Tulevaisuuksien ennakointi (5 op)
Toteutuksen tunnus: LA00BE79-3040
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
25.11.2019 - 31.12.2020
Ajoitus
01.01.2020 - 31.05.2020
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Tietojenkäsittelyn koulutus
Opettaja
- Tarja Keski-Mattinen
- Aki Vainio
Ryhmät
-
04IT17Tietojenkäsittelyn koulutus 17, Lahti
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- ennakoida oman alansa toimintaympäristön muutoksia
- hyödyntää tulevaisuudentutkimuksen kansallisten ja kansainvälisten yhteisöjen tuottamaa materiaalia omalla alallaan
- käyttää tulevaisuudentutkimuksen käsitteistöä ja menetelmiä oman alansa tutkimus- ja kehittämistyössä
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojaksolla yhdistellään lähiopetusta, aitoja toimeksiantoprojekteja ja itsenäistä opiskelua verkossa sekä ryhmätyöskentelyä. Opetusmenetelminä vaihtelevat luennot ja asiantuntijapuheenvuorot, paneelit, tutkimus- ja kehittämistehtävät sekä työpajatyöskentely. Lähiopetuksessa tartutaan tulevaisuusorientoituneisiin toimeksiantoihin, joiden puitteissa ennakoidaan oman alan toimintaympäristöihin liittyviä muutosvoimia, megatrendejä, heikkoja signaaleja ja "villejä kortteja".
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakso alkaa tammikuussa ja päättyy huhtikuussa. Lähiopetukseen osallistuvien opiskelijoiden odotetaan sitoutuvan ryhmätyöskentelyyn, joka tapahtuu ensisijaisesti ja pääasiallisesti opintojakson kontaktikerroilla. Lähiopetuksen lisäksi opintojaksoon kuuluu verkossa tehtävä osuus, mikä tukee oman osaamisen ja tulevaisuuden hahmottamista.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opettajien opintojakson alkaessa osoittama ajankohtainen tulevaisuuden tutkimuksen oppimateriaali, ajankohtaiset artikkelit sekä opintojakson aikana yhdessä ja itsenäisesti hankittava materiaali. Keskeisenä oppimateriaalina toimii mm. Hämeen NÄKY-projektissa koottu 100 muutossignaalin tietopaketti: https://trello.com/b/YUuunEwd/n%C3%A4ky-muutossignaalit (ei vaadi kirjautumista). Lisäksi tämä orientoi opintojaksolle: http://tulevaisuus.dna.fi/.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Oppimisympäristöinä vaihtelevat kampuksella ja luokassa tapahtuva oppiminen, projektioppiminen aidoissa yritys-caseissa sekä itsenäinen ja ryhmätyömuotoinen tiedonhankinta verkossa.
Sisältö
Opintojakson sisältö
- Tulevaisuudentutkimuksen keskeiset käsitteet ja lähestymistavat
- Toimintaympäristön muutosten ennakointi ja sen soveltaminen tutkimus- ja kehittämistyössä
- Menetelmät: mm. Lotus-kukka, tulevaisuuspyörä, PESTEL-analyysi, tulevaisuustaulukko, skenaariot ja vaihtoehtoiset tulevaisuuskuvat ja erilaiset aivoriihimetodit kuten tulevaisuusverstas, sekä ketterät menetelmät
- Oman tulevaisuuden haltuunotto ammatillisesti
Arviointimenetelmät
Arviointimenetelmät:
- opettajien arviointi
- itse- ja vertaisarviointi
- mahdollinen toimeksiantajan arviointi
Arvioinnin perusteet:
A) Tiedollinen ja tiedonhankintaosaaminen tulevaisuuden tutkimukseen ja oman alan toimintaympäristöön liittyen
B) Taidollinen osaaminen oman alan tulevaisuuden ennakointiin ja tulevaisuusorientoituneeseen ongelmanratkaisuun liittyen
C) Vastuullisuus ja ryhmä- ja johtamisosaaminen toimeksiantoprojektin läpiviemiseen ja sitoutumiseen liittyen
Vaatimukset:
- Aktiivinen osallistuminen valmentavaan kontaktiopetukseen (lähiopetustoteutuksessa)
- Ryhmätyötehtävät ja harjoitukset tunneilla ja osin myös tuntien välillä
- Osallistuminen yritystyöpajoihin
- Itsenäinen työskentely
- Itsearviointi
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei saavuta tason 1 arviointikriteerejä
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
LAMKin arviointikehikkoon perustuen:
Opiskelija osaa etsiä omaa alaa koskevaa tulevaisuustietoa
Opiskelija osaa soveltaa tulevaisuuden tutkimuksen menetelmiä ja tietoa toimintaympäristön ennakoinnissa ohjatusti
Opiskelija osaa tunnistaa tulevaisuustiedon muotoja ja sisältöjä yksittäisistä oman alan tulevaisuuden kannalta olennaisista, rajatuista teemoista
Opiskelija on tehnyt vaaditut tehtävät hyväksytysti.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
AMKin arviointikehikkoon perustuen (tason 1 lisäksi):
Opiskelija osaa perustella eri tulevaisuustietolähteiden sopivuutta oman alan toimintaympäristön ennakoinnin kannalta
Opiskelija osaa perustella ja arvioida eri tulevaisuustyökalujen soveltuvuutta eri tilanteissa
Opiskelija osaa tuottaa tulevaisuustietoa omaan alaan liittyen
Opiskelija osaa soveltaa tulevaisuuden tutkimuksen menetelmiä ja tietoa toimintaympäristön ennakoinnissa valmennuksen avulla.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
LAMKin arviointikehikkoon perustuen (tasojen 1 ja 3 lisäksi):
Opiskelija osaa arvioida kriittisesti eri tulevaisuustietolähteiden soveltuvuutta eri tilanteissa
Opiskelija osaa kriittisesti reflektoida eri tulevaisuustyökalujen toimivuutta eri tilanteissa
Opiskelija osaa tuottaa, jäsentää ja kriittisesti arvioida tulevaisuustietoa oman alan toimintaympäristön ennakoinnin kannalta
Opiskelija osaa soveltaa tulevaisuuden tutkimuksen menetelmiä ja tietoa toimintaympäristön ennakoinnissa itsenäisesti, luovan kekseliäästi ja ammattimaisesti.