Siirry suoraan sisältöön

Syventävä harjoittelu (12 op)

Toteutuksen tunnus: SHARJSY-3007

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.07.2022 - 04.09.2022

Ajoitus

01.08.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

12 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

5 - 30

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Sanna Leppänen

Ryhmät

  • SO19
    Sosionomikoulutus 19S, Lappeenranta

Osaamistavoitteet

Opiskelija kehittää työelämälähtöistä, tutkivaa työotetta, sekä omaa johtamis- ja vaikuttamisosaamistaan.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintoihin liittyvä harjoittelujakso kentällä. (julkinen, yksityinen ja 3.sektori).

Ajoitus ja läsnäolo

Harjoittelu ajoittuu opetussuunnitelmassa viimeiselle lukukaudelle. Harjoittelun laajuus on 12op, joka tarkoittaa noin 280h opiskelijatyötä eli 35 tuntia + 5h/vko itsenäisiin tehtäviin. Kaikkiin harjoitteluun liittyviin tapaamisiin tulee osallistua (infot, ohjaukset ja purut), ja ne ovat osa harjoittelua.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Workseedissä tehtäviin linkitetty materiaali. Syventävään harjoitteluun liittyvä kirjalista.

Työelämäyhteistyö

Harjoittelu toteutuu eri sosiaalialan tai kasvatusalan yksiköissä julkisella, yksityisellä tai 3.sektorilla. Harjoittelu on ohjattua, harjoittelupaikoista opiskelijalle on nimettävä työelämäohjaaja.

Oppimisympäristö

Harjoitteluun liittyvät infomateriaalit, tavoitteiden asettelu, päiväkirja, oppimistehtävä sekä arviointi toteutuvat Workseedissä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Harjoittelun laajuus on 12op, joka tarkoittaa noin 280h opiskelijatyötä eli 35 tuntia + 5h/vko itsenäisiin tehtäviin.

Sisältö

SYVENTÄVÄ HARJOITTELU
Opiskelija osaa:
• Määritellä harjoittelupaikkansa sijoittumisen palvelujärjestelmään, sekä sen työtä keskeisesti ohjaavat lait ja asetukset
• Toimia työssään sosiaali- ja kasvatusalan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti
• Arvioida sekä omia että työyhteisön johtamis- ja alaistaitoja, sekä niihin liittyviä kehittymishaasteita
• Huomioida työhyvinvoinnin merkitystä työssäjaksamisessa
• Arvioida hyvän työyhteisön luomisen edellytyksiä ja muutosjohtamisen sisältöjä ihmisiä johdettaessa

PEDAGOGINEN HARJOITTELU
Opiskelija osaa:
• arvioida lapsen ja lapsiryhmän kehitystasoa havainnoiden
• suunnitella ja ohjata tavoitteellisesti lapsiryhmän toimintaa lasten kehitystason ja varhaiskasvatussuunnitelman mukaisesti
• toimia varhaiskasvatuksen moniammatillisen tiimin jäsenenä
• kehittää yhteistyötään lapsen vanhempien kanssa kumppanuusperustaisesti
• arvioida toimintaansa lapsiryhmän toiminnan suunnittelijana ja ohjaajana, moniammatillisen tiimin jäsenenä sekä lapsen vanhempien/huoltajien yhteistyökumppanina

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Harjoittelua edeltävät opinnot täytyy olla pääosin suoritettu ennen harjoittelua.

Arviointimenetelmät

Opiskelijan osaamista peilataan harjoittelun keski- ja loppuvaiheessa opetussuunnitelman mukaisiin sekä hänen itse asettamiinsa tavoitteisiin asteikolla osaa erinomaisesti - osaa hyvin - osaa melko hyvin - osaa tyydyttävästi - osaa välttävästi - ei osaa - ei arvioitavissa.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

HYLÄTYN SUORITUKSEN KRITEERIT:

Opiskelija ei saavuta harjoittelujakson tavoitteita
- Opiskelijan tiedoissa ja taidoissa on oleellisia puutteita
- Opiskelijalle ei voi antaa vastuuta
- Opiskelija ei palauta sovittuja kirjallisia töitä

Työn laadussa on paljon puutteita
- Opiskelija toimii epäeettisesti
- Opiskelija ei sitoudu asiakassuhteisiin
- Opiskelija ei pysty perustelemaan omaa toimintaansa

Opiskelijan aloitteellisuus on olematon
- Opiskelija ei ole motivoitunut työhönsä
- Opiskelija ei ole oma-aloitteellinen työssään

Opiskelijan yhteistyöhalu on heikko
- Opiskelija ei ilmoita poissalojaan eikä sovi niiden korvaamisesta
- Opiskelija ei noudata sovittuja työaikoja

Opiskelijan oman työn suunnittelu- ja organisointivalmius on olematon
- Opiskelija ei pysty suunnittelemaan harjoittelujakson tavoitteita

Asiakasturvallisuudessa on puutteita
- Opiskelijan tietämättömyys tai taitamattomuus vaarantaa asiakkaan turvallisuuden
- Opiskelija on välinpitämätön asiakkaan turvallisuudesta