Palvelumuotoilun perusteet (5 op)
Toteutuksen tunnus: MI00BM79-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
25.11.2019 - 19.01.2020
Ajoitus
09.03.2020 - 11.05.2020
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 20
Koulutus
- Kokemus- ja palvelumuotoilun koulutus (2018, 2019, 2020)
Opettaja
- Sara Ikävalko
- Mikko Rikala
- Anna Palokangas
Vastuuopettaja
Jorma Lehtonen
Ryhmät
-
05KOP19SKokemus- ja palvelumuotoilun koulutus 19S, Lahti
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- käyttää palvelumuotoilun termejä sekä kertoa, mitä palvelumuotoilu on
- soveltaa käyttäjälähtöisiä suunnittelumenetelmiä ja perustella, missä tilanteissa niitä kannattaa käyttää
- luoda visuaalisia esityksiä palvelukokonaisuudesta, joka voi tuottaa taloudellista, kulttuurista, sosiaalista ja yhteiskunnallista arvoa
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Teema: Muotoiluajattelu palvelumuotoilun näkökulmasta
Opiskelija osaa
- käyttää palvelumuotoilun termejä sekä kertoa, mitä palvelumuotoilu on
- soveltaa käyttäjälähtöisiä suunnittelumenetelmiä ja perustella, missä tilanteissa niitä kannattaa käyttää
- luoda visuaalisia esityksiä palvelukokonaisuudesta
Teema: Tiimit, tiimioppiminen, tiimiosaaminen
Opiskelija osaa
- toimia monialaisessa tiimissä tavoitteellisesti
- suunnitella ja ottaa vastuuta omasta palvelumuotoilun osaamisen kehittymisestä
Ajoitus ja läsnäolo
Kurssin alussa perehdytään palvelumuotoilun perusteisiin, käsitteisiin, muotoiluajatteluun ja -prosesseihin.
Kurssin aikana opiskelijat ideoivat uudenlaista palvelumallia muotoilun ja tilasuunnittelun tulokulmasta. Palvelukehitys tapahtuu käyttäjälähtöisen palveluprosessin keinoin.
Kurssin toteuttamiseen liittyy kirjalliseen materiaaliin perehtyminen ja yhteinen reflektointi sisällöstä.
OPPIMISMENETELMÄT:
jalkautuminen kentälle yritysten tai käyttäjien pariin, monialaisessa tiimissä toimiminen, itsenäinen toiminta, kirjallisuuteen perehtyminen ja harjoitustehtävät
Arviointimenetelmät
- vertaisarviointi
- läsnäolopakko
- kaikkien harjoitustehtävien palauttaminen annetun aikataulun mukaisesti
- ammattimainen ote työskentelyyn eli aktiivisuus
Osallistuminen luentoihin ja hyväksytyt harjoitustehtävät.
Läsnäolo vähintään 80% kontaktiopetuksesta.
Arviointi asteikolla 1-5.
Mikäli harjoitustöiden palautus myöhästyy, laskee arvosana yhdellä.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
- opiskelija ei osallistu opetukseen
- opiskelija ei tee kaikkia annettuja harjoitustehtäviä
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija käyttää yksittäisiä ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneisyytensä alan tietoperustaan.
Opiskelija toimii ryhmän jäsenenä.
Opiskelija on ollut läsnä vaadittavilla opetuskerroilla.
Harjoitustehtävät suoritettu.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija on ollut läsnä vaadittavilla opetuskerroilla. Harjoitustehtävät
suoritettu hyvin. Harjoitustehtävien suoritukset sekä kurssiaktiivisuus kertovat
taidollisesta osaamisesta.
Opiskelija käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä johdonmukaisesti ja
toimii tavoitteellisesti ryhmässä.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija on ollut läsnä vaadittavilla opetuskerroilla. Harjoitustehtävät
suoritettu erinomaisesti. Harjoitustehtävien suoritukset sekä kurssiaktiivisuus
kertovat erinomaisesta taidollisesta osaamisesta. Opiskelija käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti.
Opiskelija osaa organisoida ryhmän toimintaa.