Siirry suoraan sisältöön

Työelämäsimulaatio (5 op)

Toteutuksen tunnus: MI00BL24-3007

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

11.05.2020 - 31.05.2020

Ajoitus

07.09.2020 - 18.12.2020

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

1 - 20

Koulutus

  • Visuaalisen viestinnän koulutus (2017, 2018, 2019)

Opettaja

  • MI_opettaja_VIV, Visuaalinen viestintä Virtuaaliopettaja (LAB)
  • Heli Mäenpää
  • Markus Toivanen

Vastuuopettaja

Arto Kutvonen

Ryhmät

  • 05VIV17
    Visuaalisen viestinnän koulutus 17, Lahti
  • 05HGR17
    Graafinen suunnittelu 17, Lahti

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kehittää oman ja monialaisen työyhteisön toimintaa omalla ammatillisella panoksellaan
- perustella markkinointiviestinnän ja brändäyksen merkityksen yhteisöllisessä toiminnassa
- toimia tiimin jäsenenä yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

LAB-ammattikorkeakoulun graafikoille pidettävä Työelämä simulaatio opintojakso, MI00BL24-3007 (5 op) pitää sisällään perehtymisen tehtävään ja työympäristöön, itse työ suoritteeseen joka määritellään kurssin alussa ja loppuarviointiin.

Ajoitus ja läsnäolo

Suunniteltu aikataulutus:
10.09.2020, 17:00 - 21:00 - Aloitus, etätapaaminen (mahdollisuus osallistua myös kampuksella: M19_A220)
17.09.2020, 09:00 - 16:00 - 4 Feet Under Oy, Helsinki, yritysvierailu (siirretty/peruttu)
24.09.2020, 17:00 - 21:00 - etätapaaminen
01.10.2020, 17:00 - 21:00 - etätapaaminen
08.10.2020, 09:00 - 16:00 - etätapaaminen
15.10.2020, 17:00 - 21:00 - etätapaaminen
29.10.2020, 09:00 - 16:00 - Presentaatiopäivä

Aikatauluun voi tulla muutoksia opintojaksototeutuksen aikana!

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppimateriaalina käytetään opettajan antamia dokumentteja ja lukusuosituksia kirjoista.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Tekee itsenäisesti oman itse hankkimansa asiakasprojektin, jonka dokumentoi ja raportoi ohjeiden mukaisesti opettajalle. Opiskelija voi osallistua aikataulussa esitettyihin etätapaamisiin.

Työelämäyhteistyö

Yritysyhteistyö- tai hanketoimeksianto(ja). Graafisten materiaalin ja viestinnän konseptointi-, suunnittelu- ja toteutustyötä.

Oppimisympäristö

Itsenäisesti ja ryhmässä etänä tehtävät työsuoritteet. Kurssilla tehtävät harjoitustoimeksiannot tehdään pääasiassa ryhmissä joissa jokaisella yksilöllä on oma vastuualueensa.

Kurssin simulaatioympäristönä toimivat opiskelijoiden pienryhmissä tuottamat konseptit. Kurssin alussa opiskelijalta voidaan edellyttää kevyen työharjoittelu- ja salassapitosopimuksen allekirjoittamista, jotta toteutuksen yhteistyötoimeksiantoihin voi ottaa osaa. Jos tähän liittyen on kysymyksiä, ota yhteyttä opettajaan esim. vaihtoehtoisen toteutustavan selvittämiseksi.

Kurssin toteuttamisessa hyödynnetään oppilaitoksen tarjoamia suunnitteluohjelmistoja.

Kurssilla toteutettavat työtehtävät voivat liittyä joko yrityksen sisäisen toiminnan kehittämiseen, ulkoiseen viestintään tai tuotekehitykseen.

Sisältö

Kurssin teoriaosuudessa voidaan käsitellä opiskelijoita askarruttavia työelämään liittyviä asioita, kuten esimerkiksi oman roolin löytämistä työyhteisössä, tiimityöskentelyn merkitystä työelämässä, tiimin rakentamista, projektijohtamista, sopimustekniikkaa, työn hinnoittelua, liiketoimintaa, työn hakemista, rahoitushakua, eri aihealueiden strategian synnyttämistä, markkinointia ja brändäystä, tms… Halutut aihealueet rajataan kurssin alussa.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Edeltävä osaaminen on visuaalisen viestinnän syventävät opintojaksot ja itsenäiseen työskentelyyn edellytettävä taitotaso.

Arviointimenetelmät

Arviointimenetelmenä käytetään työsuoritteen mittarointeja, joissa seurataan työaikaa, työn laatua ja vaikuttavuutta sekä työryhmän toimintaa. Kurssin aikana tehdään lisäksi ryhmä- ja itsereflektointeja, joiden tulokset voivat vaikuttaa arvosanaan.

Kurssin arviointikriteerit pohjautuvat yllämainittuihin osaamistavoitteisiin sillä muutoksella, että kurssilla annetun tehtävän laatu vaikuttaa arvosanaan. Tehtävä tehdään ryhmätyönä joten laadullinen lopputulos vaikuttaa kaikkien ryhmän jäsenten lopulliseen arvosanaan alentavasti tai nostavasti. Työsuoritteesta annetaan palaute ja arvosana suullisesti yritysedustajien toimesta, opettaja huomioi tämän palautteen varsinaista arvosanaa määrittäessään. Kurssi on vaativuustason 2 (valmistumisvaiheen) opintoja, joten opiskelijalta odotetaan ammattimaista käytöstä, toimintaa ja työn laatua.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

- opiskelija ei osallistu ryhmätyöhön
- opsikelija ei osallistu luentopäiviin
- opiskelija ei tee annettuja tehtäviä

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Kurssin arviointikriteerit pohjautuvat yllämainittuihin osaamistavoitteisiin sillä muutoksella, että kurssilla annetun tehtävän laatu vaikuttaa arvosanaan. Tehtävä tehdään ryhmätyönä joten laadullinen lopputulos vaikuttaa kaikkien ryhmän jäsenten lopulliseen arvosanaan alentavasti tai nostavasti. Työsuoritteesta annetaan palaute ja arvosana suullisesti yritysedustajien toimesta. Kurssi on vaativuustason 2 (valmistumisvaiheen) opintoja joten opiskelijalta odotetaan ammattimaista käytöstä, toimintaa ja työn laatua.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

- opiskelija osaa kertoa miksi ryhmätyö on hyvä väline yhteisön ja itsensä kehittämisen vuoksi.
- opiskelija osaa perustella markkinointiviestinnän ja brändäyksen merkityksen yhteisöllisessä toiminnassa
- opiskelija osaa tehdä annettuja tehtäviä ohjatusti

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

- opiskelija osaa auttaa omaa ja monialaisen työyhteisön toimintaa omalla ammatillisella panoksellaan.
- opiskelija osaa hyödyntää markkinointiviestinnän ja brändäyksen työkaluja merkityksen luomisessa yhteisölle.
- opiskelija osaa toimia tiimin jäsenenä yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

- opiskelija osaa kehittää oman ja monialaisen työyhteisön toimintaa omalla ammatillisella panoksellaan
- opiskelija osaa käyttää hyödyksi markkinointiviestinnän menetelmiä sekä kehittää ja syventää brändäyksen vaikuttavuutta yhteisölle.
- opiskelija osaa toimia ja tukea tiimin jäseniä sekä kehittää tiimiä yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi