansainvälisyystehtävä 1op

Sisältö

Matalan kynnyksen palveluiden tarkoitus ja toimijat, palveluiden tavoitteet ja ohjaava lainsäädäntö, suojaavien ja riskitekijöiden merkitys lasten, nuorten ja perheiden hyvinvoinnissa, varhainen tukeminen, tavoitteellisesti, voimavaraistavasti ja osallistavasti lasten, nuorten ja perheiden kanssa työskentely. Opintojaksolla tutustutaan esim. perhetyöhön, koulussa tehtävään sosiaalialan työhön, perhekeskusmalliin.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Opintojakso suositellaan suoritettavaksi samanaikaisesti Lasten, nuorten ja perheiden palvelut -harjoittelun kanssa sekä opintojakson Lastensuojelu erityistason palveluna kanssa.

Arviointimenetelmät

Kehittämishanke (T1 -K5)
Itsenäiset oppimistehtävät (hyväksytty/hylätty)

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- tunnistaa ja yhteen sovittaa matalan kynnyksen palveluja
- tukea lasten ja nuorten kasvua ja kehitystä erilaisissa kasvuyhteisöissä
- tunnistaa suojaavien ja riskitekijöiden merkityksen hyvinvoinnissa
- soveltaa varhaisen tukemisen näkökulmaa
- ohjata lapsia, nuoria ja perheitä tavoitteellisesti, voimavaraistaen ja sosiaalista osallisuutta tukien