Siirry suoraan sisältöön

Luovat suunnittelumenetelmät (5 op)

Toteutuksen tunnus: MI00BK95-3019

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

25.11.2019 - 19.01.2020

Ajoitus

13.01.2020 - 06.03.2020

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 20

Koulutus

  • Kokemus- ja palvelumuotoilun koulutus (2018, 2019, 2020)

Opettaja

  • Sara Ikävalko

Vastuuopettaja

Jorma Lehtonen

Ryhmät

  • 05KOP19S
    Kokemus- ja palvelumuotoilun koulutus 19S, Lahti

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- arvioida eri suunnittelumenetelmien eroja
- valita toimeksiantoon soveltuvan suunnittelumenetelmän
- käyttää luovia menetelmiä omassa suunnittelutyössään
- luoda konsepteja kokeillen

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Teemme matkan luovuuden ja luovien suunnittelumenetelmien maailmaan.
Keskusteleva ja visuaalinen toteutus omaan muotoilijuuteen ja luovuuden teoriaan.

Kokemus- ja Palvelumuotoilu

Alustava Toteutus ja AIKATAULU
Pidätän oikeudet siältömuutoksiin.


1. Päivä
- Luento: Luovuus kuuluu kaikille. Mitä on luova ajattelu ja prosessi?

- Katsaus opintojaksoon ja oppimisympäristöihin
- Aineistoesittely
- Case esittely ja Brief


2. Päivä –
Nanja Kataja - muotoilijan työkalut DL ja palaute arviointikeskustelu

Luovat suunnittelumenetelmät ja identiteetti -itsetuntemus
- Piirrä oma muotoiluprosessisi


3. päivä
Luovat prosessit
- Omat prosessi 2020
- Muotoiluprosessi –luento
- Metetelmä presentaatiot ryhmissä
- Jakautuminen ryhmiin & roolitus & yhteystiedot

4. päivä
Luovat prosessit
- Omat prosessi - strategiset menetelmät, roadtrip
- Metetelmä tutustuminen ja työpajan suunnittelu ryhmissä
- Fasilitoinnin suunnittelu
(menetelmätiedon hankinta, tiedon koonti ja presentaation valmistelu ja harjoittelu)

5. päivä

Luovat suunnittelumenetelmät – opiskelijoiden presentaatiot
Työpaja: Metetelmä presentaatiot ryhmissä (PALO)
Arviointi ja palaute

6. päivä
Luovat suunnittelumenetelmät – opiskelijoiden presentaatiot
Työpaja: Metetelmä presentaatiot ryhmissä (PALO)
Arviointi ja palaute

7. päivä
Luovat prosessit
- Omat prosessit ja oman luovuuden tarkastelu


8.Päivä
Päätöspresentaatiot omissa ryhmissä tai yhdessä.
Vahvistetaan myöhemmin.
---

x. päivä
Tarkennetaan myöhemmin - Vierailu - luova ajatushautomo, HKI ?

Ajoitus ja läsnäolo

Läsnäolo 80% lähipäivillä. Kokonaisaika 135 tuntia.

5 op = 135 hr, 1op=27hr
15 hr = yhteiset menetelmä työpajat
20 hr = kotitehtävät
20 hr = (ryhmätyöosio - pamu)
10 hr = väli-ja loppupresentaatioihin ja arviointikeskusteluun sekä itser arviointiin osallistuminen (pamu)
70 hr = luovien menetelmien soveltaminen konseptiin ja konseptin viimeistely

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Kettunen, Ilkka: Muodonpalapeli, 2001

Kirjassa esitellään teollisen muotoilun luonnetta ja tuoteominaisuuksia, työn prosesseja ja konseptisuunnittelua sekä muotoilun ammattikäytäntöä - piirtämistä ja mallien rakentamista - ja lisäksi valmistuvan muotoilijan uramahdollisuuksia ja portfolion rakentamista.


Uusikylä, Kari: Luovuus kuuluu kaikille. PS-kustannus, 2012. ISBN 978-952-451-572-6.
---------

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Työelämäyhteistyö

-

Oppimisympäristö

LAMK / Mi opetustilat, verkkoympäristö & vierailut ja havainnointityö kentällä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Läsnäolo 80% lähipäivillä. Kokonaisaika 135 tuntia.

5 op = 135 hr, 1op=27hr
15 hr = yhteiset menetelmä työpajat
20 hr = kotitehtävät
20 hr = (ryhmätyöosio - pamu)
10 hr = väli-ja loppupresentaatioihin ja arviointikeskusteluun sekä itser arviointiin osallistuminen (pamu)
70 hr = luovien menetelmien soveltaminen konseptiin ja konseptin viimeistely

Sisältö

Teemme matkan luovuuden ja luovien suunnittelumenetelmien maailmaan.
Keskusteleva ja visuaalinen toteutus omaan muotoilijuuteen ja luovuuden teoriaan.
Harjoittelemme mentelmiä, fasilitointia ja työpajapedagogiikkaa.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

-

Arviointimenetelmät

Lehtori arvioi Kurssin aikainen projektityöskentely, sekä oma roolisuoritus projektissa.
Opintojaksolla opiskelija arvioi Oman sekä tiimin työskentelyn.
Kurssin ja oppisisällön reflektointi.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Suomeksi
1
A2 etsiä yksittäiseen tilanteeseen tietoa erilaisista tietolähteistä
A1 käyttää yksittäisiä ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneisyytensä alan tietoperustaan
B4 noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
B3 kuvata toimintaan liittyviä lähtökohtia, tarpeita ja perusteita
B2 toimia yksittäisissä tilanteissa tehtäväksi annon mukaisesti
B1 käyttää opittuja tekniikoita / työtapoja ja malleja / prosesseja
C4 toimia turvallisesti
C3 osoittaa perehtyneisyyttä ammattialansa kohderyhmiin
C2 osoittaa perehtyneisyyttä alan ammattieettisiin periaatteisiin
C1 toimia ryhmän jäsenenä
Pakkausmuotoilu:
Noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä muotoiluprosessissa
Käyttää yksittäisiä opittuja luovien suunnittelumenetelmien tekniikoita ja työtapoja
Englanniksi

• Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

3
A2 rajata tiedon tarpeen yksittäisissä tiedon käyttötilanteissa ja erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
A1 käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä johdonmukaisesti
B4 toimia tavoitteellisesti ja kehittävästi ammattialan työtehtävissä
B3 selvittää toimintaan liittyviä lähtökohtia, tarpeita ja perusteita
B2 toimia alan tyypillisissä tehtävissä / tilanteissa eri toimintaympäristöissä
B1 soveltaa monipuolisesti opittuja tekniikoita / työtapoja ja malleja / prosesseja
C4 noudattaa turvallisuusohjeita
C3 ottaa toiminnassaan kohderyhmän huomioon
C2 toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
C1 toimia tavoitteellisesti ryhmässä
Pakkausmuotoilu:
Toimia tavoitteellisesti ja kehittävästi
muotoilu prosessissaan
Soveltaa monipuolisesti luovien suunnittelumenetelmienopittuja tekniikoita
ja työtapoja
Englanniksi

• Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)


5
A2 etsiä tietoa tiedonhankintaprosessin vaiheiden mukaisesti, perustella tietolähteiden valintaa ja käyttöä sekä arvioida erilaisia tietolähteitä
A1 käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti
B4 esittää innovatiivisia tai vaihtoehtoisia ratkaisuja ammatillisiin tilanteisiin
B3 vertailla toimintaan liittyviä eri ratkaisuvaihtoehtoja
B2 toimia erilaisissa tehtävissä eri toimintaympäristöissä
B1 valita toimintaan soveltuvia tekniikoita / työtapoja ja malleja / prosesseja ja perustella valintansa
C4 suunnitella toimintaansa turvallisuus huomioiden
C3 toimia kohderyhmälähtöisesti ja tilanteenmukaisesti
C2 perustella toimintaansa ammattialansa eettisten periaatteiden mukaisesti
C1 organisoida ryhmän toimintaa

Esittää innovatiivisia tai vaihtoehtoisia konsepti
ratkaisuja ammatilliseen toimintaan, joka on muotoiluprosessin mukainen
Valita toimintaan soveltuvia luovien suunnittelumenetelmien tekniikoita
ja työtapoja ja perustella valintansa

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Hylätty (0)

Heikko osallistuminen opintojaksolle.

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

3
A2 rajata tiedon tarpeen yksittäisissä tiedon käyttötilanteissa ja erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
A1 käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä johdonmukaisesti
B4 toimia tavoitteellisesti ja kehittävästi ammattialan työtehtävissä
B3 selvittää toimintaan liittyviä lähtökohtia, tarpeita ja perusteita
B2 toimia alan tyypillisissä tehtävissä / tilanteissa eri toimintaympäristöissä
B1 soveltaa monipuolisesti opittuja tekniikoita / työtapoja ja malleja / prosesseja
C4 noudattaa turvallisuusohjeita
C3 ottaa toiminnassaan kohderyhmän huomioon
C2 toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
C1 toimia tavoitteellisesti ryhmässä
Pakkausmuotoilu:
Toimia tavoitteellisesti ja kehittävästi muotoilu prosessissaan
Soveltaa monipuolisesti luovien suunnittelumenetelmienopittuja tekniikoita
ja työtapoja

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

1
A2 etsiä yksittäiseen tilanteeseen tietoa erilaisista tietolähteistä
A1 käyttää yksittäisiä ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneisyytensä alan tietoperustaan
B4 noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
B3 kuvata toimintaan liittyviä lähtökohtia, tarpeita ja perusteita
B2 toimia yksittäisissä tilanteissa tehtäväksi annon mukaisesti
B1 käyttää opittuja tekniikoita / työtapoja ja malleja / prosesseja
C4 toimia turvallisesti
C3 osoittaa perehtyneisyyttä ammattialansa kohderyhmiin
C2 osoittaa perehtyneisyyttä alan ammattieettisiin periaatteisiin
C1 toimia ryhmän jäsenenä
Pakkausmuotoilu:
Noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä muotoiluprosessissa
Käyttää yksittäisiä opittuja luovien suunnittelumenetelmien tekniikoita ja työtapoja

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

3
A2 rajata tiedon tarpeen yksittäisissä tiedon käyttötilanteissa ja erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
A1 käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä johdonmukaisesti
B4 toimia tavoitteellisesti ja kehittävästi ammattialan työtehtävissä
B3 selvittää toimintaan liittyviä lähtökohtia, tarpeita ja perusteita
B2 toimia alan tyypillisissä tehtävissä / tilanteissa eri toimintaympäristöissä
B1 soveltaa monipuolisesti opittuja tekniikoita / työtapoja ja malleja / prosesseja
C4 noudattaa turvallisuusohjeita
C3 ottaa toiminnassaan kohderyhmän huomioon
C2 toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
C1 toimia tavoitteellisesti ryhmässä
Pakkausmuotoilu:
Toimia tavoitteellisesti ja kehittävästi
muotoilu prosessissaan
Soveltaa monipuolisesti luovien suunnittelumenetelmienopittuja tekniikoita
ja työtapoja

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

5
A2 etsiä tietoa tiedonhankintaprosessin vaiheiden mukaisesti, perustella tietolähteiden valintaa ja käyttöä sekä arvioida erilaisia tietolähteitä
A1 käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti
B4 esittää innovatiivisia tai vaihtoehtoisia ratkaisuja ammatillisiin tilanteisiin
B3 vertailla toimintaan liittyviä eri ratkaisuvaihtoehtoja
B2 toimia erilaisissa tehtävissä eri toimintaympäristöissä
B1 valita toimintaan soveltuvia tekniikoita / työtapoja ja malleja / prosesseja ja perustella valintansa
C4 suunnitella toimintaansa turvallisuus huomioiden
C3 toimia kohderyhmälähtöisesti ja tilanteenmukaisesti
C2 perustella toimintaansa ammattialansa eettisten periaatteiden mukaisesti
C1 organisoida ryhmän toimintaa

Esittää innovatiivisia tai vaihtoehtoisia konsepti
ratkaisuja ammatilliseen toimintaan, joka on muotoiluprosessin mukainen
Valita toimintaan soveltuvia luovien suunnittelumenetelmien tekniikoita
ja työtapoja ja perustella valintansa