Siirry suoraan sisältöön

Muotoiluajattelu ja kehittämistutkimus (5 op)

Toteutuksen tunnus: MI00BO69-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

25.11.2019 - 19.01.2020

Ajoitus

02.03.2020 - 31.05.2020

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

1 - 30

Koulutus

  • Kulttuurialan koulutus (ylempi AMK), Muotoilu ja media-alan uudistava osaaminen (2016-2020)

Opettaja

  • Mirja Kälviäinen
  • Heikki Saros

Vastuuopettaja

Arto Kutvonen

Ryhmät

  • 05YMMU19S
    Muotoilu ja media-alan uudistava osaaminen (YAMK) 19S, Lahti

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- osaa soveltaa muotoiluajattelun (Design Thinking) periaatteita ja siihen sopivia menetelmiä erilaisissa kehittämistehtävissä
- osaa valita ja perustella sopivia lähestymistapoja ja niissä toimivia erilaisia tutkimus- ja kehittämismenetelmiä kehittämistehtävien tueksi
- osaa soveltaa eri tyyppisten tutkimuslähestymistapojen ja niissä käytettävien menetelmien eroja ja tavoitteita erilaisten kehittämishaasteiden tueksi

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintoihin kuuluu ennakkotehtävänä Lahden ammattikorkeakoulun opinnäytetyöohjeen lukeminen ja kehittämistutkimukseen liittyviin aineistoihin ja kirjallisuuteen tutustuminen sekä kysymysten laatiminen näihin liittyen. Ensimmäisenä lähiopetuspäivänä käydään kysymysten avulla läpi pulmakohtia suhteessa tutkimusraportin kirjoittamiseen, tutkimuksellisiin lähestymistapoihin, tiedonhankintaan, erilaisiin empiirisen aineiston hankintamenetelmiin ja analyysimenetelmiin sekä tarkastellaan muotoiluajattelun suhdetta näihin. Toisella lähiopetuskerralla jokainen opiskelija esittelee oman prosessiluonnoksensa ja sitä kommentoidaan. Prosessi kirjoitetaan auki esseenä. Esseestä saadun palautteen perusteella opiskelija valmistelee opinnäytetyön visuaalista viitekehystä, valittuihin menetelmiin liittyvää tiedonhankintaa ja opinnäytetyön dispositiota niin, että hän pystyy esittelemään sen ohjaajille syyslukukauden alussa myös kirjoitetussa muodossa ja Harvard viitejärjestelmää noudattaen.

Ajoitus ja läsnäolo

133h opiskelijan työtä
(17.-18.1.2019 Aiheseminaarit ryhmälle MUME19, johon jokainen saa oman esitysajan, jossa omaa kehittämistyön suunnitelmaa kommentoidaan, kuuluu pakollisena opinnäytetyöprosessiin).
Ennakkotehtävä tutustuminen opinnäytetyöohjeisiin, kehittämistutkimukseen aineistojen ja kirjallisuuden avulla ja kysymysten laatiminen niihin liittyen 30 h
27.3. Kysymysten purkaminen: Tutkimusraportin kirjoittamiseen liittyvät käytännöt, tutkimuksellisia lähestymistapoja, tiedonhankintaa ja menetelmiä 8h
Välitehtävä suunnitella prosessikorttien avulla omaan tutkimus- ja kehittämisprosessia 10h
16.-17.4. oman tutkimuksellisen kehittämistyön prosessin ja menetelmien mallintamisen esittely ja keskustelut muiden töistä 8h
Prosessi- ja menetelmäesseen palautus 4.5. mennessä 10 h
Esseen palautteen perusteella suunnitteluseminaariaineiston valmistelu: visuaalisen viitekehyksen laatiminen, prosessin täsmentäminen, disposition laatiminen ja tutkimukselliseen lähestymistapaan ja menetelmiiin liittyvän aineiston etsiminen ja kirjoittaminen raportiksi. 59 h
Suunnitteluseminaaritapaaminen syyslukukauden alussa (viikko 36), johon jokainen saa oman esitysajan, jossa omaa kehittämistyön suunnitelmaa kommentoidaan, kuuluu pakollisena opinnäytetyöprosessiin 8 h.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

LAMK YAMK Opinnäytetyöohje
Reppu opintojaksolla esiteltävä luentoaineisto.
Selkeä peruskirja: Ojasalo – Moilanen – Ritalahti 2015. Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. (myös vanhempia painoksia kirjastoissa.)
Anttila 2006. TUTKIVA TOIMINTA ja ilmaisu, teos, tekeminen. Akatiimi. (Tutkimustyön menetelmäteos esittävän ja luovan kulttuurin opinnäytetöitä ja t&k –toimintaa varten.) Kananen, J. 2015. Kehittämistutkimuksen kirjoittamisen käytännön opas. Miten kirjoitan kehittämistutkimuksen vaihe vaiheelta. Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisuja 212.
Vilkka, H. 2015. Tutki ja kehitä. 4. uudistettu painos. PS-kustannus.
Paljon yleistä tutkimuskirjallisuutta, mutta osin se ohjaa liian akateemiseen tutkimukseen suhteessa YAMK opinnäytetöiden tutkimuksellisen kehittämistyön luonteeseen.

Työelämäyhteistyö

Oman työelämälähtöisen tutkimuksellisen kehittämistyön eli opinnäytetyön tukimuksellisen osuuden parissa työskentely.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

133h opiskelijan työtä
(17.-18.1.2019 Aiheseminaarit ryhmälle MUME19, johon jokainen saa oman esitysajan, jossa omaa kehittämistyön suunnitelmaa kommentoidaan, kuuluu pakollisena opinnäytetyöprosessiin).
Ennakkotehtävä tutustuminen opinnäytetyöohjeisiin, kehittämistutkimukseen aineistojen ja kirjallisuuden avulla ja kysymysten laatiminen niihin liittyen 30 h
27.3. Kysymysten purkaminen: Tutkimusraportin kirjoittamiseen liittyvät käytännöt, tutkimuksellisia lähestymistapoja, tiedonhankintaa ja menetelmiä 8h
Välitehtävä suunnitella prosessikorttien avulla omaan tutkimus- ja kehittämisprosessia 10h
16.-17.4. oman tutkimuksellisen kehittämistyön prosessin ja menetelmien mallintamisen esittely ja keskustelut muiden töistä 8h
Prosessi- ja menetelmäesseen palautus 4.5. mennessä 10 h
Esseen palautteen perusteella suunnitteluseminaariaineiston valmistelu: visuaalisen viitekehyksen laatiminen, prosessin täsmentäminen, disposition laatiminen ja tutkimukselliseen lähestymistapaan ja menetelmiiin liittyvän aineiston etsiminen ja kirjoittaminen raportiksi. 59 h
Suunnitteluseminaaritapaaminen syyslukukauden alussa (viikko 36), johon jokainen saa oman esitysajan, jossa omaa kehittämistyön suunnitelmaa kommentoidaan, kuuluu pakollisena opinnäytetyöprosessiin 8 h.

Sisältö

Opintojaksolla opiskellaan tutkimusraportin kirjoittamiseen ja muuhun viestintään liittyviä käytäntöjä ja perehdytään tutkimuksellisiin lähestymistapoihin sekä muotoiluajatteluun suhteessa näihin. Opintojaksolla perehdytään myös erilaisiin empiirisen aineiston hankinta- sekä analyysimenetelmiin ja suunnitellaan omaan tutkimukselliseen kehittämistyöhön liittyviä menetelmiä.

Arviointimenetelmät

Arviointi perustuu oman kehittämistyön menetelmäprosessin mallintamiseen ja sen esittämiseen perusteltuja lähteitä käyttäen. Arvioinnin konkreettisena kohteena on omaan opinnäytetyöhön liittyvät menetelmäesseet ja siinä olevat visuaaliset mallinnukset.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

etsiä tietolähteitä sekä perustella tietolähteiden valintaa, käyttöä ja hyödyllisyyttä
osoittaa perehtyneisyytensä työ- tai opintoalaan liittyvään tietoperustaan
suunnitella, toteuttaa ja arvioida ammatillisia ja organisaatiotasoisia kehittämisprosesseja

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

arvioida kriittisesti asiantuntija-alansa teoreettisia tietolähteitä
etsiä hyödyllisiä alojen välisiä yhteyksiä kehittämis- ja innovaatiotoimintaan
etsiä ja analysoida kehittämishaasteen taustalla olevia perusolettamuksia

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

käyttää kriittisesti ja innovatiivisesti kotimaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä erityisillä asiantuntijuusalueillaan
johtaa kehittämis- ja innovaatiotoimintaa