Siirry suoraan sisältöön

Kaupankäynti verkossa (5 op)

Toteutuksen tunnus: LA00BO60-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

25.11.2019 - 19.01.2020

Ajoitus

01.03.2020 - 31.05.2020

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketoiminta (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

16 - 40

Koulutus

  • Liiketalouden alan koulutus (ylempi AMK), Digitaaliset ratkaisut (2018, 2019, 2020)
  • Täydentävä osaaminen ja vapaavalintaiset opinnot, YAMK

Opettaja

  • Jan-Erik Sandelin
  • Lotta Toivonen

Ryhmät

  • 04YDIT19S
    Digitaaliset ratkaisut (YAMK) 19S, liiketalouden ala, Lahti
  • 00HYTO19
    Täydentävä osaaminen YAMK 2019-2020
  • 04YDIR19S
    Digitaaliset ratkaisut (YAMK) 19S, matkailu- ja ravitsemisala, Lahti
  • 07YDIG19S
    Digitaaliset ratkaisut (YAMK) 19S, tekniikan ala, Lahti
  • 05YDIG19S
    Digitaaliset ratkaisut (YAMK) 19S, kulttuuriala, Lahti
  • 08YDIG19S
    Digitaaliset ratkaisut (YAMK) 19S, sosiaali- ja terveysala, Lahti

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- luoda yrityksen lähtökohtiin pohjautuvan verkkokauppastrategian
- suunnitella eri liiketoimintamallien toteuttamisen verkkokaupassa oikeudelliset kysymykset huomioiden
- kehittää liiketoiminnan tarpeisiin asiakaslähtöisen verkkokauppatoteutuksen

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Kaksi kontaktipäivää, valmistelevia töitä ryhmissä ja yksittäin.

Ajoitus ja läsnäolo

Läsnäolo kontaktipäivinä on pakollista, kontaktipäivien sisällölle ei ole kattavaa oppikirjamaista itseopiskelumateriaalia.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Tarvittava materiaali ilmoitetaan kurssin verkkosivuilla.
Verkkosivujen osoite ja salasana julkaistaan sähköpostitse kurssille ilmoittautuneille.

Oppimisympäristö

Ryhmätyötila, tietokonepäätetila, verkkoympäristö. Oman päätelaitteen käyttö kontaktipäivinä on suotavaa.

Sisältö

Verkkokauppatoiminnan muotojen analysointi yrityksen liiketoiminnan kannalta.
Toimintamuodon valinta yritysten lähtökohdat huomioiden.
Yrityksen liiketoimintamallien ja strategian toteuttaminen verkkokaupalla.
Asiakaslähtöinen verkkopalvelu.
Pienen yrityksen verkkokaupan käyttöönottoprosessi käytännössä.
Verkkokauppatoteutusten vaikutukset yrityksen IT-infrastruktuuriin.

Arviointimenetelmät

Kirjallisten töiden ja muiden tuotettujen artefaktien arviointi. Ryhmätöissä on käytössä myös vertaisarviointi.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Taso 1:
Opiskelija
-osaa erottaa verkkokauppatoiminnan eri muotoja.
-ymmärtää verkkokauppatoiminnan muotojen ja yrityksen liiketoimintamallin yhteyden.
-tiedostaa käyttäjälähtöisyyden merkityksen verkkokauppatoiminnassa.
-tietää miten verkkokauppa periaatteessa voidaan ottaa käyttöön.
-tiedostaa millaisia seurauksia verkkokaupan käynnistämisellä voi olla IT-infrastruktuurille.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija
-osaa erottaa verkkokauppatoiminnan eri muotoja ja analysoida niiden etuja yrityksen lähtökohdista.
-ymmärtää verkkokauppatoiminnan muotojen ja yrityksen liiketoimintamallin yhteyden ja osaa arvioida verkkokauppatoiminnan vaikutuksia liiketoimintaan.
-ymmärtää käyttäjälähtöisyyden merkityksen verkkokauppatoiminnassa ja osaa analysoida ratkaisun käytettävyyttä.
-tietää miten verkkokauppa periaatteessa voidaan ottaa käyttöön.
-tiedostaa millaisia seurauksia verkkokaupan käynnistämisellä voi olla IT-infrastruktuurille.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija
-osaa valita verkkokauppatoiminnan muodot yritykselle.
-osaa huomoida verkkokauppatoiminnan vaikutukset yritysten lähtökohdat huomioiden.
-hallitsee yrityksen liiketoimintamallien ja strategian toteuttamisen verkkokaupalla.
-osaa laatia asiakaslähtöisen verkkopalvelun analyyttisesti.
-osaa ottaa käyttöön yksinkertaisen verkkokauppatoteutuksen pienelle yritykselle.
-ymmärtää verkkokauppatoteutusten vaikutukset yrityksen IT-infrastruktuuriin.