Siirry suoraan sisältöön

Lean-ajattelu toiminnan kehittämisessä (5 op)

Toteutuksen tunnus: LA00BO49-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

19.08.2019 - 15.09.2019

Ajoitus

01.08.2019 - 31.12.2019

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketalouden ja matkailun ala (LAMK)

Toimipiste

Liiketalouden ja matkailun ala

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Liiketalouden alan koulutus (ylempi AMK), Uudistava johtaminen
  • Kulttuurialan koulutus (ylempi AMK), Uudistava johtaminen (2018, 2019, 2020)
  • Tekniikan alan koulutus (ylempi AMK), Uudistava johtaminen
  • Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Uudistava johtaminen (2018, 2019, 2020)

Opettaja

  • Johanna Kuisma

Ryhmät

  • 04YUUR19S
    Uudistava johtaminen (YAMK) 19S, matkailu- ja ravitsemisala, Lahti
  • 00HYTO19
    Täydentävä osaaminen YAMK 2019-2020
  • 07YUUD19S
    Uudistava johtaminen (YAMK) 19S, tekniikan ala, Lahti
  • 04YUUT19S
    Uudistava johtaminen (YAMK) 19S, liiketalouden ala, Lahti
  • 05YUUD19S
    Uudistava johtaminen (YAMK) 19S, kulttuuriala

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- jatkuvan parantamisen periaatteet
- laatu- ja Lean-ajattelun keskeiset periaatteet ja Lean (johtamisen) vaatimukset
- soveltaa Leanin keskeisiä työkaluja toiminnan kehittämisessä

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Arviointi tehdään ennakkotehtävien, lähiopetuksessa osoitetun aktiivisuuden sekä opintojakson sisällön yhteen vetävän lopputehtävän perusteella. Lähiopiskelua on 3 päivää. Opintojakso vaatii kaiken kaikkiaan n. 134 h opiskelijan työtä.
Arviointi perustuu tehtävien arviointiin. Asteikko on 0-5.

Sisältö

Opintojaksolla keskitytään erityisesti LEAN-filosofian hyödyntämiseen liiketoiminnan johtamisessa ja kehittämisessä. Opintojaksolla tutustutaan LEAN menetelmiin kuten imuohjaus, joustavuus, visuaalinen johtaminen, itseohjautuvuus ja jatkuva parantaminen sekä käydään lävitse toiminnan tehottomuuden perussyyt. Tutustumme myös keinoihin joilla prosessitehokkuutta voidaan parantaa.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelijan suoritus on puutteellinen; tuotokset eivät aivan vastaa oppimistehtävissä niille asettuja vaatimuksia. Pohdintatehtävässä lähteitä käytetty, mutta lähteistössä on puutteita. Sisältö on niukkaa. Oma ajattelu puuttuu, jolloin ei tule esille yhteyksiä esitettyjen asioiden välillä.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelijan työskentely on sujuvaa, itsenäistä; lopputuloksissa on vain vähän toivomisen varaa. Lopputehtävässä useita olennaisia asioita on esitetty ja havainnollistettu esimerkein. Oman ajattelun kautta teoria ja esimerkit tai eri näkökulmat kytkeytyvät toisiinsa. Tuotu esille olennaisia asioita ja vastauksista on luotu oman ajattelun kautta jäsentynyt kokonaisuus

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelijan työsuoritukset ovat erittäin sujuvia, tekniikka persoonallista; lopputulokset ovat oppimistehtävissä kuvattujen vaatimuksien mukaisia. Edellisen lisäksi lopputehtävässä on tiedon ja eri näkökulmien syvällistä pohdintaa, vertailua tai arviointia.