Siirry suoraan sisältöön

Tulevaisuuksien ennakointi (5 op)

Toteutuksen tunnus: LA00BE79-3015

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

25.11.2019 - 19.02.2020

Ajoitus

06.01.2020 - 24.04.2020

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 45

Koulutus

  • Liiketalouden koulutus

Opettaja

  • Jussi Mozo
  • Mika Kylänen
  • Kirsi Kallioniemi

Ryhmät

  • 04HLII18S2
    Liiketalouden koulutus 18S 2, Lahti

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- ennakoida oman alansa toimintaympäristön muutoksia
- hyödyntää tulevaisuudentutkimuksen kansallisten ja kansainvälisten yhteisöjen tuottamaa materiaalia omalla alallaan
- käyttää tulevaisuudentutkimuksen käsitteistöä ja menetelmiä oman alansa tutkimus- ja kehittämistyössä

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojaksolla yhdistellään lähiopetuksessa oppimista, aitoja toimeksiantoprojekteja ja itsenäistä opiskelua verkossa sekä ryhmätyöskentelyä. Opetusmenetelminä vaihtelevat luennot ja asiantuntijapuheenvuorot, paneelit, tutkimus- ja kehittämistehtävät sekä työpajatyöskentely. Lähiopetuksessa tartutaan tulevaisuusorientoituneisiin toimeksiantoihin, joiden puitteissa ennakoidaan oman alan toimintaympäristöihin liittyviä muutosvoimia, megatrendejä, heikkoja signaaleja ja "villejä kortteja". Opiskelijat pääsevät työskentelemään eri alojen yritysten kanssa, verkostoitumaan ja sparraamaan niiden edustajia tulevaisuuden haltuunottamisessa. Lisäksi opiskelijat harjaantuvat oman tulevaisuutensa haltuunottoon vahvuuksiensa tunnistamisen, osaamisensa sanoittamisen ja sen kehittämisen merkeissä. Opiskelijat soveltavat oppimaansa oman alan tulevaisuuden ennakointiin. Opiskelijoita valmennetaan opintojakson kontakteilla vastaamaan tulevaisuushaasteisiin.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakso alkaa tammikuussa ja päättyy huhtikuussa. Lähiopetukseen osallistuvien opiskelijoiden odotetaan sitoutuvan ryhmätyöskentelyyn, joka tapahtuu ensisijaisesti ja pääasiallisesti opintojakson kontaktikerroilla.
Opintojakso käynnistyy 15.1. ja päättyy 22.4. Lähiopetuksen lisäksi opintojaksoon kuuluu verkossa tehtävä osuus, mikä tukee oman osaamisen ja tulevaisuuden hahmottamista. Opintojakson voi suorittaa verkko-opintoina.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opettajien opintojakson alkaessa osoittama ajankohtainen tulevaisuuden tutkimuksen oppimateriaali, ajankohtaiset artikkelit sekä opintojakson aikana yhdessä ja itsenäisesti hankittava materiaali. Keskeisenä oppimateriaalina toimii mm. Hämeen NÄKY-projektissa koottu 100 muutossignaalin tietopaketti: https://trello.com/b/YUuunEwd/n%C3%A4ky-muutossignaalit (ei vaadi kirjautumista). Lisäksi tämä orientoi opintojaksolle: http://tulevaisuus.dna.fi/.

Oppimisympäristö

Oppimisympäristöinä vaihtelevat kampuksella ja luokassa tapahtuva oppiminen, projektioppiminen aidoissa yritys-caseissa sekä itsenäinen ja ryhmätyömuotoinen tiedonhankinta verkossa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työmäärä (5 op, 133 h) jakautuu lähiopetuksessa kontaktikertojen ja pajojen (n. 1/3), itsenäisen tiedonhankinnan (n. 1/3) ja itsearviointitehtävän (n. 1/3) kesken.
Itsenäisessä toteutustavassa opiskelijan itsenäinen tiedonhankinta korostuu (2/3; osin osoitettu vinkkimateriaali), minkä lisäksi tehtävänä on lähiopetusversiota laajempi itsearviointi (1/3).

Sisältö

Opintojakson sisältö
- Tulevaisuudentutkimuksen keskeiset käsitteet ja lähestymistavat
- Toimintaympäristön muutosten ennakointi ja sen soveltaminen tutkimus- ja kehittämistyössä
- Menetelmät: mm. Lotus-kukka, tulevaisuuspyörä, PESTEL-analyysi, tulevaisuustaulukko, skenaariot ja vaihtoehtoiset tulevaisuuskuvat ja erilaiset aivoriihimetodit kuten tulevaisuusverstas, sekä ketterät menetelmät
- Oman tulevaisuuden haltuunotto ammatillisesti

Arviointimenetelmät

Arviointimenetelmät:
- opettajien arviointi
- itse- ja vertaisarviointi
- mahdollinen toimeksiantajan arviointi
Arvioinnin perusteet:
A) Tiedollinen ja tiedonhankintaosaaminen tulevaisuuden tutkimukseen ja oman alan toimintaympäristöön liittyen
B) Taidollinen osaaminen oman alan tulevaisuuden ennakointiin ja tulevaisuusorientoituneeseen ongelmanratkaisuun liittyen
C) Vastuullisuus ja ryhmä- ja johtamisosaaminen toimeksiantoprojektin läpiviemiseen ja sitoutumiseen liittyen
Vaatimukset:
- Aktiivinen osallistuminen valmentavaan kontaktiopetukseen (lähiopetustoteutuksessa)
- Ryhmätyötehtävät ja harjoitukset tunneilla ja osin myös tuntien välillä
- Osallistuminen yritystyöpajoihin
- Itsenäinen työskentely
- Itsearviointi

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Suomeksi
LAMKin arviointikehikkoon perustuen:
Opiskelija osaa etsiä omaa alaa koskevaa tulevaisuustietoa
Opiskelija osaa soveltaa tulevaisuuden tutkimuksen menetelmiä ja tietoa toimintaympäristön ennakoinnissa ohjatusti
Opiskelija osaa tunnistaa tulevaisuustiedon muotoja ja sisältöjä yksittäisistä oman alan tulevaisuuden kannalta olennaisista, rajatuista teemoista
Opiskelija on tehnyt vaaditut tehtävät hyväksytysti.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

AMKin arviointikehikkoon perustuen (tason 1 lisäksi):
Opiskelija osaa perustella eri tulevaisuustietolähteiden sopivuutta oman alan toimintaympäristön ennakoinnin kannalta
Opiskelija osaa perustella ja arvioida eri tulevaisuustyökalujen soveltuvuutta eri tilanteissa
Opiskelija osaa tuottaa tulevaisuustietoa omaan alaan liittyen
Opiskelija osaa soveltaa tulevaisuuden tutkimuksen menetelmiä ja tietoa toimintaympäristön ennakoinnissa valmennuksen avulla.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

LAMKin arviointikehikkoon perustuen (tasojen 1 ja 3 lisäksi):
Opiskelija osaa arvioida kriittisesti eri tulevaisuustietolähteiden soveltuvuutta eri tilanteissa
Opiskelija osaa kriittisesti reflektoida eri tulevaisuustyökalujen toimivuutta eri tilanteissa
Opiskelija osaa tuottaa, jäsentää ja kriittisesti arvioida tulevaisuustietoa oman alan toimintaympäristön ennakoinnin kannalta
Opiskelija osaa soveltaa tulevaisuuden tutkimuksen menetelmiä ja tietoa toimintaympäristön ennakoinnissa itsenäisesti, luovan kekseliäästi ja ammattimaisesti