Siirry suoraan sisältöön

Käyttäjälähtöinen innovaatioprojekti (5 op)

Toteutuksen tunnus: MI00BL14-3009

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

19.08.2019 - 15.09.2019

Ajoitus

23.09.2019 - 29.11.2019

Opintopistemäärä

5 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAMK)

Toimipiste

Muotoiluinstituutti (LAMK)

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 20

Koulutus

  • Teollisen ja brändimuotoilun koulutus (2017, 2018, 2019)

Opettaja

  • Oona Casalegno

Ryhmät

  • 05TEB18S
    Teollisen ja brändimuotoilun koulutus 18S, Lahti
  • 05HPAMU18
    Pakkaus- ja brändimuotoilu 18, Lahti

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kuvata käyttäjälähtöisen innovaatioprosessin toimintaperiaatteita
- kehittää vuorovaikutteisesti ja käyttäjälähtöisesti uusia tuotteita ja palveluita
- kertoa innovaatioprosessiin liittyvistä kehittämismenetelmistä sekä toiminta- ja arviointimallista
- soveltaa menetelmiä ja malleja käytännön innovaatioprosesseissa.
- monialaisen työryhmän jäsenenä innostaa muita mukaan tavoitteelliseen toimintaan

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Kurssi liittyy Kupari hankeeseen ja se toteutetaan ohjattuna pienryhmätyöskentelynä yhteistyössä LUTin ja hankkeessa mukana olevien alueen yritysten kanssa.

Opiskelija oppii ryhmänsä kanssa suunnittelemaan ja toteuttamaan käyttäjälähtöisiä tiedonhankintatapoja ja niiden pohjalta kehittämään innovatiivisia pakkausratkaisuja. Kurssi sisältää ryhmätyöskentelyn lisäksi yksilötehtäviä ja yhteisiä oppimishetkiä. Muiden kuunteleminen, ymmärtäminen, empatiakyky, yhteistyötaidot sekä esiintymistaidot harjaantuvat myös tällä kurssilla.
Kurssi painottuu luento-opetuksen sijaan vuorovaikutteiseen havainnointiin, tekemiseen ja "jalkautumiseen".

Kurssi etenee vaiheittain ja se toteutetaan pääosin pienryhmätyönä. Opiskelija syventää ymmärrystään käyttäjälähtöisestä suunnitteluprosessin eri vaiheista käytännön kautta. Opetus koostuu kaikille annetusta lähiopetuksesta ja pienryhmäohjauksesta. Koska keskiössä ovat käyttäjät, osa ryhmien ajasta kuuluu kentällä (field) vuorovaikutuksessa käyttäjien kanssa. OPiskelijat saattavat käydä myös asiakasyrityksissään. Käyttäjiä osallistavaa suunnittelumenetelmää kannustetaan käyttämään koko projektin ajan. Opiskelijoilta vaaditaan aktiivista itsenäistä otetta sekä pienryhmätyöskentelytaitoja luokkahuoneopetuksen lisäksi.

Ajoitus ja läsnäolo

Vähintään 80% läsnäolo vaadituilla tunneilla. Osa tunneista käytetään tutkimuskeen, testaukseen ja mahdolliseen yritysvireailuun.
Kurssimateriaalit välitetään toteutuksen aikana Repun kautta.

Oppimisympäristö

Projektityöskentely, workshop tilat, kenttätutkimus ja mahdolliset vierailut. Ryhmät muodostetaan niin, että niiden sisällä on mahdollisimman laaja-alaista osaamista.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kontaktipäivien lisäksi opiskelijan on aktiivisesti työskenneltävä sekä yksin että ryhmässä. Ryhmät sopivat keskenään ryhmien sisäiset roolitukset ja tehtävät osaamiskartoitusten pohjalta, sekä työskentelytavat, paikat ja ajat kontaktiopetuksen ulkopuolella. Osallistuminen aloitukseen ja presentaatioihin on pakollista.

Sisältö

Tämän kurssin keskiössä on käyttäjä / kuluttaja / asiakas, muu kuin itse. Tällä kurssilla harjoitellaan ymmärtämään muiden maailmaa ja tarpeita, ja näistä lähtökohdista ratkaistaan esiin tulleita haasteita muotoilun keinoin. Opiskelija oppii suunnittelemaan ja toteuttamaan innovatiivisia pakkauksideoita vuorovaikutteisesti muiden kanssa. Ryhmä oppii perustelemaan yhdessä valintojaan ja esittämään ratkaisujaan prototyypein, hahmomallein ja esitysteknisin keinoin.

Arviointimenetelmät

Arviointi koostuu ryhmätyöstä ja yksilötyöstä. Arvioinnin apuna käytetään vertaisarviointia. Jos lopputulos tai osatehtävä palautetaan myöhässä, on maximi arvosana siltä osin 3, vaikka työ olisi erinomainen.
Ryhmä 50%:
-prosessi
-tulos esityksineen
Yksilö 50%:
-osuus ryhmätyöstä ja ryhmätyötaidot
-henkilökohtaisten taitojen kehittyminen
-aktiivisuus

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

- Opiskelija ei ole osallistunut opetukseen ja ryhmätyöskentelyyn riittävästi (80%)
- Opiskelija ei ole palauttanut kaikkia opintojakson tehtäviä tai osallistunut esityksiin.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

- Opiskelija tuntee käyttäjälähtöisen innovaatioprosessin periaatteet
- Opiskelija osaa ottaa huomioon käyttäjän uuden tuotteen tai palvelun suunnittelussa.
- Opiskelija osaa kuvailla innovaatioprojekteissa käytettyjä menetelmiä ja toimintamalleja, sekä arviointimalleja
- Osaa toimia ryhmän jäsenenä projektissa

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

- Opiskelija ymmärtää käyttäjälähtöisen innovaatioprosessin haasteet ja mahdollisuudet
- Opiskelija ottaa käyttäjän kekseliäällä tavalla huomioon suunnittelussa ja pystyy muokkaamaan omaa suunnitelmaansa käyttäjän tarpeiden mukaisesti.
- Opiskelija osaa hyödyntää ja soveltaa opittuja innovaatioprosessin menetelmiä, toimintamalleja ja arviointimalleja omassa työssään.
- Opiskelija on aktiivinen ryhmän toimija ja osallistuu töiden suunnitteluun ja toteutukseen sopimalla itselleen omia vastuualueita.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

- Opiskelija hallitsee sujuvasti käyttäjälähtöisen innovaatioprosessin. Hän osaa luovasti ideoiden ja soveltaen hyödyntää suunnittelun eri vaiheita ja menetelmiä.
- Opiskelija ottaa luovasti käyttäjän mukaan aktiiviseksi ja tärkeäksi osaksi innovaatioprosessia ja yhdessä useampia konteksteja yhdistellen kehittää uusia ratkaisuja.
- Opiskelija osallistuu ryhmätyöhön aktiivisesti ja etenee tavoitteellisesti ryhmän parhaaksi ja varmistaa tasokkaan lopputuloksen toteutumisen. Opiskelija osaa hyödyntää muilta saamaa palautetta sekä osaa antaa itse rakentavaa palautetta ja tukea muita ryhmänsä jäseniä. Hän osaa luontevasti ja laadukkaasti esitellä sekä omia että ryhmän ideoita ja perustella suunnitteluratkaisuj