Systeemiset tuote- ja palveluratkaisut (5 op)
Toteutuksen tunnus: LA00BO47-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
18.11.2019 - 19.01.2020
Ajoitus
07.01.2020 - 16.05.2020
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Kulttuurialan koulutus (ylempi AMK), Uudistava johtaminen (2018, 2019, 2020)
- Liiketalouden alan koulutus (ylempi AMK), Uudistava johtaminen
- Tekniikan alan koulutus (ylempi AMK), Uudistava johtaminen
- Täydentävä osaaminen ja vapaavalintaiset opinnot, YAMK
- Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Uudistava johtaminen (2018, 2019, 2020)
Opettaja
- TE_YAMK_Virtuaaliopettaja
- Petteri Venetjoki
Vastuuopettaja
Arto Kutvonen
Ryhmät
-
04YUUR19SUudistava johtaminen (YAMK) 19S, matkailu- ja ravitsemisala, Lahti
-
00HYTO19Täydentävä osaaminen YAMK 2019-2020
-
07YDIG19SDigitaaliset ratkaisut (YAMK) 19S, tekniikan ala, Lahti
-
07YUUD19SUudistava johtaminen (YAMK) 19S, tekniikan ala, Lahti
-
05YDIG19SDigitaaliset ratkaisut (YAMK) 19S, kulttuuriala, Lahti
-
04YUUT19SUudistava johtaminen (YAMK) 19S, liiketalouden ala, Lahti
-
05YUUD19SUudistava johtaminen (YAMK) 19S, kulttuuriala
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa asioiden internetin (IoT) hyödyt yritykselle; nykyisen liiketoiminnan tehostamiselle, uusille liiketoiminnoille sekä tuotteiden ja palvelujen arvon kasvattamiselle
- tunnistaa ja arvioida asioiden internetin vaikutusta yhteiskunnalle
- arvioida kuluttajien näkökulmaa digitalisaatioon esineiden ja asioiden internetin käsitteiden ja systeemisten palveluratkaisujen yleistymisen kautta
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakso toteutuu ennakkomateriaaliin tutustumisena ja siitä suoritettavina tehtävinä. Ennakkotehtävä puretaan ryhmissä ensimmäisenä lähiopetuspäivänä ja tutustutaan työpajamuodossa käyttäjälähtöiseen palvelumuotoiluun IoT ratkaisujen yhteydessä.
Toisena lähiopetuspäivänä tutustutaan IoT ratkaisujen kehittämisen prosessiin ja menetelmiin. Jatketaan yhteissuunnittelutyöskentelyä kehitystehtävän parissa.
Kolmantena lähiopetuspäivänä työstetään osallistujien kehitystehtävien toteutussuunnitelmaa ryhmissä ja luodaan kullekin osallistujalle ja hänen tavoitteisiinsa soveltuva suunnitelma tehtävän kehityksen dokumentoinnista ja tulosten esittämisestä.
Koska opintojaksoon liittyy käytännön yhteissuunnittelutyöskentelyä ja sen ohjaamista, on osallistuminen lähiopetuspäiviin välttämätöntä.
Ajoitus ja läsnäolo
Aikataulu: 133 h opiskelijan työtä
Ennakkotehtävänä tutustuttava aineisto ja siihen liittyvät tehtävät 25 h
ma 9.3. ennakkotehtävän purku, suunnitteluprojektin aloitus ja käyttäjälähtöisyyden menetelmien työpaja 8 h
Välitehtävä projektin aineistonhankintaan 18 h
ma 30.3. Strategisen yhteissuunnittelun menetelmiä ja 8 h
ti 31.3. Strategisen yhteissuunnittelun toteutus 8 h
Itsenäinen, omaan kehittämistehtävään sovellettava lopputehtävä 66 h palautetaan viimeistään 23.4.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
E-oppimisympäristössä jaettu artikkeli- ja muu aineisto ennakkotehtävää varten sisältäen oheisen kansainvälisen tutkimushankkeen menetelmämateriaalit.
https://www.smartservicedesign.com/methods-page/
Työelämäyhteistyö
Opintojaksolla annettu projektitehtävä ja mahdollisuus soveltaa menetelmiä myös omaan kehittämistehtävään.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Aikataulu: 133 h opiskelijan työtä
Ennakkotehtävänä tutustuttava aineisto ja siihen liittyvät tehtävät 25 h
ma 9.3. ennakkotehtävän purku, suunnitteluprojektin aloitus ja käyttäjälähtöisyyden menetelmien työpaja 8 h
Välitehtävä projektin aineistonhankintaan 18 h
ma 30.3. Strategisen yhteissuunnittelun menetelmiä ja 8 h
ti 31.3. Strategisen yhteissuunnittelun toteutus 8 h
Itsenäinen, omaan kehittämistehtävään sovellettava lopputehtävä 66 h palautetaan viimeistään 23.4.
Sisältö
Toteutuksessa käsitellään ja harjoitellaan tuote-palvelu järjestelmien käyttäjälähtöistä suunnittelua osana liiketoimintaa. Tähän kuuluu käyttäjälähtöisen palvelumuotoilun ymmärtäminen sekä ihminen ja teknologia vuorovaikutuksen suunnittelun harjoittelu IoT tyyppisten ratkaisujen yhteydessä. Liiketoiminnan organisoinnin kannalta harjoitellaan systeemisten ratkaisujen konseptointia ja tarvittavien toimintaverkostojen kokoamista.
Arviointimenetelmät
Arviointi kohdistuu 1) ennakkotehtävään, 2) aktiiviseen osallistumiseen ryhmissä tapahtuviin innovaatiotoiminnan eri toimintamuotojen harjoituksiin ja 3) opintojaksolla läpikäytyjen ja harjoiteltujen kehittämisnäkökulmien ja niiden menetelmien soveltamiseen itsenäiseen, omaan kehittämistehtävään kohdistuvaan harjoitustehtävään. Tehtävät 1) ja 2) muodostavat 50 % arvosanasta ja tehtävä 3) 50 % arvosanasta.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
osaa poimia kriittisesti kehittämistä koskevia tuote- ja palvelumuotoiluun liittyviä
menetelmiä ammattialueensa keskustelusta
osaa toimia strategialähtöisesti asiantuntijuusalueellaan
osaa johtaa itseään ja toimia yrittäjämäisesti
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
osaa poimia ja arvioida kriittisesti tuote- ja palvelumuotoiluun liittyviä menetelmiä
osaa rakentaa verkostoja ja kumppanuuksia
osaa arvioida toiminnan taloudellisia vaikutuksia
osaa ottaa vastuuta yhteisön tavoitteellisesta osaamisen kehittämisestä strategialähtöisesti
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
osaa käyttää kriittisesti ja innovatiivisesti kotimaisia ja kansainvälistä tuote- ja palvelumuotoiluun liittyviä menetelmiä
osaa arvioida ja kehittää toimintaa
osaa kehittää strategisia toiminnan uudistamisen ratkaisuja