Siirry suoraan sisältöön

Tulevaisuuksien ennakointi (5 op)

Toteutuksen tunnus: LA00BE79-3028

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

25.11.2019 - 17.12.2019

Ajoitus

01.01.2020 - 31.05.2020

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Toimipiste

Verkkokampus, Lahti

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Liiketalouden ja logistiikan koulutus

Opettaja

  • Jussi Mozo
  • Soili Saikkonen

Ryhmät

  • 04LIL19KV
    Liiketalouden koulutus, Liiketalous ja logistiikka 19K, verkko-opinnot, Lahti

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- ennakoida oman alansa toimintaympäristön muutoksia
- hyödyntää tulevaisuudentutkimuksen kansallisten ja kansainvälisten yhteisöjen tuottamaa materiaalia omalla alallaan
- käyttää tulevaisuudentutkimuksen käsitteistöä ja menetelmiä oman alansa tutkimus- ja kehittämistyössä

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan täysin verkossa. Opintojakso sisältää sekä ryhmätyöskentelyä että itsenäistä opiskelua verkosssa.
Opiskelija ennakoi tulevaisuutta valitsemansa alan tai yrityksen näkökulmasta.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakso alkaa verkkoluennolla 14.1.2020 ja päättyy verkkotapaamiseen 19.5. Opintojakson aikana tehdään ennakkotehtävä, välitehtävä ja loppuraportti. Näiden lisäksi tehdään verkossa yksilö- ja ryhmätehtäviä. Opintojakson aikana järjestetään viisi kontaktiopetuskertaa verkossa.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opettajien opintojakson alkaessa osoittama ajankohtainen tulevaisuuden tutkimuksen oppimateriaali, ajankohtaiset artikkelit sekä opintojakson aikana yhdessä ja itsenäisesti hankittava materiaali.

Oppimisympäristö

Opintojakso toteutetaan verkossa.

Sisältö

Opintojakson sisältö
- Tulevaisuudentutkimuksen keskeiset käsitteet ja lähestymistavat
- Toimintaympäristön muutosten ennakointi ja sen soveltaminen tutkimus- ja kehittämistyössä
- Menetelmät: mm. Lotus-kukka, tulevaisuuspyörä, PESTEL-analyysi, tulevaisuustaulukko, skenaariot ja vaihtoehtoiset tulevaisuuskuvat ja erilaiset aivoriihimetodit kuten tulevaisuusverstas, sekä ketterät menetelmät
- Oman tulevaisuuden haltuunotto ammatillisesti

Arviointimenetelmät

Arviointimenetelmät:
- opettajan arviointi
- itse- ja vertaisarviointi
- toimeksiantajan arviointi
Arvioinnin perusteet:
A) Tiedollinen ja tiedonhankintaosaaminen tulevaisuuden tutkimukseen ja oman alan toimintaympäristöön liittyen
B) Taidollinen osaaminen oman alan tulevaisuuden ennakointiin ja tulevaisuusorientoituneeseen ongelmanratkaisuun liittyen
C) Vastuullisuus ja ryhmä- ja johtamisosaaminen toimeksiantoprojektin läpiviemiseen ja sitoutumiseen liittyen
Vaatimukset:
- Aktiivinen osallistuminen verkossa toteutettaviin tehtäviin
- Ryhmätyötehtävät ja harjoitukset verkossa
- Itsenäinen työskentely
- Itsearviointi

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei yllä tason 1 vaatimuksiin.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

LAMKin arviointikehikkoon perustuen:
Opiskelija osaa etsiä omaa alaa koskevaa tulevaisuustietoa
Opiskelija osaa soveltaa tulevaisuuden tutkimuksen menetelmiä ja tietoa toimintaympäristön ennakoinnissa ohjatusti
Opiskelija osaa tunnistaa tulevaisuustiedon muotoja ja sisältöjä yksittäisistä oman alan tulevaisuuden kannalta olennaisista, rajatuista teemoista
Opiskelija on tehnyt vaaditut tehtävät hyväksytysti

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

LAMKin arviointikehikkoon perustuen (tason 1 lisäksi):
Opiskelija osaa perustella eri tulevaisuustietolähteiden sopivuutta oman alan toimintaympäristön ennakoinnin kannalta
Opiskelija osaa perustella ja arvioida eri tulevaisuustyökalujen soveltuvuutta eri tilanteissa
Opiskelija osaa tuottaa tulevaisuustietoa omaan alaan liittyen
Opiskelija osaa soveltaa tulevaisuuden tutkimuksen menetelmiä ja tietoa toimintaympäristön ennakoinnissa valmennuksen avulla

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

LAMKin arviointikehikkoon perustuen (tasojen 1 ja 3 lisäksi):
Opiskelija osaa arvioida kriittisesti eri tulevaisuustietolähteiden soveltuvuutta eri tilanteissa
Opiskelija osaa kriittisesti reflektoida eri tulevaisuustyökalujen toimivuutta eri tilanteissa
Opiskelija osaa tuottaa, jäsentää ja kriittisesti arvioida tulevaisuustietoa oman alan toimintaympäristön ennakoinnin kannalta
Opiskelija osaa soveltaa tulevaisuuden tutkimuksen menetelmiä ja tietoa toimintaympäristön ennakoinnissa itsenäisesti, luovan kekseliäästi ja ammattimaisesti