Siirry suoraan sisältöön

Digitaalisten ratkaisujen innovointi (5 op)

Toteutuksen tunnus: LA00BO61-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

25.11.2019 - 19.01.2020

Ajoitus

03.01.2020 - 31.03.2020

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Kulttuurialan koulutus (ylempi AMK), Digitaaliset ratkaisut (2018, 2019, 2020)
  • Täydentävä osaaminen ja vapaavalintaiset opinnot, YAMK

Opettaja

  • Sariseelia Sore
  • Harri Heikkilä

Vastuuopettaja

Arto Kutvonen

Ryhmät

  • 04YDIT19S
    Digitaaliset ratkaisut (YAMK) 19S, liiketalouden ala, Lahti
  • 00HYTO19
    Täydentävä osaaminen YAMK 2019-2020
  • 04YDIR19S
    Digitaaliset ratkaisut (YAMK) 19S, matkailu- ja ravitsemisala, Lahti
  • 07YDIG19S
    Digitaaliset ratkaisut (YAMK) 19S, tekniikan ala, Lahti
  • 05YDIG19S
    Digitaaliset ratkaisut (YAMK) 19S, kulttuuriala, Lahti
  • 08YDIG19S
    Digitaaliset ratkaisut (YAMK) 19S, sosiaali- ja terveysala, Lahti

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- innovoida digitaalisen ratkaisun käyttäjälähtöisen suunnittelun keinoin
- mallintaa ja arvioida monikanavaista digitaalista ratkaisua palveluprosessina
- arvioida digitaalisen ratkaisun tuottamaa lisäarvoa liiketoiminnalle ja eri osapuolille

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakson kehittämistehtävänä suunnitellaan tiimeissä digitaalinen ratkaisu yritykselle Lean Service Creation (LSC) -menetelmää käyttäen.
Opintojaksolla järjestetään kaksi kontaktipäivää, muu työskentely tapahtuu etänä. Ensimmäinen kontaktipäivä koostuu käyttökokemuksen suunnitteluun johdattelevasta asiantuntijaluennosta ja LSC-menetelmään perehtymisestä. Harjoittelemme myös vuorovaikutteisen mobiiliohjelmiston mallintamista käytännössä. Kosketusnäyttöisiä laitteita painotetaan alustana. Päivän lopuksi jaetaan kehittämistehtävät ja aloitetaan niiden parissa työskentely tiimeissä.
Toisena kontaktipäivänä tiimit esittelevät kehittämistehtävänsä ja käydään palautetekeskustelua.
Kontaktipäivien välissä järjestetään kolme etäohjauskertaa Zoom-ohjelmistolla.

Ajoitus ja läsnäolo

- Opiskelijat hyväksytään opintojaksolle 13.12. mennessä (opintojaksolle hyväksytyille lähetetään tämän jälkeen sähköposti, jossa tieto mm. opintojakson verkko-oppimisympäristöstä, Reppu)
- Opintojakson ennakkotehtävä aukeaa Reppu-toteutuksella 13.12.2019.
- Ennakkotehtävän palautuksen määräpäivä on 5.1.2020.
- Opintojaksolla on kaksi kontaktipäivää: 8.1.2020 klo 9:15-16:00 ja 4.3.2020 klo 9:15-15:30.
- Kehittämistehtävän ohjausta järjestetään etäyhteydellä (Zoom) 22.1., 5.2. ja 19.2.2020.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Kerrotaan opintojakson Reppu-toteutuksella

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

_

Työelämäyhteistyö

Kehittämistehtävä tehdään yhteistyössä yrityksen kanssa.

Uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä

Oppimisympäristö

Paikka: M19, Moodle (Reppu), Zoom

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op (135 h)

Sisältö

Opiskelija osaa
- yhdistää digitaalisen ratkaisun kehittämisessä ketteryyttä ja design thinkingia
- mallintaa ja arvioida monikanavaista digitaalista ratkaisua palveluprosessina
- arvioida digitaalisen ratkaisun tuottamaa lisäarvoa

Arviointimenetelmät

Arvioinnin perusteet: ennakkotehtävä, tiimin kehittämistehtävä, sen esittely ja siihen liittyvä materiaali, itse- ja vertaisarviointi

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole saavuttanut tason 1 arviointikriteerejä.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija
A: - osaa etsiä tietoa/tietolähteitä sekä perustella tiedon/tietolähteiden valintaa, käyttöä ja hyödyllisyyttä
B: - osaa viestiä suullisesti ja kirjallisesti oman alan sekä alan ulkopuolisille kansallisille ja kansainvälisille kohderyhmälle
C: - osaa johtaa itseään ja toimia yrittäjämäisesti

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Tason 1 lisäksi opiskelija
B: - osaa ratkaista vaativia ongelmia tutkimus- ja/tai innovaatiotoiminnassa
C: - ottaa vastuuta yhteisön tavoitteellisesta oppimisesta/osaamisen kehittämisestä strategialähtöisesti

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Tason 3 lisäksi opiskelija
A: - käyttää kriittisesti ja innovatiivisesti kotimaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä erityisillä asiantuntijuusalueillaan
C: - osaa arvioida ja kehittää toimintaa/strategiaa/johtamista