Siirry suoraan sisältöön

Sosiokulttuurinen innostaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: ST00BG22-3008

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

25.11.2019 - 19.01.2020

Ajoitus

01.01.2020 - 18.03.2020

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Minna Kuvajainen
  • Virve Pirttikoski

Ryhmät

  • 08SOS19S
    Sosionomikoulutus 19S, Lahti

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kuvata sosiokulttuurisen innostamisen periaatteita
- reflektoida minuuttaan toiminnallisin menetelmin
- kuvata asiakasta vahvistavia, tukevia ja osallistavia menetelmiä

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

- Ennakkotehtävä (1 op) tehdään ennen ensimmäistä lähiopetusta ja otetaan mukaan opintojakson aloituskerralle (13.1.). Ilmoittautuneille lähetetään Reppu-sivun osoite, jossa ohjeet ennakkotehtävään. HUOM! VIESTI LÄHETETTY 9.12. KLO 14:30 PEPIN KAUTTA. JOS ILMOITTAUDUIT TÄMÄN JÄLKEEN, OTA YHTEYS OPETTAJIIN.
- Lähiopetus (1 op) 13.1. klo 12.30-16 / 14.1. klo 14-16 / 16.1. klo 8-15 / 27.1. klo 12-16 / 28.1. klo 10-12 / 3.2. klo 13-15 / 5.2. klo 8-12 / 6.2. klo 12-16 / 10.2. klo 12-16 / 19.2. klo 8-12 / 20.2. klo 12-16 / 4.3. klo 13-14 (osa kerroista jaettuna osaryhmiin A ja B, katso lukujärjestyksestä tarkemmin)
- itsenäinen työskentely liittyen työpajoihin (0,5 op)
- kulttuuritehtävä (0,5 op) (palautetaan pofon yhteydessä)
- pofon (2 op) palautus 18.3.2020

Ajoitus ja läsnäolo

- Ennakkotehtävä (1 op) tehdään ennen ensimmäistä lähiopetusta ja otetaan mukaan opintojakson aloituskerralle (13.1.). Ilmoittautuneille lähetetään Reppu-sivun osoite, jossa ohjeet ennakkotehtävään
- Lähiopetus (1 op) 13.1. klo 12-16 / 14.1. klo 13-15 / 16.1. klo 8-15 / 27.1. klo 12-16 / 28.1. klo 10-12 / 3.2. klo 13-15 / 5.2. klo 8-12 / 6.2. klo 12-16 / 10.2. klo 12-16 / 19.2. klo 8-12 / 20.2. klo 12-16 / 4.3. klo 10-12 (osa kerroista jaettuna osaryhmiin A ja B, katso lukujärjestyksestä tarkemmin)
- itsenäinen työskentely liittyen työpajoihin (0,5 op)
- kulttuuritehtävä (0,5 op) (palautetaan pofon yhteydessä)
- pofon (2 op) palautus 18.3.2020

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Ennakkotehtävän materiaalit:
- Leena Kurki: Sosiokulttuurinen innostaminen (Vastapaino 2000), kappaleet 1-3 (kirjaa löytyy myös e-kirjana lainattavaksi) tai artikkeli (Repussa)
- Repussa olevat materiaalit, joissa on esimerkkejä sosiokulttuurisen työotteen toteuttamisesta eri-ikäisten asiakasryhmien parissa
.
Porfoliotyöskentelyssä käytettävä materiaali:
Vilen, M,. Leppämäki, P., Ekström L. Vuorovaikutuksellinen tukeminen sosiaali- ja terveysalalla. WSOY. Juva. painos 2002 tai 2008. painos 2002 luvut 1, 2, 3, 5 (s. 11- 194, 217- 291) TAI painos 2008 luvut 1, 2, 4 , 6 (s. 11- 75, 134- 236, 285-349)

Oppimisympäristö

Campus, Reppu-oppimisympäristö, omavalintainen kulttuurikokemus (esim. teatteri, näyttely, konsertti)

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

- Ennakkotehtävä (1 op) tehdään ennen ensimmäistä lähiopetusta ja otetaan mukaan opintojakson aloituskerralle (13.1.). Ilmoittautuneille lähetetään Reppu-sivun osoite, jossa ohjeet ennakkotehtävään
- Lähiopetus (1 op) 13.1. klo 12-16 / 14.1. klo 13-15 / 16.1. klo 8-15 / 27.1. klo 12-16 / 28.1. klo 10-12 / 3.2. klo 13-15 / 5.2. klo 8-12 / 6.2. klo 12-16 / 10.2. klo 12-16 / 19.2. klo 8-12 / 20.2. klo 12-16 / 4.3. klo 10-12 (osa kerroista jaettuna osaryhmiin A ja B, katso lukujärjestyksestä tarkemmin)
- itsenäinen työskentely liittyen työpajoihin (0,5 op)
- kulttuuritehtävä (0,5 op) (palautetaan pofon yhteydessä)
- pofon (2 op) palautus 18.3.2020

Sisältö

- Sosiokulttuurisen innostamisen käsitteet ja periaatteet
- Minuuden reflektointi toiminnallisin menetelmin
- Draama- ja kuvatyöskentely
- Asiakasta vahvistavat, tukevat ja osallistavat menetelmät
- Sosiaalialan asiakastyöskentelyn lähestymistavat

Arviointimenetelmät

Arviointimenetelmänä on portfolio, joka sisältää seuraavat osiot:
- ennakkotehtävä ja sen ryhmämuotoinen käsittely
- ohjatut työpajat (tarina, kuva, runot)
- lähestymistavat (luennot tai muu perehtyminen)
- kulttuurikokemus-tehtävä
Portfolio arvioidaan asteikolla T1-K5

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa:
• käyttää sosiokulttuurisen innostamisen ammattikäsitteitä
• reflektoida minuuttaan jonkin verran
• kuvata, miten käyttää asiakasta vahvistavia, tukevia ja osallistavia menetelmiä

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa:
• käyttää sosiokulttuurisen innostamisen ammattikäsitteitä johdonmukaisesti
• reflektoida minuuttaan monipuolisesti
• kuvata, miten soveltaa asiakasta vahvistavia, tukevia ja osallistavia menetelmiä

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa:
• käyttää sosiokulttuurisen innostamisen käsitteitä asiantuntevasti
• osaa reflektoida minuuttaan asiantuntevasti ja oivaltavasti
• kuvata ja perustella, miten soveltaa osallistavia menetelmiä erilaisissa toimintaympäristöissä