Sosiokulttuurinen innostaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: ST00BG22-3008
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
25.11.2019 - 19.01.2020
Ajoitus
01.01.2020 - 18.03.2020
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Minna Kuvajainen
- Virve Pirttikoski
Ryhmät
-
08SOS19SSosionomikoulutus 19S, Lahti
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kuvata sosiokulttuurisen innostamisen periaatteita
- reflektoida minuuttaan toiminnallisin menetelmin
- kuvata asiakasta vahvistavia, tukevia ja osallistavia menetelmiä
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
- Ennakkotehtävä (1 op) tehdään ennen ensimmäistä lähiopetusta ja otetaan mukaan opintojakson aloituskerralle (13.1.). Ilmoittautuneille lähetetään Reppu-sivun osoite, jossa ohjeet ennakkotehtävään. HUOM! VIESTI LÄHETETTY 9.12. KLO 14:30 PEPIN KAUTTA. JOS ILMOITTAUDUIT TÄMÄN JÄLKEEN, OTA YHTEYS OPETTAJIIN.
- Lähiopetus (1 op) 13.1. klo 12.30-16 / 14.1. klo 14-16 / 16.1. klo 8-15 / 27.1. klo 12-16 / 28.1. klo 10-12 / 3.2. klo 13-15 / 5.2. klo 8-12 / 6.2. klo 12-16 / 10.2. klo 12-16 / 19.2. klo 8-12 / 20.2. klo 12-16 / 4.3. klo 13-14 (osa kerroista jaettuna osaryhmiin A ja B, katso lukujärjestyksestä tarkemmin)
- itsenäinen työskentely liittyen työpajoihin (0,5 op)
- kulttuuritehtävä (0,5 op) (palautetaan pofon yhteydessä)
- pofon (2 op) palautus 18.3.2020
Ajoitus ja läsnäolo
- Ennakkotehtävä (1 op) tehdään ennen ensimmäistä lähiopetusta ja otetaan mukaan opintojakson aloituskerralle (13.1.). Ilmoittautuneille lähetetään Reppu-sivun osoite, jossa ohjeet ennakkotehtävään
- Lähiopetus (1 op) 13.1. klo 12-16 / 14.1. klo 13-15 / 16.1. klo 8-15 / 27.1. klo 12-16 / 28.1. klo 10-12 / 3.2. klo 13-15 / 5.2. klo 8-12 / 6.2. klo 12-16 / 10.2. klo 12-16 / 19.2. klo 8-12 / 20.2. klo 12-16 / 4.3. klo 10-12 (osa kerroista jaettuna osaryhmiin A ja B, katso lukujärjestyksestä tarkemmin)
- itsenäinen työskentely liittyen työpajoihin (0,5 op)
- kulttuuritehtävä (0,5 op) (palautetaan pofon yhteydessä)
- pofon (2 op) palautus 18.3.2020
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Ennakkotehtävän materiaalit:
- Leena Kurki: Sosiokulttuurinen innostaminen (Vastapaino 2000), kappaleet 1-3 (kirjaa löytyy myös e-kirjana lainattavaksi) tai artikkeli (Repussa)
- Repussa olevat materiaalit, joissa on esimerkkejä sosiokulttuurisen työotteen toteuttamisesta eri-ikäisten asiakasryhmien parissa
.
Porfoliotyöskentelyssä käytettävä materiaali:
Vilen, M,. Leppämäki, P., Ekström L. Vuorovaikutuksellinen tukeminen sosiaali- ja terveysalalla. WSOY. Juva. painos 2002 tai 2008. painos 2002 luvut 1, 2, 3, 5 (s. 11- 194, 217- 291) TAI painos 2008 luvut 1, 2, 4 , 6 (s. 11- 75, 134- 236, 285-349)
Oppimisympäristö
Campus, Reppu-oppimisympäristö, omavalintainen kulttuurikokemus (esim. teatteri, näyttely, konsertti)
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
- Ennakkotehtävä (1 op) tehdään ennen ensimmäistä lähiopetusta ja otetaan mukaan opintojakson aloituskerralle (13.1.). Ilmoittautuneille lähetetään Reppu-sivun osoite, jossa ohjeet ennakkotehtävään
- Lähiopetus (1 op) 13.1. klo 12-16 / 14.1. klo 13-15 / 16.1. klo 8-15 / 27.1. klo 12-16 / 28.1. klo 10-12 / 3.2. klo 13-15 / 5.2. klo 8-12 / 6.2. klo 12-16 / 10.2. klo 12-16 / 19.2. klo 8-12 / 20.2. klo 12-16 / 4.3. klo 10-12 (osa kerroista jaettuna osaryhmiin A ja B, katso lukujärjestyksestä tarkemmin)
- itsenäinen työskentely liittyen työpajoihin (0,5 op)
- kulttuuritehtävä (0,5 op) (palautetaan pofon yhteydessä)
- pofon (2 op) palautus 18.3.2020
Sisältö
- Sosiokulttuurisen innostamisen käsitteet ja periaatteet
- Minuuden reflektointi toiminnallisin menetelmin
- Draama- ja kuvatyöskentely
- Asiakasta vahvistavat, tukevat ja osallistavat menetelmät
- Sosiaalialan asiakastyöskentelyn lähestymistavat
Arviointimenetelmät
Arviointimenetelmänä on portfolio, joka sisältää seuraavat osiot:
- ennakkotehtävä ja sen ryhmämuotoinen käsittely
- ohjatut työpajat (tarina, kuva, runot)
- lähestymistavat (luennot tai muu perehtyminen)
- kulttuurikokemus-tehtävä
Portfolio arvioidaan asteikolla T1-K5
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa:
• käyttää sosiokulttuurisen innostamisen ammattikäsitteitä
• reflektoida minuuttaan jonkin verran
• kuvata, miten käyttää asiakasta vahvistavia, tukevia ja osallistavia menetelmiä
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa:
• käyttää sosiokulttuurisen innostamisen ammattikäsitteitä johdonmukaisesti
• reflektoida minuuttaan monipuolisesti
• kuvata, miten soveltaa asiakasta vahvistavia, tukevia ja osallistavia menetelmiä
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa:
• käyttää sosiokulttuurisen innostamisen käsitteitä asiantuntevasti
• osaa reflektoida minuuttaan asiantuntevasti ja oivaltavasti
• kuvata ja perustella, miten soveltaa osallistavia menetelmiä erilaisissa toimintaympäristöissä