Sosiokulttuurinen innostaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: ST00BG22-3007
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
19.08.2019 - 15.09.2019
Ajoitus
01.08.2019 - 31.12.2019
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Sosiaali- ja terveysala (LAMK)
Toimipiste
Sosiaali- ja terveysala
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Minna Kuvajainen
- Virve Pirttikoski
Ryhmät
-
08SOS19KSosionomikoulutus 19K, Lahti
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kuvata sosiokulttuurisen innostamisen periaatteita
- reflektoida minuuttaan toiminnallisin menetelmin
- kuvata asiakasta vahvistavia, tukevia ja osallistavia menetelmiä
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
- Ennakkotehtävä (1 op) tehdään ennen ensimmäistä lähiopetusta ja otetaan mukaan opintojakson aloituskerralle (3.9.)
- Lähiopetus (1 op) 3.9. klo 8-12 / 4.9. klo 8-12 / 5.9. klo 13-16 / 10.9. klo 13-16 / 11.9. klo 9-11 / 12.9. klo 12-16 / 17.9. klo 13-16 / 19.9. klo 12-15 / 24.9. klo 8-12 / 26.9. klo 8-12 / 8.10. klo 12-16 / 9.10. klo 13-15 / 17.10. klo 13-15 (osa kerroista jaettuna osaryhmiin A ja B, katso lukujärjestyksestä tarkemmin), huom! ajankohtiin saattaa tulla muutoksia, tarkista lukujärjestyksestä lähempänä
- itsenäinen työskentely liittyen työpajoihin (0,5 op)
- kulttuuritehtävä (0,5 op) (palautetaan pofon yhteydessä)
- pofon (2 op) palautus 8.11.2019
Ajoitus ja läsnäolo
- Ennakkotehtävä (1 op) tehdään ennen ensimmäistä lähiopetusta ja otetaan mukaan opintojakson aloituskerralle (3.9.)
- Lähiopetus (1 op) 3.9. klo 8-12 / 4.9. klo 8-12 / 5.9. klo 13-16 / 10.9. klo 13-16 / 11.9. klo 9-11 / 12.9. klo 12-16 / 17.9. klo 13-16 / 19.9. klo 12-15 / 24.9. klo 8-12 / 26.9. klo 8-12 / 8.10. klo 12-16 / 9.10. klo 13-15 / 17.10. klo 13-15 (osa kerroista jaettuna osaryhmiin A ja B, katso lukujärjestyksestä tarkemmin), huom! ajankohtiin saattaa tulla muutoksia, tarkista lukujärjestyksestä lähempänä
- itsenäinen työskentely liittyen työpajoihin (0,5 op)
- kulttuuritehtävä (0,5 op) (palautetaan pofon yhteydessä)
- pofon (2 op) palautus 8.11.2019
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Ennakkotehtävän materiaalit:
- Leena Kurki: Sosiokulttuurinen innostaminen (Vastapaino 2000), kappaleet 1-3 (kirjaa löytyy myös e-kirjana lainattavaksi) tai muu vastaava kirjallisuus
- Repussa olevat materiaalit, joissa on esimerkkejä sosiokulttuurisen työotteen toteuttamisesta eri-ikäisten asiakasryhmien parissa
.
Porfoliotyöskentelyssä käytettävä materiaali:
Vilen, M,. Leppämäki, P., Ekström L. Vuorovaikutuksellinen tukeminen sosiaali- ja terveysalalla. WSOY. Juva. painos 2002 tai 2008. painos 2002 luvut 1, 2, 3 , 5 ( s. 11- 194, 217- 291, ) TAI painos 2008 luvut 1, 2, 4 , 6 (s. 11- 75, 134- 236, 285-349)
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
ei valinnaisia suoritustapoja
Työelämäyhteistyö
-
Uusintamahdollisuudet
ei tenttiä, katso ajoitus
Oppimisympäristö
Campus, Reppu-oppimisympäristö, omavalintainen kulttuurikokemus (esim. teatteri, näyttely, konsertti)
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
- Ennakkotehtävä (1 op) tehdään ennen ensimmäistä lähiopetusta ja otetaan mukaan opintojakson aloituskerralle (3.9.)
- Lähiopetus (1 op) 3.9. klo 8-12 / 4.9. klo 8-12 / 5.9. klo 13-16 / 10.9. klo 13-16 / 11.9. klo 9-11 / 12.9. klo 12-16 / 17.9. klo 13-16 / 19.9. klo 12-15 / 24.9. klo 8-12 / 26.9. klo 8-12 / 8.10. klo 12-16 / 9.10. klo 13-15 / 17.10. klo 13-15 (osa kerroista jaettuna osaryhmiin A ja B, katso lukujärjestyksestä tarkemmin), huom! ajankohtiin saattaa tulla muutoksia, tarkista lukujärjestyksestä lähempänä
- itsenäinen työskentely liittyen työpajoihin (0,5 op)
- kulttuuritehtävä (0,5 op) (palautetaan pofon yhteydessä)
- pofon (2 op) palautus 8.11.2019
Sisältö
- Sosiokulttuurisen innostamisen käsitteet ja periaatteet
- Minuuden reflektointi toiminnallisin mentelmin
- Draama- ja kuvatyöskentely
- Asiakasta vahvistavat, tukevat ja osallistavat menetelmät
- Sosiaalialan asiakastyöskentelyn lähestymistavat.
Arviointimenetelmät
Arviointimenetelmänä on portfolio, joka sisältää seuraavat osiot:
- ennakkotehtävä ja sen ryhmämuotoinen käsittely
- ohjatut työpajat (tarina, kuva, runot)
- lähestymistavat (luennot tai muu perehtyminen)
- kulttuurikokemus-tehtävä
Portfolio arvioidaan asteikolla T1-K5
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa:
• käyttää sosiokulttuurisen innostamisen ammattikäsitteitä
• reflektoida minuuttaan jonkin verran
• kuvata, miten käyttää asiakasta vahvistavia, tukevia ja osallistavia menetelmiä
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa:
• käyttää sosiokulttuurisen innostamisen ammattikäsitteitä johdonmukaisesti
• reflektoida minuuttaan monipuolisesti
• kuvata, miten soveltaa asiakasta vahvistavia, tukevia ja osallistavia menetelmiä
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa:
• käyttää sosiokulttuurisen innostamisen käsitteitä asiantuntevasti
• osaa reflektoida minuuttaan asiantuntevasti ja oivaltavasti
• kuvata ja perustella, miten soveltaa osallistavia menetelmiä erilaisissa toimintaympäristöissä