Siirry suoraan sisältöön

Teknologia terveyden ja hyvinvoinnin uudistajana (5 op)

Toteutuksen tunnus: LA00BO54-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

19.08.2019 - 15.09.2019

Ajoitus

15.10.2019 - 10.12.2019

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Sosiaali- ja terveysala (LAMK)

Toimipiste

Sosiaali- ja terveysala

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 30

Koulutus

  • Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Digitaaliset ratkaisut (2018, 2019, 2020)

Opettaja

  • Markus Sihvonen
  • Matleena Takaluoma

Ryhmät

  • 08YDIG18S
    Digitaaliset ratkaisut (YAMK) 18S, sosiaali- ja terveysala
  • 08HYTO19
    Täydentävä osaaminen YAMK 2019-2020, Sosiaali- ja terveysala, Lahti

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa etähoitoteknologian, robotisaation ja automatisoinnin mahdollisuudet työn murroksessa
- rakentaa yrittäjämäisesti monialaisia verkostoja ja kumppanuuksia
- johtaa etähoitoteknologian ja robotisaation asiakaslähtöistä kehittämistä sosiaali- ja terveysalan toimintaympäristössä

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Itsenäinen työskentely, asiantuntijaluennot, työpajatyöskentely.
Ennakkotehtävä opintojaksolle hyväksytyille sähköpostilla syyskuussa 2019
Kontaktiopetus, integroitu HyTeLab hankkeeseen
Tiimityöskentely
Moodle/ Reppu
Skype ohjaukset

Ajoitus ja läsnäolo

Lähipäivät 15.10, 12.11. ja 10.12.2019 klo 9.00 - 16.00

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Sitran megatrendikortit https://www.sitra.fi/caset/ohjeet-trendikorttien-kayttoon/
Tekoäly tulee ja duunarinkin työ muuttuu https://www.sitra.fi/blogit/tekoaly-tulee-ja-duunarinkin-tyo-muuttuu/
Robotti vallankumous päivä päivämmältä lähempänä? https://www.sitra.fi/blogit/robottivallankumous-paiva-paivalta-lahempana/
Tulevaisuuden radikaalit teesit. Risto Linturin esitys.
HYVÄKSI – Hyvinvointiteknologian innovaatioverkoston ww.sivut.
Lisäksi Reppussivustolle linkitetyt materiaalit

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei vaihtoehtoista tapaa suorittaa

Uusintamahdollisuudet

Opintojakso ei sisällä tenttiä.

Oppimisympäristö

Reppu/ Moodle
Skype
M19 monialaiset tiimit

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojaksoon liittyvä opiskelijan resurssi 135 h (noin 17 päivää).
Ennakkomateriaaliin perehtyminen (24h), kolme lähipäivää (24h) sekä itsenäistä työskentelyä että moniammatillista verkossa tapahtuvaa tiimityöskentelyä (87h).

Sisältö

Digitaalisuus, hyvinvointiteknologia ja robotiikka sosiaali- ja terveyspalveluissa nyt ja tulevaisuudessa
Sensoritekniikan, tekoälyn ja konenäon tuomat mahdollisuudet
Oman työn kehittäminen ja innovaatio teknologian avulla
Monialainen tiimityöskentely

Arviointimenetelmät

Arvioinnin perusteet
- tiedollinen osaaminen ja tiedonhankinta
- kehittämis- ja innovaatio-osaaminen
- yrittäjyys ja johtaminen

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelija
- ei ole laatinut ennakkotehtävää
- ei ole osallistunut tiimityöskentelyyn aktiivisesti
- ei ole osallistu kehittämisidean raportin kirjoittamiseen (abstrakti/ posteri)

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Ennakkotehtävän laadinta määräaikaan mennessä.
Läsnäolo ja aktiivinen osallistuminen kolmeen lähipäivään.
Vastuullinen toiminta monialaisessa tiimissä.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- tunnistaa työn kehittämiskohteita, joita voidaan kehittää teknologian avulla
- käyttää tarkoituksenmukaisia kotimaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä kehittämistyön taustalla
- toimia oman alansa asiantuntijana tiimissä
- arvioida teknologian hyödyntämistä

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- tunnistaa merkityksellisiä työn kehittämiskohteita, joita voidaan kehittää teknologian avulla
- käyttää kriittisesti kotimaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä kehittämistyön taustalla
- toimia oman alansa asiantuntijana, kehittäjänä ja innovaattorina tiimissä
- arvioida teknologian hyödyntämistä eri käyttäjien näkökulmista

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- tunnistaa innovaatiotyökalujen avulla merkityksellisiä työn kehittämiskohteita, joita voidaan kehittää teknologian avulla
- käyttää kriittisesti ja monipuolisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tietolähteitä kehittämistyön taustalla
- toimia vahvana oman alansa asiantuntijana, kehittäjänä ja innovaattorina tiimissä
- arvioida kriittisesti teknologian hyödyntämistä eri käyttäjien näkökulmista