Siirry suoraan sisältöön

Palvelumuotoilun perusteet (5 op)

Toteutuksen tunnus: MI00BM79-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

25.11.2019 - 19.01.2020

Ajoitus

09.03.2020 - 11.05.2020

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 20

Koulutus

  • Kokemus- ja palvelumuotoilun koulutus (2018, 2019, 2020)

Opettaja

  • Sara Ikävalko
  • Mikko Rikala
  • Anna Palokangas

Vastuuopettaja

Jorma Lehtonen

Ryhmät

  • 05KOP19S
    Kokemus- ja palvelumuotoilun koulutus 19S, Lahti

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- käyttää palvelumuotoilun termejä sekä kertoa, mitä palvelumuotoilu on
- soveltaa käyttäjälähtöisiä suunnittelumenetelmiä ja perustella, missä tilanteissa niitä kannattaa käyttää
- luoda visuaalisia esityksiä palvelukokonaisuudesta, joka voi tuottaa taloudellista, kulttuurista, sosiaalista ja yhteiskunnallista arvoa

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Teema: Muotoiluajattelu palvelumuotoilun näkökulmasta

Opiskelija osaa
- käyttää palvelumuotoilun termejä sekä kertoa, mitä palvelumuotoilu on
- soveltaa käyttäjälähtöisiä suunnittelumenetelmiä ja perustella, missä tilanteissa niitä kannattaa käyttää
- luoda visuaalisia esityksiä palvelukokonaisuudesta

Teema: Tiimit, tiimioppiminen, tiimiosaaminen

Opiskelija osaa
- toimia monialaisessa tiimissä tavoitteellisesti
- suunnitella ja ottaa vastuuta omasta palvelumuotoilun osaamisen kehittymisestä

Ajoitus ja läsnäolo

Kurssin alussa perehdytään palvelumuotoilun perusteisiin, käsitteisiin, muotoiluajatteluun ja -prosesseihin.
Kurssin aikana opiskelijat ideoivat uudenlaista palvelumallia muotoilun ja tilasuunnittelun tulokulmasta. Palvelukehitys tapahtuu käyttäjälähtöisen palveluprosessin keinoin.
Kurssin toteuttamiseen liittyy kirjalliseen materiaaliin perehtyminen ja yhteinen reflektointi sisällöstä.

OPPIMISMENETELMÄT:
jalkautuminen kentälle yritysten tai käyttäjien pariin, monialaisessa tiimissä toimiminen, itsenäinen toiminta, kirjallisuuteen perehtyminen ja harjoitustehtävät

Arviointimenetelmät

- vertaisarviointi
- läsnäolopakko
- kaikkien harjoitustehtävien palauttaminen annetun aikataulun mukaisesti
- ammattimainen ote työskentelyyn eli aktiivisuus

Osallistuminen luentoihin ja hyväksytyt harjoitustehtävät.
Läsnäolo vähintään 80% kontaktiopetuksesta.
Arviointi asteikolla 1-5.
Mikäli harjoitustöiden palautus myöhästyy, laskee arvosana yhdellä.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

- opiskelija ei osallistu opetukseen
- opiskelija ei tee kaikkia annettuja harjoitustehtäviä

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija käyttää yksittäisiä ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneisyytensä alan tietoperustaan.
Opiskelija toimii ryhmän jäsenenä.
Opiskelija on ollut läsnä vaadittavilla opetuskerroilla.
Harjoitustehtävät suoritettu.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija on ollut läsnä vaadittavilla opetuskerroilla. Harjoitustehtävät
suoritettu hyvin. Harjoitustehtävien suoritukset sekä kurssiaktiivisuus kertovat
taidollisesta osaamisesta.
Opiskelija käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä johdonmukaisesti ja
toimii tavoitteellisesti ryhmässä.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija on ollut läsnä vaadittavilla opetuskerroilla. Harjoitustehtävät
suoritettu erinomaisesti. Harjoitustehtävien suoritukset sekä kurssiaktiivisuus
kertovat erinomaisesta taidollisesta osaamisesta. Opiskelija käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti.
Opiskelija osaa organisoida ryhmän toimintaa.