Siirry suoraan sisältöön

Prosessi- ja projektijohtaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: LA00BQ14-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

25.11.2019 - 19.01.2020

Ajoitus

01.01.2020 - 31.05.2020

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Teknologia (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Täydentävä osaaminen ja vapaavalintaiset opinnot, YAMK

Opettaja

  • Anne-Marie Tuomala

Ryhmät

  • 04HYTO19
    Täydentävä osaaminen YAMK 2019-2020, Liiketalouden ja matkailun ala
  • 00HYTO19
    Täydentävä osaaminen YAMK 2019-2020

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- selittää prosesseihin, prosessijohtamiseen ja projektijohtamiseen liittyvät keskeiset käsitteet
- analysoida organisaation prosessijohtamisen tilaa ja suunnitella kuinka toimintaa ja prosesseja voidaan parantaa /kehittää
- suunnitella ja toteuttaa organisaation toiminnan kehittämisprojektin

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Kolme lähiopetuspäivää (ks. lukkarit.lamk.fi). Opetuksessa käytetään Reppu-oppimisympäristöä sekä AC-etäyhteystyökalua. Kurssiin kuuluu lähiopetuksen lisäksi itsenäisesti suoritettavia oppimistehtäviä.

Ajoitus ja läsnäolo

Ks. lukkarit.lamk.fi

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Kurssin alussa Reppu-sivustolla ilmoitettava materiaali.

Oppimisympäristö

Reppu

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste vastaa noin 27 tunnin työtä. Kurssin kokonaistyömäärä n. 135 tuntia. Lähiopetuksen lisäksi itsenäistä opiskelua, ryhmätöitä sekä lähiopetustuntien ulkopuolella tehtäviä harjoitustöitä.

Sisältö

Opintojakson tavoitteet:
Tavoitteena on luoda kuva prosessien hallinnan merkityksestä liiketoiminnan/organisaation johtamisessa. Tavoitteena on antaa valmiudet osallistua yritysten/organisaatioiden prosessien tunnistamiseen, mallintamiseen, arviointiin ja kehittämiseen.
Pääsisältö rakentuu prosessiajattelun hyödyntämiseen johtamisessa sekä prosessien tunnistamis- ja mallintamismenettelyihin. Opintojaksolla perehdytään myös prosessien kytkemiseen strategioihin ja informaatioteknologian vaikutuksiin prosessien kehittämisessä ja uudistamisessa.
Lisäksi tarkastellaan, kuinka kehittämisestä laaditaan projektisuunnitelma.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Edellytetään opinto-oikeutta ylemmän amkin opintoihin.

Arviointimenetelmät

Ennakkotehtävät, aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen ja keskustelutehtäviin Reppu-sivustolla, oppimistehtävien hyväksytty suorittaminen (tarkemmat tehtäväkuvaukset löytyvät kurssin Reppu-sivulta). Lähiopiskelua 3 päivää. Opintojakso vaatii kaiken kaikkiaan n. 134 h opiskelijan työtä.
Arviointi perustuu sekä tehtävien arviointiin että itsearviointiin. Asteikko on 0-5.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelijan suoritus on puutteellinen; tuotokset eivät aivan vastaa oppimistehtävissä niille asettuja vaatimuksia. Pohdintatehtävässä lähteitä käytetty, mutta lähteistössä on puutteita. Sisältö on niukkaa. Oma ajattelu puuttuu, jolloin ei tule esille yhteyksiä esitettyjen asioiden välillä.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelijan työskentely on sujuvaa ja itsenäistä; lopputuloksissa on vain vähän toivomisen varaa. Pohdintatehtävässä useita olennaisia asioita on esitetty ja havainnollistettu esimerkein. Oman ajattelun kautta teoria ja esimerkit tai eri näkökulmat kytkeytyvät toisiinsa. Tuotu esille olennaisia asioita ja vastauksista on luotu oman ajattelun kautta jäsentynyt kokonaisuus.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelijan työsuoritukset ovat erittäin sujuvia, tekniikka persoonallista; lopputulokset ovat oppimistehtävissä kuvattujen vaatimusten mukaisia. Edellisen lisäksi pohdintatehtävässä on tiedon ja eri näkökulmien syvällistä pohdintaa, vertailua tai arviointia.