Siirry suoraan sisältöön

Differointi - kilpailuetua erilaistamalla (5 op)

Toteutuksen tunnus: LI00BI41-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

25.11.2019 - 19.01.2020

Ajoitus

01.01.2020 - 31.05.2020

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketoiminta (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Täydentävä osaaminen ja vapaavalintaiset opinnot, AMK

Opettaja

  • Jussi Mozo

Ryhmät

  • 04HTO19
    Täydentävä osaaminen AMK 2019-2020, Liiketalouden ja matkailun ala, Lahti

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- hyödyntää erilaisia kilpailussa erottautumisen tapoja
- toteuttaa differointia erilaisissa palveluissa
- analysoida omaa ja ryhmän toimintaa palvelunkehitysprojektissa

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakson sisällöt, toteutustapa ja tehtävät on kytketty soveltuvin osin Projektikevään aikana ryhmässä toteutettavaan palvelukehitysprojektiin.
Temaattisesti erilaistamista tarkastellaan sekä strategisesta (mitä tehdään: liiketoimintamalli- ja ansaintalogiikkataso), että operatiivisesta näkökulmasta (kuinka toimitaan) - osana jälkimmäistä teemaa opiskelija systemaattisesti seuraa ja pyrkii dokumentoidusti parantamaan ryhmän toimintaa palvelunkehitysprojektissa, joka toteutetaan soveltaen agiilia projektijohtamista (Scrum) Kanban-pohjaisessa pilvipalvelussa (Trello).
Kurssi toteutetaan itsenäisten (teoria osuudet) ja palvelunkehitysprojektiryhmissä toteutuvien (soveltaminen) toiminnallisten oppimistehtävien vuoropuheluna.
Tämä opintojakso on osa laajempaa palvelun kehitysprojektia eli Projektikevättä. Et voi suorittaa ainoastaan tätä opintojaksoa vaan sinun pitää suorittaa vähintään toinen Projektikevään moduuli, johon kuuluvat opintojaksot Palvelukonseptit, Kuluttajakäyttäytymisen muutokset ja Asiakaspalveluosaaminen. Tässä tietopainotteisessa moduulissa keskitytään onnistuneen palvelun osa-alueisiin. Tämän moduulin lisäksi suositellaan suoritettavaksi myös Projektikevääseen kuuluvaa palvelun kehittämiseen keskittyvää moduulia, johon kuuluu opintojaksot Palvelun konseptointi, Differointi - kilpailuetua erilaistamalla sekä Massaräätälöinti ja käyttälähtöisyys.
Projektikevät tarjoaa viisi erilaista palvelunkehitysprojektia. Projektit esitellään ensimmäisellä kontaktikerralla ma 13.1. Tämä kerran aikana saat esittää omat toiveesi projekteista, joissa tahtoisit olla mukana. Opiskelijoiden toiveiden perusteella muodostetaan projektiryhmät kevään ajaksi. Siksi on tärkeää, että olet mukana ensimmäisellä kontaktikerralla.

Ajoitus ja läsnäolo

Kalenteroitu lukujärjestykseen. Muutokset mahdolliset.
Läsnäolo ryhmätyön luonteen johdosta suositeltavaa.
Opintojakso alkaa 13.1. Työskentely edellyttää läsnäoloa kontaktitunneilla.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Sähköisessä muodossa kurssin Reppualustalla.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Koska jakso on kytketty osaksi palvelunkehitysprojektia vaihtoehtoisia toteutustapoja ei ole.

Työelämäyhteistyö

Projektikeväässä on tarjolla opiskelijoille viisi erilaista projektia. Mukana olevat toimeksiantajat ovat Kemppi Oy, Zonta, Suomi taskussa Oy ja kaksi myöhemmin varmistuvaa projektia. Opiskelija esittää toiveensa projekteista, joissa tahtoisi olla mukana. Näiden toiveiden perusteella muodostetaan projektiryhmät, jotka työskentelevät projektin parissa.

Uusintamahdollisuudet

Jokaisen lähikerran aikana.

Oppimisympäristö

Virtuaali 70%
Lähiopetus 30%
Lähiopetus toteutetaan puoliksi opettajavetoisesti ja puoliksi pienryhmätyöskentelynä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

133h.

Sisältö

Tällä opintojaksolla pääset tutustumaan differointiin, eli eli kilpailussa erottumisen syihin, tavoitteisiin, menetelmiin ja toteutustapoihin niin teoriassa kuin myös käytännössä (soveltaminen palvelukehitysprojektissa).
Kurssin sisällölliset teemat:
Supertavoite ja uskomukset
Sininen vs. punainen meri
Asemoituminen ja valinnat
Liiketoimintamalliratkaisut
Toiminnallinen ylivoimaetu
Lakiin perustuva erottuminen
Kestävät vs ei-kestävät edut
Ketterä työskentely alustoilla

Arviointimenetelmät

Vertaisarviointi 50
Opiskelijan itsearviointi 25%
Opettajan arviointi 25%
Opettaja voi nostaa tai laskea arvosanaa kahden arvosanan verran
Tarkat arviointikriteerit esitellään ensimmäisillä yhteistillä tunneilla

Arviointiasteikko

1-5