Siirry suoraan sisältöön

Kaupan liiketoimintamallit ja markkinointi (5 op)

Toteutuksen tunnus: LI00BI22-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

25.11.2019 - 31.12.2020

Ajoitus

01.01.2020 - 31.12.2020

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Liiketoiminta (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus, Lahti

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 100

Koulutus

  • Täydentävä osaaminen ja vapaavalintaiset opinnot, AMK

Opettaja

  • Jarmo Laukkanen
  • Tiina Pernanen

Ryhmät

  • 04HLII
    Monimuoto- tai verkko-opetus, Liiketalouden ja matkailun ala
  • LLTITO20H
    Täydentävä osaaminen AMK 2020-2021, Liiketoiminta, Lahti
  • 04HTO19
    Täydentävä osaaminen AMK 2019-2020, Liiketalouden ja matkailun ala, Lahti

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kuvata kaupan arvoketjun päivittäis- ja erikoistavarakaupan osalta
- kuvata Suomen vähittäiskaupan tärkeimmät toimijat, verkostot ja pääasialliset liiketoimintamallit
- kuvata kaupan alan asiakasuskollisuusjärjestelmien pääperiaatteet
- soveltaa ja toteuttaa kaupan ketjukonseptia ja asiakaslupausta
- hyödyntää kaupan kilpailukeinoja vastuullisesti ketjumaisessa yritystoiminnassa

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Oppimistehtävät ja verkkotentit Kauppa ja yrittäjyys -verkko-oppimisympäristössä Kaupan toimintaympäristö ja kilpailukeinot -opintojaksolla.

Ajoitus ja läsnäolo

Opiskelija voi suorittaa tehtävät omaan tahtiinsa.Opintojakso sopii erinomaisesti myös kesäopintona suoritettavaksi. Ota yhteyttä opintojakson opettajaan s-postitse saadaksesi tarkemmat ohjeet opintojakson suorittamiseen.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Teemoihin liittyvä kirjallisuus ja verkkoaineisto.

Oppimisympäristö

100 % verkkototeutus.Ilmoittautuminen Peppiin ja yhteydenotto vastuuopettajaan, jonka jälkeen opiskelija saa tunnukset ja ohjeet sähköpostitse.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 135 tuntia opiskelijan työtä.

Sisältö

Opintojakso jakaantuu viiteen opintoteemaan:
1.1 Kauppa Suomessa
1.2 Kaupan asiakkaat
1.3 Kauppa osana toimitusketjua
1.4 K-kauppiasyrittäjät
1.5 Kaupan kilpailukeinot
Eri näkökulmien yhteisenä tavoitteena on, että löydät kaupan alasta uusia, mielenkiintoisia puolia - ja tältä pohjalta pohdiskelet, voisiko kaupan ala tarjota sinun persoonaasi sopivia tulevaisuuden haasteita.

Arviointimenetelmät

Arviointikriteerit määritelty kuhunkin tehtävään ja tenttiin erikseen. Opintojakson arvosana muodostuu automaattisesti näistä saatujen arvosanojen keskiarvosta.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Tehtävän tavoitteet toteutuvat heikohkosti. Tehtävän 100 % -mallivastauksesta/tavoitteiden saavuttamisesta puolet tai hiukan yli toteutuu. Teema-/jaksotavoitteita ei ole sisäistetty. Osa-alueita puuttuu; pieniä puutteita runsaasti tai jokin erityisen suuri puute. Tekstiä niukalti, sähkösanomakieltä, jota joutuu osin lukemaan rivien välistä. Omakohtaisuus ja kaupan/osaston näkökulma puuttuvat tai ovat muutamien yleisten fraasien tasolla.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Tehtävän tavoitteet toteutuvat tyydyttävästi. Myös teema-/jaksotavoitteista kannettu huolta. Tehtävä on tehty periaatteessa oikein ja n. 75 % kattavasti. Osa näkökulmista puuttuu, ei selkeää viitekehystä taustalla. Tekstiä niukalti. Omia kokemuksia ja ajatuksia niukasti. Kaupan/osaston näkökulma suppea.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Tehtävän tavoitteet toteutuvat kiitettävästi. Opiskelija ei vain tee tehtävää, vaan hän näkee sen yli ja haluaa vimmatusti oppia omaa tulevaisuuttaan varten - eli on ottanut huomioon teeman ja jakson, jopa opintokokonaisuuden tavoitteita. Tehtävä on tehty täysin tehtävänannon mukaisesti; suorastaan hiukan yli. Kaikkiin esitettyihin kysymyksiin on vastattu kiitettävän laajasti. Tekstiä niin runsaasti, että asian sisäistämisestä ja taustalla olevasta kenttätyöstä voi olla varma. Kiitettävästi omia kokemuksia, omia analyyttisia ajatuksia, yleisten viitekehyksien soveltamista, jopa uutta luovaa ideointia. Vastauksessa on otettu vahvasti huomioon kauppa-/osasto-, jopa kauppias-/yrittäjänäkökulma.