Siirry suoraan sisältöön

Ammatillinen harjoittelu 1 (12 op)

Toteutuksen tunnus: SHARJAM1-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

16.11.2020 - 10.01.2021

Ajoitus

01.01.2021 - 31.07.2021

Opintopistemäärä

12 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

5 - 60

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Sanna Leppänen
  • Sanna Nurmiainen

Opetusryhmät

  • Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • SO19
    Sosionomikoulutus 19S, Lappeenranta

Pienryhmät

  • Verkkoluento

Osaamistavoitteet

Opiskelija toteuttaa harjoittelussaan sosiaalialan arvojen ja toimintaperiaatteiden mukaista vastuullista asiakastyössä.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintoihin liittyvä harjoittelujakso kentällä. (julkinen, yksityinen ja 3.sektori).

Ajoitus ja läsnäolo

Harjoittelu ajoittuu opintojen neljännelle lukukaudelle. Harjoittelun laajuus on 12op, joka tarkoittaa noin 280h opiskelijatyötä eli 35 tuntia + 5h/vko itsenäisiin tehtäviin. Kaikkiin harjoitteluun liittyviin tapaamisiin tulee osallistua (infot, ohjaukset ja purut), ja ne ovat osa harjoittelua.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Workseedissä tehtäviin linkitetty materiaali.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Harjoittelu on mahdollista suorittaa myös näytöin, jos opiskelijalla on harjoittelun tavoitteisiin nähden jo osaamista. Tästä toteutustavasta on keskusteltava tutor-opettajan kanssa. Näyttöpäivien ajankohdat ilmoitetaan erikseen.

Työelämäyhteistyö

Harjoittelu toteutuu eri sosiaalialan yksiköissä julkisella, yksityisellä tai 3.sektorilla. Harjoittelu on ohjattua, harjoittelupaikoista opiskelijalle on nimettävä työelämäohjaaja.

Oppimisympäristö

Harjoitteluun liittyvät infomateriaalit, tavoitteiden asettelu, päiväkirja, oppimistehtävä sekä arviointi toteutuvat Workseedissä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Harjoittelun laajuus on 12op, joka tarkoittaa noin 280h opiskelijatyötä eli 35 tuntia + 5h/vko itsenäisiin tehtäviin.

Sisältö

Opiskelija osaa
• Määritellä harjoittelupaikkansa sijoittumisen palvelujärjestelmään, sekä sen työtä keskeisesti ohjaavat lait ja asetukset
• Kehittää tavoitteellisesti omaa vuorovaikutus- ja ohjausosaamistaan asiakastilanteissa
• Rakentaa asiakkaan osallisuutta tukevan ammatillisen vuorovaikutus- ja yhteistyösuhteen
• Tunnistaa ja esitellä harjoittelupaikassaan käytettäviä työmenetelmiä
• Toimia työssään sosiaalialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti
• Tarkastella harjoitteluympäristössä tehtävää työtä sosiaalipedagogisen asiakastyön lähtökohdista

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Harjoittelua edeltävät opinnot täytyy olla pääosin suoritettu ennen harjoittelua.

Arviointimenetelmät

Opiskelijan osaamista peilataan harjoittelun keski- ja loppuvaiheessa opetussuunnitelman mukaisiin sekä hänen itse asettamiinsa tavoitteisiin asteikolla osaa erinomaisesti - osaa hyvin - osaa melko hyvin - osaa tyydyttävästi - osaa välttävästi - ei osaa - ei arvioitavissa.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

HYLÄTYN SUORITUKSEN KRITEERIT:

Opiskelija ei saavuta harjoittelujakson tavoitteita
- Opiskelijan tiedoissa ja taidoissa on oleellisia puutteita
- Opiskelijalle ei voi antaa vastuuta
- Opiskelija ei palauta sovittuja kirjallisia töitä

Työn laadussa on paljon puutteita
- Opiskelija toimii epäeettisesti
- Opiskelija ei sitoudu asiakassuhteisiin
- Opiskelija ei pysty perustelemaan omaa toimintaansa

Opiskelijan aloitteellisuus on olematon
- Opiskelija ei ole motivoitunut työhönsä
- Opiskelija ei ole oma-aloitteellinen työssään

Opiskelijan yhteistyöhalu on heikko
- Opiskelija ei ilmoita poissalojaan eikä sovi niiden korvaamisesta
- Opiskelija ei noudata sovittuja työaikoja

Opiskelijan oman työn suunnittelu- ja organisointivalmius on olematon
- Opiskelija ei pysty suunnittelemaan harjoittelujakson tavoitteita

Asiakasturvallisuudessa on puutteita
- Opiskelijan tietämättömyys tai taitamattomuus vaarantaa asiakkaan turvallisuuden
- Opiskelija on välinpitämätön asiakkaan turvallisuudesta