Siirry suoraan sisältöön

Sosiokulttuurinen innostaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: ST00BG22-3007

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

19.08.2019 - 15.09.2019

Ajoitus

01.08.2019 - 31.12.2019

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Sosiaali- ja terveysala (LAMK)

Toimipiste

Sosiaali- ja terveysala

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Minna Kuvajainen
  • Virve Pirttikoski

Ryhmät

  • 08SOS19K
    Sosionomikoulutus 19K, Lahti

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kuvata sosiokulttuurisen innostamisen periaatteita
- reflektoida minuuttaan toiminnallisin menetelmin
- kuvata asiakasta vahvistavia, tukevia ja osallistavia menetelmiä

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

- Ennakkotehtävä (1 op) tehdään ennen ensimmäistä lähiopetusta ja otetaan mukaan opintojakson aloituskerralle (3.9.)
- Lähiopetus (1 op) 3.9. klo 8-12 / 4.9. klo 8-12 / 5.9. klo 13-16 / 10.9. klo 13-16 / 11.9. klo 9-11 / 12.9. klo 12-16 / 17.9. klo 13-16 / 19.9. klo 12-15 / 24.9. klo 8-12 / 26.9. klo 8-12 / 8.10. klo 12-16 / 9.10. klo 13-15 / 17.10. klo 13-15 (osa kerroista jaettuna osaryhmiin A ja B, katso lukujärjestyksestä tarkemmin), huom! ajankohtiin saattaa tulla muutoksia, tarkista lukujärjestyksestä lähempänä
- itsenäinen työskentely liittyen työpajoihin (0,5 op)
- kulttuuritehtävä (0,5 op) (palautetaan pofon yhteydessä)
- pofon (2 op) palautus 8.11.2019

Ajoitus ja läsnäolo

- Ennakkotehtävä (1 op) tehdään ennen ensimmäistä lähiopetusta ja otetaan mukaan opintojakson aloituskerralle (3.9.)
- Lähiopetus (1 op) 3.9. klo 8-12 / 4.9. klo 8-12 / 5.9. klo 13-16 / 10.9. klo 13-16 / 11.9. klo 9-11 / 12.9. klo 12-16 / 17.9. klo 13-16 / 19.9. klo 12-15 / 24.9. klo 8-12 / 26.9. klo 8-12 / 8.10. klo 12-16 / 9.10. klo 13-15 / 17.10. klo 13-15 (osa kerroista jaettuna osaryhmiin A ja B, katso lukujärjestyksestä tarkemmin), huom! ajankohtiin saattaa tulla muutoksia, tarkista lukujärjestyksestä lähempänä
- itsenäinen työskentely liittyen työpajoihin (0,5 op)
- kulttuuritehtävä (0,5 op) (palautetaan pofon yhteydessä)
- pofon (2 op) palautus 8.11.2019

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Ennakkotehtävän materiaalit:
- Leena Kurki: Sosiokulttuurinen innostaminen (Vastapaino 2000), kappaleet 1-3 (kirjaa löytyy myös e-kirjana lainattavaksi) tai muu vastaava kirjallisuus
- Repussa olevat materiaalit, joissa on esimerkkejä sosiokulttuurisen työotteen toteuttamisesta eri-ikäisten asiakasryhmien parissa
.
Porfoliotyöskentelyssä käytettävä materiaali:
Vilen, M,. Leppämäki, P., Ekström L. Vuorovaikutuksellinen tukeminen sosiaali- ja terveysalalla. WSOY. Juva. painos 2002 tai 2008. painos 2002 luvut 1, 2, 3 , 5 ( s. 11- 194, 217- 291, ) TAI painos 2008 luvut 1, 2, 4 , 6 (s. 11- 75, 134- 236, 285-349)

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

ei valinnaisia suoritustapoja

Työelämäyhteistyö

-

Uusintamahdollisuudet

ei tenttiä, katso ajoitus

Oppimisympäristö

Campus, Reppu-oppimisympäristö, omavalintainen kulttuurikokemus (esim. teatteri, näyttely, konsertti)

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

- Ennakkotehtävä (1 op) tehdään ennen ensimmäistä lähiopetusta ja otetaan mukaan opintojakson aloituskerralle (3.9.)
- Lähiopetus (1 op) 3.9. klo 8-12 / 4.9. klo 8-12 / 5.9. klo 13-16 / 10.9. klo 13-16 / 11.9. klo 9-11 / 12.9. klo 12-16 / 17.9. klo 13-16 / 19.9. klo 12-15 / 24.9. klo 8-12 / 26.9. klo 8-12 / 8.10. klo 12-16 / 9.10. klo 13-15 / 17.10. klo 13-15 (osa kerroista jaettuna osaryhmiin A ja B, katso lukujärjestyksestä tarkemmin), huom! ajankohtiin saattaa tulla muutoksia, tarkista lukujärjestyksestä lähempänä
- itsenäinen työskentely liittyen työpajoihin (0,5 op)
- kulttuuritehtävä (0,5 op) (palautetaan pofon yhteydessä)
- pofon (2 op) palautus 8.11.2019

Sisältö

- Sosiokulttuurisen innostamisen käsitteet ja periaatteet
- Minuuden reflektointi toiminnallisin mentelmin
- Draama- ja kuvatyöskentely
- Asiakasta vahvistavat, tukevat ja osallistavat menetelmät
- Sosiaalialan asiakastyöskentelyn lähestymistavat.

Arviointimenetelmät

Arviointimenetelmänä on portfolio, joka sisältää seuraavat osiot:
- ennakkotehtävä ja sen ryhmämuotoinen käsittely
- ohjatut työpajat (tarina, kuva, runot)
- lähestymistavat (luennot tai muu perehtyminen)
- kulttuurikokemus-tehtävä
Portfolio arvioidaan asteikolla T1-K5

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa:
• käyttää sosiokulttuurisen innostamisen ammattikäsitteitä
• reflektoida minuuttaan jonkin verran
• kuvata, miten käyttää asiakasta vahvistavia, tukevia ja osallistavia menetelmiä

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa:
• käyttää sosiokulttuurisen innostamisen ammattikäsitteitä johdonmukaisesti
• reflektoida minuuttaan monipuolisesti
• kuvata, miten soveltaa asiakasta vahvistavia, tukevia ja osallistavia menetelmiä

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa:
• käyttää sosiokulttuurisen innostamisen käsitteitä asiantuntevasti
• osaa reflektoida minuuttaan asiantuntevasti ja oivaltavasti
• kuvata ja perustella, miten soveltaa osallistavia menetelmiä erilaisissa toimintaympäristöissä