Siirry suoraan sisältöön

Käyttäjälähtöisyys ja yhteissuunnittelu (5 op)

Toteutuksen tunnus: MI00BM80-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

19.08.2019 - 15.09.2019

Ajoitus

01.08.2019 - 31.12.2019

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAMK)

Toimipiste

Muotoiluinstituutti (LAMK)

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Kokemus- ja palvelumuotoilun koulutus (2018, 2019, 2020)

Opettaja

  • Sara Ikävalko
  • Mikko Rikala

Ryhmät

  • 05KOP18S
    Kokemus- ja palvelumuotoilun koulutus 18S, Lahti

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- käyttää erilaisia käyttäjälähtöisiä ja osallistavia yhteissuunnittelun menetelmiä
- tehdä laadullista kenttätyötä
- fasilitoida yhteissuunnittelua
- hyödyntää käyttäjälähtöistä tietoa ja yhteissuunnittelua muotoilussa

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Ennakkotehtävä - Itsenäinen oppimistehtävä
Lue ja perehdy opintojakson Reppu -sivun aineistoon.
Aineiston pohjalta pidetään kirjallinen tentti opintojakson aikana.

Lukemisen ajankohta on ajoitettu ajalle 3.9 - 16.9.2018. Tällä aikajaksolla opiskelija paneutuu aineiston lukemiseen sekä vierailee Helsinki Design Weekin tapahtumissa.
Lukemiseen resurssoitu (käytettävä) aika: 30 tuntia

Ajoitus ja läsnäolo

Läsnäolo kontaktipäivillä 80%
Poissaolot korvataan 3-4 sivun kirjallisuusreferaatilla päivän teemasta.
Referaatti palautetaan sara.ikavalko@lamk.fi mennessä.


Kurssi on osa AMK muotoilijan pakollisiin opintoihin kuuluvaa pääainetarjontaa. Vaihtoehtoisina opintoina käyvät erillisesti arvioitavat ja vastaavan opintosisällön kurssit jotka on suoritettu korkeakouluasteella kotimaassa ja/tai ulkomailla (AHOT).

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

POISSAOLOT KORVATAAN KIRJALLISUUSREFERAATILLA. YKSI REFETAATTI / POISSAOLOKERTA
TEHTÄVÄT
Tutustu arviointikohteisiin. Hanki ja lue seuraavat teokset: (teoslista terkentuu elo-syyskuussa)
Valitse Yksi seuraavista:
1) Satu Miettinen (toim.): Palvelumuotoilu : uusia menetelmiä käyttäjätiedon hankintaan ja hyödyntämiseen, Teknologiainfo Teknova, Helsinki, 2011, 2. painos, ISBN: 978-952-238-077-7 (nid.)
2) Turkka Keinonen
3) Lotta Hassi, Reetta Maila: Kehitä kokeillen
4)IDEO: Field Work
2) Luettuasi ao. kirjat tee teoskohtaisesti lyhyt referaatti (n. 3 - 4 s. / kirja) siten, että raportoit sen antia Sinulle tulevana muotoilujana ja muotoilun opiskelijana opintojakson tavoitteet huomioon ottaen. Osoita teosten käyttöä selkeillä lähdeviittauksilla.
3) Palauta teoskohtaiset referaatit opintojakson ohjaajalle sähköpostitse sovitun aikataulun mukaan
___________

- Satu Miettinen (toim.): Palvelumuotoilu : uusia menetelmiä käyttäjätiedon hankintaan ja hyödyntämiseen, Teknologiainfo Teknova, Helsinki, 2011, 2. painos, ISBN: 978-952-238-077-7 (nid.)
- Laaja Reppu-materiaali

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Itsenäinen työskentely - lukutehtävät tenttiin
Helsinki Design Week - kokemus- ja havainnointityö kentällä & raportointi
Kenttätyöskentely harjoituksia
Opintojakso koostuu lähijaksosta Niemen ja Mukkulankadun kampuksilla, tilat merkitty aikatauluun. Opintojaksolla toteutetaan ryhmätehtäviä ja itsenäistä opiskelua.
_________________

Työelämäyhteistyö

1. Päivä
Tervetuloa opintojaksolle!
klo 13 – 16 Käyttäjäkeskeisyys ja käytettävyys viestinnän maailmassa & Katsaus kirjallisuuteen ja aineistoon - Harri Heikkilä
+ Opiskelija lataa HDW -aineistonsa Reppuun.
Käytettävä aika: 8 tuntia

2.Päivä
hmislähtöisen suunnittelun perusteet
Ihmislähtöisen suunnittelun perusteet - Sara Ikävalko
- havainnointi
- Käyttäjälähtöisen suunnittelun maailma
Käyttäjälähtöisen suunnittelun maailma
- Lähtökohdat, teoria ja terminologia
- Käyttäjälähtöiset muotoiluprosessit
Kurkistus käyttäjälähtöisyyden menetelmäkirjoon

3. Päivä

Kenttätyöskentely ja Design Etnografia
Design Etnografia ja kenttätyöskentelyn periaatteet
- Toimintatapa & menetelmät
- Fasilitointi ja yhteisuunnittelun roolitus
Kenttätyö harjoitus:
Suunnittelu, roolitus, toteutus: Mystery shopping, Havainnointi & empatiamatka, haastattelu
Kenttätyön purku, analyysi & raportointi
Käytettävä aika: 8 tuntia
Käytettävä aika kenttätyöskentelyyn: 30 tuntia

4.Päivä
Käyttäjä ja liikkuva kuva
klo 10 -12 Käyttäjä, käytettävyys ja liikkuva kuva - Antti Heinonen
klo 12-13 Lounas
klo 13-16
Käytettävä aika: 8 tuntia

5.Päivä
- Reflektointi & KirjallisuusTentti
klo 10 -12 Opiskelijoiden kenttähavainnoinnin raportointi
klo 12-13 Lounas
klo 13-16 Tentti
+ lataa kenttätyöskentelyn raportti Reppuun
Käytettävä aika: 8-10 tuntia

6.Päivä
Käyttäjäkokemus, Mitä se on? Miten käyttäjäkokemus rakentuu?
klo 10 -12 Käyttäjäkokemus, Miten käyttäjäkokemus rakentuu?
klo 12-13 Lounas
klo 13-16 Aistikokemukset
Käytettävä aika: 8 tuntia


7.Päivä
klo 10 -12 Päätöspresentaatiot
klo 12-13 Lounas
klo 13-16 Ryhmä- ja itsearviointi & palautteet
Käytettävä aika: 8 tuntia

7.Päivä
Tenttien palautus
Reflektio
_________________________________________________
Kontaktipäivät ovat pakollisia läsnäolopäiviä opintojakson suorittamiselle. Opintojakso on 5 op. eli opiskelijan aikaresursseja on käytettävissä 137 tuntia.

Oppimisympäristö

Vierailu HDW –Helsinki Design Week 2018

Itsenäinen oppimistehtävä / vapaasti valitsemissanne ryhmissä
https://www.helsinkidesignweek.com/programme/

1. Vieraile Helsinki Design Week 2018 tapahtumissa. Käy tutustumassa vähintään kolmeen eri Helsinki Design Weekin kohteeseen, joissa esitellään muotoilun kentän ajankohtaisia ilmiöitä, osallistu työpajoihin vieraile näyttelyissä ja osallistu installaatioihin. Kuinka ihmiset, käyttäjät tai sidosryhmät tuotiin esiin muotoiluviikolla esitettyjen töiden äärellä?
2. Raportoi kokemasi. Mitä? Missä? Milloin? Miten? Keitä ja kenelle? Ota kuvia, kommentoi, analysoi, pety, ylläty ja pohdi näkemääsi ja kokemaasi kuvin ja sanoin.
Koosta vierailustasi kolmen (3) sivun mittainen PDF-esitys/ raportti.
3. Lataa esityksesi opintojakson Reppu –sivun palautusalustalle 17.9.2018 mennessä.
Lataamassasi tiedostossa tulee näkyä opiskelijan sukunimi, etunimi ja suuntautuminen.
(Tyyliin: Rantanen, Riku, temu17)
Käytettävä aika: 16 tuntia

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- soveltaa käyttäjälähtöiseen suunnitteluun liittyviä perusperiaatteita omassa muotoilutyössään
- tunnistaa käyttäjälähtöisen suunnittelun perusmenetelmät
- soveltaa käyttäjälähtöisen suunnittelutyön prosesseja toimeksiantoon
- yhteisöllisen suunnittelun työotteen ja perusmenetelmät

- Poissaoloja kontaktiopetuksesta enemmän kuin 20 %
- Harjoitustehtävien suorittamatta
______________

Sisältö

Perehdytään käyttäjäkeskeiseen ja käyttäjälähtöisen muotoilun näkökulmiin.
Opitaan erottamaan eri lähestymistapohja ja traditioita (käyttäjäkeskeisyys, käyttäjälähtöisyys, muotoiluajattelu, käytettävyys ja käyttökokemus)
Ymmärretään ihmislähtöisen suunnittelun lähtökohdat ja käyttäjäkeskeisen muotoilun psykologinen perusta.
Tutustutaan Design Etnografiaan ja kenttätyöskentelyyn.
Dokumentoidaan kenttätukimus ja hallitaan tulosten tehokas raportointitapa.
Käytettävyys
Tutustutaan käytettävyyden eri arviontitapoihin
(mahdollisesti Opetellaan suunnittelemaan ja suorittamaan peruskäytettävyystesti )

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Kontaktipäivät ovat pakollisia läsnäolopäiviä opintojakson suorittamiselle. Opintojakso on 5 op. eli opiskelijan aikaresursseja on käytettävissä 140 tuntia.

- Muotoilupiirtäminen
- Muotoilun teoria- ja käsitteistö

Arviointimenetelmät

- Läsnäolo,
- aikataulussa pysyminen,
- ammattimainen ote työskentelyyn,
- vaadittavien tehtävien jättäminen aikataulussa,
- työn laadukkuus,
- konseptin idea, käyttökokemus ja sen testaaminen kohderyhmällä, toimivuus käytössä käyttäjälähtöisiä menetelmiä hyödyntäen
- Henkilökohtainen menetelmäharjoittelu ja itsearviointi
- Muotoilu- ja valmistusprosessin hallinta, tiimiarviointi
- Tehtävien suorittamisen eri vaiheiden suullinen arviointi, keskustelut sekä ryhmä- ja yksilöpalaute.
- Lehtorin arviointi
- Arviointi asteikolla 1 – 5. Arvosana muodostuu arviointiosioiden keskiarvona.

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Hyvä taso (3 – 4)
Opiskelija osaa:
- (B1) Soveltaa monipuolisesti kurssilla opittuja työtapoja/tekniikoita/malleja ja prosesseja
- (B3) Selvittää tehtävään ja sen sisältöön liittyviä lähtökohtia, tarpeita ja perusteita
- (B4) Toimia kurssin ja tehtävien suorittamisen kannalta tavoitteellisesti ja kehittävästi.