Matalan kynnyksen palvelut (10 op)
Toteutuksen tunnus: ST00BG27-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
19.08.2019 - 15.09.2019
Ajoitus
02.09.2019 - 02.12.2019
Opintopistemäärä
10 op
TKI-osuus
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosiaali- ja terveysala (LAMK)
Toimipiste
Sosiaali- ja terveysala
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 40
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Jaana Mantela
- Raija Hovi-Pulsa
- Tuula Anneli Hyppönen
Ryhmät
-
08SOS18MSosionomikoulutus 18K, monimuotototeutus, Lahti
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa ja yhteen sovittaa matalan kynnyksen palveluja
- tukea lasten ja nuorten kasvua ja kehitystä erilaisissa kasvuyhteisöissä
- tunnistaa suojaavien ja riskitekijöiden merkityksen hyvinvoinnissa
- soveltaa varhaisen tukemisen näkökulmaa
- ohjata lapsia, nuoria ja perheitä tavoitteellisesti, voimavaraistaen ja sosiaalista osallisuutta tukien
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Kuvaus:
Opintojakso muodostuu mm. webinaareista, padlet-työskentelystä, moodle-alustalle (reppu) palautettavista tehtävistä (esim. kansainvälinen vertailutehtävä), itsenäisistä vierailukäynneistä lasten, nuorten ja perheiden palveluihin sekä työelämäyhteistyössä toteutettavasta kehittämishankkeesta.
Ajoitus ja läsnäolo
Verkkototeutuksen aikataulu, huom. lukujärjestyksessä näkyy ainoastaan toteutuksen lopetus.
Aloituswebinaari 4.9.19 klo 14-15,
2. webinaari 19.9.19 klo 14-15.30 (aihe perheiden arki ja perheiden kanssa työskentely, Raija H-P.),
27.9.19 edellisen webinaariteeman päiväkirjareflektio
3. webinaari 3.10.19 klo 14-15.30 (aihe riskit ja suojaavat tekijät) (Tuula H.) ,
11.10.19 edellisen webinaariteeman päiväkirjareflektio
4. webinaari 24.10.19 klo 14-15.30 (sosiaalialan työ koulussa) (Jaana M.),
1.11.19 edellisen webinaariteeman päiväkirjareflektio,
ma 2.12.19 klo 17-18 verkkototeutuksen lopetus, missä läsnäolovelvoite
Webinaarit tallennetaan, joten ne voi katsoa myös myöhemmin.
Opintojaksoon sisältyy kehittämishanketta tukevaa ohjausta 2x45 min pienrymissä (verkossa) erikseen sovittavana aikana.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opintojakson oppimateriali ilmoitetaan opintojakson alussa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Samanaikaiusesti toteutuu lähiopetusta sisältävä vaihtoehtoinen toteutus Matalan kynnyksen palvelut ST00BG27-3004
Työelämäyhteistyö
Opintojakso lomittuu lasten, nuorten ja perheiden palvelut 15 op:n harjoittelun kanssa. Tehtävissä hyödynnetään harjoitteluympäristöä. Mikäli opiskelija ei suorita harjoittelua samanaikaisesti opintojakson kanssa, tehtävät tehdään työelämäyhteistyössä sopivien toimijoiden kanssa.
Oppimisympäristö
Verkko-oppimisympäristö (Moodle), lasten, nuorten ja perheiden matalan kynnyksen palvelut
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
10 opintopisteen laajuus on 270 tuntia opiskelijan työtä.
Opintojakson mitoitus:
Webinaarit ja oppimispäiväkirja lähdeaineistoineen 3 op
Kehittämishanke 5 op
Opintokäyntipassi 1 op
Kansainvälisyystehtävä 1op
Sisältö
Matalan kynnyksen palveluiden tarkoitus ja toimijat, palveluiden tavoitteet ja ohjaava lainsäädäntö, suojaavien ja riskitekijöiden merkitys lasten, nuorten ja perheiden hyvinvoinnissa, varhainen tukeminen, tavoitteellisesti, voimavaraistavasti ja osallistavasti lasten, nuorten ja perheiden kanssa työskentely. Opintojaksolla tutustutaan esim. perhetyöhön, koulussa tehtävään sosiaalialan työhön, perhekeskusmalliin.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Opintojakso suositellaan suoritettavaksi samanaikaisesti Lasten, nuorten ja perheiden palvelut -harjoittelun kanssa sekä opintojakson Lastensuojelu erityistason palveluna kanssa.
Arviointimenetelmät
Kehittämishanke (T1 -K5)
Itsenäiset oppimistehtävät (hyväksytty/hylätty)
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
- tunnistaa ja yhteen sovittaa matalan kynnyksen palveluja
- tukea lasten ja nuorten kasvua ja kehitystä erilaisissa kasvuyhteisöissä
- tunnistaa suojaavien ja riskitekijöiden merkityksen hyvinvoinnissa
- soveltaa varhaisen tukemisen näkökulmaa
- ohjata lapsia, nuoria ja perheitä tavoitteellisesti, voimavaraistaen ja sosiaalista osallisuutta tukien