Lean-ajattelu toiminnan kehittämisessä (5 op)
Toteutuksen tunnus: LA00BO49-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
19.08.2019 - 15.09.2019
Ajoitus
01.08.2019 - 31.12.2019
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketalouden ja matkailun ala (LAMK)
Toimipiste
Liiketalouden ja matkailun ala
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketalouden alan koulutus (ylempi AMK), Uudistava johtaminen
- Kulttuurialan koulutus (ylempi AMK), Uudistava johtaminen (2018, 2019, 2020)
- Tekniikan alan koulutus (ylempi AMK), Uudistava johtaminen
- Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Uudistava johtaminen (2018, 2019, 2020)
Opettaja
- Johanna Kuisma
Ryhmät
-
04YUUR19SUudistava johtaminen (YAMK) 19S, matkailu- ja ravitsemisala, Lahti
-
00HYTO19Täydentävä osaaminen YAMK 2019-2020
-
07YUUD19SUudistava johtaminen (YAMK) 19S, tekniikan ala, Lahti
-
04YUUT19SUudistava johtaminen (YAMK) 19S, liiketalouden ala, Lahti
-
05YUUD19SUudistava johtaminen (YAMK) 19S, kulttuuriala
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- jatkuvan parantamisen periaatteet
- laatu- ja Lean-ajattelun keskeiset periaatteet ja Lean (johtamisen) vaatimukset
- soveltaa Leanin keskeisiä työkaluja toiminnan kehittämisessä
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Arviointi tehdään ennakkotehtävien, lähiopetuksessa osoitetun aktiivisuuden sekä opintojakson sisällön yhteen vetävän lopputehtävän perusteella. Lähiopiskelua on 3 päivää. Opintojakso vaatii kaiken kaikkiaan n. 134 h opiskelijan työtä.
Arviointi perustuu tehtävien arviointiin. Asteikko on 0-5.
Sisältö
Opintojaksolla keskitytään erityisesti LEAN-filosofian hyödyntämiseen liiketoiminnan johtamisessa ja kehittämisessä. Opintojaksolla tutustutaan LEAN menetelmiin kuten imuohjaus, joustavuus, visuaalinen johtaminen, itseohjautuvuus ja jatkuva parantaminen sekä käydään lävitse toiminnan tehottomuuden perussyyt. Tutustumme myös keinoihin joilla prosessitehokkuutta voidaan parantaa.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelijan suoritus on puutteellinen; tuotokset eivät aivan vastaa oppimistehtävissä niille asettuja vaatimuksia. Pohdintatehtävässä lähteitä käytetty, mutta lähteistössä on puutteita. Sisältö on niukkaa. Oma ajattelu puuttuu, jolloin ei tule esille yhteyksiä esitettyjen asioiden välillä.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelijan työskentely on sujuvaa, itsenäistä; lopputuloksissa on vain vähän toivomisen varaa. Lopputehtävässä useita olennaisia asioita on esitetty ja havainnollistettu esimerkein. Oman ajattelun kautta teoria ja esimerkit tai eri näkökulmat kytkeytyvät toisiinsa. Tuotu esille olennaisia asioita ja vastauksista on luotu oman ajattelun kautta jäsentynyt kokonaisuus
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelijan työsuoritukset ovat erittäin sujuvia, tekniikka persoonallista; lopputulokset ovat oppimistehtävissä kuvattujen vaatimuksien mukaisia. Edellisen lisäksi lopputehtävässä on tiedon ja eri näkökulmien syvällistä pohdintaa, vertailua tai arviointia.